waarom zijn dravers zo goedkoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:01

WendyBZ schreef:
unihorses schreef:
/afgekeurt/

Zoals al vaker gezegd :+ Ik moet diegene die al die Dravers afkeurt nog tegen komen :') Er wordt niets 'afgekeurd'. Een paard koerst (als ze eraan toe komen, soms blijkt in de training al dat het niet genoeg talent heeft) en ze starten op winsomklasse. Als een paard dan wat geld verdient, moet hij naar een andere winsomklasse, die soms te hoog gegrepen is. Niet elk dier heeft evenveel talent natuurlijk. Training per maand kost wel zo'n 600 euro, dus dan kan je je misschien wel voorstellen dat iemand zo'n dier niet nog even een paar maanden laat staan.

nou, afgekeurt... die paardjes die nooit de baan op komen, door geen talent, of iets wat niet helemaal goed zit... er komen ook dravers te koop die nooit gekoerst hebbben

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 23:09

WendyBZ schreef:
finnens schreef:
Maar ik zie ook vaak in advertentie's staan dat het paard braaf is onder het zadel, super beginners paard is enz enz. En die gaan vaak ook voor 900 weg..
Als ze 'normaal' ingereden zijn, kun je er dan ook geen leuk 'wedstrijd paard' van maken? Niet dat ik een Draver wil of wedstrijden rijd, maar ik ben gewoon benieuwd :D
Ik vraag het me al een hele tijd af!

Tuurlijk kan dat. -O- Ik zit echt met verbazing sommige reacties te lezen :n Dravers zijn ontzettend leuke paarden waar je écht wel wat mee kan. Ik spring met de mijne, rij dressuur, ben klasse III startgerechtigd in endurance en rij nu TREC in binnen- en buitenland.
Soms zit er wat meer werk in, maar het zijn nog altijd gewoon paarden waar je prima mee kan rijden. Alleen niet elke ruiter is er geschikt voor, en dat zeg ik expres in die volgorde en niet andersom ;)

Het lijken mij ook leuke paarden, maar omdat ik veel negatieve verhalen over dravers tegen kom, ze zo goedkoop zijn enz. vroeg ik met toch een aantal dingen af ;)
Ik wil misschien nog een paardje erbij, eentje die ook meer geschikt is voor de endurance. Ik dacht dat Dravers daar wel geschikt voor zouden zijn, ze zijn licht en snel. Het lijken mij erg leuke paarden, maar als ik een paard er bij koop moet hij ook geschikt zijn voor mijn (9 jarige) broertje, en dravers lijken mij niet de perfecte beginners paarden, na de verhalen gelezen te hebben.

Ik vindt het leuk om alle reactie's te lezen, ben al een stuk wijzer geworden! :j

xSlvna

Re: waarom zijn dravers zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:37

Zeker kunnen dravers heerlijke 'beginnerspaardjes' zijn omdat ze vaak enorm eerlijk zijn. Mijne liep als kinderpony mee, hele jonge kinderen erop en ze vond het prima, moment...
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 4079_o.jpg

Lief toch, paard is alleen vlot en draaft door verkeerde training (heeft nauwelijks rugspieren door slecht passend zadel, kan dus héél moeilijk verzamelen) te snel, en aangaloperen is (door gebrek aan training) nog 'onmogelijk' voor zo een kleintje, al moet ik zeggen dat die kleine meid die dag met de merrie door de bak gedraafd heeft, begon echt te sukkelen zodat het kindje niet viel, ik liep er verder niet in de buurt en 'spoorde' het paard niet aan.
Zo ken ik er wel meer, dravers.

Zijn dan wel veel pittiger onder ervaren ruiters, maar nog altijd eerlijk (geen gesteiger, geen gebok)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 07:55

ilsechanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:15

WendyBZ schreef:
finnens schreef:
Maar ik zie ook vaak in advertentie's staan dat het paard braaf is onder het zadel, super beginners paard is enz enz. En die gaan vaak ook voor 900 weg..
Als ze 'normaal' ingereden zijn, kun je er dan ook geen leuk 'wedstrijd paard' van maken? Niet dat ik een Draver wil of wedstrijden rijd, maar ik ben gewoon benieuwd :D

Tuurlijk kan dat. -O- Ik zit echt met verbazing sommige reacties te lezen :n Dravers zijn ontzettend leuke paarden waar je écht wel wat mee kan. Ik spring met de mijne, rij dressuur, ben klasse III startgerechtigd in endurance en rij nu TREC in binnen- en buitenland.
Soms zit er wat meer werk in, maar het zijn nog altijd gewoon paarden waar je prima mee kan rijden. Alleen niet elke ruiter is er geschikt voor, en dat zeg ik expres in die volgorde en niet andersom ;)

ja idd hellemaal met joun berichtje eens sommige denken dat dravers niks waard zijn onder het zadel, maar dat is hellemaal niet ....

ilsechanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:19

ruitje schreef:
Dravers zijn goud eerlijk, als je de goede treft zijn het ideale beginners paarden ;)
[RIJ-ITP] Another 2 weken onder het zadel, nu met 10 jarige Silvana!
[RIJ-ITP] Another 4 weken ohz , de vorderingen(springen en galop )
http://www.bokt.nl/markt/ad/27758/lieve ... ezinspaard

Maar bovenstaande twee paarden zette ik natuurlijk als beginnerspaard te koop, zodat er onervaren mensen op afkomen, ik wil natuurlijk niets liever dan dat iemand zijn nek breekt :') (sarcasme modus uit )

leuke paardjes <3

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:28

Ik heb afgelopen oktober een dravertje voor mijn dochtertje opgehaald. Een vreselijk lief en makkelijk paard! Mijn dochtertje is 10 jaar en als ze zou mogen zou ik ze zo alleen op buitenrit sturen. (paard vertrouw ik mijn dochter niet ;) ) Het is een goed opgevoedde, geduldige, en vriendelijk paard. Een veel gelijkmatiger karakter dan mijn tinker. Ze zijn eigenlijk gewoon een "ondergeschoven kindje " bij de paarden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:28

Beiden verkocht als ' eerste eigen paard' en ze doen het beiden fantastisch... Ideale beginnerspaarden dus toch ;) .
Another is van een bokker, die rijd ermee door de duinen/strand, volgt westernlessen en wil de endurance in.
Blizzard is van een 15 jarig meisje die er lekker mee in de bossen rijd, dressuurt in de bak, 'm kusjes e.d. op commando leert :)
Bonjour( staat hier niet tussen) , is gegaan naar een 15 jarige die daarvoor extreem bang was geworden voor haar vorige paard, een fjord die levenslink was, hij heeft haar weer het vertrouwen gegeven en zij springt, dressuurt en rijd ook veel buiten :) .

Maar hey, als ik onze dravers verkoop zijn ze ook 100% goed, ik wil voor zowel het paard als de nieuwe eigenaar geen problemen. Ik breng mijn paard na zijn carierre dan liever zelf weg, dan dat hij eerst 10 keer doorverkocht word en dan weggebracht word.

Ohnee wacht, het gaat mij natuurlijk alleen maar om het geld :') .... Stom dat ik dat vergeet.... :+

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:35

Neem eens een kijkje op www.dravers.nl daar zul je een hoop info vinden plus een forum waar allemaal dravereigenaren zitten die je zullen laten zien dat het meeste dat beweerd word gewoon vooroordelen zijn...

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:49

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:00

Wij kochten 2 jaar geleden een draver merrie van 13 jaar oud,voor 400,- braaf gereden en goed verkeersmak. Ze kon prima springen en een rondje in de bak :) was een leuk dier, helaas 6 maand geleden overleden

pukkiej14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:26

Ik kan me ook altijd heel druk maken over alle mensen die nog steeds denken dat dravers "niks anders kunnen dan heel hard draven"
Een draver, hoe hij ook getraind is in zijn beginjaren, kan met de juiste ruiter, en evt. hulp van buitenaf een heel erg leuk recreatie/dressuur paard worden! En daar is ook heus een leuke B proef mee te rijden! Het feit dat deze paarden, met een geweldig karakter overigens, zo goedkoop worden aangeboden is omdat heel veel mensen geen zin, tijd en moeite in het omscholen van een draver willen stoppen. Wat ik overigens erg jammer vind.
Deze paarden blijven natuurlijk "volbloed" paarden, en kunnen inderdaad best heet worden. Maar met de juiste rust is dat best onder controle te houden.
En inderdaad, een 10 voor je galop zul je nooit krijgen. Maar ze kunnen het wel degelijk!! Het ligt er denk ik heel erg aan hoe je het paard traint en begeleid.

Ik ben in ieder geval enorm blij met mijn eigen volle Franse draver! Meneer heeft welliswaar een gebruiksaanwijzing van 11 delen maar we kunnen lezen en schrijven! .. en voor het geval iemand nog steeds niet gelooft dat dravers kunnen galloperen, bekijk het filmpje op mijn profiel even :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:34

Een draver is een recreatiepaard en dat segment van paarden kun je sowieso al goedkoop krijgen. Alle recreatiepaarden gaan relatief goedkoop van de hand, heeft niet zozeer met dravers te maken. Het feit is dat er echter veel dravers zijn en hun verkopers er minder emotioneel instaan. Als een draver weg moet, moet die weg en gaan we het dier niet nog een jaar aanhouden om een 'goede thuis' te vinden. Dat maakt dravers nog goedkoper.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:43

finnens schreef:
Ik wil misschien nog een paardje erbij, eentje die ook meer geschikt is voor de endurance. Ik dacht dat Dravers daar wel geschikt voor zouden zijn, ze zijn licht en snel. Het lijken mij erg leuke paarden, maar als ik een paard er bij koop moet hij ook geschikt zijn voor mijn (9 jarige) broertje, en dravers lijken mij niet de perfecte beginners paarden, na de verhalen gelezen te hebben.

Ligt eraan hoe je het aanpakt en wat ze zelf doen, maar ik reed vroeger ook gewoon op onze fokmerries en ik zet ook gerust een kind op die van mij, terwijl het niet altijd een makkelijk paard is. Meisje heeft er gewoon een TREC training mee gereden inclusief springen:
Afbeelding

Over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, zijn het eerlijke paarden. Maar ze kunnen ook gevoelig zijn, en een bange ruiter die niet durft los te laten is dan geen goede combinatie.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:46

Ik heb mijn draver 7 maanden terug gekocht voor 500, maar dat kwam omdat hij zwaar vermagerd was.
Eerste half jaar alleen maar grondwerk gedaan en heb laatst voor t eerst les gehad ohz.
Ik ben echt geen topruiter en rij ook nog niet lang, maar ik heb een instructrice die me goed helpt.
Hij zelf kan eigenlijk nog bijna niks en ik zal met hem geen hoge dressuur o.i.d. kunnen rijden, maar dat hoeft van mij ook niet.

Ik denk ook dat dravers zo goedkoop zijn omdat ze een 'slechte naam' hebben, volgens verhalen kan je er niks mee en kun je ze nooit laten galopperen enzo.
Als mensen horen dat ik een draver heb, vragen ze ook meteen waarom ik in godsnaam een draver heb gekocht ...
Erg jammer, want t is een super ras..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:47

speurneusc schreef:
tuurlijk zetten ze er dat soort dingen bij anders is ie helemaal niet verkoop baar, en grote kans dat op zo'n praatje een beginner af komt die weinig tot geen kennis heeft (dus beginner is) die in dat soort praatjes trappen...

Hoezo in dat soort praatjes trappen? Geloof jij niet dat (het merendeel van) dravers goede beginnerspaarden zijn?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:53

Hier wordt je ook doodgegooid met dravers (Normandië, drafsport is hier heeeeeel populair).
Alles wat de qualificaties niet haalt of uitgekoerst is wordt al dan niet omgeschoold verkocht als recreatiepaard (of gaat naar de slacht).
Zijn heelder verenigingen die zich bezighouden met het herplaatsen van dravers.
Zoals al eerder gezegd je hebt er goudeerlijke, oersterke paarden aan. Qua gezondheid mankeren ze zelden iets. En het enige dat ze mss eens doen is het op een rennen zetten, wat bij sommige ruiters de reflex oproept om aan de teugels te gaan hangen en sja laat dat nu voor een draver (die koersgetraint is) nu net aanmoedigen om full speed te gaan.
Vluchters bvb worden veel minder herplaatst. Ander karakter en 'mindere' gezondheid ook. Heb de indruk dat vluchters in de koersen sneller opbranden dan dravers en gevoeliger zijn op de voeten en de pezen.

Persoonlijk vind ik een draver vaak niet mooi (kwestie van smaak). Er zitten prachtige exemplaren tussen maar al die 13 in een dozijn bruinen, sja is gewoon een bruine :P . Bovendien weet ik van mezelf dat het aanleren van galop niet m'n sterkste punt is als paardlief er geen talent voor heeft dus aan omscholen moet ik niet beginnen. Voorwaartse paarden is dan weer minder een probleem. En ik hoef niet zonodig wedstrijden te rijden, gewoon boshobbelen en af en toe een sprongetje is voldoende (meeste dravers kunnen wel beetje springen).
Tenzij uitzonderingen zou een draver niet het eerste zijn dat ik zou kopen *zeg nooit nooit*. Niet dat ze niet geschikt zouden zijn, zijn goede paarden. Maar gewoon kwestie van smaak.

Dat ze zo goedkoop aangeboden worden is idd gewoon marktwerking.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:55

Dravers kunnen overigens over het algemeen juist heel goed springen. En volgens mij zetten dravers het juist helemaal niet gauw op een rennen maar springen ze opzij/versnellen een stukje. Echt in paniek gaan rennen doen ze niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:59

Ik denk dat vee lmensen ook een paard willen kopen met het idee dat ze er grand prix mee zouden kunnen gaan rijden en dat daarvoor dravers voor hun gevoel afvallen. Maar laten we nu eerlijk zijn hoeveel ruiters komen met kwpn-ers tot grand prix? Ik denk dat velen heel blij zijn als ze een M winstpuntje halen en daarvoor zijn dravers prima geschikt in mijn ogen. En vaak nog erg werklustig en lief ook!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:00

finnens schreef:

omdat het op wedstrijd vaak er om gaat wie de mooiste paarden heeft,
de mooiste kleuren, mooiste gangen en echte show knollen.
hierbij gaat het vaak niet om of ze braaf zijn, neem jazz als voorbeeld.

Ik ben ook geen fan van dravers omdat ik vindt dat kwpners, nrps, bwp en zulke andere paarden gewoon beter lopen en daarom ook betere prestaties leveren.

pukkiej14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:06

troi schreef:
Ik denk dat vee lmensen ook een paard willen kopen met het idee dat ze er grand prix mee zouden kunnen gaan rijden en dat daarvoor dravers voor hun gevoel afvallen. Maar laten we nu eerlijk zijn hoeveel ruiters komen met kwpn-ers tot grand prix? Ik denk dat velen heel blij zijn als ze een M winstpuntje halen en daarvoor zijn dravers prima geschikt in mijn ogen. En vaak nog erg werklustig en lief ook!

Helemaal mee eens!!

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:08

Ik ben zo'n meisje die graag hogerop wou komen in de sport, dacht een kwpnner te kopen en het bleek een draver te zijn (tja meisje van 12 wist toen natuurlijk het verschil nog niet) Toch geprobeert met mijn draver te presteren in de dressuursport en het M1 behaald met winstpunten, maar ik wil als iemand echt ambitie heeft voor de sport het je zeker afraden, als jury's alleen al zien dat het een draver is dan ben je vaak al negatief afgeschildert (dit is vaak ook zo met koudbloeden enz). ze zijn goudeerlijk over het algemeen best heet en die van mij is heel snel gestresst en gespannen. Ik zou zo'n paard niet snel voor een beginner aanraden omdat dit gewoon erg moeilijk kan zijn. Niet dat ik hiermee zeg dat iedere draver hetzelfde is dat zeker niet je hebt er ook erg relaxte karakters tussen zitten. Ik was beginner toen ik mijn dravertje kocht (wel veel teveel voor betaald omdat hij als kwpn werd aangeboden) en heb ontzettend veel van hem geleerd en zou hem voor geen goud wegdoen. Maar als ik toen had geweten wat ik nu wist had ik hem niet gekocht. En dat betekend niet dat ik er spijt van heb gehad. Ik denk vooral dat dravers zo goedkoop zijn omdat ze puur gefokt zijn voor de drafsport, en omdat ze als ze vaak verkocht worden hier niet geschikt voor blijken te zijn gaat de prijs natuurlijk enorm naar beneden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:11

Ik ben nog nooit een draver tegen gekomen in de M.

Ik vind dravers best leuk en ik denk dat ze voor recreatie echt super zijn en ook heus wel een B/L proef kunnen lopen en misschien zelfs hoger met een hele goede ruiter, maar het is niet gek dat mensen met de ambitie om te dressuren (hoeft niet GP te zijn) het zichzelf makkelijker willen maken met een paard wat daarvoor gemaakt is.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:12

Dravers zijn ontzettende leuke paarden maar ik denk dat ze een negatieve naam hebben.
Verder is de galop vaak een probleem wat de prijs natuurlijk naar beneden brengt.
Denk ook niet dat ze geschikt zijn voor een beginnende ruiter ze hebben toch behoorlijk wat pit.
En het zijn standaard modellen.
Mijn paard kon ontzettend goed springen, geen omheining was hem te hoog :D
Ik vind dravers fantastisch overigens, maar ik ben een recreatie ruiter en daarvoor zijn ze ideaal.
Niet te hoog goed uithoudingsvermogen, lief en slim.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:22

Chips... Ik ben dan vast opgelicht... Mijn (Draver?) is liever lui dan moe en helemaal niet heet... Dat kan dus nooit een Draver zijn ? Ook mooi balen ! :')