Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Air schreef:No offence Quebelle, maar dan krijg je echt niet goed les. Niemand zegt dat je tot de Z hoeft te komen.
Dressuur is je paard gymnastiseren, en je gaat mij niet vertellen dat een paard het NIET leuk vindt om losser te worden, ruimer in zijn gangen en zo fysiek tot meer in staat is, en in staat is te ontspannen.
Tatort schreef:Ik heb altijd geleerd dat ieder gezond, rijtechnisch correct paard Z1 zou moeten kunnen lopen. Naar mijn mening zouden ook al deze niet-dressuurpaarden met de juiste ruiter gewoon kunnen dressuuren.
Junia schreef:Ik vind helaas wel dat er veel mensen met koudbloeden vervelend doen over de jury (staat verder los van jouw post hoor Cassidy). Dan kruipen ze in de slachtofferrol en zeggen "Ja de jury houdt niet van koudbloeden en daarom heb ik geen winstpunt!" .
Iris82 schreef:Ieder gezond paard zou wellicht Z1 moeten kunnen lopen lichamelijk, maar sommige paarden hebben die instelling gewoon niet en hebben die behoefte helemaal niet. Daarbij is het continu een gevecht om ze fijn rond te sturen in de bak, die gaan gewoon veel liever naar buiten.
Laaavo schreef:Iris82 schreef:Ieder gezond paard zou wellicht Z1 moeten kunnen lopen lichamelijk, maar sommige paarden hebben die instelling gewoon niet en hebben die behoefte helemaal niet. Daarbij is het continu een gevecht om ze fijn rond te sturen in de bak, die gaan gewoon veel liever naar buiten.
En toch ben ik nog van mening, dat als je zorgt voor genoeg afwisseling, je ook je paard een keertje vooruit mag schoppen bij iets waar hij geen zin in heeft.
Air schreef:Quebelle schreef:Maar dat valt te bezig,hoe het paard gebouwd is.
Mijn BWP,allround gefokt en ik top conditie is geen dressuurpaard.
Hij doet het niet graag en hij doet het niet goed,haha.
Hij is enorm lang,met een weke rug,korte pootjes en een lange nek.
Hij haalt het Z1 niet,terwijl ie met gemak Z springt.
Een paard wat dressuur niet leuk vindt wordt niet correct gereden.
Dat neemt overigens niet weg dat er ook paarden zijn die dressuur leuk vinden terwijl ze niet correct gereden worden.
Paarden doen veel voor je.
colette_007 schreef:Ze zijn fysiek beperkter dan een hoog op de benen opwaarts gebouwd rijpaard dat klopt.
Je kan een haf gerust piaffe leren. En er zal heus ook wel een haf ZZ kunnen lopen. Maar tussen de rijpaarden die het allemaal wel van nature meer mee hebben, is maar net of je dat zelf wilt...
Ik ken iemand en die rijdt haf's M niveau, en die rijdt alleen koudbloed wedstrijden. Ze zegt, 'gewone' wedstrijden wil ik best gaan rijden, maar dan moet je van tevoren in plannen dat je niet voorraan eindigd en moet hopen op een winstpunt (dit is vaak ook zo) doordat zo'n kortbenig paardje dat eigenlijk weinig swung heeft (Ja er zijn haflingers die dat wel hebben, maar naast een rijpaard heeft hij het niet/veel minder) helemaal uit de toon valt naast de rest.
VisibreTeam schreef:Elk paard kan de dressuur in, ik ken iemand met een Shire die de piaffe er zo mee weg rijdMaar het is niet wat een jury wil zien... Dus in de wedstrijd sport zul je niet zomaar een eind komen met een 'apart paard'. Paarden krijgen al lagere punten op puur de afstamming tegenwoordig, of ze nu wel of niet leuk lopen...