Niet "dressuurrassen" in de dressuurring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:44

Ik ga eerdaags clubwedstrijden starten met een Haflinger, werkpaardtype!
Ook zit ik erover te denken om wat meer met mijn verzorgshet te gaan doenb en evt. ook starten op wedstrijdjes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:36

Ik vind het wel leuk.
Maar er moet wel netjes gereden worden maar dat telt natuurlijk ook als je met een kwpn'er de ring in komt.

Ik heb wel het idee dat het friese ras veel sneller geaccepteerd is in de dressuurring dan bv de fjord of de haflinger.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:10

Cowgirl schreef:
Ik vind het wel leuk.
Maar er moet wel netjes gereden worden maar dat telt natuurlijk ook als je met een kwpn'er de ring in komt.

Ik heb wel het idee dat het friese ras veel sneller geaccepteerd is in de dressuurring dan bv de fjord of de haflinger.

Ik ben het voor de helft met je eens (over dat laatste zinnetje) ik denk dat een rijtypisch gebouwd paard van een 'ander' ras sneller geaccepteerd word.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:11

Ethelate schreef:
Ik heb meer bewondering voor iemand die met een niet-dressuurras een nette proef neer zet, dan een paard wat er veel meer aanleg voor heeft, en die dezelfde proef neer zet.

ik niet. Maar dat heb ik hier al zo vaak verkondigd, dus ik houd het nu kort. Fjielinker of KWPN-ehner, ze hebben allemaal hun voors en tegens in de ring en we moeten er allemaal gewoon voor rijden. Persoonlijk snap ik niet waarom mensen zo nodig moeten aantonen dat hun Fjielinker net zo goed is als een KWPN-er in dressuur (alhoewel ik met mijn springgefokte langgebouwde ezelsmerrie Knipoog ook een aardige poging doe). Tuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij of zij leuk vindt, maar als dressuur nu echt je lust en je leven is, zou ik daar persoonlijk een echt dressuurpaard voor willen hebben. Ik ga ook niet koste wat kost een B parcours rondvliegen met een echte brokkenpiloot.

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:06

Zondag aanstaande start ik weer met Yus (Haflinger) We hebben er allebij erg veel plezier in, dus waarom zouden wij het niet doen??? Verward
banketstaaf reacties heb ik ook genoeg gehad, maar tot nu toe veel meer positieve hoor.
Ik vind niet dat je je uit het veld moet laten slaan door een paar rotopmerkingen van andere mensen...Kijk maar naar Vippie...gewoon geweldig toch OK dan! Clown

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:17

Ik vind het OK dan!

Het zou geen bal moeten uitmaken met wat voor een ras je start Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:20

nee, helemaal mee eens. Maar niet miepen over een 5 voor de middendraf omdat hij nou eenmaal niet meer kan *LOL*

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:21

Ik rijd zelf wedstrijden met mijn fjordje in het M1 tussen de paarden. Ik heb er nog nooit geen last van gehad dat ik minder beoordeeld ben dan andere. Natuurlijk heb ik wel eens lagere punten maar die zijn dan verdiend. Tot nu toe gaat alles super en heb ik 4wp.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:37

Ik vind het heel knap als mensen zo hoog kunnen komen!
Ik rijd ook wedstrijden met me fjordje, maar ik heb gelukkig nog nooit negatieve reacties gehoord. Mensen vonden het juist leuk!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:43

en gelukkig komen er steeds meer fjorden uit in de sport, en dan kan geen jury meer om ons heen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 15:11

Lielle schreef:
nee, helemaal mee eens. Maar niet miepen over een 5 voor de middendraf omdat hij nou eenmaal niet meer kan *LOL*

Ben ik met je eens Een middendraf is een middendraf en dat betekend dat een paard moet verruimen....maar hoeveel??

Zorro verruimd in een middendraf niet spectaculair (en dat verwacht ik ook niet anders) maar stapt wel een hoef over......dat vind ik met die kleine beentjes wel heel wat maar ik krijg toch niet hoger dan een 4 Scheve mond Maar we blijven oefenen Haha! we zullen een keer een 5 krijgen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:18

maar alleen verruimen is niet genoeg. Op zich is een hoef overstappen (dus een hoeflengte ruimte tussen de afdruk van de achter- en voorhoef) voldoende, zeker in het B waar maar enkele passen gevraagd worden. Maar ook het ritme mag niet versnellen, de overgangen tellen mee, etc.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 15:23

Lielle schreef:
maar alleen verruimen is niet genoeg. Op zich is een hoef overstappen (dus een hoeflengte ruimte tussen de afdruk van de achter- en voorhoef) voldoende, zeker in het B waar maar enkele passen gevraagd worden. Maar ook het ritme mag niet versnellen, de overgangen tellen mee, etc.

Daarom blijven we nog oefenen, de overgangen gaan mooi maar hij blijft nog steeds versnellen die 4 haal ik wel weer op met het halsstrekken Haha! meestal een 7 of 8

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:30

kijk, en zo moet iedereen erover denken die dressuur start, Shetlander of ezel

(onze ezel) Raimaer met dressuur:
Afbeelding

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:30

blijft een hele klus. mijn kleine (1.40m) dhabi is onlangs gezakt voor de nrps abop test. het springen verknalde ze gewoon de kleine ezel, maar met dressuur had ze een 6 voor draf en galop, de middendraf kwam er niet uit nee, die bleef gewoon. ik vroeg me wel af wat ze graag willen zien, een pony met 'sjieke' (zeg rijpaardgangen) of een pony met ponygangen. ze mist ruimte in de bewegingen, zei de jury. en dat klopt op zich wel. ze heeft ook wel korte beentjes. ik vraag binnenkort om uitleg aan de jury, dan mail ik dat hier weer door. ben zeer benieuwd of we vlgd jaar de abop wel kunnen halen, we hadden nu 62,5 pt voor dressuur w.o. een 7,5 voor de stap (zo!), die 6-en voor draf en galop moeten beter en die gekke ezel moet gewoon springen zoals ze thuis doet en niet weigeren Lachen

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:33

oeps 62, pt totaal w.o. 32,5 pt voor dressuur en maar liefst 30 pt voor het springen ondaks praktisch elke hindernis eerst weigeren en dan pas springen!

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:35

maar wat ik wilde zeggen Lachen is dus, zou het zin hebben om met zo' kleine pony van 1.40 en korte beentje en een korte draf de dressuurring in te gaan? ik weet dat ze de oefeningen netjes kan doen en nog veel kan leren. maar we hebben ook een Andalusier staan van 1.58m die niet kan strekken Lachen maar wel beter toont en de verzameling haast als vanzelf doet. we hebben ook nog een volbloed arabier van 1.43m die wel ruime gangen heeft maar niet die echte dressuurgangen van een groot rijpaard.
ach ja, voorlopig toch geen tijd!

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:38

Ik vind het juist leuk dat je op wedstrijden steeds meer verschillende rassen gaat zien!
Natuurlijk blijft het met je fjord, tinker etc. bij sommige onderdelen moeilijker om een goed cijfer te halen, maar ook een kwpn-er kan onderdelen hebben waar hij niet hoog op scoort.
En al is er misschien een onderdeel wat niet lukt, als je proef verder in orde is moet dat eigenlijk niks uit maken. Dan haal je je punten wel met andere onderdelen Lachen

Hier in Zeeland rijdt iemand met een shire in het L2 (als ik het goed heb), hartstikke leuk!

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:09

Ik heb een tijdje geleden ook met een pony tussen de paarden wedstrijden gereden. We reden M- dressuur toen we er mee stopten, ik vond het juist ontzettend gaaf om te doen..
Ik reed toen op een valkhengst en we kregen juist alleen maar positieve aandacht!!!! Haha!

Zie in mijn profiel voor een foto.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:26

nasheeta schreef:
maar wat ik wilde zeggen Lachen is dus, zou het zin hebben om met zo' kleine pony van 1.40 en korte beentje en een korte draf de dressuurring in te gaan? ik weet dat ze de oefeningen netjes kan doen en nog veel kan leren. maar we hebben ook een Andalusier staan van 1.58m die niet kan strekken Lachen maar wel beter toont en de verzameling haast als vanzelf doet. we hebben ook nog een volbloed arabier van 1.43m die wel ruime gangen heeft maar niet die echte dressuurgangen van een groot rijpaard.
ach ja, voorlopig toch geen tijd!

Tjody is ook 1,40 maar heeft wel vrij ruime gangen, persoonlijk vindt ik dat wel een pre voor een kleine pony wil je ooit verder komen in de dressuur, het verruimen ed komt met de jaren, das een kwestie van trainen en de een kan dat beter dan de ander.
Tjo haalt ook altijd 5-en voor de middendraf, tsja ze is pas 5 denk ik dan maar, komt wel, wij halen onze punten wel op andere onderdelen.
Gewoon starten en kijken waar je staat, handig die protocollen...

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:16

Ik vind het geweldig als er fjorden haflingers ijlanders shetten friezen of wat dan ook voor NIET dressuurrassen meelopen met wedstrijden.
Ik vind het echt heel knap dat sommige zover komen.
Van twee mensen weet ik het namelijk dat ze het heel goed doen met hun fjord Taco en shetlander Zorro. Dat vind ik echt heel goed! Er zullen er vast meer zijn. maar deze twee kwamen me nu te boven.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:24

Het gaat er voor mij echt niet om wat er in de ring loop zolang het maar lekker los door zijn lijf loopt en de juiste aanleuning heeft.
En ook dat er in de inrijring Niet gemept en geschopt wordt omdat hij niet wil buigen of niet wil strekken ofzow dat zie je steeds vaker dan zie ik echt leiver een mooie losse pony die goed aan de hulpen is.

In de laaste bit staat een erg goed artikel over de jury leden. Die houden er nl. ook niet van als er iets anders in de ring loopt. En vaak weten ze dan ook niet de ras typische eigenschappen waardoor je lagere punten krijgt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:35

pferdtje schreef:

In de laaste bit staat een erg goed artikel over de jury leden. Die houden er nl. ook niet van als er iets anders in de ring loopt. En vaak weten ze dan ook niet de ras typische eigenschappen waardoor je lagere punten krijgt!

wat versta je onder dat laatste?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:45

Margon schreef:
Als er super netjes gereden word dan vind ik het er echt super goed uit zien!! Zoals laatst stond in de paard en sport een foto van een fjord die Z2 dressuur was!!

Ai,
slecht voorbeeld Haha!
Heb deze Fjord onlangs gezien en vond het echt afschuwelijk.

Verder maakt het mij niet uit hoor,
ik heb er geen last van.
Krijg alleen wel kriebels als ik zoals Pferdtje termen als 'rastypische eigenschappen' hoor vallen. Met beperkingen door bouw hoort geen rekening gehouden te worden.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:46

Lielle"]
[quote="pferdtje schreef:

wat versta je onder dat laatste?
[/quote]

Sommige paarden lopen iets achter de loodlijn vanwege hun bouw maar juryleden zien dat vaak niet en denken het paard loopt achter de loodlijn en loopt dus fout.

Alleen een paard dat door zijn bouw achter de loodlijn loopt kan evenwel goed aan de hulpen zijn en los in zijn lijf.