Haflingerstamboek.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:42

Over de lijnen:

Je ziet misschien tussen deze fotos wel verschil maar als je zo om je heen kijkt, neem bijvoorbeeld Sturm en Star, allebei st lijn maar Star vrij "oud" typ en Sturm juist erg modern...

Maar ik denk dat het in lijnen fokken ook gewoon niet mee rvan toepassing is, omdat alle lijnen gekruist worden (alhoewel die van mij groetendeels uit St komen Haha! ) Maar dat kruisen is wel nodig denk ik , anders krijg je ook inteelt met alle lez. afghan afstammelingen enz.

Het zou idd leuker zijn als de hengsten wat meer zouden presteren, maar denk dat dat ook moeilijkhaalbaar is al kijk je naar alle kosten van tegenwoordig! Maar ze zouden tijdens de hengstenkeuring of nationale of vaker van dat soort organiseren voor de hengsten

Maar Hans vd berg doet trouwens wel veel met zijn hengsten!
Vorige keer op de nationale kwamen al zijn hengsten onder het zadel of voor de wagen!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 17:48

En dan is het weer jammer dat die prestaties nergens worden vermeldt.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:22

Als ik een merrie zou hebben en zou laten dekken (droom Schijnheilig ) zou ik kiezen voor een rijtypische hengst (wel rastypisch) en dan dus ook rond gaan kijken wat de hengst gepresteerd heeft. Jammergenoeg wordt hier echt weinig mee gedaan en de meeste Haflinger hengsten lopen maar weinig in de sport, in tegenstelling tot idd. in Duitsland.
Ik vind het wel jammer Lachen

Over de lijnen...
Ik geloof er niet echt in dat bepaalde lijnen 'eigen' kenmerken hebben

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:06

Ik kom er even tussen met mijn KWPNer hoofd!!! We hebben 2 KWPNers en een Haflinger.
Nou moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat een Haflinger niet helemaal mijn typ is. Ik kan niet goed met hem overweg (ligt aan mij ja!!!!!!)
Maar ik moet toch ook wel eens om hem lachen. Het lijkt soms wel een circus pony!! Hij ziet er best sjiek uit en is zeker in de zomer vrij licht van kleur. Best ruim ook in de draf.
Hij heet Angelo. Nu ben ik wel benieuwd hoe dat nou zit met al die lijnen en zo.
Zijn vader is Alwin van de Hoeve Werklust en zijn moeder Heidie van de Venkant.
Is hij nou van de A-lijn?? Of zit dat anders??
Heeft iemand wel eens van zijn ouders gehoort??
Hij is nu 9 jaar. We hebben er 2 meiden voor die helemaal gek van hem zijn en hij vind het heerlijk om aandacht te krijgen!!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:55

Er is op zich wel wat verschil tussen de bepaalde lijnen...al ligt het natuurlijk ook eraan wat voor moederlijn er achter zit..
Die D... dat vindt ik nu een typisch voorbeeld van manen trekken, sokken scheren en je hebt een rijpony.....
Nee dat vindt ik geen Haflinger meer...
De rest zijn wel "echte" Haflingers..al zou je eigenlijk een gemiddelde moeten nemen van 1 lijn..(dus bijv 10 hengsten vergelijken overeenkomsten in bouw, gangen en evt karakter op moeten schrijven) en dan de gemiddelde van elke lijn weer vergelijken...denk dat er dan de meeste kans is dat je "verschillen" kan tegen komen...

Jorie,
Inderdaad jouw Angelo komt uit de A-lijn...en Alwin van de Hoevewerklust komt we wel iets bekend voor maar geloof dat hij niet meer ter dekking staat..of dat komt door afkeuring of overlijden weet ik niet...
Misschien dat iemand anders meer weet...

Groetjes Angenita

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:48

In mijn profiel staat een foto van Alwin (helemaal onderaan, het is de opa van mijn Haf)

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:55

Heeee, wat leuk!!! Ik heb meteen even gekeken!!
Jouw haf is trouwens ook erg mooi!!! Angelo is wel ook zo "rijtypies" zal ik maar zeggen maar toont toch wat lomper. Of het komt doordat hij nu zwaar in zijn winterhaar zit!!
Dat vrijheidsdressuur lijkt me ook wel wat voor hem. Hij zet nu al graag overal zijn voet op. En ik denk als je dat soort dingen bij hem gaat belonen hij donders goed weet wat de bedoeling is. Hij is niet achterlijk maar wel net een ondeugend jongetje. Die meiden die nu erop rijden zijn 27 en 33 jaar en dat gaat goed. Er heeft ook een meisje van 13 op gereden en toen kon ie doen waar hij zin in had. Was dus geen succes!!!
Hij moet echt iemand hebben die duidelijk is!! Maar dat is haf eigen toch??

Als ik die foto's van jou zie zou ik bijna zelf op Angelo gaan rijden om te kijken wat we zouden bereiken. Maar ja, heb al genoeg aan mijn gewone KWPN ers!!!
In iedergeval bedankt voor de info en als iemand nog iets weet...... ik ben een en al oog!!!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:57

O ja, mijn vriend zet hem nog wel eens voor een karretje en dat vind Angelo echt helemaal te gek!!!!!! Hij gaat lopen met zijn oren ver naar voor en is niet meer te stoppen!!! Zo wilde hij een keer een roeiboot inhalen!!! Ik heb hem nog nooit zo zien strekken!!!

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:12

de vader van stefan (verzorgpony, nog veulen zie voor foto in mn profiel)is Sturm. en van Daisy is Martijn van de Polder, behoort Daisy dus tot de M-lijn? en waar Flicka van is dat weet ik niet...is ook een ouder type, zwaarder gebouwd.

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 03:14

ik ben ook een beginnende fokker. hoemeer ik me erin verdiep hoe minder ik er van snap ( van de lijnen dan) alledrie mijn hafs zijn uit de a-lijn, maar aan de moederskant van de hengsten zit van alles. A, W, St, M en ga zo maar door.
Mijn merrie heeft als vader morgenrot en als moeders vader amadeus. in oosternrijk krijgen de merries de beginletter van moederskant mee, dus A in mijn merries geval.
Maar ook als is haar vader een M lijner, er zit vervolgens weer een A lijn achter. bijvoorbeel Afghan II die is de vader van amadeus en de grootvader van morgenrot.
Ik ben in ieder geval zover dat ik er geen Afghanbloed meer in wil hebben als ik een hengst voor haar ga zoeken... en dat wordt erg moeilijk want hij zit bijna in alle hengsten die ik in Nederland mooi vind. In ieder geval zoek ik nu naar een hengst die lange lijnen en een goed front heeft. ik wil dus modern fokken.
Mijn ruinen zijn ook uit de A-lijn ( altjo en aktief) maar alledrie zijn totaal versschillende dieren om te zien. kunnen alledrie overigens wel geweldig sjouwen!!

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:55

stokpeerd schreef:
Mijn ruinen zijn ook uit de A-lijn ( altjo en aktief) maar alledrie zijn totaal versschillende dieren om te zien. kunnen alledrie overigens wel geweldig sjouwen!!

Daar ben ik het totaal mee eens, de kinderen van Altjo kunnen geweldig bewegen. Ik heb een zoon van Altjo die ik heb uitgebracht voor het Es hengsten stamboek. Daar is hij goedgekeurd als dekhengst, ook was zijn raport qua bouw en gangen super.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:59

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:01

Hmmz, is dit de nieuwe versie van papieren Verward
Die van mijn haf zagen er heel anders uit? (groen, foto op de voorkant)

Maargoed, jou haf uit de ST lijn, deel gekruist met de A en M lijn.
Waarschijnlijk is jouw haf van het flinkere type.
Dat zie ik wel graag.

Kun je ook haar hele papier inscannen? Want dit is alleen vader + moeders afstamming.
Niet zo interessant als het hele papier natuurlijk.

Nu even over de lijnen.
De hele B en N lijn mochten ze van mij eruit flikkeren (ja sorry dat ik het even zo zeg).
Daar heb je dus gewoon niks aan.
Als je een NRPS'er wil fokken ga je lekker een NRPS'er fokken maar hoef je daar de haflinger niet voor te verklooien. Lachen

De S en de St lijn zijn nog wat klassieker, maar als mensen massaal met Sturm gaan dekken gaat ook dit helaas verlopen...

De A lijn is heel erg rijtypisch, deze hoeft voor mij ook al niet zo.
Hier zou ik zelf ook nooit mee fokken, want dan help je mee aan de vernieling van de haflinger.
Maargoed, ieder daar z'n mening over.

De W lijn.
Op zich best leuke paardjes, niet de modern, niet te klassiek.
Nu ga ik ff voor Jomanda spelen: deze lijn word gewoon de ondergang van het haflingerstamboek.
Wallenstein is erg populair bij de meeste haflingerfokkers (zowel prive als "zakelijk") net als de andere hengsten van H. van den Berg.
En dat is geen goede zaak.
Als "iedereen" met Wallenstein/Sturm gaat fokken komen we over een X aantal jaren vast te zitten.
Met welke hengst moet je gaan dekken? Ze stammen immers toch al bijna allemaal van Wallenstein af...

En dan de M lijn, tsja, wat moet je er van zeggen.
Kan er mee door, daar niet van, maar ze zijn iets modern en dat spreekt mij totaal niet aan.

W.b.t. de H lijn OK dan! Mooi klassiek, zoals ik het graag zie! Alleen die knie-actie bij Hallmark vind ik niks... (het is ook nooit goed hè? Tong uitsteken)

Op het noemen bij afstamming heb ik geen enkel bezwaar. Doe het zelf ook.
Is veel makkelijker, ik bedoel, als je vraagt: Wat is het voor een paard?
Is er niemand die zich nou echt interesseert voor de naam (bij haflinger al dan niet met lange "achternaam"), de afstamming is veel belangrijker, zeker ook voor fokkers e.d.

Aan de bekendheid van de haflingerhengsten mocht wel wat gedaan worden.
Meer foto's op keuringen, maar ook op andere locaties (gewoon "thuis", op wedstrijden enz.) maken zodat er geen verouderde foto's komen te staan. (zoals bv. bij Stallion v/d Edelweiss Stoom uit je oren)

Moraal van het verhaal: Gooi het bestuur van het KVTH eruit, schaf een nieuw fokbeleid aan, laat vervolgens alle hengsten opnieuw keuren et Voila! De Haflinger zoals hij ooit bedoeld is.

Ja, ik ben hier nogal al fel in

[EDIT] Ohja, schaf een ander stamboek aan voor trekpaarden, dan zit dat stamboekblad van het KVTH ook niet zo vol gel*ld met dat gedoe[/EDIT]

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:15

na, van jou mag de haflinger zo'n beetje helemaal niks meer?
ben me je eens dat het kvth nu eindelijk eens duidelijk moet zijn in haar fokbeleid overigens...
ik zie rare dingen gebeuren, bv een kampioen die 2 weken later een tweede premie krijgt omdat de juy's versschillende smaken hebben. opvallend is ook dat bekende fokkers ( veeal aktief in de organisatie of zelfs bestuurslid) kampioen of de 1e premies bovenaan staan. in de enquette die het kvth telefonisch onder haar leden hield heb ik aangegeven een groot voorstander te zijn van blind keuren. ( naam paard en fokker dus niet vermelden.) zo voorkom je vriendjes politiek. of dit ook zal gebeuren weet ik niet... veel bestuursleden zijn topfokker ( in mijn provincie) en hebben daar ws helemaal geen behoefte aan.
overigens klaag ik verder niet, behaal veelal goede keuringsresultaten en hecht er niet zo veel belang aan. ik vind mooi wat ik mooi vind en laat een ander maar kletsen. het is toch nooit goed.
en smaken verschillen. ik hou van een mooie rijtypische haflinger, hoog op de benen, met edel hoofd, mooi stoer frond en sterke achterhand.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:54

Feetje schreef:
Hmmz, is dit de nieuwe versie van papieren Verward
Die van mijn haf zagen er heel anders uit? (groen, foto op de voorkant)

Maargoed, jou haf uit de ST lijn, deel gekruist met de A en M lijn.
Waarschijnlijk is jouw haf van het flinkere type.
Dat zie ik wel graag.

Kun je ook haar hele papier inscannen? Want dit is alleen vader + moeders afstamming.
Niet zo interessant als het hele papier natuurlijk.

Nu even over de lijnen.
De hele B en N lijn mochten ze van mij eruit flikkeren (ja sorry dat ik het even zo zeg).
Als je een NRPS'er wil fokken ga je lekker een NRPS'er fokken maar hoef je daar de haflinger niet voor te verklooien. Lachen

De S en de St lijn zijn nog wat klassieker, maar als mensen massaal met Sturm gaan dekken gaat ook dit helaas verlopen...

Hier zou ik zelf ook nooit mee fokken, want dan help je mee aan de vernieling van de haflinger.

De W lijn.
Nu ga ik ff voor Jomanda spelen: deze lijn word gewoon de ondergang van het haflingerstamboek.
Wallenstein is erg populair bij de meeste haflingerfokkers (zowel prive als "zakelijk") net als de andere hengsten van H. van den Berg.
Als "iedereen" met Wallenstein/Sturm gaat fokken komen we over een X aantal jaren vast te zitten.
Met welke hengst moet je gaan dekken? Ze stammen immers toch al bijna allemaal van Wallenstein af...

Kan er mee door, daar niet van, maar ze zijn iets modern en dat spreekt mij totaal niet aan.

W.b.t. de H lijn OK dan! Mooi klassiek, zoals ik het graag zie! Alleen die knie-actie bij Hallmark vind ik niks... (het is ook nooit goed hè? Tong uitsteken)

Op het noemen bij afstamming heb ik geen enkel bezwaar. Doe het zelf ook.
Is veel makkelijker, ik bedoel, als je vraagt: Wat is het voor een paard?
Is er niemand die zich nou echt interesseert voor de naam (bij haflinger al dan niet met lange "achternaam"), de afstamming is veel belangrijker, zeker ook voor fokkers e.d.

Aan de bekendheid van de haflingerhengsten mocht wel wat gedaan worden.
Meer foto's op keuringen, maar ook op andere locaties (gewoon "thuis", op wedstrijden enz.) maken zodat er geen verouderde foto's komen te staan. (zoals bv. bij Stallion v/d Edelweiss Stoom uit je oren)

Moraal van het verhaal: Gooi het bestuur van het KVTH eruit, schaf een nieuw fokbeleid aan, laat vervolgens alle hengsten opnieuw keuren et Voila! De Haflinger zoals hij ooit bedoeld is.

Ja, ik ben hier nogal al fel in

[EDIT] Ohja, schaf een ander stamboek aan voor trekpaarden, dan zit dat stamboekblad van het KVTH ook niet zo vol gel*ld met dat gedoe[/EDIT]

Weetje, ik ben het helemaal met jou eens OK dan!

Hengsten als Abel, Wallenstein etc. vind ik best mooi, maar gooi ze dan bij Nrps als je zonodig arabisch fokken moet. Een beetje arabisch is leuk, maar het moet het ras niet gaan verkloten.
Ze moeten voornamelijk verdergaan met de oudere hengsten, de St-ers die mij erg aanspreken (en niet omdat ze toevallig familie zijn van mijn Leo) en hengsten als Maestro van de Bosrand, Brando etc.
Veel verstand van de lijnen heb ik niet, maar ik weet wel wat mooie hengsten zijn en wat niet. Ok, de rijtypischen zijn wel mooi, maar niet echte haflingers.

Ohja, trekpaarden hoeven van mij niet weg. Ik vind dat ook prachtpaarden. Misschien een wat dikker blad, zodat de haflingers wat meer aan bod komen

Verder.... Wat bedoel je met hele papier inscannen? Dit is haar gehele afstamming, waar het toch om ging?? Verward Verder heb ik in het paspoort nog dingen als verkoopbewijzen, inenting enz. En een uitreksel van de registratie in het stamboek. Met de aantekeningen van de veulencontroleur, fokker etc. Wil je dat zien? Dan scan ik dat wel.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:57

Hmmmz wel vaag dat nieuwe papier systeem.
Mijn merrie had gewoon 1 A4tje waar al die zooi opstond Haha!
Fokker, afstamming, aftekeningen, vorige eigenaren en nog wat van dat allemaal.
Wist helemaal niet hoe die nieuwe papieren eruit zagen Verward Tong uitsteken
Maarja, ik had ook een oldtimer Knipoog ('88)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:59

Jah, Leo komt uit 2001 Haha!

Ik zal het uittreksel ook wel scannen als ik tijd heb

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 01:00

Ok dan, ben eens benieuwd Haha!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:30

Woestein"]
Klaas de Haan
[/quote]
Die heeft Hof gefokt Haha! (sorry, dat moest er ff uit Tong uitsteken)

[quote="Woestein schreef:
oke ff de hengstennamen opgezocht.... Haha!

Klaas de Haan was dit jaar op de KNHS kampioenschappen ZZ dressuur enkelspan 3e met Almkoning fan it Ruge Fjild v. Almkoning en hij was 4e met Minstreel v. Master Imladris

Hij heeft de hengst Midas ook nog toch? Volgens mij was hij daar ook Z mee...

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:14

Niemand meer die hier iets over wil zeggen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 10:46

Ik wil wel even een vraagje toevoegen.
Wat vinden jullie van onderstaande Haflingers?
Afbeelding

En deze:
Afbeelding
Afbeelding

Foto's zijn niet het beste misschien om te beoordelen. Ik ken beide pony's in het echt. En vind ze allebei wat hebben. Ik weet van de onderste wel de vader, van de andere niet, zal even kijken of ik daarachter kan komen.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:32

Die onderste lijkt wel mooi klassiek.
Die bovenste iets minder maar zo om te zien vind ik eht een leuk diertje.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:31

De bovenste is ook nog redelijk klassiek hoor Iets minder zwaar dan de moeder van Leo, maar nog wel flink Lachen Van de onderste kan ik niet goed beoordelen.. Beetje vage foto's, maar ziet er leuk uit. Wat is de vader Verward

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:00

Feetje schreef:
Nu even over de lijnen.

De W lijn.

Met je edit ben ik het helemaal eens, een ander stamboek hoeft niet, meer wel een ander blad met meer dan alleen uitslagen.

Over de rest van je bericht: Zijn er nog hengsten die je wel mooi vind?
Hengsten als Buchberg en Nabucco zijn absoluut geen strijkplanken, en Nabucco heeft zich behoorlijk bewezen in de fokkerij. Moet je die hengsten er zomaar uitgooien? En de rest van de lijnen ook?

Als jij alleen die hele klassieke lijnen mooi vind, kun je dan niet beter bezig gaan houden met Norikers ofzo?

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:12

Miran schreef:
Over de rest van je bericht: Zijn er nog hengsten die je wel mooi vind?
Hengsten als Buchberg en Nabucco zijn absoluut geen strijkplanken, en Nabucco heeft zich behoorlijk bewezen in de fokkerij. Moet je die hengsten er zomaar uitgooien? En de rest van de lijnen ook?

Als jij alleen die hele klassieke lijnen mooi vind, kun je dan niet beter bezig gaan houden met Norikers ofzo?

Norikers? Nah, dat vind ik echt niks.

Eruit gooien? Nee, een maximaal aantal dekkingen per jaar zou ook helpen.

Meer voorbeelden van N en B lijn zijn natuurlijk altijd welkom, omdat deze lijn niet echt bekend is hier in Nederland...

Enne, wat wil "bewezen in de fokkerij" voor jou zeggen?