Rocky mountain liefhebbers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:20

Leuk dat je misschien een rocky wilt!
Ik heb afgelopen maart een jaarlingmerrie bij Gangenpaarden Reestdal gekocht (hierboven ook genoemd). Leonie kan je super veel vertellen over mountain horses en heeft ook veel verschillende paarden staan.

Ik ben zelf een aantal jaren geleden in Canada in aanraking gekomen met rockies. Ik was toen erg onder de indruk van hun nuchtere en vriendelijke karakter en bovendien heerlijke extra gang. Ik was er toen al snel vrij zeker van dat ik een rmh of kmh wou als ik ooit een ander paard zou kopen.
Zelfs nadat ik een jaar later op IJsland ben geweest en daar op veel IJslanders heb gereden. Dat zijn ook super leuke paarden, maar rockies trokken mij meer o.a. vanwege hun karakter en grotere formaat.

Ik had verwacht voorlopig niet op zoek te hoeven naar een nieuw paard. Helaas is mijn andere paard onverwachts overleden en toen ben ik op zoek gegaan naar een mountain horse. Ik kwam toen bij Leonie terecht en wist toen redelijk snel dat mijn merrie het zou worden. Nog steeds ben ik elke dag heel blij met haar :)
Ik zou je zeker aanraden om te gaan kijken en ook een aantal keer een ritje te maken!

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:40

@ Ginam TNX voor je bericht. Gaaf dat je een jaarling hebt. Klopt het in jouw ervaring dat rockies relatief makkelijk in te rijden zijn en wat meer op mensen gericht zijn dan de meeste andere rassen? Dit is nl op diverse sites terug te lezen, maar dat zegt ook niet alles natuurlijk.Sneu dat je paardje overleden was, is altijd moeilijk. Groetjes

xxxxxx2000

Re: Rocky mountain liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:44

Zijn er trouwens mensen die ook getwijfeld hebben tussen RMH en een IJslander? Waarom twijfelde je en waarom heb je een keuze gemaakt voor de een of juist de ander? Bedankt trouwens voor de vele reacties die nu al in dit topic gegeven zijn!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:46

racebiet schreef:
Kijk eens op http://www.lacense.be,
Ik ben daar reeds een paar maal voor een weekend geweest om te rijden, Tanguy fokt Rocky Mountain Horses en is erg begaan met zijn paarden en de mensen.

Ik heb bij Tanguy gewerkt, hij spreekt gewoon Nederlands, en is erg goed voor zijn paarden. Spreekt altijd de waarheid over z'n beesten. :-)

Edit: zie dat je me al een pm had gestuurd. Ik ga je er nu een terug sturen. :-)

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:48

@ loesvdb: leuk dat je reageert! Begint echt al gezellig topic te worden..
Schiet mij nog een vraag te binnen: wat is nu de reden dat dit ras vrij onbekend is in NL? Toch de prijs..?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:52

Ik heb een Rocky Mountain gehad, wat een geweldige paarden! Helaas is hij vorig jaar overleden. Ik heb ook een IJslander, een heel leuk paard maar toch minder dan de RMH voor mij. Ik hou van paarden met een beetje pit/vuur maar niet een paard dat 'opgefokt/aanstellerig' is.
Als ik weer zou moeten kiezen tussen een Rocky Mountain of een IJslander, zou ik zeker voor een Rocky mountain gaan.
RMH zijn sensibeler en minder koppig/standvastig dan IJslanders. Ook heb ik het idee dat RMH mensgerichter zijn.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:56

Ik denk dat de prijs juist door de schaarsheid komt en niet andersom, het heeft lang geduurd tot ze geïmporteerd werden hier denk ik :) Ik heb zelf een IJslander gehad maar ik vind de rassen eigenlijk niet meteen vergelijkbaar behalve de extra gangen, maar wel beide op zichzelf prachtige rassen. Inderdaad het minder koppige en meer sociale van de RMH spreekt mij aan.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:59

Nee, RMH en Ijslander is echt niet te vergelijken, dat zijn totaal verschillende paarden!
Hangt er dus totaal van af wat voor type paard jou aan trekt :j

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:00

Dat mensgerichte hoor je idd heel vaak. Gaat ook mijn voorkeur wel naar uit. Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat IJslanders ook best vaak zomerexceem hebben. Misschien is dat een onterecht vooroordeel. Weten iemand of RMH bepaalde gezondheidsproblemen vaker hebben dan andere rassen?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:02

Bij Rocky's komt helaas ook zomer exceem voor, maar van de ongeveer 40 Rocky's die ik ken heeft 1 exceem. Het komt dus niet in grote getalen voor. :-)

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:03

xxxxxx2000 schreef:
@ Ginam TNX voor je bericht. Gaaf dat je een jaarling hebt. Klopt het in jouw ervaring dat rockies relatief makkelijk in te rijden zijn en wat meer op mensen gericht zijn dan de meeste andere rassen? Dit is nl op diverse sites terug te lezen, maar dat zegt ook niet alles natuurlijk.Sneu dat je paardje overleden was, is altijd moeilijk. Groetjes

Ik heb nog nooit een rocky ingereden, dus dat zou ik je niet kunnen vertellen. :+
Mensgericht is mijn jaarling zonder twijfel. Foto's maken is vaak lastig, want ze komt meteen knuffelen als ze me gezien heeft. Verder is ze ook niet snel onder de indruk van nieuwe dingen. Of rockies mensgerichter zijn dan andere rassen, zou ik je niet zo durven zeggen. Het karakterverschil was wel één van mijn overwegingen bij de keuze tussen een rocky en ijslander. Het zijn inderdaad hele verschillende rassen. En ik denk dat je op beide rassen wat ritjes moet gaan maken, voordat je goed kunt kiezen.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:03

@ minajtje heb je met beiden ervaring? Kun je misschien aangeven waar dan je voorkeur naar uit gaat en waarom?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:06

IJslanders zijn inderdaad gevoeliger voor ZE dan andere rassen.
het zou kunnen dat eerder last van weke koten hebben, maar ik weet niet meer zeker of dat nou bij de RMH of bij de Peruaanse Paso was..

Ik heb met beide ervaring ja, ik heb zowel IJslanders als RMH gehad.
Mijn voorkeur gaat uit naar de RMH omdat ik ze minder koppig/standvastig vindt dan IJslanders.
IJslanders kunnen soms erg 'hard' zijn en totaal niet op je gericht zijn wanneer ze iets willen/iets eng vinden etc.
RMH zijn een stuk gevoeliger maar wel cool, ook vindt ik het erg mensgerichte paardjes :j
Hangt er echt vanaf van wat voor type paarden je houdt, ik hou zelf meer van vurigere/pittigere paardjes.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:06

xxxxxx2000 schreef:

Ik heb vier Rocky's ingereden zien worden, waarvan 1 (dek)hengst die nog bijna nooit in de hand was gekomen, en dat was twee keer hangen, even kijken of ie het sturen een beetje snapte en daarna was het zitten en wegrijden in het bos in de Ardennen. :-)

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:07

@ Ginam met IJslanders heb ik wel redelijk wat ervaring, althans in de afgelopen 10 jaar diverse dagtochten gemaakt, denk wel stuk of 25. Omdat ik voorheen op een manege stond en niet dacht dat een eigen huis met wei en stallen ooit mogelijk zou zijn, heb ik toen niet voor een IJslander gekozen. Vond het geen paard voor op een manege. Ik kan me trouwens voorstellen dat een Rocky ook niet echt gelukkig wordt op een manege, maar goed, ik heb dus mogelijkheid voor 24/7 buiten met inloop stal etc.
Laatst bijgewerkt door xxxxxx2000 op 16-06-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:08

_Ekenna schreef:
xxxxxx2000 schreef:

Ik heb vier Rocky's ingereden zien worden, waarvan 1 (dek)hengst die nog bijna nooit in de hand was gekomen, en dat was twee keer hangen, even kijken of ie het sturen een beetje snapte en daarna was het zitten en wegrijden in het bos in de Ardennen. :-)

Dat ook die verhalen kloppen dus?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:09

Oja, ik zag dat hier eerder wat over PmP geplaatst is?
Daar staan zeker een paar leuke Rocky's, die zijn op hun FB pagina te volgen :j
Ook een paard die ingereden moet worden, en op de foto's zag dat er inderdaad uit als opstappen en wegrijden.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:09

Ik heb zelf een kruising rocky mountain horse. (kruising RMH 50% x haflinger 25% x fries 25%). Hij is nog een jaarling. merk vooral nu al dat hij voor een jaarling erg vriendelijk is (zowel naar mens als soortgenoten), helemaal geen streken (= nog hengst), rustig en makkelijk te hanteren.
Afbeelding

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:15

xxxxxx2000 schreef:
@ Ginam met IJslanders heb ik wel redelijk wat ervaring, althans in de afgelopen 10 jaar diverse dagtochten gemaakt, denk wel stuk of 25. Omdat ik voorheen op een manege stond en niet dacht dat een eigen huis met wei en stallen ooit mogelijk zou zijn, heb ik toen niet voor een IJslander gekozen. Vond het geen paard voor op een manege. Ik kan me trouwens voorstellen dat een Rocky ook niet echt gelukkig wordt op een manege, maar goed, ik heb dus mogelijkheid voor 24/7 buiten met inlok stal etc.

Dan is het vooral een kwestie van rockies uitproberen :D Ik vind IJslanders vaak zelfstandiger/onafhankelijker, wat mij iets minder trekt. Ook IJslanders kunnen pittig zijn, dat is gewoon verschillend per paard binnen een ras. Mijn bijrijdijslander is zeker niet rustig :P
24/7 buiten met schuilstal ben ik zowieso een voorstander van :)

@ Marleen_vA: leuk paardje!

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:16

Wow wat een plaatje!!! Jaloers.....
Was het een bewuste keuze om een kruising te nemen? Mijn andere paard is een haflinger dus deze krsing spreekt ook aan
Zijn er meer mooie foto's....?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:17

Zeker een mooi paardje!
Ik zou als ik jou was gewoon wat rocky's uitproberen TS, ik ben heel benieuwd wat het gaat worden! :)

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:19

Zeker neigend naar Rockies inmiddels. Weet iemand nog waarom ze zo zeldzaam zijn? Houden jullie je Rockies ook 24/7 buiten?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:20

Ik ken wel een filmpje waarbij twee Rocky's (jong, 1 of 2) onder een grijper van een kraanmachine staan, super relaxt. Prachtig voorbeeld van hun karakter (ga even zoeken).
Ik weet niet hoe je heet (dat spreekt wat makkelijker aan dan xxxxxx2000 haha) maar er zitten ook twee andere prachtige kruisingen op bokt Rocky x haflinger. de bekendste is Grani van deze bokker:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=40768

en dan is er nog Jaimy, de vader van de kruising die hierboven op een foto werd geplaatst:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=3531

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:21

Ik heet Renee Is idd makkelijker dan xxxxwhatever haha

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:23

Waarom ze zo zeldzaam zijn, tja ik denk omdat ze van ver moeten komen.
Ze importeren niet even een paar duizend rocky's. En omdat er zo weinig zijn zijn ze dus ook zo duur.