welkom Sienna_, mijn ervaring met het karakter van de Konik; ze zijn vreselijk nieuwsgierig en brutaal en daardoor heel makkelijk 'tam' te krijgen. Wel zijn ze ontzettend intelligent en kunnen ze ook prima voor zichzelf denken en daar moet je wel mee om kunnen gaan, kun je dat dan heb je er echt een ontzettend fijn paard aan(ik heb zelf niks met domme paarden haha). Ik vergelijk de mijne ook vaak met een ezel, als ze iets eng vind zal ze eerder in de ankers gaan of het gevecht aangaan, vluchten zal ze niet snel doen, maar ze is ook wel echt een alpha merrie.
kwita schreef:Wat ik wel vind dat smoky een echt oerpaard is van bouw en kleur, dat trekt bekijks vele moderne paarden freaks vinden het lelijk omdat het geen adel ( arabischeinvloeden) uitstraalt maar ook van "kudderegels" en dat vind ik wel een merkbaar verschil met mijn vorige ponys ( toevallig ook hafjes).
grappig dat je dat zegt kwita, want er zit wel degelijk en flinke scheut (poolse) arabier in de Konik 
en ik rij geen eventing maar endurance. Maar eventing zal met de mijne ook prima kunnen, springen kan ze prima (lees; uit stilstand over 1,40m
).
Koniks zijn juist ontzettend veelzijdige paardjes waar heel veel mee mogelijk is, als jullie qua combinatie goed passen(ze zijn toch wat aan de kleine kant) dan moet eventing vooral op laag niveau geen probleem zijn. Wel zou ik dan opzoek gaan naar één die wat sportiever gebouwd is dus eentje die mooi rank is en hoog op de benen (en niet zo'n bijzettafel model die je hier in NL best veel ziet)
voor dekhengsten moet je inderdaad in Duitsland of Polen zijn.