Ik heb een Bjorgard dochter van 8, ze is ook erg koel, maar ook vrij rustig in de bak. Dus daar werken we nu aan! Ik heb haar nu 3 weken en ben gewoon verliefd op haar, zo koel en lief.
Raar gevoel heh ik word gewoon blij als ik aan haar denk.
Verder zien we wel hoe het gaat, we zijn 2x met ander paard naar buiten gegaan dat ging best goed.
Nu nog alleen, vandaag met 1 kind erop eind aan de hand gestapt.
En veel oefenen in de bak want ik rijdt slecht merk ik bij nieuw paard... voel ik me schuldig over... Zij is van zo'n goede wil merk je...
Kimmes
Geplaatst: 10-11-03 00:29
Ik heb een fjord van 13 jaar.Ik heb haar als veulen gekocht.Haar vader is Drageset en haar moeder Carola.Momenteel is ze drachtig van haar 2de veulen.Haar eerste veulen,Skreia,was van Bjorgard.Ze is nu drachtig van Manus. Dit is Kim!Hier is ze 3,5 mnd. drachtig.
Ing__
Geplaatst: 10-11-03 12:55
Ik heb een zoon van halldor, 4 jaar, en heet (B)uddy Ik heb hem nu ongeveer 5 maanden en heb hem gekocht van Biepmiep.
Het is een fjord met een eigen willetje maar wel vreselijk lief! Met buitenrijden is ie super, lekker koel! Ik rijd western met hem, en doe ook NH met hem..
foto's in mijn profiel
Saar01
Geplaatst: 10-11-03 15:45
Ohw die van mij kan super histerisch worden als 1 van haar vriendinnen ff weg is. Maar ze loopt ook wel erg snel door ik moet haar wel in houden met rijden, maar dat vind ik hellemaal niet zo erg beter te snel dan te langzaam vind ik!
Ngayalover
Geplaatst: 10-11-03 17:23
Ik heb goede en slechte ervaringen met Fjorden op de manege. Met Elsa was het niks, maar Günther was gewoon geweldig. Bij ons op de kinderboerderij staat ook een Fjord die nu een veulen heeft. Lekker ruig behaard beessie. Heb hem stiekem Ruig genoemd.
Irmaatje
Geplaatst: 10-11-03 17:37
Wat zijn je slechte ervaringen dan?????
Ode
Geplaatst: 10-11-03 21:22
Ik heb een Fjord van 17 maanden. Hij heet Yetro . Zijn vader is Reinar en zijn moeder is Ursula. De vader van Ursula is Max.
Ik had nog een vraagje............Letten jullie op de eiwitten in het voer of niet?
isioma
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 21:42
re vraag: of wij op he teiwit in het voer letten, vroeg Odje
jazeker. Pieke krijgt standaardvoer dat ze hier op stal voeren, dat is Pavo met de laagste eiwitwaardn. Maar ik wil zeker niet dat hij teveel krijgt Zeker bij een fjord moet je op eiwit letten, die krijgen gauw teveel binnen en lopen dan kans op bultjes, jeuk en erger nog, hoefbevangenheid
isioma
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 21:53
hier enkele foto's van mijn super bink !
Saar01
Geplaatst: 10-11-03 22:20
wat heeft die stoere manen zeg^.
Irmaatje
Geplaatst: 10-11-03 22:24
ja,daar zat ik ook al naar te kijken!
isioma
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 22:24
ja, stoere manen he. Toen ik hem anderhalf jaar terug kocht was hij geknipt, maar toen ik hem wilde knippen zonk de moed mij in de schoenen, zo'n enorm brede borstel. Dus ik heb ze laten groeien en hoop stiekem dat ze nog wat langer worden, maar volgens mij krijgen fjorden niet van die lange manen
iwayalover
Geplaatst: 11-11-03 13:05
Wauw echt heel stoer die manen! eigenlijk net zo leuk als zo'fjorden model
ruthiiii
Geplaatst: 11-11-03 16:48
fjordjes are the best spijtig dat ik er geen krijg!!ik moet eigelijk iets bekennen ik heb nog nooit op een fjord gereden!hoe rijd een fjord eigenlijk?ik zag ooit eens een fjord in een wei staan ik vond hem zooooo moooi ben thuis in mijn boek gaan opzoeken welk ras het was en sinsdien weet ik zo ongeveer alles van fjorden(boeken,internet,vrienden en natuurlijk fjorden van bokkers!!)
isioma
Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 18:58
hoe rijdt een fjord ? tsja ook onder fjorden zijn er enorme verschillen natuurlijk wel zijn de meesten erg sterk en hebben ze eenzware hals, waardoor ze gauw op de voorhand lopen. Ligt ook aan hoe je je fjord traint natuurlijk. Mijn vorige fjordje was een lichte merrie en wildedolgraag een rengalopje maken, maar muijn huidig eis mee rhe tzware type en vindt dat te vermoeiend. die heb ik nog nie t hard kunnen krijgen. Is mee rhet type krachtpatser. de meeste fjorden hebben nie tvan die ruime paardengangen, maar ik vind ze lekker rijden hoor en zo lekker breed om te zitten !
Anoniem
Geplaatst: 11-11-03 19:27
Als hij mag springen kan hij anders verdomd hard Over het algemeen vind ik ze lekker zitten omdat ze zo breed zijn. Je zit er heel stevig op. Op Pieke zou ik zo zonder zadel naar buiten durven ook al kan hij wel eens moeilijk doen, hij zit gewoon fijn. Hij kan zich wel enorm sterk maken met het springen. Hij gebruikt dan echt al zijn gewicht en is dan net een tank (je). Maar met dressuur als hij loslaat is hij opeens erg soepel. Bovenal is hij niet te beroerd om wat te leren en kan hij erg ijverig zijn.
Biepmiep
Geplaatst: 11-11-03 22:29
Goh dus jullie hebben Pieke nog niet zolang!
isioma
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 09:25
Biepmiep schreef:
Goh dus jullie hebben Pieke nog niet zolang!
nee, anderhalf jaar hebben we hem nu (of liever gezegd, heb ik hem nu). Katrien rijdt hem in de springles en als ik een keer ziek ben
Kelly_Taco
Geplaatst: 12-11-03 09:58
Hier even snel een paar foto´s van mijn kanjer
isioma
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 11:33
om te kwijlen ! wat een mooie fjord en zo super lopen ! toppie hoor
dobbel
Geplaatst: 12-11-03 12:08
Hoi ik ben bijrijder van een fjord een ruin van 13 jaar en nou struikelt hij erg vaak hij heeft ook niet een alte beste conditie maar hebben er meer mensen last van en kan je er iets aan doen. hij is laats in de galop onder uit gagaan om dat hij struikelde ik zat er zelf niet op maar ik scrok er wel van. tips
isioma
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 13:11
beetje moeilijk van een afstand iets zinnigs over te zeggen is hij wel goed bekapt ? loopt hij teveel op de teugel te leunen ? struikelt hij ook als je hem longeert, of alleen onder het zadel ? in de bak of buiten meer ? of evenveel kan een kwestie zijn dat hij loopt te sloffen, dan moet je hem meer voorwaarts drijven, wakkerder maken, zomder hem harder te laten gaan kan ook zijn dat hij iets aan zijn benen mankeert in eerste instantie denk ik aan lamlendig lopen, beetje lui dus. maar nogmaals, zo is er weinig van te zeggen
dobbel
Geplaatst: 12-11-03 13:29
Hij hangt behoorlijk aan de teugel ik rij net voor de tweede week met hem. Ik denk zelf dat hij lui is ik drijf me gek om hem voorwaarts te houden. In draf valt hij in de bochten helemaal terug krijg hem bijna niet vooruit maar op de langestukken kan ikhem bijna niet houden. hij heef ook last van achter benen in draf en voorbenen in galop ik heb vandaag mijn eerste les op hem maar het mijsje dat hiervoor op hem reed deet dat ook en ze weten niet meer wat je daaraan moet doen. Eerst wou hij mij ook de baas zijn alle hoeken uitlopen maar dat heb ik er al uit ik rij nu 3 keer in de week op hem en vrijdag ga ik hem longeren dus dan kan ik zien of hij ook struikeld zinder iemand er op. Maar ik geloof dat hij het dan ook doet als ik het goed gehoord heb.
isioma
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 13:58
hij heeft in ieder geval een rijtechnisch probleem, dat op den duur wel minder zal worden, maar dat heeft tijd nodig. Is hij al eens onderzocht door de DA erop ? en wat zegt de instructrice ervan, die kan he t paard zien tenslotte. Vraag he teens aan haar (of hem)
sonjabelgium
Geplaatst: 12-11-03 14:14
Mijn fjord deed het ook, af en toe door z'n been gaan, gevoelig lopen op steentjes en denneappels en zo, niet willen draven op korte stukken, en juist snel gaan op het lange eind terug De smid geroepen, 's goed laten zetten, en dan meteen 2 maanden de wei op en niet meer mee gereden. Fjordje is terug de oude nu .