Wat betaal je voor een [ras]?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:58

MorganeR schreef:
Dankjewel voor de informatie Elise! Mooi om te horen dat het dus toch zonder mok/cpl kan. Ik denk dat er op de stal waar ik het over heb heel veel geregeld kan worden qua voedingsplan, dus dat komt wel goed.

Zijn ze over het algemeen ook een beetje goed te houden op buitenrit enzo? Daar ben ik soms wat huiverig mee.

[naam]: 2100 euro voor een zadel?! :wow: Ik ben zelf fan van de boomloze zadels van barefoot, die vrijwel op ieder paard zouden moeten passen. Dus hopelijk gaat dat wel goedkomen.

Mooi om te horen dat ook kim geen CPL of mok heeft! (fan van de filmpjes op youtube haha)

Is het over het algemeen wel makkelijk om met ze te werken? Of maken ze snel misbruik van hun kracht?
Ja, dat was ook gelijk het duurste wat ik voor Kim heb gekocht. _O- Maar we hadden echt zoveel ellende met niet-passende zadels en we hebben beide een moeilijke maat.

Vanuit mezelf kan ik wel zeggen dat Kim niet haar kracht misbruikt, tenminste niet tijdens het rijden, ik rij haar ook gewoon op een dubbel gebroken trensje, vooral buiten. :j
Ze is super koel in het koppie, kijkt nergens van op, maar is vaak wel liever lui dan moe, dus daar valt nog wel aan te werken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:59

*Denkt aan die shetlanders en politieagenten*

Nee dat rijden is echt hoe die getraind is. Een paard maakt als puber (jaar of 2/3/4) vaker misbruik van zijn kracht, maar hè hè wij gaan ook grenzen opzoeken als we puberen. Tik op die neus en klaar, als jij stevig in je schoenen staat maakt geen paard misbruik van zijn kracht.

En trouwens, aan mentuig zonder koets heb je niks hè. Koets staat niet op je lijstje, enne?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:01

Ja ik ben ook vaak genoeg mee gesleurd door een shetje hoor... schijn bedriegt heel erg.

Weet iemand goede fokkers die met staart en zonder cpl fokken?

En ik heb duizend keer liever een lui paard dan een tot op het gevaarlijke hyperactief paard.

Ik zou dan sowieso eerder naar 7/8/9 kijken, dan hebben ze toch ff wat meer van de wereld gezien . Ervaring kan bijna nooit kwaad.

xSlvna

Re: Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:04

Foute ervaring wel...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:05

Daarom zeg ik ook bijna... foute ervaring is natuurlijk geen pluspunt.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:09

Wat dat betreft is het wel heel lastig om een ouder paard te kopen vind ik zelf. Heb hem zelf liever groen. Heeft nogal wat tijd gekost voordat m'n fjord normaal kon doen onder het zadel toen ik erop ging rijden ( ze was al 25!) ook gebrek aan opvoeding. Dat beest was echt te verwend door m'n opa :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:10

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:19

Ik betaal voor bekappen en beslaan 120 euro voor een Belg.
Verder eten ze in de winter een halve baal hooi en een flinke pluk kuilgras + 1 klein schepje biks per paard.
We kiezen ervoor om erg sober te voeren. En hier dan ook vreemd genoeg geen cpl,mok of eczeem te bekennen.
Als ik sommige belgen zie vind ik ze echt heel dik en krijgen ze dan ook super veel eten.
En Belg heeft echt niet heel veel eten nodig. En zeker geen voer met veel suikers.
Verder heb ik een wintec zadel van 450 euro ,hoofdstel van een beurs a 50,- enkelspan tuig 2e hands voor 350 euro (ideal).

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:05

Leuk dat je aan een trekpaard kopen zit te denken!
CPL is helaas nog een zeer veelvoorkomend iets, al zie je steeds betere benen gelukkig.
Mijn ruin is 9 en hebben we als veulentje gekocht voor <1000.
Ik zou persoonelijk voor een 3-4-5 jaar gaan als ik jou was (als je een al beleerde wilt) De leeftijd van een trekpaard ligt nou eenmaal nog steeds niet zo hoog.

Het ene trekpaard is het andere niet. De mijne heeft een makkelijke rug voor een zadel, maar een immens groot hoofd, dus heb een hoofdstel op maat moeten laten maken, bitten uit Engeland gehaald (dubbel gebroken bustrens)
M'n dame vroeger paste gewoon een extra full hoofdstel, alleen grotere frontriem nodig, dus die was daarin goedkoop ;)

Eten doen ze gewoon stuk meer. Ze wegen nou eenmaal meer, dus hebben veel ruwvoer nodig. Die van mij eet met gemak een klein baaltje hooi per dag. Reken maar uit. Hij heeft geen neiging tot dik worden, dus krijgt onbeperkt.

Hoefsmid idd rond de 120 euro vierkant beslag.

Stalling weet ik niet, want hij staat aan huis.

Ik heb een duur paard. Hij heeft ZE, artrose, in de zomer erg droge hoeven, snel te mager, dus hij kost me enorm veel aan dekens, DA, speciaal beslag, etc etc
Maar hij is het me meer dan waard!!!!!

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:21

Ik heb zelf een trekpaard en CPL is iets wat de meeste wel hebben.
Het word ook pas zichtbaar als ze ouder worden.
Voor de rest zijn ze vrij sober qua voeding. Mijn krijgt de hele dag weidegang en toevoeging van hooi wanneer nodig. Voor de rest eiwitarm voer als hij gewerkt heeft. Voor de hoefsmid (zonder hoefijzers) ben je al snel 60€ kwijt en het is heel moeilijk hun te leren hun hoeven te geven.
Alles is extra full zoals al gezegd is , en dit is niet goedkoop.
Bijrijders of verzorgers vinden is zodoende onmogelijk en ze zijn zeker niet overal welkom ! Het beste is je eigen weide te hebben want op de stallingen rekenen ze meer aan voor een trekpaard als een gewoon warm/volbloedje (eigen ervaring)

Het meeste geld ben ik kwijt aan behandeling Cpl.. Ze eten ook een pak meer hooi als een doorsnee warmbloed.

Maar dit wil ik er ook bijvoegen .. Ik heb nog nooit zo'n braaf en eerlijk paard gehad ! Zou hem voor geen geld van de wereld kunnen missen