Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:33

Wat ikzelf belangrijk vond/vind is een medische keuring. Ik heb Hummer klinisch en rontgelogisch laten keuren bij mijn eigen kliniek, was het niet goed geweest dan had ik hem niet gekocht. Dat is als je het paard uit Zweden moet halen ook wel weer een gok. En daar laten keuren, onbekende dierenarts, andere taal misschien andere keuring of andere kijk op dingen (weet ik niet hoor, misschien weet liljebo dat?)
Vind ik ook een groot nadeel....

Mijn Noordzweed is trouwens ook super verkeersmak, hij is eigenlijk nergens bang voor en als hij schrikt doet hij 2 passen vooruit en het is weer over ;).

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:21

De dekking gebeurt inderdaad men Noordzweden nog vaak op de natuurlijke manier in Zweden. Dus het veulen was niet gepland?
http://www.nordsvensken.org/hingstar.php Er zitten toch een maar mooie hengsten tussen :~

Ik weet ook niet als de keuringen in Zweden op de zelfde manier gaan als hier, dat ze daar bv. veel soepeler in dingen zijn. Maar je hebt dan een keuring in het Zweeds, en daar heb je in Nederland dan nog niet zoveel aan. :o

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:23

Nordsvensk schreef:
De dekking gebeurt inderdaad men Noordzweden nog vaak op de natuurlijke manier in Zweden. Dus het veulen was niet gepland?
http://www.nordsvensken.org/hingstar.php Er zitten toch een maar mooie hengsten tussen :~

Ik weet ook niet als de keuringen in Zweden op de zelfde manier gaan als hier, dat ze daar bv. veel soepeler in dingen zijn. Maar je hebt dan een keuring in het Zweeds, en daar heb je in Nederland dan nog niet zoveel aan. :o

ook dat nog ja, als je je paard dan wil laten verzekeren moet hij hier in Nederland weer gekeurd worden.....
Nu effe hengsten kijken :D

Paperboy

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:30

Ja, die site ken ik, daar staat Hummer zijn vader Gimli 1965 ook tussen!
Heb trouwens met de vorige eigenaar (uit Zweden) van hummer ook leuk contact gehad (eigenaar van pappa Gimli)...... Hele betrokken mensen, vonden het superleuk om foto's van Hummer te zien hoe er hij nu uitziet.
Wat een indrukwekkende hengsten staan er tussen he, echt geweldig!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:32

Dekkingen gebeuren hier idd nog veelal op de natuurlijke manier, maar vast ook met KI, neem ik aan.
Ik heb mij er nooit in verdiept.
Ben wel eens in de verleiding geweest toen ik bij de RHC hier een prachtige valkkleurige dekhengst zag, maar ik heb mij ingehouden. haha.

Op de site staan idd knappe jongens.

De keuring kan door da of klinisch met röntgen gebeuren. Zeker bij de laatste voldoe je volkomen aan de onderzoeksplicht en moet de eigenaar het paard terug nemen als er toch sprake zou blijken van verborgen gebrek.
Maar je wil een paard evengoed in levende lijve ontmoeten voor koop. Ik heb er hier een gehad staan, maatje oorlogstank, die lang hengst was gebleven terwijl de eigenaars hem niet aankonden. Gevolg; een enorm sterk paard wat wist dat ie sterk was en volkomen lak had aan mensen. Levensgevaarlijk.
Een zeer goed trainer krijgt er misschien nog iets redelijks van, maar hier wilde zelfs een hengstenboer van ardenner paarden daar niet aan beginnen. Zoiets wil je dus echt niet in handen krijgen...

Hoe dan ook is het handiger om in nl te kopen. Hoewel een reisje door zweden ook wel mooi is hoor.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:52

@ Paperboy, klopt of je zult het document van de keuring weer moeten laten vertalen. En wat leuk dat je met de vorige eigenaar van Hummer contact hebt ;) Jij hebt Hummer nu toch ook al weer bijna een jaar in je bezit?

Er staan inderdaad echt super mooie hengsten tussen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:57

Ja Nordsvensk, klopt alweer een jaar. En ben als het mogelijk is nog enthousiaster en meer verliefd op mijn mannetje ;).
Hij is voor 4 jaar zo superbraaf en doet altijd zo zijn best, hihihihi zie je daar ga ik weer.... kan er uren over kletsen....

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:59

Hummer is ook echt een knappert <3

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:01

Nordsvensk schreef:
Hummer is ook echt een knappert <3

Dankje ;)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:40

@Santano, Je vroeg je nog af als er nog meer mensen op bokt een Zweed hebben, Zover ik weet hebben Claudia78 (Theo nu Delano ) en EliseLukas (Lucas) ook nog een Zweed van Castelein. ;)

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 09:58

Citaat:
Dus het veulen was niet gepland?

Nee, zeker niet. Ik heb haar als niet-drachtige merrie gekocht, binnen een week een uier erop, binnen 3 weken een veulen :(:)
Overigens was Castelein daar wel heel netjes in. Ik mocht haar terug doen (verborgen gebrek...), en dan nadat ze afgespeend was haar evt. weer terugkrijgen. Dan was het risico voor hun, maar het veulen ook. Daarom heb ik er toen voor gekozen haar te houden, vond ook dat ik het niet kon maken haar een paar weken voor het veulenen weer 150 km te verhuizen, en ach, uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Weet iemand trouwens meer van die proeven die ze in Zweden bij het stamboek afleggen? Heb me eens op internet verdiept, en de cijfers van Skoy gevonden voor een soort trekproef...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:03

Santano schreef:
Weet iemand trouwens meer van die proeven die ze in Zweden bij het stamboek afleggen? Heb me eens op internet verdiept, en de cijfers van Skoy gevonden voor een soort trekproef...

Ik heb er geen ervaring mee, maar wellicht heb je meer info dan alleen cijfers? Als je mij de site geeft waar je het hebt gevonden, kan ik er eens naar kijken en desnoods navraag doen.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:21

Bedoel je de trekproefen? Of die op het exstiuur? Is Loki dan een volle Zweed?

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:55

Nee, het gaat om Skoy, zijn moeder. Die is 100% Zweed en komt ook uit Zweden. Op internet, op basis van haar stamboeknaam en afkomst vond ik uitslagen van Skoy (Caprice bij het stamboek) van inderdaad een trekproef. Vroeg me af hoe die worden uitgevoerd, en of ze dan ook echt voor de koets lopen.
Bij ons is namelijk niet bekend of ze aangespannen gebruikt is. Wel is ze erg braaf bij het slepen van de rijbak, dus we vermoeden van wel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:10

Een trekproef (dragprov) is niet hetzelfde als rijden met een inspanning. Bij een trekproef wordt de kracht van het paard gemeten, dus hoeveel gewicht het kan trekken.
Dat is dus geen rijden voor de koets, maar vergelijk maar met traktor trekken, maar dan met paard.
Paard moet werkwilligheid aan de dag leggen om te trekken (kan dus wel trekken) en kracht wordt dan dus gemeten.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:12

Kan van die trekproef niet zo'n hele duidelijke afbeelding vinden,
Afbeelding

Het komt inderdaad wel overeen met de bakslepen, Trekpoef gebeurt (als ik het goed heb) met boomstammen, Dus is wel weer wat anders dan voor de wagen lopen.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:59

@Santano, Weet je ook wie de vader van Loki is?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:54

Ik meld me hier ook *\o/*

Ik heb vorig jaar Delano (voor heen Theo :P ) gekocht. Deze is 1november bij me gekomen.
Ik heb er nog niet een moment spijt van gehad (zelfs niet toen ie me aan de longe de hele bak door sleepte :+ )
Het is een ontzettende coole kikker. Eigenlijk nergens bang voor. Afgelopen dinsdag hadden wij hier storm en ik kon gewoon met hem aan het werk. Wat Paperboy al zegt. Als ie al eens ergens van schrikt dan is het een paar passen verneld vooruit en hij is er weer. Hij steekt liever ergens zijn neus in als hij iets "eng"vind dan dat hij er voor weg loopt. Hij is nu bijna 3,5 jaar. Ik ben heel veel met grondwerk, longeren en vrijheids dressuur bezig. Hij is ontzettend leergierig. Hij kent nu het lachen, kusje en zijn voorbenen te strekken. Ook ben ik met targetten bezig.
zo`n 3 weken terug is er een Massimo Trail zadel aangemeten voor hem. Maar omdat hij niet in een standaart zadel past moet ik 6 tot 8 weken wachten.
Ik kan er haast niet op wachten om op zijn rug te klimmen. Mijn dochtertje van 3 heeft er al een paar keer op gezeten (vandaag zelfs nog).
Tuurlijk, hij is nog jong en heel af en toe moet ik zijn manieren een beetje bijschafen :P
Hier ffe (niet al te recente) foto`s

Afbeelding
Afbeelding
Hier nog ffe een oudje van afgelopen winter
Afbeelding

Ik vind het heel jammer dat Mike en Mirjam (voorlopig) gestopt zijn met het importeren van de Noordzweedjes.
Ik vond het echt hele leuke en eerlijke mensen.
Ik zou er zo weer eentje weg halen :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 06:40

aaahhhhh die is echt wel mooi!
Leuk dat je zoveel met hem doet.
Ik werk al langer met de clicker, maar ben sinds kort ook met VD begonnen alleen al om mijn NZ dame een beetje uit de schulp te halen. Ze is heel vriendelijk, maar ook afwachtend en beetje afstandelijk.
Met die koudbloedjes wordt vaak een beetje fors omgesprongen omdat mensen denken dat dat nodig is en dat is jammer. Ze vinden het hier ook al een beetje raar dat ik bitloos rijdt. Niet omdat NZ zo moeilijk zijn, maar soms beetje tank imiteren. :) Maar dat had je al gemerkt.
Maar zoals je al zegt... dat is gewoon een kwestie van bijschaven.

Tot op zekere hoogte dan. :P

Ik had deze zomer een prachtig paddock paradise in onze grote wei gecreeerd, omdat ik bang was dat ze veel te dik werden. Maar ze stond steeds in de afgezette stukken. Ik snapte er niets van. Het was te hoog om te springen en de draad was nergens kapot.
Totdat ik een keer haar eruit haalde, mopperend de draad weer eens strak trok (want die was wel steeds wat slap en de paaltjes stonden soms niet meer zo goed in de grond) , zij ff kwam kijken, aanloop nam en vervolgens in volle vaart -half op haar knieen- onder de toch niet zo hoge draad door schoot. Paaltjes vlogen vrolijk om mijn oren. Dat was mijn paradise.....

Of de keer dat ze vond dat ze best door de smalle ruimte tussen de stalwand en het poortje door paste (halve meter). De stalwand was nog niet af en van plastic, vastgezet met plankjes. Was nooit een probleem met een van de andere paarden, totdat zij hier net een dag stond.
Liep ze opeens voorbij mijn raam door de tuin.
Was net lekker nat, dus nu hebben we een 'maanlandschaps-tuin- :+

Dat zijn van die dingetjes, die schaaf je niet bij.
Trouwens bij de NZ houders hier een bekend trekje... haha.

Zadels is idd lastig voor een NZ. Ik heb nu een barefoot. Dat werkt ook heel redelijk

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:14

liljebo; := , geweldig die verhalen!

Hummer houd zich redelijk, behalve dan dat hij bij sommige mensen (die de paarden s' avonds uit de weide halen) zich los trekt en direct naar
stal rent om vervolgens lekker te gaan staan eten bij de hooikar........ Als je even je aandacht laat verslappen en vooral bij mensen die het niet verwachten wil hij nog wel eens "zijn eigen ding doen" ;). Meestal sloft hij een halve meter achter je aan, vandaar dat mensen nog weleens verrast worden :o

Claudia78; ben zo benieuwd naar foto's van onder het zadel straks! Die ga je toch wel met ons delen he?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:37

:+ we hebben daarna overigens de zijwand van die stal weer opnieuw moeten opbouwen. Latjes waren als lucifers doorgebroken.,,
:+

Maar je kent het zelf ook wel, zie ik... de streken van de NZ.
Kijk... dat is nu typisch de Noordzweed. Het zijn hele moedige, coole paarden, maar wel met een duidelijk karakter en behoorlijk pienter. Daar kun je echt een superpaard aan hebben, maar dan moet je wel weten wat je doet.

Helaas worden heel wat Noordzweden ook verkl*** Vaak begint het in de jonge jaren, als ze nog hengst en ...ahum.... levendig... zijn en de baas ze niet kan hanteren en naar steeds sterkere middelen grijpt, ipv tijd steken in gewone opvoeding.
Dan krijg je op den duur een paard wat zich overal voor afsluit, geen greintje respekt heeft voor mensen en zijn eigen ding doet.

Om die reden wordt hier in Zweden de Ardenner als een makkelijker paard gezien. Die is ook wel werkwillig, maar zal minder grenzen aftasten en schikt zich wat simpeler naar de mens.
Een Zweed wil dan toch nog wel eens kijken wat hij aan je heeft.
Dan zie je dat glimmetje in die ogen...
Ik vind Hälga in dat opzicht echt een uit de kluiten gewassen shet.

Het zijn gewoon top paarden, maar je moet van het eigenzinnige karakter houden en daarmee om kunnen gaan.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:07

Ben helaas geen eigenaar van een NZ, maar wel fan van het ras sinds ik in de film 'Ronja de Roversdochter' prachtige stoere paarden zag, waarvan sommige valk en wildkleur waren. Gaan zoeken op internet en uitgekomen bij de NZ.

Ik heb dan ook niet heel veel toe te voegen aan dit topic, maar heb wel ooit een paard geïmporteerd uit een EU-land. Het gedoe viel me goed mee, je hebt een gezondheidsverklaring nodig en die is 10 dagen geldig, dus moet je zorgen dat je paard binnen tien dagen na afgifte van die verklaring alle grenzen over is. Verder kon ik mijn paard vrij eenvoudig verzekeren vanaf het moment van aankoop, dus ook tijdens het transport naar Nederland was hij al verzekerd. Daarvoor had de verzekering wel de keuringspapieren nodig en die waren in mijn geval niet in het Nederlands en en zelfs niet in het Duits of Engels opgesteld. Dat was voor de verzekering geen probleem. Het grootste probleem van importeren lijkt mij eigenlijk om het paard dat je wilt hebben te vinden. In mijn geval was ik helemaal niet op zoek naar een paard maar ik liep er min of meer per ongeluk tegen aan, dus ik heb geen idee hoe je de zoektocht naar een NZ in Zweden zou moeten aanpakken. Ik lijkt me wel erg onverstandig om een paard ongezien te kopen, maar dat geldt net zo goed voor een paard dat je in Nederland koopt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:00

[quote="maura", dus ik heb geen idee hoe je de zoektocht naar een NZ in Zweden zou moeten aanpakken. .[/quote]

Dan zul je echt naar Zweden moeten komen. Handig om dan iemand in zweden te kennen, die vast kijkt wat er te koop is en met je meegaat, gezien de taal anders een probleem kan zijn.
Ongezien kopen moet je nooit doen.
Zelfs als het paard lichamelijk in orde is en dat bewezen kan worden, kun je nog op de koffie komen, bv omdat het paard moeilijke hanteerbaar is of iets dergelijks.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:05

Wat jammer dat er nog maar zo weinig Noordzweedjes zijn, anders hadden we een leuk forum kunnen starten.
Ben ook zo benieuwd of er bijv. iemand in Nederland al eens dressuurwedstrijden is gestart met een NZ. Ik heb in zweden al heel wat leuke filmpjes gezien van NZ in de dressuur en ik moet zeggen dat ziet er echt leuk uit. Ik wil volgend jaar eens proberen een B wedstrijdje te starten.
Iemand hier toevallig ervaring in met een NZ????

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:19

Tuurlijk zet ik hier foto`s neer als het zover is onder het zadel Astrid :D
Dat eigenzinnige herken ik ook heel goed hahaha... Ik heb het soms dat ik dan Delano uit het land wil halen en dan ziet ie me aankomen..
Je ziet hem dan gewoon denken o nee...daar heb je haar weer. Meestal maakt ie nog een blokje om om er onder uit te komen maar als ik hem dan eenmaal heb dan gaat ie ook echt voor me aan het werk. Dan is hij er ook echt. Misschien is het anders leuk om i.p.v een forum hier een kletstopic te maken? Toch leuk om je belevenissen met deze prachtige dieren te kunnen delen die er ook vol van zitten. :j