witte fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rachel15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:17

Tancreda4 schreef:
Vind het echt heel raar om het dier in te laten slapen! Te gek voor woorden! Omdat het zo'n zeldzaam verschijnsel is, is het toch apart om zo'n eentje te hebben?! Oke, wordt mischien niet opgenomen in het stamboek, maar dat is toch oko niet echt een ramp Verward

het is juist leuk om met z'n fries over de straat te gaan!! mensen kijken je aan, vragen wat voor ras het is.... toch wel veel interesse in z'n beesje!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:09

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:06

Weet je zeker dat het geen droom was ?
Is nogal onwaarschijnlijk dat er een witte fries geboren is en genetisch gezien nog onwaarschijnlijker....
Helemaal als het daadwerkelijk om stamboekfriezen zou gaan.
Dit soort verhalen waren er al jaren rond maar vreemd genoeg is er nooit bewijs. De voskleuren zie je nog wel eens maar dit lijkt me (super)onwaarschijnlijk....
Maar het blijven altijd leuke verhalen wat bij iedereen de nieuwsgierigheid losmaakt en het wat mysterieus houdt.

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:12

rachel15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:49

Gaitkeeper schreef:
Is nogal onwaarschijnlijk dat er een witte fries geboren is en genetisch gezien nog onwaarschijnlijker....
Dit soort verhalen waren er al jaren rond maar vreemd genoeg is er nooit bewijs. De voskleuren zie je nog wel eens maar dit lijkt me (super)onwaarschijnlijk....
Maar het blijven altijd leuke verhalen wat bij iedereen de nieuwsgierigheid losmaakt en het wat mysterieus houdt.

hey, bij ons hebben we ook een witte fries en het bewijs is er en van mij mag je desnoods komen kijken!!! de merrie is een stamboekfries en als zij gedekt word, gaat ze altijd naar noord-brabant ergens naar een fokkerij...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:18

bij een kennis van mij met 3 friezen, hadden ze ook een merrie laten dekken,
kwam er een veulen uit met allemaal witte vlekken, hardstikke evt natuurlijk maar van het stamboek mag het niet, dus de hengst is afgeschreven, vraag me af dat die nog leeft, want vroeger lieten ze die hengsten ook gewoon inslapen, echt gierig,
lijkt wel racisme onder de paarden joh, word dr echt ziek van!!!

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:45

vreselijk dat ze dat beestje in wilde laten slapen. dan ben je volgens mij niet helemaal goed wijs. het lijkt me wel appart een witte fries!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:19

Nou dan mogen ze dat veulen ook naar mij brengen. En ik houd mijn mondje over de afkomst dicht hoor. Laat maar komen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:43

Mikkie schreef:
Nou dan mogen ze dat veulen ook naar mij brengen. En ik houd mijn mondje over de afkomst dicht hoor. Laat maar komen.

Wou het net gaan zeggen. Lijkt me zelfs super een 'mislukte' (ligt natuurlijk aan wat je mislukt noemt vandaar de ")....hoe aparter hoe beter zeg ik altijd maar!! OK dan! houd dit meisje wel van!

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:33

rachel15"]
[quote="Gaitkeeper schreef:

hey, bij ons hebben we ook een witte fries en het bewijs is er en van mij mag je desnoods komen kijken!!! de merrie is een stamboekfries en als zij gedekt word, gaat ze altijd naar noord-brabant ergens naar een fokkerij...
[/quote]

Zet hier maar een foto neer en dan ook van het papier van het veulen.
En wat noem je wit ? Genoeg friezen mét wit, maar helemaal wit ? Spierwit ?
Mwah....de eerste vosfriezen brachten op de veiling een enorm bedrag op. Iedreen die friezen heeft en ze volgens de wetten van het stamboek fokt zou hier geld ruiken en toch schijnen deze paarden altijd verstopt te zijn of afgemaakt te worden Verward Verward
Zelfs nog nooit een foto gezien....

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 18:37

de foto staat er tog bij,geen witte fries nee...maar ik zit hier ECHT geen banketstaaf te vertelle hoor... Boos!

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:02

turbotinker schreef:
de foto staat er tog bij,geen witte fries nee...maar ik zit hier ECHT geen banketstaafverhaal te vertelle hoor... Boos!

Verward Verward waar foto ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:31

Gaitkeeper, ik ben het helemaal met je eens. Je weet waarover je praat! De witfactor bij Friezen waardoor witte vlekken ontstaan, zit in heel veel merries en hengsten. Die hengsten worden niet op één wit paard afgekeurd, dat is een toevalstreffer en in dat opzicht geen probleem. Elk jaar wordt er een lijst gepubliceerd met witpercentages van de dekhengsten, waarop het meer bijzonder is om 0 % te halen dan hoger...
Pas als een hengst echt veel wit geeft zou het een reden kunnen zijn om hem af te keuren. Friese paarden die wit worden, worden geboren als schimmel, dus stekelharig, wit tussen het zwart, wat later wit wordt. Een helemaal wit (dus echt van kop tot teen, manen en al??) geboren veulen is onmogelijk tenzij het een albino is, en die zijn meestal lichamelijk erg zwak bij paardachtigen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 16:35

de link van de foto staat er,en het is een voskleurige.... die fries wasa niet 100%wit,maar zo goed asl,met donkere haren erdoor.... wat zijn jullie allemaal eigenwijs!!! en ik vind het ook stom dat het beestje af wouden maken,mede een reden dat ik daar weg ben ...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:24

turbotinker schreef:
de link van de foto staat er,en het is een voskleurige.... die fries wasa niet 100%wit,maar zo goed asl,met donkere haren erdoor.... wat zijn jullie allemaal eigenwijs!!! en ik vind het ook stom dat het beestje af wouden maken,mede een reden dat ik daar weg ben ...

eerst zei je nog dat ze geen enkele zwarte haar konden vinden... *broodje aap verhaal?*

bovendien:
- albino komt niet voor onder de paarden
- er bestaan witgeboren paarden
- t meest op albinolijkende uiterlijk zijn de cremello en de perlino, beiden hebben blauwe ogen en geen rode ogen zoals een albino-wezen.
- Een witte Fries is wel mogelijk, een lastig geval van kleurgenetica Lachen

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:04

snowdon"]
[quote="turbotinker schreef:

eerst zei je nog dat ze geen enkele zwarte haar konden vinden... *broodje aap verhaal?*

bovendien:
- albino komt niet voor onder de paarden
- er bestaan witgeboren paarden
- t meest op albinolijkende uiterlijk zijn de cremello en de perlino, beiden hebben blauwe ogen en geen rode ogen zoals een albino-wezen.
- Een witte Fries is wel mogelijk, een lastig geval van kleurgenetica Lachen
[/quote]

Broodje aap is het zeker hier.

Maarre Snowdon...hoe zie jij een (geheel) witte fries geboren worden ?
Ik kan me alleen een witgeboren paard voorstellen als lethal white maar volgens mij is dat onmogelijk uit twee friezen die al generaties zwart zijn.
Ik heb zelf een merrie die maximaal sabino is en zou zij dat gen bij zich dragen (moet ik tegen die tijd laten testen) dan kan ze niet onder een hengst die het gen ook heeft. Maar dit komt niet zomaar willekeurig voor.
Alleen bij bepaalde kleursoorten met veel wit. Toch ?
Verder kan ik me nog voorstellen dat een paard wit geboren wordt als zijnde een bont (wat voor soort dan ook) paard zonder vlek Verward

Wat voor mogelijkheden zijn er nog meer buiten deze om waardoor een friese stamboekmoeder met friese stamboekmoeder een wit (bij de geboorte) veulen zou kunnen geven ?

(Als ik zou weten bij welke hengst ik 'het risico zou lopen op' een wit veulen zou ik onze friese merrie gelijk naar zo'n hengst brengen ! Haha! )

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 19:25

dan geloven jullie het toch niet joh,das niet mijn probleem en ik lig er niet wakker van dat jullie me niet geloven... dus maken jullie je maar lekker druk over een witte fries die niet kan bestaan,dan ga ik achterhalen of ze nog leeft.... succes mensen,met opwinden.... Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:28

turbotinker schreef:
dan geloven jullie het toch niet joh,das niet mijn probleem en ik lig er niet wakker van dat jullie me niet geloven... dus maken jullie je maar lekker druk over een witte fries die niet kan bestaan,dan ga ik achterhalen of ze nog leeft.... succes mensen,met opwinden.... Haha!

De enige die zichzelf opwindt ben jij volgens mij Knipoog
Misschien kun je vertellen wie de vader was van dit veulen?

rachel15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:48

Gaitkeeper"]
[quote="rachel15"][quote="Gaitkeeper schreef:

[/quote]

Zet hier maar een foto neer en dan ook van het papier van het veulen.
En wat noem je wit ? Genoeg friezen mét wit, maar helemaal wit ? Spierwit ?
Mwah....de eerste vosfriezen brachten op de veiling een enorm bedrag op. Iedreen die friezen heeft en ze volgens de wetten van het stamboek fokt zou hier geld ruiken en toch schijnen deze paarden altijd verstopt te zijn of afgemaakt te worden Verward Verward
Zelfs nog nooit een foto gezien....
[/quote]

ik weet niet precies hoe je hier fotos neer kan zetten anders wil ik dat wel ff doen van ons ''mislukte'' friesje... zij is geboren met witte plekken (voornamelijk op haar kont) dat is zich steeds meer uitgaan breiden tot nu ook op haar rug, buik en schouders/borst. van veraf lijkt zij ook best wel een beetje op een tinkertje alleen dan met veel zwart... ik zou echt niet weten wie haar vader is. maar als je mij even uit kunt leggen hoe je hier fotos neer kan zetten wil ik dat best doen!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 20:26

je moet eerst de foto's op internet hebben staan....en verder kun je handleiding kijken,die bij de opties bij inloggen enzo staat....
en als je het zo per sé wilt weten ,wie de vader was....winston en meer zeg ik niet,ik ga eerst uit zoeken of ze nog leeft,en zo ja,waar....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:16

Sinds wanneer is dat een goedgekeurde Friese dekhengst?
En wat betreft die albino paardachtigen, die kunnen er wel zijn maar aborteren meestal nog voor de geboorte volgens Dhr. v. Haeringen, DNA-expert. Juist omdat ze praktisch geen overlevingskansen hebben.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:23

horseyfries schreef:
Sinds wanneer is dat een goedgekeurde Friese dekhengst?
En wat betreft die albino paardachtigen, die kunnen er wel zijn maar aborteren meestal nog voor de geboorte volgens Dhr. v. Haeringen, DNA-expert. Juist omdat ze praktisch geen overlevingskansen hebben.

dat is niet bij albino, maar lethal white-syndroom toch? Verward

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:25

Wat jij bedoelt is die Quarter-horse afwijking? Kan ook, maar is volgens mij niet hetzelfde. Zoeken we op!

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:29

Lethal white paarden gaan dood na de geboorte omdat hun organen niet goed ontwikkeld zij. Volgens mij zijn de spijsverteringsorganen/darmen niet of nauwelijks aanwezig. Daarom is het nogal vreselijk omdat er een ogenschijnlijk gezond veulen geboren wordt dat wel goed gaat staan en drinken maar niet levensvatbaar is. (overigens niet alleen een quarterafwijking...)
Dus dat zal dan toch albino zijn wat horseyfries bedoelt.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:34

rachel15 schreef:
ik weet niet precies hoe je hier fotos neer kan zetten anders wil ik dat wel ff doen van ons ''mislukte'' friesje... zij is geboren met witte plekken (voornamelijk op haar kont) dat is zich steeds meer uitgaan breiden tot nu ook op haar rug, buik en schouders/borst. van veraf lijkt zij ook best wel een beetje op een tinkertje alleen dan met veel zwart... ik zou echt niet weten wie haar vader is. maar als je mij even uit kunt leggen hoe je hier fotos neer kan zetten wil ik dat best doen!

Als het je niet lukt mag je ook wel een foto naar mij sturen (email : info@gangenpaarden.nl )dan wil ik hem wel plaatsen op het internet zodat je kan linken.
Ik ben er wel heel nieuwsgierig naar moet ik zeggen en zit te bedenken hoe dat genetisch nou weer zou kunnen.
(het blijft wel altijd boeiend die natuur)
Is het een raszuiver friesje of zonder papieren ?