Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fries of PRE.. please help me kiezen!!

Fries
100 (23%)
PRE
204 (48%)
of toch maar een KWPN-er...
118 (27%)

Totaal aantal stemmen: 422

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:56

Als je in de buurt van Zwolle zit zou je eens een kijkje bij Annekunnen nemen. Meestal staan er daar wel een aantal spanjaarden.
Ik heb nu een Tinker, maar een PRE vind ik ook geweldig mensgerichte paarden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:57

Ik vind je voor en nadelen wel erg vreemd. Je kunt de nadelen er toch uit selecteren?
Wij hebben een Pre zonder ramshoofd met een geweldig karakter, nog nooit zo'n leuk en braaf paard gehad en zeker geen dooie! Geen kwaaltjes en wel uit Spanje.
Ik zie ze in heel veel stokmaten dus keuze genoeg!! Ik ken ook iemand die gericht voor je kan zoeken, en daar zullen er heus meerdere van zijn die dat kunnen.
Friezen heb ik dus niets mee, ik vind ze lomp en een vreemde houding hebben (sorry!).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:59

niet alle PRE's hebben ramshoofden, dat is eerder iets van de lusitano's.
PRE's hebben eerder een vrij recht hoofd kwa neuslijn maar geen ramshoofd.
Of het "kunstjespaarden" zijn hangt van jouw rijderij af. Als jij dat dier correct rijdt is het geen "kunstjespaard".

Ik zou een paard niet kiezen op ras maar op karakter. Ga bij verschillende verkopers/fokkers van de voorkeurrassen langs en kijk gewoon of er een klik is met een van hun paarden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-02-16 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:00

Ik heb zelf een fries gehad en heb nu een PRE.
Idd niet te vergelijken. Als je puur naar de bouw kijkt zou ik gaan voor een fries. PRE's zijn vaak kleiner en wat tengerder dan friezen.
Het voordeel (of nadeel) van PRE's, is dat ze zeer gevoelig zijn, bij friezen kun je (over een kam geschoren) wat lomper zijn, dus ik weet niet hoe jij rijd, maar hier kan je ook rekening mee houden.

Mijn Fries, vond het allemaal wel prima, zolang we maar niets nieuws of spannends deden. Klein voorbeeldje, na het longeren liet ik haar los in de longeerbak terwijl ik hem aansleepte. Friesje was super bang voor de balk, terwijl mij PRE al stofzuigerend achter de balk aan loopt want die is o zo interessant.

Dus je moet ook goed naar jezelf kijken, waar kan je meer mee, een nieuwschierig of afwachtend paard. Hoe ben je zelf, zodat je niet gaat botsten met het karakter van je paard.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:01

Ga niet op ras zoeken, zoek een beetje qua fijne bouw maar je komt zomaar op een prachtige kruising die je misschien fijner vindt dan welke fries dan ook ;)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:04

Ik weet niet hoe ze heet op Bokt, maar er is iemand die met haar fries u25 rijdt (ook met kwpn volgens mij).

Zelf ben ik meer fan van de Fries.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:08

ik zou bij beide type paarden rondkijken. En kiezen voor het paard wat je aanspreekt ongeaccht of dat net een fries of een PRE is. De ene fries kan op tegen 2 Pre's en de andere PRE kan op tegen 2 friezen.

Dus hop op pad en ervaar!

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:13

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:16

Ik heb ooit getwijfeld tussen de PSL en PRE, die een stuk meer op elkaar lijken dan een PRE en een Fries. De enige manier om er achter te komen wat jij wil is door te gaan ontdekken. En dat doe je door bezoekjes te gaan brengen aan fokkers en eigenaren van beide rassen. Jij moet ervaren wat jou het beste past, dat kan verder niemand voor jouw invullen.

Van beide rassen zijn vast veel mensen te vinden die je daarbij willen helpen. Kijk eens of je ergens een keer een lesje mag nemen op een Fries en een PRE. Ga eens bij de in de wei zitten om te kijken wat de karakters zijn. Vraag ervaringen, maar ook of je zelf even iets mag doen zodat je kunt voelen of het is wat je zoekt.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:24

Wat wil je precies met het paard? En wat kan jij het paard bieden?

En anders kan je altijd zoeken naar allebei de rassen en daarna gaan selecteren welke er voor jou echt uitspringen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:29

fenijro_tani schreef:
Ik weet niet hoe ze heet op Bokt, maar er is iemand die met haar fries u25 rijdt (ook met kwpn volgens mij).

Zelf ben ik meer fan van de Fries.

Klopt, dat is het paard Wilke van Bokker 'snoeppig' (Melanie Mouthaan).

Zidore

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 14:55

ik weet dat qua karakter er niet altijd grote verschillen hoeven te zijn, er zijn hete, vurige friezen en logge PREs als je het zo zou zien..

durf die bezoekjes niet zo goed aan, ben bang dat als ik iets leuks zie.. gelijk overstag ben en later spijt krijg van m'n aankoop, of altijd blijf twijfelen of ik toch niet liever.. die fries...of...die pre.. had moeten kopen...

Supergaaf dat er hier een fries op U25 zit!!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:56

Zidore schreef:
ik weet dat qua karakter er niet altijd grote verschillen hoeven te zijn, er zijn hete, vurige friezen en logge PREs als je het zo zou zien..

durf die bezoekjes niet zo goed aan, ben bang dat als ik iets leuks zie.. gelijk overstag ben en later spijt krijg van m'n aankoop, of altijd blijf twijfelen of ik toch niet liever.. die fries...of...die pre.. had moeten kopen...

Supergaaf dat er hier een fries op U25 zit!!

Mwaa... Een PRE is een héél ander type paard als een fries....

Natuurlijk kan een PRE 'log' zijn en een fries 'heet' maar de hoeveelheid gevoeligheid en sensibiliteit is wel even een wereld van verschil.

Een PRE is om hele andere redenen gefokt dan een fries, en dat zie je in het hele paard terug.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:16

Hoe is je eigen rijkunst?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:37

TS, het is denk ik maar net wat je mooi vindt.
Ik heb Friezen gereden en warmbloeden. Ik rij nu een Fries en ik denk dat ik in de toekomst als ik zelf ooit een paard koop, ook voor een Fries ga.
Een PRE vind ik doorgaans afschuwelijk. Je ziet veel mooie foto's, maar in beweging doen ze doorgaans enorm afbreuk aan de prachtige foto's. Vaak is het hectische bewegen iets dat ze in de dressuur voor de gemiddelde ruiter in de weg zit. Het hectisch bewegen van de benen maakt de bewegingen kort en zorgt vaak voor een onvoldoende naar voren geplaatst voorbeen. Spanning maakt de bewegingen niet veel mooier. En zoals al werd gemeld, hierin is ook een hoop rotzooi te koop.
Ben je toch gecharmeerd van dat soort paarden, zou ik persoonlijk voor iets als een Lusitano gaan. Die bewegen toch vaak iets minder hectisch, wat je scores enorm kan opkrikken.
Oftewel, bedenk goed wat je wilt. Wat is voor jou hogere dressuur? En wat is jouw eigen kunnen?

Friezen, tsjah... Ze hebben heel veel bekende kwaaltjes. Van de 20 paarden die sterven aan een aortascheuring zijn er 8 Friezen hoorde ik laatst. Denk verder aan kwaaltjes als mok, mijt, rasp. Verdiep je erin, er is genoeg over te vinden op internet.
De laatste jaren worden Friezen gelukkig steeds meer geaccepteerd in de wedstrijdsport. Ik zie mezelf ook beslist niet als ondergewaardeerd wanneer ik op wedstrijd kom. Maar ik scoor ook gerust richting en boven de 200.
Maar een goede Fries heb je niet voor 3000 euro. En ook hier zit een hele hoop rotzooi tussen. Gelukkig wordt er door fokkers erg geselecteerd op goede moederlijnen en prestaties, dit zie je dan ook vaak genoeg in de advertenties staan. Koop je een paard bij een fokker? Vraag naar broertjes/zusjes, moeder. Hoe bewegen zij? Wat is je bekend van de stam?

Toch een warmbloed? Ze zijn doorgaans niet duur (prijs/kwaliteitverhouding is netjes), kwaliteit is ook prima bij weinig geld en informatie ten overvloede beschikbaar.

Waarom ik niet zomaar meer voor een warmbloed zou kiezen? Ik ben regelmatig op wedstrijd. En dan komt er een Fries binnen en dan komt er ook ECHT iets binnen. Goed, in de B/L1/L2 ook genoeg Friezen die voor geen meter kunnen lopen hoor... Maar ze hebben vaak veel front, maken indruk. Vaak een heel erg mooi plaatje. En dan komt er een warmbloed binnen, waarvan de afstamming verwachting schept. Of waarvan je weet dat die vaak op het erepodium staat... En dan maakt het helemaal geen indruk op me. Teleurstellend vind ik dat vaak. De warmbloeden die nog wel indruk op mij maken zijn vaak wel heel erg goede paarden met dito ruiters.

Maar mijn advies is, ga verschillende paarden rijden. Wijs een paard dat je ziet niet aan omdat je ineens hebt besloten voor een Fries te gaan. Wat heb je aan een prachtig mooie Fries, met super bewegingen en potentie, maar waar je geen click mee hebt? Laat je dan misschien die onwijs lieve PRE lopen, met dat fantastische karakter, om het hectische loopje? Terwijl dat waanzinnig fantastische karakter er voor zal zorgen dat jullie een super combinatie zijn, het paard keihard voor je wil werken en daardoor veel beter gaat lopen? Dat is toch doodzonde?

sigrid1182 schreef:
Hogere dressuur, is niet standaard voor fries.
Ze zijn doorgefokt en niet altijd gezond, verbening hoefkraakbeen ed en worden snel oud.
Zijn traag aan been, dus niet geschikt voor hogere dressuur
Lopen van nature niet los door hun lijf, van achter naar voren.
En kunnen niet galloperen, zoals je wel verwacht bij een hoger dressuurpaard.

Vind ik leuk :')

Eigenlijk hilarisch... _O-

Wat is je referentiekader?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:40

IsabelHx schreef:
Ik heb zelf een fries gehad en heb nu een PRE.
Idd niet te vergelijken. Als je puur naar de bouw kijkt zou ik gaan voor een fries. PRE's zijn vaak kleiner en wat tengerder dan friezen.
Het voordeel (of nadeel) van PRE's, is dat ze zeer gevoelig zijn, bij friezen kun je (over een kam geschoren) wat lomper zijn, dus ik weet niet hoe jij rijd, maar hier kan je ook rekening mee houden.

Mijn Fries, vond het allemaal wel prima, zolang we maar niets nieuws of spannends deden. Klein voorbeeldje, na het longeren liet ik haar los in de longeerbak terwijl ik hem aansleepte. Friesje was super bang voor de balk, terwijl mij PRE al stofzuigerend achter de balk aan loopt want die is o zo interessant.

Dus je moet ook goed naar jezelf kijken, waar kan je meer mee, een nieuwschierig of afwachtend paard. Hoe ben je zelf, zodat je niet gaat botsten met het karakter van je paard.

Gevoelig in het rijden kan je er zelf aan rijden. Ongeacht het ras. (gericht aan TS, enkel aanvulling op jou Isabel)
Maar Friezen zijn wel ongelooflijke drammers en vreselijk eigenwijs. Dus in de omgang kunnen ze inderdaad heeeeeeeeeeeeeeeel erg log zijn. En ik heb inmiddels zelf niet meer de intentie om daar iets aan te veranderen. Ik geloof namelijk niet echt dat dat iets verandert.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:40

Van beide heb je natuurlijk de stevigere en sportievere types.
Zelf kan ik met de gangen van een Fries niet veel, vind ik totaal niet comfortabel.
Karakter vind ik de stevigere Friezen vaak lekker koel in het hoofd.

Zelf heb ik voor de PRE gekozen en zit er heerlijk op en vind het karakter prachtig.
Heerlijk meedenkende paarden.

Ik zou gewoon eens bij een paar stallen gaan kijken, echte indrukken opdoen :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 21:24

Voor jullie info. Heel dicht bij me zijn een eigenaar van een fries en een eigenaar van een pre, beiden schitterende dieren, echt waar, en als ik ze beide zie lopen, ben ik op beide verliefd..

ik ga ook op beide binnenkort rijden, dus hoop dat dat wat meer duidelijkheid schept :j

dat van die scheurende aorta's wist ik niet.. wat een enorm cijfer!

een wat gevoeliger paard vind ik aan de ene kant heel gaaf maar ook een beetje eng, heb nu een paardje wat zowel ontzettend lomp kan zijn maar ook op de minste beweging kan reageren.. kan enorm doordrammen soms en dan een andere keer weer heel lichtvoetig lopen..

wil toch wel tot het M/Z kunnen rijden, heb geen grand-prix-ambities, maar een beetje dressuren zie ik wel zitten.. ik dacht eerst dat ik mezelf met een fries niet op concours zou zien, maar ik denk dat ik datzelfde gevoel met een pre zou hebben.. als mensen een oordeel hebben, moeten ze dat lekker zelf weten, ik heb ooit een trekpaard in het Z zien lopen en toen dacht ik 'alles is mogelijk'

toch zie je meer KWPN-ers volgens mij in de dressuursport en daar twijfel ik soms dan ook weer tussen.. heb een paar jaar geleden een hele gave merrie gereden en daar had ik een mega-klik mee, kon haar helaas niet kopen.. dus dat gevoel komt soms ook nog eens boven.. alhoewel ik het sterkste naar een fries of pre neig.. ik weet het gewoon echt nog niet zo goed, en ik weet wel dat ik maar 1 paardje er bij kan hebben, anders kocht ik er gewoon 3 natuurlijk hahahaha! _O- _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:27

Je kunt je afvragen of elke eigenaar geïnteresseerd is in de doodsoorzaak en er nog en veearts bij laat komen als het kwaad al geschied is ;)

In mijn ogen kan je overigens met elk paard M/Z rijden, afhankelijk van je eigen kunde.

Dat friezen op concours in de minderheid zijn, doet er weinig toe. Ook dan kan je prima in de prijzen vallen. Als jij goed rijdt en je paard goed voor elkaar hebt, doet dat hele ras er helemaal niets toe.

Wel goed dat je gaat proefrijden op de paarden van kennissen!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:33

Jeetje, wat een luxe probleem :D
Succes met de zoektocht!

Ik heb de poll niet ingevuld. Sinds kort ben ik de eigenaresse van een PRE merrie, maar ik heb ook een enorm zwak voor friezen.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:11

Ik wens je veel succes met je keuze. Ik wil toch even toevoegen dat ik persoonlijk geen PRE meer uit Spanje zou gaan halen. De mijne komt uit Madrid. Hij is daar geboren en gebleven tot ik hem kocht, dwz tot zijn drie jaar. Omdat de stal daar op hoogte ligt en door weersomstandigheden (hoog, veel wind en droogte) bijna geen bijtende insecten voorkomen zoals vliegen en muggen, heeft mijn paard dan ook in sneltempo zomereczeem ontwikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat dit te maken heeft met het feit dat hij er in zijn jonge jaren nooit een weerstand heeft tegen opgebouwd. Verder hou ik enorm van dit ras, maar vind het echt geen paarden voor een beginnende ruiter. Mijn paard is super sensibel, en hoe meer we in het werk komen, hoe erger dit tot uiting komt. Persoonlijk vind ik dit een plus, maar kan me evengoed voorstellen dat sommigen dit te zouden vinden. Het is zeker geen ongecompliceerd paard, integendeel. Hij is hengst, dus misschien zijn ruinen en merrie's minder fel. Daar heb ik echter geen ervaring mee.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:39

CastaMickey schreef:
Pre's zijn ontzettend doorgefokt. Wil je dus echt een goeie treffen betaal je daar ook voor. Ik zou niet op ras zoeken, maar gewoon bij paarden die je aanspreken gaan kijken. Als er eentje is waar van je denkt 'Dit is hem!!' dan maakt het toch niet zo veel uit welk ras het is?

Uh, bedoel je niet de Fries?

De Fries komt uit een hele smalle genenpoel, de PRE niet.
De PRE is door de wat makkelijkere goedkeuring (wat ook niet altijd voordelen heeft) juist totaal niet doorgefokt omdat je een breed aanbod aan ouderdieren hebt.

Verder zijn het op de barokke kenmerken na, 2 totaal verschillende types, zowel om te rijden als in karakter. Dus een kwestie van kennismaken en proberen, kijken wat bij je past.

Beide zijn zowel groot als klein te vinden, dus dat hoeft niet uit te maken.

Mocht je een jong paard zoeken, ik heb nog een PRE merrie te koop die dit jaar 3 wordt en nu al 1.63m is en ongeveer 1.70m zal worden.

Foto van haar als 2 jarige;

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 22-02-16 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:49

Als je niet kan kiezen, waarom neem je dan geen Warlander? (Kruising FriesxPRE).
Er zijn er niet veel die ze fokken, maar het is een apart stamboek en heb evt wel een adresje voor je waar je navraag kan doen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:55

Janine1990 schreef:
TS, het is denk ik maar net wat je mooi vindt.
Een PRE vind ik doorgaans afschuwelijk. Je ziet veel mooie foto's, maar in beweging doen ze doorgaans enorm afbreuk aan de prachtige foto's. Vaak is het hectische bewegen iets dat ze in de dressuur voor de gemiddelde ruiter in de weg zit. Het hectisch bewegen van de benen maakt de bewegingen kort en zorgt vaak voor een onvoldoende naar voren geplaatst voorbeen.

Er zijn zat Pre's die niet krabbelen. En van het deel dat wel krabbelt is er weer een groot deel wat krabbelt door de ruiter, omdat die spanning niet kan laten afvloeien.
En dat is nou net weer een aandachtspunt bij je keuze; omdat ze wat heter kunnen zijn, gaan mensen vaak "vast houden" en dat moet je juist niet doen. Kun je dit rijtechnisch behappen?

Al is natuurlijk ook weer niet elke PRE heet en sensibel.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:05

kruizing tussen beide? nee onzin

het zijn inderdaad nogal verschillende beesten. frieze zijn trekpaarden en PRE's zijn gefokt op korte beweging vanuit de cavalry.

friezen lopen met veel front en zetten daardoor de borst vast en rug om een kar te trekken. dit moet je er eerst uit trainen door veel vwnw om ze mooi los over de rug te krijgen. bij PRE's moet de gang ruimer door de veel vwnw te rijden en los over de rug te krijgen. dus beide wat werk aan. dit geldt ook voor een kwpn.

de M/Z is nog steeds basis dressuur en dat kan, mits correct getraind, met elk paard. richting de ZZ wordt het "hogere dressuur" en heeft het paard alle stappen van het skala der ausbildung doorlopen om door de gaan op de oefeningen vna de hoge school.

wat dat betreft zijn beide paarden geschikt, je zult er net wat harder aan moeten rijden wil je er komen.