Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:19

hij vind niets aan dressuur.ik ook niet.
tuurlijk,de basis is belangrijk ongeacht of je nu springt of weetikveel wat doet.
maar echt puur dressuur gaan rijden en tot het Z graken,zit er voor hem & mij niet in.
hij heeft de gangen niet,hij heeft de bouw niet en hij heeft het enthousiasme niet als het om dressuur gaat.
zet er een hindernis voor en hij gaat makkelijk 1m30.

je moet rekening houden met je paard ook,mijn 2 instructrieses rijden hem bij als ik opreis ben en tuurlijk,ze doen het beter maar ze gaan geen Z halen met hem.
niet elk paard heeft de wil en het 'talent' om echt goed dressuur te gaan rijden.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:20

Ja, je moet zeker rekening houden met je paard. Als hij niet het type is, dan niet.
Het zal overigens wel nodig zijn om hem lichamelijk goed te houden, maar daarvoor is springen ook erg effectief.

En natuurlijk zijn er buiten de dressuur nog veeeeeeeel meer leuke dingen te doen

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:21

Ik vind helaas wel dat er veel mensen met koudbloeden vervelend doen over de jury (staat verder los van jouw post hoor Cassidy). Dan kruipen ze in de slachtofferrol en zeggen "Ja de jury houdt niet van koudbloeden en daarom heb ik geen winstpunt!"
Terwijl zij hun paardje gewoon ongestoord op de voorhand door die wedstrijdring laten sjokken, totaal onder zijn tempo. Ik vind het vooral jammer dat zulke mensen met hun geklaag en ge-oh-ik-ben-zo-zielig-met-mn-koudbloed ervoor zorgen dat mensen die met een koudbloed op wedstrijd gaan als zeurkousen gezien worden.
Ik ben trots op mijn tinkermerrie en als ik ermee op wedstrijd ga zorg ik ervoor dat ze in ieder geval thuis goed loopt, niet op die voorhand gaat hangen en een lekker tempo aanhoudt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:24

No offence Quebelle, maar dan krijg je echt niet goed les. Niemand zegt dat je tot de Z hoeft te komen.
Dressuur is je paard gymnastiseren, en je gaat mij niet vertellen dat een paard het NIET leuk vindt om losser te worden, ruimer in zijn gangen en zo fysiek tot meer in staat is, en in staat is te ontspannen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:29

Air schreef:
No offence Quebelle, maar dan krijg je echt niet goed les. Niemand zegt dat je tot de Z hoeft te komen.
Dressuur is je paard gymnastiseren, en je gaat mij niet vertellen dat een paard het NIET leuk vindt om losser te worden, ruimer in zijn gangen en zo fysiek tot meer in staat is, en in staat is te ontspannen.

Hij kàn tot op een bepaalde grens dressuur.
B-M proefje geen probleem maar hij heeft gewoon het talent niet om hogerop te graken.
Hij heeft de gangen niet,de bouw niet,het boeit hem ook gewoon niet.
Hij is helemaal gecheckt door de DA,zit niet vast ofzo.
Dressuur tvbv springen gaat super maar dressuurwedstrijden enzo doet ie echt niet graag.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:29

Er zijn geen grenzen ;)

Misschien voor sommige mensen wel maar daar laat ik mij niet door tegen houden.
Mijn shetlander loopt netjes bijna alle zijgangen (travers blijft moeilijk) en kan bijna verzameld galoperen op looptempo, en nog steeds train ik door. Wil minstens galops apuyementen kunnen en daarna zien we wel wat ze zelf aanbied.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:30

Dressuur is een jurysport en omdat de meeste jury's vinden dat tinkers/haf etc geen dressuurpaarden zijn scoor je lager :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:31

Tatort schreef:
Ik heb altijd geleerd dat ieder gezond, rijtechnisch correct paard Z1 zou moeten kunnen lopen. Naar mijn mening zouden ook al deze niet-dressuurpaarden met de juiste ruiter gewoon kunnen dressuuren.

Ieder gezond paard zou wellicht Z1 moeten kunnen lopen lichamelijk, maar sommige paarden hebben die instelling gewoon niet en hebben die behoefte helemaal niet. Daarbij is het continu een gevecht om ze fijn rond te sturen in de bak, die gaan gewoon veel liever naar buiten.
Net als dat je wedstrijdruiters hebt en recreanten geldt dat voor paarden ook. Ik vind bovenstaande uitspraak, ondanks dat ie veel gebruikt wordt, nogal overrated.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:32

Junia schreef:
Ik vind helaas wel dat er veel mensen met koudbloeden vervelend doen over de jury (staat verder los van jouw post hoor Cassidy). Dan kruipen ze in de slachtofferrol en zeggen "Ja de jury houdt niet van koudbloeden en daarom heb ik geen winstpunt!" .

Dit is ook wel weer heeel erg waar (jammer genoeg). Mensen die dit zeggen denken in hokjes (Alle jurys zijn tegen mij), terwijl ze juist daarvan de Jurys beschuldigen (Alle jurys zijn tegen alle koudbloeden)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:32

En de mijne doet dat niet :)
Hij is nooit zo gereden en heeft een behoorlijke geschiedenis achter de rug.
Hij is manegepaard geweest (daarvoor jachtpaard) en daarvoor verwaarloost maar is nu weer tiptop inorde.
Je kàn hem niet vergelijken met een shetlanders.Paarden hebben ook voorkeuren en tuurlijk zij er grenzen.
Jij doet toch ook niet mee aan een 1m10 parcour met je shet omdat je vind dat er geen 'grenzen' zijn?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:33

Iris82 schreef:
Ieder gezond paard zou wellicht Z1 moeten kunnen lopen lichamelijk, maar sommige paarden hebben die instelling gewoon niet en hebben die behoefte helemaal niet. Daarbij is het continu een gevecht om ze fijn rond te sturen in de bak, die gaan gewoon veel liever naar buiten.

En toch ben ik nog van mening, dat als je zorgt voor genoeg afwisseling, je ook je paard een keertje vooruit mag schoppen bij iets waar hij geen zin in heeft.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:34

Ik heb ook een koudbloedje.. een tinker.
Ik ben qua dressuur duidelijk de beperking van mijn paard. Het lijkt er misschien in eerste instantie op dat zij niet veel aanleg heeft, maar op het moment dat ik iets goed doe, kan zij het zonder probleem.. :j Knap paard, beperking van de ruiter in ons geval O:)
Ben nu weer fanatiek aan het lessen omdat ik het goed vind als ze door ontwikkelt qua gymnastiseren, balans en voor haar spieren.
Het is niet mijn doel om hoog in de sport te komen (zal ook nooit gebeuren doordat ik heel veel andere dingen met mijn paard zo leuk vind dat ik erg afwissel tussen alles)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:36

Laaavo schreef:
Iris82 schreef:

En toch ben ik nog van mening, dat als je zorgt voor genoeg afwisseling, je ook je paard een keertje vooruit mag schoppen bij iets waar hij geen zin in heeft.

Tuurlijk,mijne gaat 2 keer in de week naar de dressuurles terwijl hij het niet graag doet maar hij heeft er deugd van.Wij allebei en ik merk vooruit gang.
En dan magie weer een sprongetje doen en isie weer blij :')

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:36

Haha @ Eefste: Dat zijn jullie toch een goede combinatie samen, geschikt om van elkaar te leren :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:37

Quebelle schreef:
Tuurlijk,mijne gaat 2 keer in de week naar de dressuurles terwijl hij het niet graag doet maar hij heeft er deugd van.Wij allebei en ik merk vooruit gang.
En dan magie weer een sprongetje doen en isie weer blij :')

Klinkt goed :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:38

Air schreef:
Quebelle schreef:
Maar dat valt te bezig,hoe het paard gebouwd is.
Mijn BWP,allround gefokt en ik top conditie is geen dressuurpaard.
Hij doet het niet graag en hij doet het niet goed,haha.
Hij is enorm lang,met een weke rug,korte pootjes en een lange nek.
Hij haalt het Z1 niet,terwijl ie met gemak Z springt.

Een paard wat dressuur niet leuk vindt wordt niet correct gereden.
Dat neemt overigens niet weg dat er ook paarden zijn die dressuur leuk vinden terwijl ze niet correct gereden worden.
Paarden doen veel voor je.

hmm hierbij heb ik mijn twijfels. Mijn paard wordt correct gereden, wordt niet mbv teugels naar beneden gereden maar alles wordt puur op zit gedaan (en als je me niet gelooft kom maar es kijken :D ). Teugels zijn bij mij een kleine ondersteuning van de zithulpen. En toch, als ik veel dressuur rijdt in de bak wordt meneer stikvervelend.. En sinds ik slechts 1 a 2 keer per week in de bak werk en de rest buiten ga rijden is het een engel en doet hij veel beter zijn best.
Maar ben het er wel mee eens dat paarden veel voor je doen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:40

oja en springen doet ie niet, hij heeft een trauma ofzo aan balken.Dus die afwisseling kan ik niet doen. Vroeger springpaard geweest en het is een heel gevoelig paard, waarschijnlijk is daar het een en ander misgelopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:41

colette_007 schreef:
Ze zijn fysiek beperkter dan een hoog op de benen opwaarts gebouwd rijpaard dat klopt.
Je kan een haf gerust piaffe leren. En er zal heus ook wel een haf ZZ kunnen lopen. Maar tussen de rijpaarden die het allemaal wel van nature meer mee hebben, is maar net of je dat zelf wilt...
Ik ken iemand en die rijdt haf's M niveau, en die rijdt alleen koudbloed wedstrijden. Ze zegt, 'gewone' wedstrijden wil ik best gaan rijden, maar dan moet je van tevoren in plannen dat je niet voorraan eindigd en moet hopen op een winstpunt (dit is vaak ook zo) doordat zo'n kortbenig paardje dat eigenlijk weinig swung heeft (Ja er zijn haflingers die dat wel hebben, maar naast een rijpaard heeft hij het niet/veel minder) helemaal uit de toon valt naast de rest.

Mee eens, alleen is dressuur een jury sport en lang niet elke jury ziet graag een koudbloed in de ring.
Ik heb een M1 Fjord staan en een M2 Haflinger... beide bij de paarden gestart, en die hebben hun puntjes best snel binnen gehaald!
Aan de andere kant is het wel heel leuk als je de " luxe" paarden eruit rijd!
Vaak kregen ze op het inrij terrein al een blik van.... wat doe jij hier met je pony??
Worden ze er dan uit gereden door diezelfde pony is hun dag verpest.... leuk!!!!!!!!

NikkivanOlst

Elk paard kan de dressuur in, ik ken iemand met een Shire die de piaffe er zo mee weg rijd ;) Maar het is niet wat een jury wil zien... Dus in de wedstrijd sport zul je niet zomaar een eind komen met een 'apart paard'. Paarden krijgen al lagere punten op puur de afstamming tegenwoordig, of ze nu wel of niet leuk lopen...

Laaavo

Ik sluit me aan bij Dorienn.

Denk aan school.. Elke dag weeer...
Als jij taal minder leuk vind, terwijl je daar wel de perfecte docent voor hebt, kan toch?
En als dan een klasgenoot die het wel geweldig vind, zegt dat het vast door de school komt, terwijl het jouw gewoon niet boeit.?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:42

Dorienn schreef:
oja en springen doet ie niet, hij heeft een trauma ofzo aan balken.Dus die afwisseling kan ik niet doen. Vroeger springpaard geweest en het is een heel gevoelig paard, waarschijnlijk is daar het een en ander misgelopen.

Gelukkig zijn er ook nog vele andere dingen :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:44

VisibreTeam schreef:
Elk paard kan de dressuur in, ik ken iemand met een Shire die de piaffe er zo mee weg rijd ;) Maar het is niet wat een jury wil zien... Dus in de wedstrijd sport zul je niet zomaar een eind komen met een 'apart paard'. Paarden krijgen al lagere punten op puur de afstamming tegenwoordig, of ze nu wel of niet leuk lopen...

Ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit, maar toch..
Als hij echt foutloos zou lopen, is er geen jury meer die dat kan ontkennen..

Btw Jurys zijn ook gewoon mensen met een hart voor paarden hr! (op uitzonderingen na)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:46

de verhalen die ik over sommige jury's heb gehoord... :=
Ik denk dat het gros van de jury's minder leuk is, en dat er maar een paar eerlijke tussen zullen zitten ;)
ik ken mensen die jury waren, maar die zijn eruit gestapt omdat ze al uitgelegd kregen dat bepaalde paarden minder hoge punten mochten krijgen, dat ze van voor goed naar beneden moesten etc..

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:47

VisibreTeam schreef:
ik ken mensen die jury waren, maar die zijn eruit gestapt omdat ze al uitgelegd kregen dat bepaalde paarden minder hoge punten mochten krijgen, dat ze van voor goed naar beneden moesten etc..

Jammer toch dat zij geen jury meer zijn... Bij hun had ik graag mijn wedstrijd gereden :(:)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:49

tsja, maar ze zijn er juist uitgegaan omdat ze het totaal niet eens met de moderne dressuur regels waren :=
of iig, wat 'de jury wil zien'

doe mij dan maar springen, veel eenvoudiger, balk ligt eraf of erop :')