yes , ik mag een eigen paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doen : ja of nee?

Ja tuurlijk , is een super kans
38 (14%)
Ik zou het niet doen
14 (5%)
Gewoon proefrijden ,dan zie je het vanzelf
209 (78%)
Blijf lekker rijden zoals je nu doet
4 (1%)

Totaal aantal stemmen: 265

annetjeee134

Re: yes , ik mag een eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:39

20 jarige hoeven niet minder te presteren in de sport. Die van mij is al 21 loopt l2 bijna m1 en loopt op t moment fijner dan eerst.

kdl_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:43

Ga gewoon proefrijden joh mijn eerste pony was ook 13 en Z waar ik super veel van geleerd heb, je kan beter op een oudere beginnen en alle techniekjes onder controle krijgen en dan verder zien als je erop uit gereden ben. ;) :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:48

Gewoon proberen :)
Ik heb ook alles wat ik absoluut nooit wou, (2 shetten en een haflinger).
Ook ik ben met "eigen" pony's begonnen met bejaarden die het nog prima deden.
Nu heb ik een jonge haflinger en zou ik juist wensen dat ik weer zo'n ouwe bok Had soms :D
Kijk naar het paard en of het klikt en niet van te voren oordelen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:51

Klinkt als een heerlijk leerpaard! Als het klikt met proefrijden zou ik het zeker doen. Leeftijd is maar een getal... Heb vanmorgen nog gelezen dat iemand haar 5 jarige paard heeft laten inslapen. Dus het zegt niet zoveel als het paard gewoon gezond is :)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:31

BJMP schreef:
Klinkt heel leuk! Heb je misschien een foto van het paard aangezien je hem niet heel mooi vind ben ik wel benieuwd

ik weet niet hoe ik een foto hierop krijg , ben niet zo technisch xd

janahxginger schreef:
20jarige kunnen soms meer dan je denkt. ;)
Ik zou proefrijden. Kan je daaruit gaan beslissen.

ik bedoel ook niet te zeggen dat ze niks meer kunnen maar je kunt de pech hebben dat hij niks meer kan , maar mischien loopt hij nog wel tot zijn 25e.

Icecrystal schreef:
Mij lijkt het ook een leuk paard om mee te beginnen.

Denk je er wel aan dat hij een ander paard als maatje nodig heeft?

tuurlijk !
We hebben opzich de ruimte om iemand hier zijn of haar paard te laten stallen (dat scheelt weer in de kosten . Maar anders haal je zo een shetlander op , kost net zo veel als een goede spijkerbroek := (niet als commentaar bedoelt , mocht iemand het zo opvatten dat ik negatief ben over shetlanders. )

Elinex304 schreef:
Gewoon gaan proefrijden en achteraf jezelf de vraag stellen of je met dit paard nog 5/10 jaar wilt doen :). Zo ja, kan je overwegen om hem te kopen, zo nee, kan je beter verder zoeken.

:)

Allemaal heel erg bedankt voor de leuke reacties. Ik vind het fijn om even de mening van iemand anders te horen, dat overtuigt mij dat hij een goed leerpaardje is en dat hij nog best even mee kan ( ookal hebben jullie geen iedee van dat paard := )

ik ga hem donderdag in mijn les proefrijden!

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:57

TS, laat je weten hoe het ging donderdag? :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:01

Wat leuk voor je zeg! Ik wens je heel veel succes en hopelijk valt het niet tegen. :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:11

Leuk dat je gaat proefrijden!
je rijdt 3 jaar en dan vind ik persoonlijk dat dit een geweldig leerpaard zal kunnen zijn!

Ik heb zelf een 21jarig bijrijdpaard gehad. Z2 geklasseerd en ik heb daar zoveel van geleerd! Met de goede verzorging en training kun je een ouder paard nog vrij lang doirrijden.

Laatst op een 30jarige gereden. Die kon er ook nog wat van hoor!

Laat je weten hoe het ging?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:17

Je moet een ding goed voor ogen houden en dat is:

is dit het paard wat ik had uitgezocht als deze niet zomaar voorbij was gekomen.

als dit niet zo was, niet kopen, je moet hem nl wel heel leuk vinden, en niet alleen het idee dat je een eigen paard krijgt.

het is natuurlijk leuk en makkelijk, heeft zijn voor en nadelen, maar ik zou wel tegen de leeftijd aanhikken. Omdat je zelf nog jong bent en het paard toch al wat ouder is. Natuurlijk kan een 20jarige nog helemaal goed zijn etc, maar de kans dat het over 4 jaar niet zo is, is aanmerkelijk groter dan als je nu een 10 jarige koopt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:20

Leeftijd vind ik echt reuze meevallen. parzival is ook al 17 :+
Zou ik geen nee tegen zeggen.

Als eerste paardje juist super geschikt, en gaaf dat ' ie al Z is geweest ga je super veel van leren.
Over twee jaar ga ik een paard kopen en ik zou zoiets als dit echt ideaal vinden. En ik wil ook de dressuursport in

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:25

Het klinkt of het in dit stadium voor jou een geschikt paard zou kunnen zijn. Hij heeft juist ervaring in de dingen die jij nog moet leren, zowel qua niveau als op wedstrijd. Het paard moet echter wel qua rijden en karakter bij je passen dus inderdaad: lekker een paar keer proefrijden en zien of hij je aanstaat. Hij moet je in elk geval een gevoel van vertrouwen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:25

ingvdh schreef:

is dit het paard wat ik had uitgezocht als deze niet zomaar voorbij was gekomen.

als dit niet zo was, niet kopen, je moet hem nl wel heel leuk vinden, en niet alleen het idee dat je een eigen paard krijgt.

Dit inderdaad :j

Ik zou zelf ook nooit 'kiezen uit 1' maar bij meerdere paarden proefrijden, zodat je echt een paard kiest wat bij je past en niet voor dit paard gaat omdat hij toevallig beschikbaar is.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:14

Blijheid schreef:
ingvdh schreef:

Dit inderdaad :j

Ik zou zelf ook nooit 'kiezen uit 1' maar bij meerdere paarden proefrijden, zodat je echt een paard kiest wat bij je past en niet voor dit paard gaat omdat hij toevallig beschikbaar is.

Dit weet ik en ben ik me heel bewust van. Heb wel paarden bij mij op stal gereden dus ik heb opzich meer onder mn kont gehad , maar als ik na het proefrijden twijfel , doe ik het niet. Als het tegenvalt verdwijnt toch je enthousiame in het rijden.
Martie schreef:
Het klinkt of het in dit stadium voor jou een geschikt paard zou kunnen zijn. Hij heeft juist ervaring in de dingen die jij nog moet leren, zowel qua niveau als op wedstrijd. Het paard moet echter wel qua rijden en karakter bij je passen dus inderdaad: lekker een paar keer proefrijden en zien of hij je aanstaat. Hij moet je in elk geval een gevoel van vertrouwen geven.

Dat is precies wat ik er zo fijn aan vind. Zo kan ik alles goed en vertrouwd leren.

tuurlijk laat ik weten hoe ik het vind donderdag ! Heb er in elk geval zin in hihi *\o/*

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:19

een paard van 16 kan nog prima een leuke proef neer zetten! Mijn pony is 24 en ik start nog L2 tussen de paarden! Gewoon lekker proef rijden, voelt het goed dan er zeker voor gaan! Perfect leerpaard met zoveel ervaring.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:25

Wat heb je te verliezen als je gaat proefrijden? :)

Ik zou het gewoon proberen. Is er onder het zadel inderdaad een klik, dan kun je weer rustig verder kijken of je ook aan alle andere voorwaarden (tijd, geld, begeleiding, etc) kunt voldoen. Is de klik er niet, dan weet je dat ook weer en kun je altijd nog verder kijken naar een ander paard.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:29

Nou met drie jaar rij ervaring zou ik zeker niet naar een groen ding gaan kijken waar je dus langer mee de sport in kan. Ik zou het gaan proberen maar wees wel eerlijk, als je gevoel nog steeds een dikke nee zegt dan is het nee.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:37

Maar Ts,

Hoe had je het eigenlijk in gedachten? Heb je zelf wedstrijd ervaring? heb je 3 jaar manege paarden gereden of ook bijrijdpaard(en) gehad? Want als je 3 jaar manege lesjes rijdt en vervolgens op een z paard stapt kan dat nogal eens een hele klap zijn voor jullie beide.. Krijg je les als je hem daadwerkelijk koopt? Wie gaat het allemaal betalen?

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:41

Wat leuk!
Een paard van 20 kan zeker wel nog in de sport lopen, afhankelijk van zijn conditie en gezondheid. Moeders mooiste hoeft het niet te zijn, zolang zijn karakter je maar aanspreekt en je het een leuk/fijn/lief paard vind. Kin op de borst ligt aan de ruiter en haar manier van rijden, het zal waarschijnlijk niet zo zijn dat hij zo ook in de wei staat :P Ik ben benieuwd hoe het proefrijden ging!

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:54

Ik zou gaan proefrijden :) er zijn veel paarden die tenminste tot 25 'actief' blijven :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:00

Proefrijden zou ik zeker doen. Maar als de "kogel toch door de kerk" is wat je pa betreft, dan zou ik er nog veel meer gaan proefrijden. Gewoon om een goed vergelijk te krijgen. zowel wat betreft kwaliteit en prijs, maar ook wat betreft je zou willen. Er staan echt zo vreselijk veel leuke en goede paarden te koop. Door lekker rond te gaan kijken, kun je wel eens hele andere ideeen krijgen over wat je echt zou willen. Wil je dressuur, springen, of een allrounder.
Een leerpaard is alleen maar een goed leerpaard als hij het ook goed geleerd heeft. (volg je me nog?). En als het paard altijd op de kop getrokken is, dan kan ie wel Z hebben gelopen, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed is. Laat je dus ook goed adviseren door iemand met verstand van paarden.

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:06

Ik zou gewoon lekker gaan proefrijden. leeftijd zegt niet zoveel. Ik reed met mijn pony nog z2 toen hij 20 was. Mijn paard is nu 14 (ik heb haar 2 jaar) en moet waarschijnlijk ingeslapen worden omdat hij artrose in zijn voorbeen en heupen heeft. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de leeftijd niet veel zegt maar de gezondheid en de manier waarop met het paard omgegaan is wel. Ik heb na mijn pony tijd bewust de keuze gemaakt voor een wat ouder paard omdat ik mijn vertrouwen volledig verloren was door verschillende 'ongelukken'. Wanneer de klik er is kan je onwijs veel van zo'n paard leren en is dat belangrijker dat de leeftijd of het uiterlijk.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 17:10

jgd schreef:
Ik zou gewoon lekker gaan proefrijden. leeftijd zegt niet zoveel. Ik reed met mijn pony nog z2 toen hij 20 was. Mijn paard is nu 14 (ik heb haar 2 jaar) en moet waarschijnlijk ingeslapen worden omdat hij artrose in zijn voorbeen en heupen heeft. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de leeftijd niet veel zegt maar de gezondheid en de manier waarop met het paard omgegaan is wel. Ik heb na mijn pony tijd bewust de keuze gemaakt voor een wat ouder paard omdat ik mijn vertrouwen volledig verloren was door verschillende 'ongelukken'. Wanneer de klik er is kan je onwijs veel van zo'n paard leren en is dat belangrijker dat de leeftijd of het uiterlijk.

Sababber schreef:
Maar Ts,

Hoe had je het eigenlijk in gedachten? Heb je zelf wedstrijd ervaring? heb je 3 jaar manege paarden gereden of ook bijrijdpaard(en) gehad? Want als je 3 jaar manege lesjes rijdt en vervolgens op een z paard stapt kan dat nogal eens een hele klap zijn voor jullie beide.. Krijg je les als je hem daadwerkelijk koopt? Wie gaat het allemaal betalen?

Ik heb 1 jaar op de manege gereden. Vervolgens 1jaar een verzorgpaardje van 21 in de buurt gehad en nu een verzorgpaardje ( practisch mijn eigen want ik ga 4/5x per week heen) van 14. Dit paard heeft l1 dressuur en ik spring er ook een beetje mee. Die van 21 was z dressuur en z springen.
Ik ben dus geen manegemeisje :P

papa die gaat hem betalen. haha dat klinkt verwend maar papa koopt m en wil een bak maken. Ik kan best een weilandje maken en we hebben een stal in de schuur. Eten ed is natuurlijk ook inbegrepen.

Ik blijf gewoon op deze pensionstalling lessen denk ik . hier kennen ze het paard en kunnen ze mij goed helpen, over de les ben ik gewoon super tevreden.
Babootje schreef:
Proefrijden zou ik zeker doen. Maar als de "kogel toch door de kerk" is wat je pa betreft, dan zou ik er nog veel meer gaan proefrijden. Gewoon om een goed vergelijk te krijgen. zowel wat betreft kwaliteit en prijs, maar ook wat betreft je zou willen. Er staan echt zo vreselijk veel leuke en goede paarden te koop. Door lekker rond te gaan kijken, kun je wel eens hele andere ideeen krijgen over wat je echt zou willen. Wil je dressuur, springen, of een allrounder.
Een leerpaard is alleen maar een goed leerpaard als hij het ook goed geleerd heeft. (volg je me nog?). En als het paard altijd op de kop getrokken is, dan kan ie wel Z hebben gelopen, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed is. Laat je dus ook goed adviseren door iemand met verstand van paarden.

op de pensionstalling waar het paardje staat die ik nu rijd hebben ze daar wel verstand van en mijn moeder ook wel. mijn moeder heeft altijd z en z gereden 30 jaar lang en op de pensionstalling leiden ze jonge paarden op en verkopen dat , geen idee hoe je dat uitlegd maar hoop dat je het idee snapt.

jgd schreef:

oh dat is wel echt balen, sterkte met jou paard.
Maar ik snap wat je bedoelt. Hij loopt nu nog bijna elk weekend op wedstrijd en is nooit ziek.

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:24

Ik heb een aantal jaren geleden een hele lange zoektocht gehad naar een goed paard. Het is heel moeilijk een geschikt beginnerspaard te vinden.na een lange zoektocht en vele ongezonde paardjes ( via handelaar) heb ik Ginger gevonden. Ze was toen 15 jaar, dik, grasbuik en een brokkelhoef. Koste geen drol en was superbraaf op buitenrit. Ze kan alles en heeft mij in het bos echt leren paardrijden. We hebben er inmiddels een jogere pony bij, waar we veel meer gedoe mee hebben. Kijk vooral hoe je het paardje wil gaan gebruiken. Wees reeel, je hebt zelf nog geen echte wedstrijdervaring en ook nog niet met een eigen paard. Voordelen van dit paardje zijn: het is wat ouder dus ervaren, je kent het als braaf, nooit ziek. Een beetje paard/ pony kan tot 23 jaar behoorlijk actief in de sport meedoen, zolang je het maar veel buiten laat staan en beweging geeft. En........ook een paard van 10 jaar kan zomaar ziek worden en ..........
Dus ga lekker proefrijden, geniet ervan en neem je tijd. Vraag evt een extra keer te mogen rijden. De mensen staan momenteel niet in de rij voor paardjes dus neem je tijd! Succes!,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:24

Babootje schreef:

anitamarleen schreef:
op de pensionstalling waar het paardje staat die ik nu rijd hebben ze daar wel verstand van en mijn moeder ook wel. mijn moeder heeft altijd z en z gereden 30 jaar lang en op de pensionstalling leiden ze jonge paarden op en verkopen dat , geen idee hoe je dat uitlegd maar hoop dat je het idee snapt.

Ja ik snap het :D . Zo te lezen heeft je moeder genoeg ervaring. En als zij denkt dat het een goed leerpaard voor je zou zijn, dan zou ik daar maar op vertrouwen.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:26