tinkers, haflingers en fjorden zijn sloom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Re: tinkers, haflingers en fjorden zijn sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:43

Nou ik zou zeggen, laat je vriendin is op mijn fjord rijden dan kan ze daarna een ander oordeel klaar hebben

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:43

Als je vriendin denkt dat ze gelijk heeft met "sloom" mag ze wel een rondje op mijn haflingers komen doen ;)

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:08

Wietsje92 schreef:
Als je vriendin denkt dat ze gelijk heeft met "sloom" mag ze wel een rondje op mijn haflingers komen doen ;)

Amen _/-\o_ Mag ze die van mij ook even uitproberen, good luck :=

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 13:04

hi, maar eigenlijk zijn ze ook best wel snel he?!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:11

Géén 1 paard is het zelfde hoor.Er zijn slome haflingers bij ja, maar dat zegt niet dat alle haflingers sloom zijn. En dat is niet alleen met haflingers, fjorden en tinkers.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:14

Ik zal eerlijk zeggen dat mijn gedachten dat ook was bij vooral tinkers. Fjorden en Hafjes was ik wel bekend mee dat daar behoorlijk draken bij zitten.
Maar goed, vanwege mijn angst was het goed om een nuchter paardje te nemen. Ik ben uitgekomen op een tinker. Nou, alles behalve sloom kan ik je zeggen. Wel nuchter en niet snel onder de indruk, maar wel mooi voorwaarts. Het is mij echt alles mee gevallen en benheel blij met dr.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:05

hi jah, en dan wil ik graag wete welke van de drie goed bij mij past! ik wil er eentje die VOLWASSENE kan dragen! pittig mag wel! lekker buiten rijden en wat springen!! het probleem is dat ik ze alle drie heel leuk vind en ik kan echt niet kiezen!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:12

Dan moet je een naar het paard gaan kijken waarvan het karakter bij je past. Dus verschillende gaan zoeken en langs gaan en rijden en dan komt er vanzelf de klik bij het juiste paard...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:14

Ik ken meerdere Hafjes, die ik alles behalve sloom vind. Ze zijn er wel, maar die heb je bij alle rassen wel, vind ik. En ik was laatst op een keuring van ierse cobs en toen zag ik ook gewoon vlotte beesten. Op de wei lijkt mijn wpn een slome, maar in het zand gaat ie ook 62 km-u en het was een tink die hem bijna kon bijhouden. Dat noem ik niet sloom...

Ik weet een heel gave blauwogige Tink...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:20

ik had vroeger een favo tink!! op een manege verweg!! hij was gewoon amazing!!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:33

Er zijn er genoeg die het tegendeel kunnen bewijzen. :)
Geen idee ook waar deze opvattingen vandaan komen: alsof alle Warmbloedpaarden of Arabieren stuk voor stuk snel en pittig zijn...

Je moet mensen met zulke vooroordelen echter niet mee nemen naar mijn Fjordenmerrie, want zij zal alle vooroordelen alleen maar bevestigen, helaas. :')
Op stal staat ze bekend als het meest slome en luie paard van stal. Heel af en toe heeft ze eens een bui waarbij ze kan schrikken van dingen die ik niet kan zien, om zich daarna behoorlijk snel uit de voeten te kunnen maken; maar over het algemeen genomen is ze toch echt liever lui dan moe! :o
Het is wel een schat van een beest en ik vind het helemaal niet zo erg dat ze niet zo snel gaat; ik voel me daar alleen maar prettig bij!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:37

Koudbloeden bekent staan om hun rustige karakter, daar komt de opvatting dat ze 'sloom' zijn vandaan. Maar het is nogal een overgeneralisatie!
Ras zegt niet zo veel. Zo ken(de) ik heel voorwaarste en zelfs vurige tinkers en doodmakke arabieren.
Als je op zoek bent zou ik daarom eerst bedenken wat je met het paard wil gaan doen. Dan gewoon kijken wat je aanspreekt en gaan proef rijden, liefst meerdere keren. Gewoon proberen dus, ieder paard is anders!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:55

Mijn bijrijdpaard is haflinger maar qua tempo zou het eerder een arabier kunnen zijn. Daar is echt niks slooms aan. Wat dat betreft was mijn vorig paard (een kwpnner) eerder een haflinger :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:00

Natuurlijk kunnen ze best druk zijn, maar ze zijn niet heet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:03

ze zijn niet heet Johanna?
hoe kom je bij die opvatting als ik vragen mag?

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:04

Persoon waar TS over schrijft weet duidelijk niet waar ze het over heeft... De hafjes, fjorden en tinkers die ik ken hebben flinke looplust hoor! Ken zelfs iemand (ook bokker) die een tinkerhengst naar de Z1 +24 heeft gereden, die is ECHT NIET sloom!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:08

Sloom.... nou dan heb ik zeker een verkeerde gekocht....

Ze hebben looplust en willen graag voor je werken maar je heb er uitzonderingen bij natuurlijk.. maar dat is met KWPN-ers ook....
Ze zijn vaker cooler in hun koppie omdat ze niet van ieder papiertje schrikken....

Maar ze mag op die van mij rondje bos hoor....

Zo sloom is mijnheer en vooral braaf. :+ }:0

Afbeelding

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:09

Koeler in ´t koppie, zo heb je het goed omschreven Mando :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:12

nou, dan is er duidelijk echt iets mis met de mijne want die is totaal niet koel :+
hij schrikt nog steeds van elk papiertje... hij schrikt ook nog steeds van elke witte vlinder en vagelijk geluidje :+
en hij is wel degelijk HEET :)
of zoals mijn instructeurs zeiden, hij heeft het karakter van een renpaard/jazz :+
lijkt me duidelijk :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:14

Nou mijn exfjord die schrok overal van vooral in de bak! Alles was eng enzo.. Terwijl mijn nu 5 jarige BWP ruin zo koel als een kikker is, kan je nagaan het zegt echt niks.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:16

Mijn tinkermerrie is behoorlijk pittig, snel, en vaak enorm schrikkerig. Ze is makkelijk bij je te houden als ze schrikt, maar toch moet ik continue alert zijn dat ze wat KAN doen. Ze is ook allesbehalve koel in het koppie :P

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:17

Als ik er niks aan rij, dan gaan we sloom, slomer, sloomst, maar zodra je er aan begint te rijden of iets leuks gaat doen, dan kan het hard, harder, hardst. :)

Ze zijn gewoon koel in het koppie, maar kwa snelheid kunnen ze als ze willen net zo snel zijn als een kwpn, als ze er maar zin in hebben of worden gemotiveerd. Laat je niet aanpraten dat een bepaald ras sloom is, er zijn altijd uitzonderingen :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:18

Poeh deze rassen kunnen enorm veel pit in zich hebben omdat ze zo lekker eigenwijs kunnen zijn!!
Moet je eens kijken als ik mijn verzorgfjord longeer hoe hij kan rennen en bokken en piepen!!
Vaak moet ik hem met rijden inhouden want hij kan aardig hard gaan.
Dit is echt weer zo'n vooroordeel: '' ik heb ooit op een sloom paard van dit ras gezeten DUS zijn ze allemaal lui..''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:18

Natascha schreef:
Mijn bijrijdpaard is haflinger maar qua tempo zou het eerder een arabier kunnen zijn. Daar is echt niks slooms aan. Wat dat betreft was mijn vorig paard (een kwpnner) eerder een haflinger :D

Waarbij je nu dus een aanname doet over arabieren. Daar heb je ook rustige en meer voorwaartse bij hoor.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:30

Dat is per paard verschillend. Ik ken een tinker die niet vooruit te branden is en ik ken tinkertjes die heel fel en heet zijn. Ook heb ik zelf een fjord gereden die heel fel was en ontzettend voorwaarts. Op de manege loopt een fjord die zelfs niet actief word als je naast hem een bom afsteekt.

Over het algemeen zijn het nuchtere paarden doordat ze niet zo hoog in het bloed staan, maar er zijn genoeg uitzonderingen. En vaak denken mensen bij koudbloeden aan sloom, maar er zit een duidelijk verschil tussen sloom en gewoon nuchter en niet snel onder de indruk zijn....