Belgisch [ras], zitten ze nou heel anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 13:37

Animal schreef:
Ik had het er gisteren in een ander topic ook nog over dat ik dolgraag eens op een trekpaard zou willen rijden! Misschien kunnen we samen eens een buitenrit maken? Ik heb een aantal adresjes van stallen gekregen waar ze trekpaardenritten organiseren.

Oh dat lijkt me wel leuk! Waar woon je ergens? Ik in Ravenstein, tussen Oss en Nijmegen zegmaar.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:49

suuske schreef:
Het Belgische trekpaard en het Nederlands trekpaard lijken heel veel op elkaar. Het soort trekpaard wat het meest bekend zijn.

Het vlaams paard is ook een Belgisch ras (Worden gefokt door de amish boeren in canada/amerika). De amish hebben dit ras instant gehouden toen het in België is verdwenen door de opkomst van de tractoren.
Deze paarden zijn gefokt op de lange afstanden. Ze zijn ook zwaar maar veel luxer gebouwd dan een Belgisch trekpaard. Ook zijn ze groter vanaf 1.70m tot 2.10m (shire en clydesdale maat). Ze zijn zijn altijd vos kleur met blonde manen. Hebben geen behang aan hun benen. Ze zijn wat temperament voller dan de andere koudbloed paarden. En door hun luxe bouw gemakkelijker te rijden.
Ze worden ook wel de warmbloeden onder de koudbloeden genoemd. Zie mijn profiel voor foto's van de mijne. Mijn paard is jong en pas onder het zadel dus hij is nog niet zo gespierd als de meeste vlaamse paarden (maar we werken eraan)

Goed gezegd suuske! ;) _/-\o_

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:56

Wilke93 schreef:
Animal schreef:
Ik had het er gisteren in een ander topic ook nog over dat ik dolgraag eens op een trekpaard zou willen rijden! Misschien kunnen we samen eens een buitenrit maken? Ik heb een aantal adresjes van stallen gekregen waar ze trekpaardenritten organiseren.

Oh dat lijkt me wel leuk! Waar woon je ergens? Ik in Ravenstein, tussen Oss en Nijmegen zegmaar.

Vlakbij Utrecht, hier in de buurt hebben ze zoiets niet dus ik moet er toch voor reizen :D

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:58

suuske schreef:
Het Belgische trekpaard en het Nederlands trekpaard lijken heel veel op elkaar. Het soort trekpaard wat het meest bekend zijn.

Het vlaams paard is ook een Belgisch ras (Worden gefokt door de amish boeren in canada/amerika). De amish hebben dit ras instant gehouden toen het in België is verdwenen door de opkomst van de tractoren.
Deze paarden zijn gefokt op de lange afstanden. Ze zijn ook zwaar maar veel luxer gebouwd dan een Belgisch trekpaard. Ook zijn ze groter vanaf 1.70m tot 2.10m (shire en clydesdale maat). Ze zijn zijn altijd vos kleur met blonde manen. Hebben geen behang aan hun benen. Ze zijn wat temperament voller dan de andere koudbloed paarden. En door hun luxe bouw gemakkelijker te rijden.
Ze worden ook wel de warmbloeden onder de koudbloeden genoemd. Zie mijn profiel voor foto's van de mijne. Mijn paard is jong en pas onder het zadel dus hij is nog niet zo gespierd als de meeste vlaamse paarden (maar we werken eraan)

2.10m ?! :wow: woow haha

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 15:00

Citaat:
Vlakbij Utrecht, hier in de buurt hebben ze zoiets niet dus ik moet er toch voor reizen :D

Ah okee, ik zou dan wel graag in de lente willen of zomer :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:07

Ik heb op een Belg (Ned. trekpaard, Belgisch type) van een vriendin van me gereden en in draf gooide dat paard nog hoger op dan de tuigpaarden die ik vroeger heb gereden. :') . Het scheelde wel hoeveel zin ze had te lopen.
Omdat ze slanker werd van al het lopen onder het zadel leek ze minder breed dan toen ze pas gekocht was, toen was ze echt tonnetje rond.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:06

Zoolgangster schreef:
Ik heb op een Belg (Ned. trekpaard, Belgisch type) van een vriendin van me gereden en in draf gooide dat paard nog hoger op dan de tuigpaarden die ik vroeger heb gereden. :') . Het scheelde wel hoeveel zin ze had te lopen.
Omdat ze slanker werd van al het lopen onder het zadel leek ze minder breed dan toen ze pas gekocht was, toen was ze echt tonnetje rond.

Scheelt het dan als je je beugels iets korter maakt? Is dat iets makkelijker als ze zo hoog opgooien?

suuske

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:13

Nope je moet er gewoon aan wennen ik weet niet meer beter en vind het heerlijke vooral de arbeidsdraf is heerlijk vooral als je doorzit heerlijk relax en een schommel stoel

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:55

@Wilke: als je de beugels korter maakt loop je het risico in stoelzit te zitten (vooral met zo'n brede rug) en dat is juist minder handig met lichtrijden. Nou moet je ook niet het andere uiterste gaan doen: beugellengte ala Grand Prix dressuur.... dat is ook niet fijn.

Maar verder is het inderdaad een kwestie van wennen.

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:09

Ik vind toch wel dat het verschilt per paard.
Rij op twee en soms drie belgen en ze zijn allemaal erg verschillend.
De een gooit hoog op en is erg flexibel in het bewegen galoppeert heel gemakkelijk. De ander is niet vooruit te branden maar je kunt er wel goed op doorzitten.

:j

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:12

mijn verzorg paard zit heerlijk, vooral bij doorzitten. als een schommelstoel.

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:13

Een trekpaard is heerlijk om te rijden, en echt vaak heel licht om te rijden. ze zijn vaak erg gevoelig. Nu heb je er natuurlijke ook wat lomperiken tussen zitten. Ik rijdt nu 7 jaar trekpaarden en wil echt niet meer anders.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:23

Gaaf, ik wil ook nog eens op een trekpaard/shire rijden of een buitenrit doen. Ben zo benieuwd :) Had idd ook een beetje het idee dat ze lomp zijn maar heerlijk zitten :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:25

Zijn ze niet verschrikkelijk sterk in vergelijk met een ander paard?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:27

Animal schreef:

Ik woon ook vlakbij Utrecht, dus zou graag met jullie mee gaan. Lijkt me ontzettend leuk. :D Ik ben inderdaad ook heel nieuwsgierig hoe het rijd haha.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:30

Peuk schreef:
Animal schreef:

Ik woon ook vlakbij Utrecht, dus zou graag met jullie mee gaan. Lijkt me ontzettend leuk. :D Ik ben inderdaad ook heel nieuwsgierig hoe het rijd haha.

Hmm ik woon in Gelderland haha. Lekker ver :o

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:44

Ja ze zijn zeker sterker dan de"normale" paarden. Maar als het op kracht aan komt verlies je nog van een shetlandpony.
Maar als je respectvol met hen omgaat en je de tijd voor ze neemt dan zijn het heerlijke dieren om mee te werken.
Maar als ze gaan..... tja dan wapper je erachter aan als een vlaggetje. Daar kun je niet tegen op. Maar heb je eenmaal hun vertrouwen gewonnen dan gaan ze voor je door het vuur. Het zijn over het algemeen echte werk paarden ze werken graag voor je.
En ze kunnen zo koppig zijn als een ezel dat is soms wat minder. Maar als je een goede band opbouwt dan zijn het echt super fijne paarden.