Een Shire/Clydesdale als eerste paard..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een Shire/Clydesdale als eerste paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:06

ik weet wel dat het trekpaard van koudbloedkim hier op bokt een hele trailer aan gort getrokken :') volgensmij heb je wel speciale(re) trailers nodig! in ieder geval een grote met verhoogd dak!

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:08

Mijne past misschien qua formaat in een 1,5paardstrailer, maar qua gewicht niet!
Dan past ze in een 2paards gemakkelijk.
Je moet ook naar de hoogte kijken van de trailer, maar de meeste zijn vaak hoog genoeg.
Ik merk bij mijn paard dat ze oplet waar ze loopt en zo dus niet op mijn voet probeert te staan.
Het doet pijn als ze er op staan en goed ook, maar gelijk verbrijzelt is een beetje overdreven.
Dat kan zelfs bij een tinker of haflinger ook.
Kijk anders in het shire topic waar cherell en ik in zitten.
Die hebben allemaal ervaring met shires! Kom gerust daar meekletsen en/of vragen stellen! :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:08

Mijn eerste paard is ook een shire :D en dan ook nog eens als hengstveulen gekocht.. Het klinkt niet echt verstandig, maar tot nu toe is het een van mn beste keuzes geweest :)

De mijne is totaal niet lomp, maar dat is het voordeel van een paard hebben vanaf dat hij veulen is, hij heeft nog niet ontdekt dat hij kan doordrammen en hij is erg gevoelig :)

Mijn paard heeft in zijn opgroeien meer nodig dan een opgroeiende warmbloed, maar het is een sober ras. Naar mijn mening zou ieder paard onbeperkt hooi (uit een slowfeeder) moeten hebben, dus daar heb je niet echt extra kosten aan :) Ik heb ik niet het gevoel dat hij echt meer eet dan de ander paarden; dit is iig niet zo qua brok/muesli.

Zelfde vind ik met een stal: mijne staat 24/7 buiten, weliswaar met schuilstal, maar hier dus geen problemen met kleine boxen :) Het hangt dus helemaal af van het type huisvesting dat jij zoekt of een shire lastig is.

Lastig puntje vind ik btw het vervoeren. Meeste shires passen wel in een XL-trailer, maar als ze echt groot worden heb je een probleem :P

Qua tuig: hangt helemaal af van de grootte van je paard. De meeste hebben wel Xfull nodig.

Met de mijne wil ik trouwens lekker veel buitenritten maken :D en ik wil hem opleiden volgens de academische rijkunst!
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 10-07-13 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:11

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:12

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:17

Heeft een van jullie enige ervaring met de tinkerstal "stoeterij de ierse tinker" in Oirsbeek? Dit leek me wel een leuke stal om eens te gaan kijken.
Hier even de link: http://www.destoeterij.nl/

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:20

sorry geen ervaring mee :\

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:26

Nee helaas die ken ik niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:39

momopaws schreef:
Qua uiterlijk vind ik ze heel erg mooi. Ik heb altijd al wat met trekpaarden gehad en het feit dat 99% van de mensen die je het vraagt ze de "gentle giants" noemen... Dat spreekt me raar genoeg echt aan. Vaak zegt men ook dat de grotere paarden veel rustiger en koeler in hun hoofden zijn, dit heb ik ook liever dan een paardje dat wegschiet bij een krakend takje. Ik zou misschien wel met ze willen gaan mennen of gewoon lekker (buiten)rijden. Niks in de wedstrijden in ieder geval.

@Dyoka: Ik weet niet, misschien hebben ze een veeeel grotere stal of heel veel meer voer nodig, en is dit geen goed idee voor een eerste paard omdat het heel duur is? Dit soort verhalen hoor ik wel eens op stal, zovan "had ik maar een pony of kleiner paard gekocht, die kosten minder in de stalling/hebben minder voer nodig.

Qua stalling is een kleiner paard fijner, want ondanks de nieuwe regels zijn de meeste boxen gewoonweg te klein voor alles groter dan een D/E-pony. En als je ivm kracht, etc. solide bouwt zal het nog tig jaar duren voordat dat zo versleten is dat er nieuw moet komen.

We zijn nu gewend aan grote paarden, maar het oude werkpaard was qua maat wat we nu een E-pony noemen. Dat verklaart ook een hoop qua boxmaten zoals we die al zolang kennen.

Koel in het hoofd/nergens van onder de indruk/super braaf is een combi van training en selectie. Als je van je paarden afhankelijk bent voor je onderdak en voedsel dan ben je goed kritisch, want jij en je gezin zijn er 100% van afhankelijk dat paard 200% betrouwbaar en gezond! is. In hoeverre deze rassen nu nog door zo'n selectietest komen? Recreatie stelt nu eenmaal veel lagere eisen hieraan en aangezien paard veelal een huisdier is wordt er aan blessures veel meer geaccepteerd. Koel in het hoofd is ook een eigenschap die quarters en andere westernrassen toebedeeld krijgen, maar ook hier speelt training een grote rol. Ze zullen er zeker nog zijn, maar ik denk dat je dan op zoek moet naar de mensen die er nog echt mee werken. Zeker omdat je aangeeft dat het je eerste eigen paard zou worden en dan is een volwassen dier waar de basis echt goed inzit aan te raden. Een fijn paard zo houden is nl stukken makkelijker dan er 1 opleiden, zeker als beginnende eigenaar met een ras waar zoveel kracht in zit.

Dit tijdschrift gaat meer over het weer inzetten van de trekpaarden voor het werk, maar de basis is voor de recreatie net zo belangrijk:
http://www.heavyhorseworld.co.uk/index. ... Itemid=178
Boek waar dit uit komt heb ik net gekocht (toeval, ik wil er geen, maar principes, etc. zijn interessant)
Schrijver geeft trouwens ook aan dat trailer geen optie is, trekpaard heeft ivm stokmaat en gewicht een vrachtwagen nodig. Advies is verder om de kleinere dieren te kiezen als je niet wil showen ivm bruikbaarheid (wel mede uitgaande van gebruik op bv de boerderij), de showdieren (1.70-1.90) zijn daarvoor te iel. Boek stamt wel uit 1998 en UK, dus wat er inmiddels qua bouw paarden en draagcapaciteit trailers is veranderd weet ik niet.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:42

Dankjewel voor de link! Hele handige informatie die ik zomaar eventjes hier krijg... had er niet zoveel van verwacht, hartstikke bedankt!

Edit: Wat zouden jullie eerder doen, bij een erkende tinker/shire stal een paard kopen of via marktplaats/bokt? Er rekening mee houdend dat ik niet per se sterpaarden zou willen en ook niet per se de afstamming enzo hoef te weten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:55

Afstamming kan handig zijn om iets in te schatten qua karakter ivm gebruikswensen fokker. Koop bij een stal/particulier die dezelfde gebruikswensen heeft als jij.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:59

ik zou liever bij een fokker kopen (omdat die toch meer kennis over het ras zouden moeten hebben en jij dan meestal de 2e eigenaar bent.).

ik heb mijn paard via bokt bij een shire fokker vandaan (maar die zitten nu in duitsland) .
verder heb je aan shire's nog griendheuvel en robinhoodstables

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:11

Tinkers zijn ook leuk hoor en ook wel in de ietwat grotere maten, alleen moet je dan naar het type vanner kijken of anders bij drumhorses.

Ze zijn wat koeler in het hoofd, herstellen iets sneller. Maar dat ze niet schrikken van een krakend takje is onzin hoor. Die van mij daar kun je prima met een tractor bij langs, maar de mus in de boom is dan levensbedreigend.
Je kunt zeker wat van Clydesdales en Shires terug vinden in de tinkers, uiteindelijk zit dit in tinkerbloed!

Maar ook tinkers kunnen boefjes zijn en best rodeo doen hoor, ik heb er een gebroken sleutelbeen aan overgehouden en Patries90 heeft zijn mindere kant ook wel eens gezien :D
Nu is hij goed doorgereden en schrikt hij wel, maar herstelt sneller.
Maar beginnerspaarden vind ik het iig niet, ze hebben een aardige eigen weil en je moet wel een consequente baas zijn wat dat betreft.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 23:17

Nouja... een beginnerspaard zoek ik ook niet echt, aangezien ik al 8 jaar rijd en ook al tinkers heb verzorgd en bijgereden. Ze kunnen inderdaad heel erg eigenwijs zijn maar daar kan ik wel tegen denk ik dan.. haha

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:19

Mindim schreef:
Tinkers zijn ook leuk hoor en ook wel in de ietwat grotere maten, alleen moet je dan naar het type vanner kijken of anders bij drumhorses.

Ze zijn wat koeler in het hoofd, herstellen iets sneller. Maar dat ze niet schrikken van een krakend takje is onzin hoor. Die van mij daar kun je prima met een tractor bij langs, maar de mus in de boom is dan levensbedreigend.
Je kunt zeker wat van Clydesdales en Shires terug vinden in de tinkers, uiteindelijk zit dit in tinkerbloed!

Maar ook tinkers kunnen boefjes zijn en best rodeo doen hoor, ik heb er een gebroken sleutelbeen aan overgehouden en Patries90 heeft zijn mindere kant ook wel eens gezien :D
Nu is hij goed doorgereden en schrikt hij wel, maar herstelt sneller.
Maar beginnerspaarden vind ik het iig niet, ze hebben een aardige eigen weil en je moet wel een consequente baas zijn wat dat betreft.

Heyyy je doet t nog :P had je laatst nog een pbtje gedaan.. ;)

En Flint is een schat! Maar kan idd een boefje zijn moet nog ergens een filmpje hebben waarbij Hans van schrik z'n telefoon liet vallen toen ik in het land ging rijden :+

Maar je hebt helemaal gelijk! Ze herstellen wel sneller

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:23

Drumhorses; Tinker x shire of Clydes. zijn ook erg leuke paarden

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:26

dat filmpje zou ik graag zien patries :P

ik heb ook wel meerdere mensen van een koudbloed gelanceerd zien worden :+
altijd komische om te zien , maar ook eng ... als ze gaan , gaan ze ook echt goed

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 23:28

Oehh... Volgens mij heb ik zojuist, door arjan1983 mijn nieuwe droompaard gevonden! Nog steeds groot met mooie uitstraling, en super rustig karakter! Het idee dat een man er trommelend op kan zitten... heel indrukwekkend. Maar zoals al vaker gezegd: Of de criteria/opvoeding nog altijd hetzelfde zijn... Dat bepaald het karakter toch ook wel helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:29

Arjan1983 schreef:
Drumhorses; Tinker x shire of Clydes. zijn ook erg leuke paarden

Bij mijn weten is een drumhorse een mix van alles en niet kruising tinker x clydesdale bijvoorbeeld. Tinkers zijn ontstaan door het kruisen van onder andere de fell pony, clydesdales en shires.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:30

Haha de telefoon werd gelanceerd ik gelukkig niet.. ;) maar die staat op mijn laptop die een deze dagen word opgehaald om gemaakt te worden! Zal m als ie terug is eens opzoeken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:31

cherell0 schreef:
dat filmpje zou ik graag zien patries :P

ik heb ook wel meerdere mensen van een koudbloed gelanceerd zien worden :+
altijd komische om te zien , maar ook eng ... als ze gaan , gaan ze ook echt goed

Ja Flint kan flink bokken hoor. Hij heeft mij zo over de bakrand gelanceerd. Stond wel vrij snel weer stil trouwens, hij schrok er zelf ook van, maar heb wel tijden met een gebroken sleutelbeen gelopen met uiteindelijk operaties, haha. Dus ze kunnen echt wel wat hoor :-)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:37

au , das een lelijke plek om wat te hebben (net als bijv. ribben) .
ik ben blij dat ik in 16jr. ong een keer of 7 op de grond geëindigd ben (waarvan 1 X met paard en al).
en er altijd goed vanaf ben gekomen (nooit niks gebroken of gekneusd . wel 1 X hand gekneusd omdat we deden of we veulentjes waren en de hengst net voorbij kwam denderen (shet) := |o )

dat probeer ik trouwens zo te houden :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:39

Een vriendin van mij heeft ook een shire als eerste paard gekregen en was geloof ik toen nog maar 13 of 14. En meteen een shetlander erbij als gezelschap!

Is prima gegaan dus ik zou niet inzien waarom niet!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:41

Vraag aan je lesgeefster ( A. ;) ) eens of ze je komende week mee wil nemen naar Schinveld! Daar staan er op het moment genoeg namelijk..

Ik heb zelf geen Shire/Clydesdale, maar een enorme Tinker. Hij is koel, maar heeft duidelijk een eigen wil soms en is een ontzettende binnenvetter. Mijn vriend heeft een Clydesdale gehad en dat was echt een zeikerige pismerrie die bij elk krakendblaadje stond te shaken.

Je gaat ongetwijfeld grotere spullen nodig hebben. Sowiezo een extra full hoofstel, en vaak ook een breder zadel. Een 1.5 paards trailer kunnen ze vaak wel op qua gewicht en breedte, hoogte zou ook niet zo'n probleem moeten zijn. En, een boxje van 3 x 3 is echt te klein voor ze natuurlijk.. Verder zijn het paarden die je sober moet voeren; veel ruwvoer en weinig brok.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 23:45

Zal ik zeker even doen! Dankjewel voor de tip! En dat klinkt eerder herkenbaar voor een warmbloed(dat shaken voor een blaadje) dan voor een koudbloed hahaha

Zouden ze in principe ook 24/7 buiten kunnen staan? met een fatsoenlijke schuilstal dan wel?
Laatst bijgewerkt door Nala op 10-07-13 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt