Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Zidore schreef:ik weet dat qua karakter er niet altijd grote verschillen hoeven te zijn, er zijn hete, vurige friezen en logge PREs als je het zo zou zien..
durf die bezoekjes niet zo goed aan, ben bang dat als ik iets leuks zie.. gelijk overstag ben en later spijt krijg van m'n aankoop, of altijd blijf twijfelen of ik toch niet liever.. die fries...of...die pre.. had moeten kopen...
Supergaaf dat er hier een fries op U25 zit!!
sigrid1182 schreef:Hogere dressuur, is niet standaard voor fries.
Ze zijn doorgefokt en niet altijd gezond, verbening hoefkraakbeen ed en worden snel oud.
Zijn traag aan been, dus niet geschikt voor hogere dressuur
Lopen van nature niet los door hun lijf, van achter naar voren.
En kunnen niet galloperen, zoals je wel verwacht bij een hoger dressuurpaard.
IsabelHx schreef:Ik heb zelf een fries gehad en heb nu een PRE.
Idd niet te vergelijken. Als je puur naar de bouw kijkt zou ik gaan voor een fries. PRE's zijn vaak kleiner en wat tengerder dan friezen.
Het voordeel (of nadeel) van PRE's, is dat ze zeer gevoelig zijn, bij friezen kun je (over een kam geschoren) wat lomper zijn, dus ik weet niet hoe jij rijd, maar hier kan je ook rekening mee houden.
Mijn Fries, vond het allemaal wel prima, zolang we maar niets nieuws of spannends deden. Klein voorbeeldje, na het longeren liet ik haar los in de longeerbak terwijl ik hem aansleepte. Friesje was super bang voor de balk, terwijl mij PRE al stofzuigerend achter de balk aan loopt want die is o zo interessant.
Dus je moet ook goed naar jezelf kijken, waar kan je meer mee, een nieuwschierig of afwachtend paard. Hoe ben je zelf, zodat je niet gaat botsten met het karakter van je paard.
CastaMickey schreef:Pre's zijn ontzettend doorgefokt. Wil je dus echt een goeie treffen betaal je daar ook voor. Ik zou niet op ras zoeken, maar gewoon bij paarden die je aanspreken gaan kijken. Als er eentje is waar van je denkt 'Dit is hem!!' dan maakt het toch niet zo veel uit welk ras het is?
Janine1990 schreef:TS, het is denk ik maar net wat je mooi vindt.
Een PRE vind ik doorgaans afschuwelijk. Je ziet veel mooie foto's, maar in beweging doen ze doorgaans enorm afbreuk aan de prachtige foto's. Vaak is het hectische bewegen iets dat ze in de dressuur voor de gemiddelde ruiter in de weg zit. Het hectisch bewegen van de benen maakt de bewegingen kort en zorgt vaak voor een onvoldoende naar voren geplaatst voorbeen.