Jouw paard: was het ras een bewuste keuze?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:45

CharlotteMae schreef:
Ik wilde een paard waarmee ik lekker kon dressuren en wedstrijdjes mee kon rijden. Ik was echt opzoek naar een warmbloed paard, bij voorkeur nog een ruin ook. Het lieft zonder aftekeningen (haha).
Qua ras en geslacht is het prima gelukt, alleen heeft Wembley wel aftekeningen (maar gelukkig vallen ze niet zo op.) _O-

Oja ik wilde echt never nooit een merrie. Bijna al m'n verzorgpaarden waren merrie's, en pff, die kunnen toch lastig uit de hoek komen hoor!

Maar om daar nou een leuk paard voor te laten staan.. Nee hoor :D

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:55

Ik wilde een jonge, stevig gebouwde Fries, ruin of hengst, wel ingereden maar die ik zelf verder kon opleiden. Ik vond een 5-jarige hengst die nog niet veel kende onder het zadel en dat was liefde op het eerste gezicht <3

Sjolvir

Re: Jouw paard: was het ras een bewuste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:58

Wou een springpaard, leuke maat, niet licht gekleurd geen merrie.
Kwam thuis met.... fjordenmerrie

Wou KWPNer of AV, vond uiteindelijk een knabstrupper (werd afgekeurd, bij aankoopskeuring op de foto's).
Wou toen een knabstrupper, kwam thuis met een knabstrupper.
(dit keer wou ik een gestippelde, werd een zwarte, weer te klein, wel een ruin)

Ik val niet echt op een ras, ik val op een individu, ik denk dat die voor mij binnen elk ras vindbaar is.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:59

Een hele bewuste keuze, gezien mijn gezondheid (ik heb CVS) kan het alle kanten opgaan.
Soms heel goed, maar soms lig ik er ineens een week uit.
Daar moet mijn paard wel tegen kunnen. Voor hem gaat het leven door, alles is geregeld op stal en hij heeft een uitloop en wordt goed verzorgd.
Daarom heb ik gekozen voor een koel ras...wilde eigenlijk zelfs een oudje die dan met "actief pensioen" zou gaan. Maar dat is het niet geworden.
Ik kwam terecht bij een fjord x haflinger kruising van 3.5 jaar.
Hij bleef me fascineren, elke keer als ik hem zag staan op marktplaats keek ik naar zijn foto's en was ik verkocht.
Uiteindelijk dacht ik: ik mail gewoon, eens kijken of het karakter past.
Nou goed, om een lang verhaal kort te maken: het matchte en nu staat hij bij mij :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:05

Toen ik, nadat ik mijn haflinger verkocht had, een nieuw paard wilde, keek ik in eerste instantie niet naar ras, alleen naar dressuurpotentie. Ik vond friezen altijd al geweldig mooi en gaaf, maar op aanraden van mijn moeder ben ik eerst bij KWPN'ers wezen kijken.. Allemaal net -niet paarden voor mij waren dat. Wel leuk, maar zoo standaard; bruin met zwarte manen en staart en een ielig voorplukje :+
Toen ben ik dus wél bij een fries gaan kijken (bij meerdere op één locatie) en was ik in één klap verkocht (nouja, het paard was verkocht ;) ). Het paard wat nu bij mij op stal staat, sprak me toen al enorm aan met zijn lieve koppie, superlange manen en voorpluk <3 Dat was altijd al een beetje mijn penny droom, zo'n mooi gitzwart paard met superlange manen, en nu staat hij bij mij op stal :D

Ik denk dat het bij mij misschien wel het 'lot' was, bij hem kreeg ik dat WAUW gevoel dat ik bij alle andere paarden absoluut niet had :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:05

AnnebelleVD schreef:
Een hele bewuste keuze, gezien mijn gezondheid (ik heb CVS) kan het alle kanten opgaan.
Soms heel goed, maar soms lig ik er ineens een week uit.
Daar moet mijn paard wel tegen kunnen. Voor hem gaat het leven door, alles is geregeld op stal en hij heeft een uitloop en wordt goed verzorgd.
Daarom heb ik gekozen voor een koel ras...wilde eigenlijk zelfs een oudje die dan met "actief pensioen" zou gaan. Maar dat is het niet geworden.
Ik kwam terecht bij een fjord x haflinger kruising van 3.5 jaar.
Hij bleef me fascineren, elke keer als ik hem zag staan op marktplaats keek ik naar zijn foto's en was ik verkocht.
Uiteindelijk dacht ik: ik mail gewoon, eens kijken of het karakter past.
Nou goed, om een lang verhaal kort te maken: het matchte en nu staat hij bij mij :D

Maar ook bij jou niet meteen een hele bewuste raskeuze lijkt me..?????
behalve dat ie cool moest zijn, die exemplaren
kan je in vele rassen vinden.
Net zo goed als dat er hele blije vrolijke niet coole fjordxhaf kruisingen bestaan.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:12

Ik had er niet veel keuze in. Ik ging een paard verzorgen in 2008 en hoorde later pas dat ze een Draver was. Maakte me niet zoveel uit, van rassen wist ik toch niets. Toen ik haar zou kopen ben ik eens op internet gaan rondkijken en zocht ik wat meer info over Dravers. Dat was vooral voor de prijs, want ras maakte me ondertussen toch al niets meer uit. Was te dol op haar en heb haar dus in 2011 gekocht.

Mocht ik echter een volgend paard gaan kopen, dan zal dat waarschijnlijk geen Draver zijn, maar het liefst gewoon een KWPN. Hoewel, eigenlijk maakt ras me niet zo heel veel uit, als het maar warmbloed is. Ik ben niet zo van het koudbloed, zoals Haflingers, Fjorden, Friezen etc. Heb vroeger altijd wel een Haf gereden en vond haar geweldig, maar het zou niet mijn raskeuze zijn bij aankoop.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:18

Sjolvir schreef:
Maar ook bij jou niet meteen een hele bewuste raskeuze lijkt me..?????
behalve dat ie cool moest zijn, die exemplaren
kan je in vele rassen vinden.
Net zo goed als dat er hele blije vrolijke niet coole fjordxhaf kruisingen bestaan.

Klopt, ik zocht niet precies naar dat ras en die kruising, maar wel heel specifiek naar een paard die aan kon sluiten bij mijn beperkingen.
Maar ook eentje die mij prikkelde en waar ik het wow-gevoel van kreeg en waar ik me bij thuisvoelde.
Machnix gaf me dat gevoel, hij gaf me het gevoel van: "met ons komt het goed, wij gaan samen de wereld over, maak je geen zorgen."

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:23

een eige paardje heb ik nog niet, maar de 'eisen' aan het paard zijn er zeker!
- minimaal 1.45 grofgebouwd, maar toch ook wel weer een beetje sjiek.
- lekkere ruime gangen.
- sprekend hoofdje (moet je gelijk vanaf de eerste minuut dat ik hemhaar zie of op foto aanspreken)
- gouden karakter
- onder het rijden wel lekker voorwaarts, maar niet te.
- bij aankoop licht ingereden en een jaar of 5/6
nog altijd vind ik Tinkers geweldige paarden, maar speciaal een tinker hoeft het niet te zijn. (een van de bokkers had/heeft een prachtige dinker damen te koop van 6maanden waar ik op de foto gelijk verliefd op was (en nu een maand later nog ben), maar helaas komende 2jaar zowiso geen tijd en geld voor een paardje :()

Vroeger was ik helemaal van de Fjorden, kreeg toen de meest geweldige fjorden merrie + veulen te verzorgen :)

Nu alweer 3jaar een hafje en kwa karakter is hij in grote lijnen hoe ik me paardje wil hebben <3

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:32

tinkerfunss schreef:
Uk was echt toeval, ik wou een kleine pony, de shet van mijn baas, die ging niet door, en toen kreeg ik deze gratis aangeboden, dus niet gewenst ofzoiets, maar ben er superblij mee!

Het volgende paard moet een Tinker worden, ik ben al jaren weg van tinkers, ik vind ze helemaal geweldig! Het moet van alles een beetje kunnen (of daar zorg ik zelf voor) beetje dressuur, beetje springen, en heel veel buitenrijden! het liefst een Merrie, 3 kleurig bond, en niet te wit. stevig of iets ranker, daar ben ik nog niet uit.. leeftijd tussen de 2 en 6 jaar.En een hoog knuffelgehalte! met pit! En prijs, dat zal wel tot 2000 euro worden, dat licht aan mijn budget tegen die tijd.

Eh, ikkan je uit de droom hebben. 3 kleurig bont bestaat niet hoor :Y) Bij geen enkel ras overigens :+

Dat is gewoon bruinbont. Alleen de manen/staart en soms knieen zijn dan zwart. (een bruin paard heeft ook altijd zwarte manen ;) [ uitzonderingen met verdunningskleuren e.d. daargelaten])

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:55

Bij mij was het in die zin niet echt een bewuste keuze, omdat ik mijn merrie eerst een tijdje zou verzorgen tot ze verkocht werd (eigenaresse kon het niet meer ivm gezondheid) maar uiteindelijk klikte het zo goed, was de afstamming erg goed en de prijs zo laag dat ik haar niet heb kunnen laten staan en dus zelf gekocht.

Het is een quarter, en zou ook niet snel wat anders meer willen (tenzij een barok ras als Lusitano of PRE). Ik vind de bouw van quarters erg mooi, vrij zware bespiering maar toch heel sierlijk. De pleasure types van ''tegenwoordig'' vind ik dan weer niks en zal dus ook niet snel een pleasure gefokte quarter kopen.
Als ik weer een paard zou kopen zou ik zeker weer voor een quarter gaan.

Echte no-go's zijn bij mij warmbloedrassen als KWPN, BWP etc. Vind ze echt vreselijk. Ik zou ook nooit een fjord of tinker nemen. Een haflinger misschien, als het een wat luxer/sportmodel ( :') ) was en het natuurlijk klikte..

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:13

Ik heb nooit een favoriete en een zwarte lijst gehad wat betreft paarden...
Ik heb een zwak voor paarden gekregen toen ik als drie jarige naar Collendoorn ging. Vrijwilliger verplicht waren mijn ouders om elk jaar te gaan, wij wilden niets anders meer... Mijn ouders, geen kenners qua paarden, weten niets van paarden... Mijn zus kocht van haar welverdiende geld een paard... Het was een driekwart arabier... Wij houden wel van pittige, grote intelligente paarden... Dat maakt niet alleen een arabier. Ik heb hem jaren met veel plezier gereden... Op een gegeven moment zat ik, zoals vele mensen waarschijnlijk doen, te snuffelen op verkoop sites. Ik kom daar een veulen tegen, nog geen drie maanden oud... Op het eerste oog verliefd, ik las later dat het een kruising tinker/ arabier was. Ik moest en zou haar bezichtigen, waarop verkoop volgde. Is dit een bewuste keuze geweest? misschien, anders was ik niet tot koop over gegaan... Zij had iets over zich, wat ik niet kan uitleggen. Mijn merrie was drie maanden oud, dat zij bij mij op stal kwam te staan... Erg jong, al vind ik het zelf. Ze was al een maand van moeder af. Het is amateurswerk en niet gewenst geweest. Als de dag van vandaag, kan ik mijzelf niet blijer maken dat ik haar toen heb gekocht... Ik had geen eisen voor een paard, er moest alleen een klik zijn.. Ik heb geen moeite met merrie's als ruinen. Ik heb haar op latere leeftijd laten dekken, hengst keuze is wel heel bewust geweest...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:16

Ik wilde heul graag een Tinker of een Belg. Waar kwam ik mee thuis: een Arabier x New Forest. :P
Arabieren had ik het helemáál niet op; ik zat met het stereotype beeld dat veel mensen hebben: vurig en wild etc. Maar ik houd ontzettend veel van haar en ze heeft een geweldig karakter <3 Dus het is toch goed gekomen.

Belin10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:29

Wou graag een koudbloedje...
Kwam met een Oldenburger terug :) Viel als een blok voor dr persoonlijkheid :p

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:31

Vanaf het begin wou ik heel graag een schimmel bwp, maar heb uiteindelijk een fjord gekocht. :P
Bij mijn 2de paard wou ik terug absoluut een schimmel, en kwam thuis met een appaloosa.
Nu heb ik als 3de paard eindelijk een schimmel bwp gekocht, heb ik er niks dan problemen mee! :')

denkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:40

Tis geen ras maar ik was toch vooral opzoek naar een ontzettend lief paard. (niet perse braaf zonder streken)
Ik vond een zeer lelijk, klein, scheve staartwortel, bruin kwpn hengstveulen met een onwijs geweldig brutaal "hallo" hoofd.
Hij werd: 1,83 , (bleef bruin uiteraard :P) ruin, prachtig, met nog steeds een scheve staartwortel en echt mijn maatje, mn vriendje, mn alles!
Ik heb nooit geen voorkeur voor rassen gehad, want je zult net zien dat het ene paard van dat ene ras waar je naar gaat kijken precies alles wel heeft wat niet in t boekje staat. (mijn welsharabiertje was koelbloedig, schrok nergens van, niet nerveus, sloom, niet voor uit te branden.. alles wat zo'n rasje niet doet)
ik ben 10 jaar geleden geslaagd met mijn zoektocht naar het lieve paard :D en jawel... het ras bestaat :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:43

ik wilde een arabische zwarte hengst... of een witte andalusier, of een indianen paard. En het paard van zorro :+

maar eigenlijk ben ik altijd al fan geweest van NRPS'ers, ik heb eerst een tijdje bij een fokker zijn NRPS pony's verzorgt, en toen ik ging verhuizen kreeg ik zelf een NRPS paard. Dat ik qua kleur, leeftijd, geslacht en grootte er totaal naast zat( lees: vos, 3, 1.70, ruin ipv donker, 8, 165 max, merrie).

Waar ik vooral op val bij de NRPS'ers is dat ze eigenlijk gewoon als KWPN'ers zijn, maar dan met een flinke scheut arabisch bloed erdoor heen (die van mij heeft 55% (anglo)arabisch bloed, dus dat zit wil snor). En achja, ik val wel op het sportmodelletje, en dan ben ik meer voor het hele lichte type paard dan voor die vaak wat zwaardere KWPN'ers... En karakter is natuurlijk niet echt ras afhankelijk, maar die van mij heeft een super karakter, wel een beetje kijkerig of drukjes, maar nooit zomaar wegspringen of bokken ofzo. toppaard.
absolute no go: fjorden. ik vond ze maar dikke tankjes.
tot een kennis een echte fjord kocht, wat een heerlijk beest, zeker geen dikke tank, maar toch zit ik fijner op een NRPS'er =D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:48

Vanaf dat het ging spelen dat ik een eigen paard kon kopen was direct de Fjord nr 1!
En dat is het uiteindelijk ook geworden.
Nog steeds vind ik het een geweldig ras!
Ik heb er ooit 5 gehad, na het inslapen van Fancy ( dik 30) afgelopen maandag nu nog maar 1 van 28 jaar!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 09-12-11 18:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:50

Ik had helemaal niets met fjorden. Mijn moeder heeft vroeger een arabiertje gehad, en als ik naar haar verhalen
luisterde was dat precies wat ik ook wilde. Wat heter, eenkennig en goevoelig, maar toch voor je door het vuur
gaan als je elkaar eenmaal goed kent.

Trix heeft mij echt uitgekozen, en pas toen zij mijn hart had gestolen ben ik me meer gaan verdiepen in het ras.
Ik kan wel stellen dat mocht er ooit een ander paard komen na haar, het hoogstwaarschijnlijk weer een fjord zal
worden :j.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:52

Ik had niks te kiezen, ik kreeg vrijdag te horen dat ik de dag erna een pony zou krijgen :=

Gelukkig was het een ontzettend knappe Welsh pony :D Die ik overigens nu ( 12 jaar later ) nog steeds heb :))

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:55

cp112 schreef:
Eh, ikkan je uit de droom hebben. 3 kleurig bont bestaat niet hoor :Y) Bij geen enkel ras overigens :+

Dat is gewoon bruinbont. Alleen de manen/staart en soms knieen zijn dan zwart. (een bruin paard heeft ook altijd zwarte manen ;) [ uitzonderingen met verdunningskleuren e.d. daargelaten])

Ik heb van het tinkerforum vroeger geleerd dat dat 3kleurig bont is, je heb ook paarden die echt bruin bont zijn idd, daar zit geen zwart haartje bij. dus de paarden die wel bruin met zwart zijn 3kleurig bont, en volgens de zigeuners uit ierland geven 3 kleurig bonte paarden geluk! :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:00

We gingen op zoek naar een springpaard. Liefst met fijne bloedlijn. En dan 1 waarvan ik er zelf een aantal ken.
Dus zijn we gaan kijken naar een Ocklund. Ben zelf niet zo van de KWPNers maar wel fijn bloed vindt ik.
Daar op stal (handelaar) meerdere bekeken. En uiteindelijk met een paard naar huis gegaan wat niet zo'n makkelijk bloedlijntje heeft (zit Animo in) Maar waren op slag verliefd.
Paard bleek een register B KWPN papier te hebben. En daarmee kom je bij het KWPN nergens. Dus met groot succes over laten schrijven naar het NRPS waar ze de nodige predikaten al heeft gehaald.
Qua kleur was er alleen nooit geen vos gekomen. Ik wilde een merrie om mee te fokken en heb jaren een vos pony merrie gehad waarbij je dan natuurlijk heel gauw ook vosveulens fokt. Dus nu wilde we wat anders.
Deze merrie is bruin. En jammerlijk genoeg was haar eerste veulen een vos. Dus dat kleurtje geeft nog geen garantie hahahaha!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:11

Ja, voor mij was dat een bewuste keuze :j

De Schwarzwälder Fuchs zag ik voor het eerst op Equitana, ze spraken me meteen aan. Robuuste, stevige paarden met een aparte kleur (de Dunkelfuchs dan) die koel in hun hoofd zijn. Dat zocht ik ook in een paard, ik moest er rustig buitenritten mee kunnen maken en het dier moest braaf en kalm zijn (ben zelf niet zo dapper :') ).
Op Equitana bleek echter ook al snel dat er niet zoveel Fuchsen zijn (in Nederland) en dat ze dus moeilijk te krijgen zijn. Mensen van het stamboek gaven aan dat ze wel geïmporteerd konden worden. Dat zag ik zelf niet zo zitten, dus ik had het idee maar uit m'n hoofd gezet.

Totdat ik mijn instructrice vertelde dat ik op zoek wilde gaan naar een eigen paard (had les van haar met mijn verzorgpaardje).... mijn instructrice zei meteen "dan weet ik iemand die dé paarden voor jou verkoopt."... Er zit één Schwarzwälder Fuchs stoeterij hier in NL en die mevrouw is een kennis van mijn instructrice. Zo begon ik toch weer een beetje hoop op die Fuchs te krijgen :D
Bij de stoeterij heb ik mijn merrie gevonden. Had eerst andere Fuchsen daar gereden, maar die waren het niet. Toen zag ik een andere wei opeens een merrie met een warrige bos manen en ogen die me niet meer loslieten <3 Ze was eigenlijk niet te koop, maar er was meteen zo'n klik dat ik zo heb aangedrongen... ik wilde haar zo graag hebben, wist gewoon zeker dat zij mijn paard was. Gelukkig heb ik haar kunnen kopen en inmiddels is ze al twee jaar van mij.

Mocht er hierna weer een nieuw paard komen, dan wordt het zeker weer een Schwarzwälder :j

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:47

Ik heb van alles gehad en gereden. Shetlanders, New Forest, NRPS, engels volbloed, fries, Arabisch volbloed, KWPN enz..
En alle paarden met veel plezier gereden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:19

Mijn hafje is eerst mijn verzorgpony geweest, later werd ze van mij. Geen bewuste keuze voor dit ras dus, maar heb door haar wel een bepaalde liefde voor de haflinger gekregen :) Toch zijn er maar heel weinig haflingers die mij qua karakter volledig aanspreken, zoals mijn Evita wel deed. Ze had dan ook niet een typisch "haflinger karakter", veel gevoeliger, eenkenniger en zachter dan de gemiddelde haf. De echte haflingerstreken zaten er ook wel in hoor, maar ze was geen gemiddelde haf.
Nadat ze overleed wilde ik zeker geen haflinger meer, omdat ik niet wilde kunnen vergelijken, maar ook omdat er maar weinig haflingers zijn die qua karakter bij mij passen. Ik ben een beetje te "soft" denk ik :) Desondanks vind ik de ouderwetse hafjes met echt haflingerbehang zoals het hoort geweldig om te zien.

Ik ben ook altijd erg weg geweest van het karakter van de arabische volbloed. Ik was nog niet echt op zoek naar een paard na het overlijden van Evita, maar als er een paard zou komen was de kans wel groot dat het een AV zou zijn. Uiteindelijk was ik volledig verkocht na bij een fokker op bezoek geweest te zijn, wat een geweldige paarden! Het is dan ook een russisch gefokte AV merrie geworden. Ik ben echt voor het gevoelige en intelligente, mensgerichte karakter van deze paarden gevallen, maar daarnaast past dit ras wat betreft stokmaat, bouw, veelzijdigheid en gebruiksdoel ook perfect bij wat ik zoek in een paard.
Mocht ik in de toekomst nog een paard (er bij) kopen, denk ik dat de kans groot is dat dit ook een AV (merrie) is.