Wat is het verschil tussen tinker, haflinger en fjord?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:34

Er lopen heel erg veel tinkers rond waarvan de astamming niet bekend is of de vader en de moeder wel, maar niet verder. Dus het is vaak wat minder makkelijk om een concreet genetisch verleden te geven van een tinker. Er zit ook erg veel verschil tussen de ene en de andere tinker.
Het is maar net wat voor stamboek je volgt en de daarbij behorende eisen van de rasstandaards.

Bij fjorden en haflingers zijn bij de meeste hun afstamming bekent tot vele generaties terug. Dus dan is het makkelijker een vooruitkijkende blik te hebben.

Ik denk dat tinkers iets meer een eigen persoonlijkheid hebben. Dit in de zin van, kan je niet met ze om gaan, dan doen ze weinig voor je. Maar er zijn ook ontzettend veel brave en meewerkende tinkers.
Mocht je de sport in willen dan denk ik dat je met een sport haflinger of een sport gerichte tinker, beter uit bent.
Ik denk dat het moeilijk is om een duidelijk verschil op te noemen, omdat bij alle drie de rassen veel verschil in karakter voorkomt binnen het ras.
Ik denk dat je beter af bent met te kijken wat je zelf leuk vind en dan een rond gaan kijken of je er ene vind die bij jouw past. Weet alleen dat de manen en sokken van een tinker extra werk met zich meebrengen.

elisedcl

Re: Wat is het verschil tussen tinker, haflinger en fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:36

ok, dankje :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:37

Eigenwijs, lomp, tenen trappen, drammen is allemaal een probleem in de opvoeding en africhting, dat heeft dus niks met het ras te maken.

Mijn ervaring is dat tinkers wat trager van begrip zijn dan de hafjes en fjorden, dat zijn over het algemeen erg intelligente dieren. Zoek je een groot paard (boven de 1,55m) dan zul je wat sneller een tinker tegen komen dan een haf, een fjord wordt helemaal lastig.
Haflingers dragen een klein percentage arabisch bloed en ik denk dat de haflingerfokkerij van deze drie rassen het meest gericht is op de "sport"/veredelen (helaas.. in mijn ogen ;) ). Daarbij heb je dus ook wat vaker met temperamentvolle karakters te maken.

Elfypower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:41

Aja, ok dan
Iedereen bedankt :D
(Sorry ffe of-topic)
Een vriendin van mij is an het denken om een Haflinger te kopen. Ze wil een niet te al groot paard,
maar wil er echt alles mee gaan doen, crosstraining, lange ritten maken, natural horsemanship, lekker crossen door de bossen en andere dingen, het paard mag wat eigenwijs zijn, maar niet te veel,
liefst ook een betrouwbaar beestje, die na een tijd voor je door het vuur gaat...
Zit ze dan goed bij een haflinger?
Sorry dat het even off-topic is :s
Groetjes Elfriede

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:42

Wij hebben 2 tinker en 1 haflinger.
tinker,12 jaar, rustig, niet lomp, leert snel, iets voergericht
tinker, 5 jaar, lomp, leert snel, gaat door het vuur als ze je kent, wel wat gespannen in situaties, voergericht
haflinger, 8 jaar, niet lomp, leert snel, rustig, past zich aan aan de ruiter/ verzorger, voergericht

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:46

Alle drie zijn het heel veelzijdige rassen. Dressuur, springen, mennen, buitenrijden, spelletjes; kan met alle drie prima.

Tinkers ken ik niet zo goed. Wel weet ik dat er 3 types zijn, waarvan er een echt wel een sportief type is, waar je best een eind mee kunt komen met dressuur en springen. Je moet wel van flinke sokken houden, want die hebben alle 3 types wel.

Haflingers heb ik vroeger een tijd gereden. Ze zijn vaak wat drukker, of maken zich wat snel druk (zit arabisch bloed in, is geen koudbloed dus), zijn ook vaak denkers.

Fjorden... tja, ik ben bevooroordeeld. Het zijn heel eerlijke paarden. Je moet wel goed consequent zijn, maar dan zijn ze heel beleefd, gehoorzaam en fijn in de omgang. En ze gaan door voor je tot ze erbij neervallen, het zijn geen watjes. Lekker koel in de kop, je krijgt ze niet zo snel gek.
Als je zelf wat makkelijk bent, krijg je dat terug van je fjord. Ze zijn niet altijd even subtiel maar wel lekker duidelijk.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:49

VisibreTeam schreef:
Elfypower_ schreef:
aja, dankje :D en wat bedoel je met lomp?

Gewoon lomp :')
Tenen staan, ombeuken, niet opletten, kop stoten, door dingen proberen te lopen die niet passen... _O-

sorry maar mijn tinkers zijn geen van allen lomp... dit ligt toch echt aan de opvoeding...

ik denk persoonlijk dat je met een tinker en haflinger het meest veelzijdig kan rijden zelfs op wedstrijd niveau, hoewel er ook een enkele fjorden zeer succesvol zijn in de dressuur.

Je zal denk ik gewoon alle drie de rassen eens moeten testen om zelf te oordelen wat het best bij je past.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:50

verschillende meningen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:53

Degene, TS, die je heeft aangeraden een Tinker, Haflinger of Fjord te kiezen, heeft duidelijk geen verstand van paarden(rassen) anno 2012. Hier worden deze drie rassen namelijk op de ouderwetse manier op een hoop gegooid, waarschijnlijk vanwege het oude sprookje: koudbloeden, zijn koel in de kop.

Maar deze drie Rassen zijn helemaal NIET met elkaar te vergelijken. Nee, ook niet qua temperament anno 2012.

De vraag is dan ook ten eerste: wat wil je zelf?
Qua paard, wat verwacht je er mee te kunnen gaan doen?

Als je een vriendelijke sukkel zoekt, kies dan om die reden aub niet de gedoodverfde leuke bonte goedmoedige "gezins"- Tinker! Die zijn ongelofelijk koppig, sterk, en ja, dat weten ze zeker en zetten dat ook zonder meer in, en ja, dat is waar, ook lomp, je moet hier ECHT de baas over weten te zijn. Kun je dat zijn, dan zijn het heerlijke robuuste paarden, echte maatjes van je, om allround mee te gaan recreatie-rijden, trektochten, paardenkampen. Een Tink hoef je ook niet een paar keer per week per se te rijden, die wordt ook niet gek als je eens 2 weken overslaat. Wil wel nummer 1 zijn, maar als jij dat nou wil zijn.. okee dan... een Tink vergeeft je je stomme fouten heel snel ook weer. Moet wel echt een buitenleven kunnen leiden.

De tegenwoordige Haflinger is meer een paard om te kiezen als je wat sportieve ambities hebt: springen, dressuur sommigen ook met goed gevolg voor de menwagen.... is zeker niet meer het ouderwetse hobbel maar rond type, maar echte doe er wat leuks mee paarden. Het gaat met een Haf al gauw fout als je er te weinig mee rijdt/longeert, kortom doet. Een Haf moet "aan de gang gehouden worden", WIL ook dat er wat met hem of haar gedaan wordt. Een beleerde en getrainde Haf die opeens voor Jan Doedel voor een tijd in de wei terecht komt, is doorgaans een draak van een onwillig ding als je die weer eens op wil pakken, dan speelt het eigenzinnige karakter flink op.De Haf is ook nogal snel beledigd en kwalijknemend. Vele tegenwoordige Hafs zijn een beetje Prima Donna's. Haffen passen zich heel snel aan bij hun omstandigheden, hoeven niet per se 24/7 buiten ze houden ook wel van veel aandachtsrijk geknutsel en gefrutsel aan lijf en leden.

De Fjord is van nature eigenwillig en koppig, en zeer slim, maar wel zeer meewerkend, voor de juiste ruiter: hard werken in een bepaald stramien, zoals alleen maar een uur dressuur, is niet zo iets voor dit Ras, maar is wel overal voor in, vooral buitenrijden en lange afstanden, afgewisseld met wat korte dressuur in de bak en eens een sprongetje. Fjord heeft altijd diens eigen speciale karaktertje, moet je ook PER FJORD in diens waarde laten. Heel betrouwbaar paardje, de Fjord heeft doorgaans een heel stabiel karakter, maar kan volledig ontsporen bij een angstige ruiter. Dan gaat de Fjord absoluut dwarsliggen. De Fjord is namelijk van zichzelf een extreem zelfvoorzienend type, die in principe eerst op zichzelf vertrouwt. Dat vertrouwen moet je als Fjord eigenaar nog eerst zien te winnen. Fjord kan overdag buiten, liefst altijd, maar met een schuilstal of 'snachts binnen met maatjes is ook okee.

Uitzonderingen bevestigen de regel, maar naar mijn ervaringen met deze Rassen heb ik naar mijn kennis globaal de kern wel genoemd.

Nu is natuurlijk de vraag: wat zoek jij zelf?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-05-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:59

Elfypower_ schreef:
Aja, ok dan
Iedereen bedankt :D
(Sorry ffe of-topic)
Een vriendin van mij is an het denken om een Haflinger te kopen. Ze wil een niet te al groot paard,
maar wil er echt alles mee gaan doen, crosstraining, lange ritten maken, natural horsemanship, lekker crossen door de bossen en andere dingen, het paard mag wat eigenwijs zijn, maar niet te veel,
liefst ook een betrouwbaar beestje, die na een tijd voor je door het vuur gaat...
Zit ze dan goed bij een haflinger?
Sorry dat het even off-topic is :s
Groetjes Elfriede

Kan met alle rassen die hier genoemd zijn, maar de rassen zijn wel degelijk best verschillend, gewoon een leuke die bij je past zoeken!
In elk ras (ook buiten deze 3 om) is altijd wel een individueel exemplaar te vinden dat helemaal jouw type is.

Overigens ben ik eigenwijzer dan mijn fjord, dan is het probleem ook meteen opgelost :+
Mijn fjord houdt boven alles van eten!
Is tikkie lomp, daarintegen gigantisch slim en heel werklustig, doet echt alles voor je, MITS je het netjes vraagt.
Verder onverstoorbaar, maar die van mij is dan ook dominante zelfstandige dame met karakter.

edit.. nou zei ik wel onverstoorbaar, maar mevr. kan ook een ongelooflijke heethoofd zijn, maar wel controleerbaar.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:17

terpentijn: Dus een haflinger is geen recreatiepaardje?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:29

In mijn ogen zijn haflingers prima geschikt als recreatiepaard hoor :j
Ben het globaal wel met Terpentijn eens, hoewel ik veel haflingers ken die je prima een paar dagen of weken zelfs op de wei kunt zetten en ook zo weer op kunt pakken, zo lang ze maar voldoende buiten komen. Niet vergevingsgezind en snel beledigd ben ik het niet mee eens.. maar komt misschien door mijn referentiekader (arabische volbloeden ;) ). Ik vind haflingers daar juist erg makkelijk in.

Wat mij in de jaren wel is opgevallen, is dat ik veeel minder touwtrekkende, baassleurende, door je heen walsende haflinger en fjorden merries ken dan ruinen. Dit zijn absoluut opvoedingsproblemen die opgelost kunnen worden door concequent te zijn, maar ik denk dat ruinen er nog net wat makkelijker een tandje bij doen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:32

Dus je moet daarom niet met je Haflinger de sport in?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:32

Loran schreef:
Froukjeloves schreef:
Nou ja door dat je even met het beestje bezig bent door bijvoorbeeld rijden etc. merk je al snel genoeg of een paard eigenwijs is etc. Ik heb een fjord die heeft het eigenwijze uit gevonden volgens mij! Maar ik zou eerst gewoon eens naast zoon paard gaan staan in dien mogelijk en aaien etc. kijken hoe rustig die overkomt:) Aan een eerste indruk heb je veel maar uiteraard niet alles:)

Dit was bij mijn hafje juist andersom ;)
Eerste 2 keer ontmoet/gekocht (als halfjarige).
Niet eigenwijs, erg op mij gesteld en wat ik vroeg (zoals voetjes geven) deed hij vrij snel (leergierig).
Na een half jaar bij huis te hebben staan, komt de eignwijsheid naar boven..
Onder stroomdraad doorkruipen om aandacht te willen/op stal te willen..
Verder EXTREEM lief! Gaat erg goed met (zeer) jonge kinderen om, heeft gewoon respect voor ze!!

Ben gevallen voor zijn karakter, neem de eigenwijsheid er maar al te graag bij (ben zelf ook erg eigenwijs/stijfkoppig, dus dat past prima bij elkaar;) ).

haha dat kan natuurlijk ook. niet elk paard is het zelfde.
ik heb zelf een fjordje ik wist dat die eigenwijs zou zijn.. en daar was ik voor gevallen haha
alleen soms... grrrr hahaha

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:36

elisedcl schreef:
Dus je moet daarom niet met je Haflinger de sport in?

Hoe bedoel je?

De sport in kan prima hoor :) recreatie ook..
Wil je echt op hoog niveau gaan rijden (dressuur/springen/endurance) dan zijn deze 3 rassen niet de eerste keus, maar niets is onmogelijk :)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:37

Ow soory, ik bedoel het juist andersom :s moet je dan echt met je haflinger de sport in?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:39

Nee hoor dat hoeft niet. Er zijn wel paarden die graag veel werken, maar ook haflingers die je dus gerust een paar dagen kunt laten staan, zolang ze maar voldoende buiten komen. Dat verschilt per individu.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:40

a ok dan, en hoe kan je dat nu weten of die haflinger dat kan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:42

Ja joh, tuurlijk wel, dat kan elk van de bovengenoemde rassen zijn: een recreatie-paard, maar over Haflingers wordt tegenwoordig naar mijn ervaring wel eens te makkelijk gedacht.
In de zin van: we zoeken iets : "makkelijks".
DUS we schaffen een Haf aan. Of een Tink of een Fjord... etc.

Dan zou ik de Haflinger van tegenwoordig nou niet bepaald meer willen bestempelen als "iets makkelijks".
Zelf heb ik geen Haffen, ook nooit gehad, maar mijn buren waar ook mijn paarden op hun land in de wei staan zweren er al hun jaren al bij, en ik ken en hanteer ze op dagelijkse basis.

Heb ze daar zien komen en gaan en geboren zien worden.

Geen types om "niks" mee te doen, lekker mee bezig gaan, dat is the name of the game met Haflingers.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:44

elisedcl schreef:
a ok dan, en hoe kan je dat nu weten of die haflinger dat kan?

En dat is nou net de kunst!
Het juiste paard uitzoeken, ongeacht het ras.

Dus vaak genoeg naar veel verschillende paarden gaan kijken en rijden.
Zodat je goed beeld krijgt van wat voor jou fijn is.

En als je een paard gevonden denkt te hebben ga dan eerst nog paar keer terug.
Kan altijd later nog tegen vallen, omdat hij bv niet eerst gereden is door de eigenaar.

Tja, en dan blijft er altijd nog het verrassings moment, want hoe hij bij vorige eigenaar is, hoeft niet te zijn hoe hij bij nieuwe eigenaar is.
En bij een jong dier is het soms heel moeilijk te voorspellen wat en hoe hij het gaat doen in verschillende omstandigheden.
Dat is een gok die je neemt en als dan achteraf blijkt dat het paard toch iets anders is dan je had gedacht,
dan wordt het tijd om tijd en energie erin te steken, zodat je elkaar beter leert kennen.
En dat kost vaak tijd, maar sla je je daar dapper doorheen en had je het juiste paard, dan kan je jaren lang van elkaar genieten.
Of het nou een haflinger, fjord, tinker of AV of wat voor ras dan ook is.
ALLE paarden moet je tijd en energie in steken, want voor niets gaat de zon op.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:00

Vaak kan de verkoper je ook wel vertellen hoe het paard in elkaar zit, of het een paard is dat echt elke dag aan het werk moet.
Je hebt bij de haflinger ook de meer klassieke types en de moderne types, de rustigere karakters vind je vaker onder de klassieke types (dus breed, meestal niet zo veel stokmaat, korte romp), maar dat gaat niet altijd op.
Maar ik moet zeggen dat ik in de jaren volgens mij maar 1 haflinger heb gekend met een echt pittig en explosief karakter, dat paardje moest echt flink werken om haar ei kwijt te kunnen. Was overigens een dochter van een hengst die binnen de haflingerwereld ook wel bekend staan om zijn pittige nakomelingen :)
Mijn eigen haf had ook wel temperament, maar was prima te hanteren. Ik kon haar wel gerust een paar weken stil zetten en dan weer met een touwhalstertje op buitenrit.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:34

nuja, maar met meer breedere types ga je al zeker niet goed kunnen springen of een crosstraining doen e

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:39

elisedcl schreef:
nuja, maar met meer breedere types ga je al zeker niet goed kunnen springen of een crosstraining doen e

Dat is ook een kwestie van trainen, elk paard kan springen (in ieder geval tot bepaald niveau).

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:14

Ja, dat is wel waar, maar toch

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:58

elisedcl schreef:

Er zijn aardig wat tinkers hier op bokt die het tegendeel bewijzen. Zwaarder gebouwde tinkers die zowel dressuurmatig, westernmatig als springgericht gereden worden. Heb zelfs verschillende foto's gezien van zwaardere tinkers die meededen aan een cross.
Het is oneerlijk om alle paarden binnen een ras over 1 kam te scheren. Binnen elk ras kan je vinden wat je wil in een paard, maar je zal er iets meer moeite voor moeten doen om ze te vinden.