is een haflinger geschikt voor (hoge) dressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 01:03

sjonniej en mesastamp... Jullie trappen lekker de haf liefhebbers op de ziel.
Haflingers zijn erg veelzeidige pony's, die over het algemeen nergens in uitblinken maar van alles een beetje kunnen. Je hebt uitzonderingen.
Mijn vriendin heeft haar haf in 3 jaar naar de M2 gereden (haflingerwedstrijden via het stamboek) en overweegt nu tussen de paarden te gaan starten (dan moet ze weer B)
Ik vind het wel onzin om te zeggen dat een haf niet soepel in zijn lijf zou zijn. Mijn haf is ontzettend soepel, maar ze is kort, en dat is héél wat anders.
Ook ben je nooit te goed voor een haf. Als je namelijk werkelijk zo goed ben, rij je het er ook wel uit. Als jij een haf leuk vind, moet je er gewoon 1 kopen, klaar

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 01:08

Eerst een arabier, nu een haflinger?? Zou je je niet eerst gaan verdiepen in het ras wat je wilt hebben en wat je ermee zou willen bereiken. Dat zoekt in elk geval een stuk makkelijker...

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:38

Ik ken eem Haflinger die Z dressuur rijd, en die ook nog eens goed kan springen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 14:49

nou weet je wat het is, ik wil heel erg graag een arabier OF een haflinger, maar dat verschil is inderdaad erg groot, ik vind alle pony's wel leuk, maar arabiertjes en haflingers springen er voor mij gewoon uit!!! ik vind ze heel gaaf!!! dus zoek ik zo veel mogelijke positieve info over deze rassen snappen jullie? en ik hoef niet perse Z te worden, maar zou t wel leuk vinden.....maar als iedereeen zegt dat je dan wel een heel luxe haf moet hebben, en ik had nog een vraagje: hoe groot kan een haflinger zijn? groter dan of 1.54?
kusz Moi

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:00

IK weet dè oplossing voor jou: een Haflo-Arabier Tong uitsteken

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:04

Haflingers boven 1.54 bestaan wel, maar dat is echt zoeken naar een speld in een hooiberg. Boven de 1.54 zit je al gauw aan een paard.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 11:05

oke dat is waar, en eentje van 1.54 of 1.53 hoog dan?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 11:05

oh jah, vergeet ik nog helemaal een *schopje* te geven! hihih:p

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:07

voor het stamboek mogen ze geloof ik niet groter zijn dan 1.54.
je ziet tegenwoordig wel wat meer haflingers met een stokmaat rond de 1.50 - 1.52. maar deze komen niet zo veel voor als de kleinere, dus bednek dan wel dat je voor deze vaak wat meer betaalt ook. maar waarom wil je persé een grote haflinger? je hebt er namelijk genoeg die net onder de 1.50 zitten. en omdat ze zo stevig gebouwd zijn, kunnen ze makkelijk iedereen dragen..

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:15

ehm het is mijn eigen mening en ik ken rowygo mag toch wel zeggen dat ik een sport e pony beter bij haar vind passen...:Siedereen mag altijd zijn mening zeggen behalve als het om hun lievelings ras ofzo gaat...ik kom uit voor mijn eigen mening en zeik niemand af persoonlijk zeg alleen wat ik denk dat goed voor haar is

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:58

Het is benlangrijk om te weten welk ras je wilt, maar het is ook heel belangrijk om te weten wát je wilt gaan doen in de sport.
Als je echt goed dressuur wilt gaan rijden kan je denk ik beter een arabier kopen dan een haflinger.

Maar inderdaad de kruisingen zijn ook heel erg leuk. Je hebt bijvoorbeeld kruisingen haflinger/KWPN of haflingerx new forest.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:18

Haflingers zijn tegenwoordig ook sport ponies.
Als ik de hensgten zag op de keuring van vorige week zien de meeste eruit als blonde arabieren.

Ze zijn tegenwoordig zo edel gebouwd dat de meeste haflingers rustig het Z kunnen halen mits de juiste ruiter erop zit.

Zo te horen heeft de topic strater wel behoefte aan om Z te worden maar het hoeft ook weer niet. Iemand die er echt voor zou gaan komt uit op een nrps en heeft veel geld want goede ponies zijn peperduur. In mijn ogen dus niet iemand die er echt voor gaat. Ik zou het ook leuk vinden maar omdat het niet perse hoeft houd ik het gewoon bij de basis. En ja ik heb een hafinger.

Ik denk dat ze een heel goed persoon is voor een haflinger.
En verder is ook elke haflinger verschillend. De een is zo gek als een deur en de ander zo mak als een lammetje. Maar dat geld voor alle rassen.
En ook niet elke kwpner wordt Z of hoger. Er zijn er meer die eronder zitten dan erboven.

En wat is er mis mee als je twijfelt tussen een arabier of een haflinger, als je maar het paard met het juiste karakter koopt lijkt me het niet zo'n probleem.
Ik ben zelf ook helemaal weg van arabieren en wie weet komt er ooit wel eens eentje op stal.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 03:18

Heb vorig jaar op een paardenbeurs (geloof paard&koets) een pass de deux gezien met 2 haflinger die alles konden van de Grand Prix. Ze hadden wedstrijden gereden tot het hoogste niveau wat mogelijk was gezien vanaf de grandprix de minimale stokmaat 1.65m moet zijn!!! Ze zijn dus verder gegaan met alles wat nodig is voor de Grand Prix!!! Zag er zeer goed uit ...... het waren wel de wat groter/sierlijkere haflingers, maar er kan dus hééé'l veel!!!!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 13:08

runningkawa schreef:
Wat vind jij hoog?
Ik pas na de basis en de basis gaat tot Z2.
En daar zijn ze te klein voor om daarna nog te mogen deelnemen.

ik vind dit echt raar hoor!!! de basis is toch ongeveer tot de L? niet tot de Z! het Z is juist vet hoog en goed als je dat ben !!!

[edit Heike] overdaad aan smileys weggehaald!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:38

Ehm, wat minder smileys mogen ook wel.. Scheve mond Zwaar irri!

Je moet eerst goed nadenken wat je met je paardje wil... Als je niet perse Z wil, maar L2 oid bijv. Dan zou je best voor een haf kunnen kiezen. Je moet wel veel geduld hebben, en ik denk dat je er langer over doet dan met zo'n sportpaardje!! Maar dat is nou juist het leuke ervan vind ik Tong uitsteken

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:00

grid schreef:
Heb vorig jaar op een paardenbeurs (geloof paard&koets) een pass de deux gezien met 2 haflinger die alles konden van de Grand Prix. Ze hadden wedstrijden gereden tot het hoogste niveau wat mogelijk was gezien vanaf de grandprix de minimale stokmaat 1.65m moet zijn!!! Ze zijn dus verder gegaan met alles wat nodig is voor de Grand Prix!!! Zag er zeer goed uit ...... het waren wel de wat groter/sierlijkere haflingers, maar er kan dus hééé'l veel!!!!

Dat zijn zeer waarschijnlijk Mariska Krowinkel met Vivannee v.d Hammajahoeve en Corina Zwanenburg met Amanda van de Spellewaard
Ze zijn allebij Z2 met winstpunten bij de paarden....en hebben inderdaad de paarden zo ver als mogelijk getraindt...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:22

Ik heb je een PB'tje gestuurd... Haha!

Dubbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:37

Haai,

Nu weet ik niet zoveel van haflingers, maar zit ik in de fjordenwereld. Qua bouw en gebruik wel redelijk te vergelijken. Natuurlijk is het zo dat niet elke haflinger even geschikt is voor het hogere dressuurwerk, maar er zullen altijd paarden tussen zitten die dit wel kunnen!! Waarom niet. Ik denk dat je bij het uitzoeken van een haflinger voor het hogere dressuurwerk wel heel selectief zult moeten zijn. Ze zullen wat moeilijker te vinden zijn, maar onmogelijk is het niet. In het fjordenwereldje lopen ook paardjes rond die Z2 lopen tussen de grote paarden....

Ik vind niet dat je bij voorbaat kunt zeggen dat haflingers/fjorden ongeschikt zijn voor de hogere dressuur. Toch ook niet alle KWPN-ers zijn geschikt voor hoge dressuur... dat zijn er ook maar enkele.....

Doei,
Anke

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:59

mesastamp schreef:
ik kom uit voor mijn eigen mening en zeik niemand af persoonlijk zeg alleen wat ik denk dat goed voor haar is

Als je zegt dat een haflinger zonde is van haar tallent... Vind ik dat toch best wel een beetje heel erg niet waar. Huilen Als het nou een schaap was...

Afbeelding
Dit is Nebos I. Dekhengst. Misschien een veulentje van hem? Lovers

Maruschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:29

Vorig jaar op Almelo deed een bekende van mij mee met haar Haf. Ze had een aantal proeven gereden waar meerdere mensen jaloers op zouden zijn Vingers aflikken .

Helaas, omdat ze op een Haf reed waren haar punten vaak ontzettend laag, elke keer weer Boos! . Ze had echt last van de vooroordelen die de jury had. Erg jammer dat dit soort dingen nog steeds gebeuren Huilen !

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:34

Idd ze reed erg nette proeven in Almelo, de jury was idd redelijk flink bevooroordeeld, ja sommige Hafjes hebben wat bewegingsbeperking, maar het zijn ook geen hoog in het bloedstaande rijtypische paardjes, des te knapper vind ik het als ze zo ver komen

Vandaag had ik bij het schrijven een super-Haf in de ring, toch maar mooi Z1 en nog lekker knallen door die baan ook OK dan!