Akhal Theke / Achal Thekkiner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:30

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:38

Ik weet niet of het mag én of het überhaupt kan, maar ik wil eventjes aan de hand van foto's (van bovenstaande site) laten zien wát ik niet mooi vind aan dit ras:
Afbeelding
Boven: Een herstenhals, in verhouding een erg lange rug, hele ranke slanke benen en een korte nek.
Ik moet er wel bij zeggen, dat ik het hoofd van dit paard wél mooi vind. Heel appart profiel. (paard is van oktober 2000)

Afbeelding
Weer die hals, dat vind ik toch wel een minst aantrekkelijke aan dit ras, het is heel mager en onbespierd. Ik zie liever een dikkere hals/nek met dikke bespiering. (paard is van April 2001) Wederom, wél een mooi hoofd!

Afbeelding
Dezse vind ik al iets mooier, maar nog steeds vind ik het paard qua bouw niet in evenwicht, het lijkt niet helemaal te kloppen naar mijn mening. Weer natuurlijk die hals, bijna geen bespiering te zien, maar wel een gespierde schouder.
Ik vind het bij dit ras een beetje lijken alsof het nog niet klaar is, nét als een jaarling van een ander ras. Die zijn ook nog niet in verhouding.

Deze:

Afbeelding
Is wel helemaal in verhouding, heel slank en rank en dan ook overal. Ik vind dit niet mooi, maar het ziet er beter uit als de andere foto's.

Misschien kunnen jullie aan de hand van de foto's die ik geruikt heb laten zien wat jullie juist wél mooi vinden?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:21

Ik vind die laatste foto wel mooi. Dat is inderdaad in verhouding. Dat vind ik niet van de andere foto's. Die eennalaatste foto vind ik dus absoluut niet mooi. Veels te dunne hals en een veels te ''dik'' lijf. De verhoudingen kloppen niet. Wat bij die laatste weer wel zo is. Daarbij is die dunne hertenhals en lange rug e.d. ook lang niet zo storend, omdat het in verhouding is.

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:58

Ik ben afgelopen zomer bij mensen in Groningen wezen kijken.
Ze hadden drie paarden van dit ras. Ik vind ze zelf heel mooi, ze hebben wel iets vind ik.
De paarden die ik heb gezien staan overigens ook in de BIT van deze maand en als ik het zo goed zie is het tweede paard in het berichtje van Annetje 1 van de drie.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:00

Elan"]
[quote="zippora schreef:
Shamal,

Hoe heette jouw Akhal-Teke en wat is er met hem gebeurd? Wij hebben sinds vorig jaar een vereniging (Akhal-Teke Benelux) en we zijn naarstig bezig om alle akhal-tekes binnen de Benelux in kaart te brengen Tot nu hebben we er al ongeveer 40 opgespoord.

is daar toevallig ook een site van? wat ik mag bekijken Haha!
[/quote]

http://www.akhaltekehorse.com kijk bij Introduction. Daar wordt over de vereniging verteld. We staan nog maar in de kinderschoenen, dus een hele eigen website is er nog niet. Wordt wel aan gewerkt.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:10

Amethyst schreef:
Ik vind die laatste foto wel mooi. Dat is inderdaad in verhouding. Dat vind ik niet van de andere foto's. Die eennalaatste foto vind ik dus absoluut niet mooi. Veels te dunne hals en een veels te ''dik'' lijf. De verhoudingen kloppen niet. Wat bij die laatste weer wel zo is. Daarbij is die dunne hertenhals en lange rug e.d. ook lang niet zo storend, omdat het in verhouding is.

Amir, de laatste foto is inderdaad heel mooi, had hem bijna gekocht, maar ben toch gevallen voor mijn lieveling.
De andere foto's zijn allemaal vanuit een verkeerde hoek genomen, daardoor kloppen bij Begum , de eennalaatstse foto, de verhoudingen ook niet. Als de foto van opzij was genomen had ze er beter uitgezien.
Foto twee is volgens mij inderdaad Ghengis, die is op die foto nog maar 1,5 a 2 jaar oud, dus, naast dat de foto geen goed beeld geeft in werkelijkheid ook nog niet in verhouding nee. Hij ziet er nu waarschijnlijk al veel mooier uit.

Ik vind de nek juist een van de mooie dingen van dit ras, naast de slanke benen en het slanke lichaam.
Mijn collega (zij heeft zelf een oldenburger) denkt dat die hals zo is omdat ze op woestijnomgeving ingesteld zijn. Zelfde soort hals als dat van een kameel, ze denkt dat dat is om te zorgen dat Akhal-Teke's beter vocht kunnen vasthouden in zeer droge omgevingen.

Overigens vindt zij dat zelfs de volwassen Akhal-Teke's er uitzien als veulens, hoog op de benen enzo. Je moet het maar zo zien: het zijn paarden die er altijd jong uitzien Lachen !! Dat zouden wij mensen ook wel willen Haha! .

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:47

Deze foto is van DH Sotschi, een Akhal-Teke hengst (om precies te zijn de oom van mijn paardje) die in Zwitserland heel erg hard aan de weg aan het timmeren is in eveneting. Ze mogen nu (binnen een jaar!!) al meedoen aan internationale wedstrijden en bij hun eerste international zijn ze redelijk hoog geëindigd (bij eerste 15), dus jullie gaan vast nog meer over hem horen.

Zo zien ze er dus uit onder zadel.
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:31

zippora schreef:
Overigens vindt zij dat zelfs de volwassen Akhal-Teke's er uitzien als veulens, hoog op de benen enzo. Je moet het maar zo zien: het zijn paarden die er altijd jong uitzien Lachen !! Dat zouden wij mensen ook wel willen Haha! .

Dat vind ik ook! (zeg ik volgens mij ook in mijn andere post)
Maar dat is voor mij ook een reden waarom ik ze minder mooi vind.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 21:36

ik moet zeggen dat ik (op die laatste foto's na) veel mooiere foto's heb gezien!

De 1e foto vind ik ook zeer lelijk.

Akhalteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:56

Annetje schreef:
Ik weet niet of het mag én of het überhaupt kan, maar ik wil eventjes aan de hand van foto's (van bovenstaande site) laten zien wát ik niet mooi vind aan dit ras:

Allereerst moet ik zeggen dat ik het niet waardeer dat er foto's van onze site gebruikt worden zonder onze toestemming. Ik zou het in de toekomst fijn vinden als je hiervoor toestemming vraagt. Het bovenstaande paard is op de foto een jaar oud. Ik ben benieuwd hoeveel enters er zijn met flinke bespiering op de hals? Intussen is hij verkocht en zal voor gebruik van zijn foto's toestemming gevraagt moeten worden aan de huidige eigenaar.

Overigens zijn de paarden op de foto's op de eerste foto na niet raszuiver, zo is het lastig oordelen over een ras.

Akhal teke's zijn hele zeldzame en speciale paarden die zeker niet geschikt zijn voor elke ruiter. Net zoals dat met honden ook het geval kan zijn (een Golden Retriever vergeleken met een Saluki of Barsoi). Wel zijn ze goud eerlijk en zeer betrouwbaar, als je vriendschap gesloten hebt gaan ze 100% door het vuur voor je. Het zijn en blijven bloedpaarden met zijn voor en nadelen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:11

Volgens enkele Bokkers is dit het sportpaard van de toekomst...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie het nog geen nationale dressuurproef lopen Huilen
Ze zijn vast snel, dat zeker...

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:13

Annetje schreef:
Wederom, wél een mooi hoofd!

Het is maar wat je mooi vindt he...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:33

Zélfs het hoofd kan me niet bekoren.............
Haha!

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:49

Absent, een Akhal-Teke, zie foto's hieronder, heeft drie keer mee gedaan aan de Olympische spelen, won in 1960 individueel goud, in 1964 brons en in in 1968 won hij het teamgoud.
In de VS, Sengar, heeft drie jaar lang op lijst gestaan voor Olympische Spelen in Atlanta (Eventing), maar kreeg in het betreffende jaar met een blessure te kampen, waardoor hij niet mee kon doen.
In Switzerland, Sotchi, dit jaar begonnen in Eveneting en is nu al doorgestoomd naar internationale wedstrijden. Sotchi is overigens een zoon van het bovenste paard dat Missouri heeft gepost.

Dus hoezo, niet instaat dressuur/sport te lopen?

De onderste foto is van een merrie die al 16 jaar of ouder is en al een boel veulens heeft gehad, wat je ook wel aan haar af kunt zien.

http://www.akhalteke.net/web/domat.nsf/f86d293ea2a2822d4125649500303d71/92eea2fe09eb623b412564e50077277f
Afbeelding

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:56

De uitzondering die...

Waar blijft de rest? Die Tekinerinvasie in de dressuurring?

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:08

Hoho, zeg... Het probleem is dat er van dit ras maar 400 hengsten en 1100 merries zijn, waarvan het overgrote merendeel zich in Rusland, Turkmenistan en de omringende landen bevindt.

Hier in de Benelux zijn we er nog maar 40 op het spoor, ik denk dat er in heel Europa net 200 zijn en in de VS ook zo iets. Het merendeel daarvan wordt weer vooral als fokpaard gebruikt, dus reken maar uit dat er maar heel weinig zijn die in de sport uitkomen. Daarvoor ontbreekt veel van de eigenaren domweg het geld. De wil is er wel, maar de financiën ontbreken.
En van dat kleine aantal dat in de sport uitkomt, bereikt een groot aantal grote prestaties. Dus zo slecht doen ze het niet in sport.

Hetzij in endurence, of eventing en sommige zijn bezig in dressuur. Dit jaar is er nog iemand met haar Akhal-Teke's afgereisd naar waar de Nationale Kampioenschappen dressuur in Nederland gehouden worden voor wedstrijden, Grand prix niveau. Je had ze daar kunnen zien.

Akhalteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:22

Op deze site http://www2.3dresearch.com/~golden-horses/ staat een hengst, Horezem, die Prix St. George dressuur loopt, vervelend dat er toch mensen zijn die nogal tunnel vision hebben wat betreft andere paarden in de dressuur ring, niet alleen warmbloeden zijn geschikt voor dressuur!!!! Dat je het ras niet mooi vind wil niet zeggen dat ze niet geschikt zijn voor sporten waarbij men graag een zwaarder/ronder paard ziet.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:39

aesoth

Re: Akhal Theke / Achal Thekkiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:26

ik vind het ook geweldig mooie paarden, zien er heel elegant en gracieus uit.

weet iemand wat zo de gemiddelde prijs is voor een akhal teke tussen de 4 en de 6, gemiddeld beleerd en verkeersmak ?

zou er zeer graag eentje hebben, maar vrees dat ze een beetje buiten mijn budget liggen.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:06

Dat zou kunnen als je op zoek bent naar een volbloedmerrie of hengst.

Als je echter een ruin wilt is de prijs meestal al een stuk lager/als je het niet erg vindt dat er een tikje ander bloed doorheen zit.
In België staat een ruin te koop http://www.akhaltekehorse.com
die al dressuur en endurence heeft gelopen en er geweldig uitziet!!

Gewoon goed je ogen open houden!!

Succes!!

DANIenVLIEG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:11

Ik vind het echt een bijzoder ras.
Het heeft wel iets.
Maar moet wel zeggen dat ik de één mooier vind dan dan ander.
Maar dat heb ik bij alle rassen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:06

Eh, dit topic is 2 jaar oud...

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:22

Tja, maar er is een nuttige aanvulling gekomen, nl de link naar een paard dat te koop staat.