Wie weet een leuk ras voor mij??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 17:22

boedjang schreef:
ik heb al heel veel paarden geredden waaronder een tinker (drama buiten niet te stoppen ) , een haflinger (werd af en toe knetter en gooide iedereen er dan af) koudbloeden gaan ook vaak gewoon door je heen maar goed ik heb dus een .... Draver haha. En tja sorry hoor ze is echt wel knuffelig, tuurlijk houdt ze van rennen maar ze is eerlijk, zal niet door je heen gaan, stopt als het moet, gaat niet bokken en ik kan er ook gewoon rustig 14 km mee stappen. Verkijk je alsjeblieft niet op een ras. Er staan een aantal hafjes te koop die ik echt niet zou willen hebben. Wij hebben laatst een hele leuke haf verkocht en die was echt te leuk voor woorden en super braaf , maar ja daar heb je niks aan, want die heeft een fijn baasje gekregen. Met andere woorden, heel veel rassen kijken, wat binnen je budget past en qua groote aansluit bij je, dan kom je vanzelf ergens (ik keek ook niet naar een Draver nl)

Je hebt natuurlijk uitzonderingen, ik zal daar natuurlijk wel op letten, maar ik denk dat Dravers best prijzig zijn, het zijn namelijk wel sportpaarden.
En dat koudbloeden vaak gewoon door je heen gaan valt ook wel mee, het zijn lieve, rustige betrouwbare dieren, en dat er een paar uitzonderingen ( die tinker en haflinger waar jij het over had bijv.) tussen zitten heb je natuurlijk altijd. Maar over het algemeen zijn het goedmoedige dieren. Veel vriendinnen die ik ken hebben een haflinger, of een tinker en ze zijn allemaal heel tevreden en ik hoor ze nooit praten over dat ze dominant zijn ofzo. Ze mogen dan wel groot zijn, dat betekend niet meteen dat ze je met plezier omver lopen zegmaar, dat valt wel mee. toch bedankt voor je reactie!!

Verto

Re: Wie weet een leuk ras voor mij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:49

Jammer dat ik tot nu toe alleen maar reacties zie waarin Tinkers, Haflingers, Dravers en Fjorden worden genoemd. Lieve mensen, er zijn meer koudbloedpaarden; kijk eens in een paarden-encyclopedie en er gaat een wereld voor je open *D

TS, heel veel plezier met je zoektocht. Ik pak er vanavond even mijn boek bij en zal wat koudbloed rassen voor je opzoeken, misschien dat je op wat leuke ideeën komt :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:49

Dravers worden vaak spotgoedkoop aangeboden. Als ze net niet genoeg talent hebben om de baan op te gaan, komen ze vaak in de handel als recreatiepaard.

Ik heb met dravers mogen werken, ook hengsten, en nuchterder en makker dan die ben ik niet vaak tegengekomen...
Het is de vraag of het type aansluit bij de rest van je wensen.

Verder misschien een ras waar je niet zo snel aan denkt, maar ook erg prettig en veelzijdig is het Gelderrsche Paard. (en dan niet de heel modern sportgefokte, maar gewoon het ouderwetse type alleskunner)

Qua voeren: inderdaad afhankelijk van de situatie. Als je krachtvoer wilt geven: 2 of 3 x per dag
Ruwvoer minimaal 3 x per dag, liever wat vaker.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:52

Ik raad je een fjord aan ze passen precies bij je beschrijving!!!!

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 17:56

Verto schreef:
Jammer dat ik tot nu toe alleen maar reacties zie waarin Tinkers, Haflingers, Dravers en Fjorden worden genoemd. Lieve mensen, er zijn meer koudbloedpaarden; kijk eens in een paarden-encyclopedie en er gaat een wereld voor je open *D

TS, heel veel plezier met je zoektocht. Ik pak er vanavond even mijn boek bij en zal wat koudbloed rassen voor je opzoeken, misschien dat je op wat leuke ideeën komt :)

jha, Freibergers en Oldenburgers zijn ook supermooie koudbloedjes.

Dankjewel! ik heb momenteel geen paardenencyclopedie in huis, dus je informatie is meer dan welkom!! ik zal binnenkort zelf ook even een encyclopedie van de bieb lenen :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:00

hmm apart dat er maar alleen forden tinkers en haflingers worden geadviseerd.

De meeste van de bovengenoemde zijn nou niet erg makkelijk te noemen.. althans dat is mijn ervaring.

Koppig, eigenwijs en sterk.. :) de drie karakter eigenschappen die ik mee heb gemaakt..

en TS waarom alleen koudbloedrassen?

Ik heb bijvoorbeeld een quarter... lief, betrouwbaar, cool in het koppie (zoals de meeste quarters) :)

Je kan er heerlijk mee buitenrijden, en ja ze kunnen zelfs voor de kar als je ze beleerd :)

Kijk maar eens tussen de westernfot's kom je ze vast tegen voor een sleetje of karretje :)

En als je echt niet voor de sport wilt, kan je daar ook heel veel plezier mee hebben :)

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 18:06

Loody schreef:
hmm apart dat er maar alleen forden tinkers en haflingers worden geadviseerd.

De meeste van de bovengenoemde zijn nou niet erg makkelijk te noemen.. althans dat is mijn ervaring.

Koppig, eigenwijs en sterk.. :) de drie karakter eigenschappen die ik mee heb gemaakt..

en TS waarom alleen koudbloedrassen?

Ik heb bijvoorbeeld een quarter... lief, betrouwbaar, cool in het koppie (zoals de meeste quarters) :)

Je kan er heerlijk mee buitenrijden, en ja ze kunnen zelfs voor de kar als je ze beleerd :)

Kijk maar eens tussen de westernfot's kom je ze vast tegen voor een sleetje of karretje :)

En als je echt niet voor de sport wilt, kan je daar ook heel veel plezier mee hebben :)

hmm.. jha, ik zal daar ook eens naar gaan kijken.

dankjewel voor je reactie!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:08

ik ben ook dol op quarters, new forrest vind ik ook helemaal leuk. En Dravers prijzig? nee niet echt. En door je heen lopen doen ook niet alleen grote paarden rassen maar ik bedoel het gebrek aan respect wat ze kunnen hebben. Mijn ervaring is dat als een koudbloed schrikt en je loopt er naast dat hij echt wel op je kan staan of tegen je aan loopt, met sensibele rassen zoals een draver, maar daar zijn er nog meer van, heb je dat niet. Maar volgens mij heb je je keuze al gemaakt, zoals ik lees hebben veel vrienden van je een tinker, haf of fjordje, zou ik lekker daar voor kijken , hebben ze de zelfde gangen en kunnen jullie fijn samen naar buiten. Heel veel plezier met de zoektocht want dat is toch wel erg leuk. En qua voer, dat ligt er maar aan wat voor ras, maar wij voeren 5 x per dag ruwvoer en 2 x per dag musli

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 18:29

boedjang schreef:
ik ben ook dol op quarters, new forrest vind ik ook helemaal leuk. En Dravers prijzig? nee niet echt. En door je heen lopen doen ook niet alleen grote paarden rassen maar ik bedoel het gebrek aan respect wat ze kunnen hebben. Mijn ervaring is dat als een koudbloed schrikt en je loopt er naast dat hij echt wel op je kan staan of tegen je aan loopt, met sensibele rassen zoals een draver, maar daar zijn er nog meer van, heb je dat niet. Maar volgens mij heb je je keuze al gemaakt, zoals ik lees hebben veel vrienden van je een tinker, haf of fjordje, zou ik lekker daar voor kijken , hebben ze de zelfde gangen en kunnen jullie fijn samen naar buiten. Heel veel plezier met de zoektocht want dat is toch wel erg leuk. En qua voer, dat ligt er maar aan wat voor ras, maar wij voeren 5 x per dag ruwvoer en 2 x per dag musli

jha, maar hun karakter is heel wisselend, ( die van quarters ) soms zijn ze heel rustig maar er zijn ook veel heethoofden... sorry, ik las wel ff een stukje wat ik ff moet corrigeren :o je zei dat als koudbloeden ergens van schrikken dat ze dan duwen enzo, maar ze staan er om bekend dat ze niet gauw schrikken, dus heb je dat niet gauw, daarom zoek ik vooral in de koudbloed categorie, omdat ze rustig en betrouwbaar zijn, en omdat ze niet gauw schrikken. Maar in ieder geval bedankt! :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:34

New Forrest, merens.. of je kan een leuke kruising op de kop tikken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:36

ik zou voor een kruising fjord oid gaan! veel plezier :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:43

Over het algemeen zijn quarters geen heethoofden hoor.... beetje een verkeerd beeld ;)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:45

Ik zou zoiezo een wat ouder paard kopen wat al beleerd is.ik denk inderdaad aan koudbloedjes zoals een tinker,fjord,ijslander ed.Maar t ligt ook heel erg aan je budget.(een ervaren paard is meestal wel duurder als een groen paard)

Melinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:51

Heel lastig onderwerp ja..

Jou lijstje lijkt ook heel erg op het lijstje die ik had. Ik zat idd zoals hier boven staat ook met een fjord of haflinger in me hoofd. toch is mijn keuze voor een tinker gegaan. Ik vind dat ras ideaal, vooral voor buitenritten. wel spreek ik uit ervaring dat ze gewoon oer sterk zijn.. Dit verschilt natuurlijk ook per paard/pony.

Ik zou gewoon lekker kijken naar wat paardjes, rondje rijden er mee en dan vooral naar buiten. Het belangrijkste is ook wel de klik zoals ik hier vaker al voorbij hoor komen.

Veel succes!! ik ben benieuwd!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:53

Mja, er zijn dus wel degelijk heethoofdige Quarters...net zoals heethoofdige Haflingers, Fjorden en Tinkers...
Op zich zijn het, en een leuke Quarter zeker ook, hele fijne paardjes, niet al te groot, redelijk relaxed en gewoon leuk in de omgang, maar je moet ze maar net treffen. Als het ook iets groter mag zijn is een Groninger misschien ook leuk? Lijken mij hele fijne paarden, net zoals Ierse Trekpaarden die hun naam eigenlijk geen eer aan doen, ze zijn wel wat steviger als zo''n rank volbloeddingetje maar zeker geen typische trekpaarden. Freiberger zijn ook interessant om naar te kijken, maar ja, hoe aparter het ras, hoe duurder het prijskaartje, ben ik bang...

Ik denk dat het misschien handiger is om je niet zo zeer te fixeren op een bepaald ras maar op een type, een iets ouder, prettig en veelzijdig opgeleid dier. Kán ook wat duurder wezen, maar is zijn geld meer dan waard. Gewoon hier en daar eens rondkijken, vooral, als dat kan proberen en er zo achter komen wat je het meeste ligt. Misschien wordt het wel een leuke kruising van het een of ander, of een lekker gekke pony. Wie weet...succes en vooral veel plezier met het uitzoeken! :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:56

tuurlijk zijn ze er...heethoofdige quarters maar ook heethoofdige koudbloeden :)

Een leuke kruising is ook een idee ;)

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:24

Ik heb m'n encyclopedie erbij gepakt - Paarden encyclopedie van Josée Hermsen - (heerlijk om weer eens doorheen te bladeren)! De rassen die mij aanspreken als ik kijk naar wat je wensen zijn, zijn niet persé koudbloeden, maar voldoen qua rassenstandaard wel aan een aantal van je eisen:

--> Niet te groot, vriendelijk, koel in 't hoofd en geschikt voor meerdere takken in de sport waaronder mennen.

- Connemara-pony (gemiddelde stokmaat tussen de 1.30 en 1.40). Veel uithoudingsvermogen, bijzonder goed karakter, rustig temperament.
- Mecklenburger (stokmaat tussen de 1.52 en 1.63). Gewillig en vriendelijk karakter, moedig en betrouwbaar. Type rijpaard.
- New Forestpony (stokmaat tussen de 1.25 en 1.47). Rustig, betrouwbaar temperament en vriendelijk, goed karakter.
- Quarter horse (stokmaat tussen de 1.45 en de 1.60). Heel goed temperament, zeer intelligent. Betrouwbaar en rustig. Weet alleen niet of er mensen zijn die ervaring hebben met het mennen van een Quarter? Zal vast wel?
- Schwarzwälder fuchs (stokmaat tussen de 1.45 en 1.55). Vriendelijk en werkwillig paard met heel opvallende voskleur, vaak witte manen. Wordt vooral als tuigpaardje gebruikt maar zal ongetwijfeld ook goed onder het zadel zijn.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:06

Heb net nog even zitten googlen op de Schwarzwälder fuchs. Gaaf paardje zeg. Er is ook een stoeterij in Nederland die ze importeert uit Duitsland en zelf ook fokt (al dan niet met papieren). Heb zelf geen ervaring met de stoeterij maar de website spreekt me erg aan! http://www.sfsn.nl

Ik zou het wel weten als ik het geld had ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:02

ik zou voor een fries gaan, over het algemeen koele paarden die willen werken en nuchter in het hoofd.
een fjord of haflinger zijn vaak zo sterk.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:30

Je eigen niet op voorhand gaan vastleggen op een ras of type! Neem iemand in de hand die verstand heeft van paarden en die rekening houd met jou "verlanglijstje" die kan jou dan helpen met je zoektocht! En waarschijnlijk al een heel deel voor je schiften/selecteren, dan bellen en uitgebreid al je vragen stellen!
Ga kijken en uitproberen, in ieder geval neem er de tijd voor!
Maar wees vooral kritisch en laat je niet verleiden door een snoezig smoeltje ;)

Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je met een brave volbloed arabier thuiskomt! Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je niet naar rassen moet kijken, want niet elke " koudbloed" is per definitie mak en niet elke volbloed is per definitie druk!

Kijk bv eens op http://paarden.aangeboden.nu/ daar kun je er meerdere bekijken en evt proberen!

Jockje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:40

IJslander voldoet precies aan je eisen.

Olleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:58

Wat dacht je van een Belgisch trekpaard. Zelf heb ik een 12 jarig 'kleintje' van 1.60 meter.
Lief op stal en in de wei. Dressuur is niet haar ding maar lekker de.polder in vind ze geweldig.
Door vorige eigenaar eerlijk gereden, daardoor zacht in de mond, 100% bomproef zowel onder zadel als voor de kar.
Klein nadeeltje, er gaat veel voer in :j

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:26

Misschien moet je ook een beetje kijken wat je je toekomstige paard te bieden hebt? Een paard is meestal 22 uur per etmaal gewoon paard en dan zijn er twee uurtjes waarin z'n mens er is om iets met 'm te doen. Als je paard die 22 uur buiten zal gaan doorbrengen in een kudde zijn er andere dingen om op te letten dan wanneer het (een deel van) die tijd in een al dan niet luxe stal staat. Als je de beschikking hebt over een groot weiland kan het ideaal lijken om een sober ras te kopen en gewoon te laten lopen als je een weekendje wegwilt of een poosje minder tijd hebt. Maar sobere rassen hebben vaak een aanleg om dik te worden en kunnen last krijgen van allerlei kwalen als ze onbeperkt kunnen grazen. Ga je dan met een graasmasker aan de slag (niet voor elk paard ideaal) of moet de hele kudde dan aan stookbegrazing gaan doen omdat jouw paard niet teveel mag eten? Veel op stal staan is voor geen enkel paard goed, maar er zijn paarden die dat beter trekken dan andere. Er zijn er zelfs die er juist baat bij hebben om regelmatig apart binnen te staan. Bijvoorbeeld omdat ze wat onderdanig zijn en in de winter buiten niet voldoende hooi kunnen eten als ze door andere paarden worden weggejaagd. De omstandigheden waarin jouw paard gaat leven zijn natuurlijk niet totaal bepalend voor het ras, maar er zijn wel rassen die minder handig zijn als het paard 24/7 zonder schuilstal en zonder deken buiten komt te staan of als het paard juist 12 uur per etmaal in een stal van 3 bij 3 moet gaan doorbrengen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:33

Als je een lief betrouwbaar en nuchter paard wilt hoef je niet perse voor de koudbloeden te gaan? Mijn ervaring is dat deze juist vaak eigenwijs en lomp kunnen zijn. Ze zijn verder idd vaak nuchter maar kunnen ook heel nuchter een sloot in lopen omdat iets hun niet zint :)! Ik heb zelf een haflinger waar dus meer pit in zit dan vele andere soorten paarden die ik heb gezien. Ik zou zeggen ga niet zoeken op ras, maar op een specifieke pony die qua karakter bij jou past!
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 27-01-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:36

Ik zou zo zeggen een Fjord, maar het is veel belangrijker om te kijken naar de klik dan naar het ras.
Ik heb altijd gezegd dat ik absoluut geen Fjord wilde.
Maar toen ik ging kijken voor een bomproef paardje kun je vast wel raden waar ik mee thuis kwam ;)