gecoupeerde staart bij het trekpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gecoupeerde staart bij het trekpaard

Ik ben het er mee eens laat de staart er maar aan
164 (94%)
Ik ben het er absoluut NIET mee eens een staart hoort niet bij een trekpaard
10 (5%)
Ik zou naar Frankrijk gaan
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 174

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:16

Wel gek dat de meeste liefhebbers van trekpaarden de staart couperen, omdat het zo lastig zou zijn als ze ermee werken......
Intussen zie ik dat de meeste trekpaarden zich alleen maar staan te vervelen in de wei. Behalve in de zomer, dan zijn ze bezig met de vliegen.... Verdrietig

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:01

Tanneke schreef:
Maar kennissen van ons uit Kessel die gaan 1 keer in de maand met een vrachtwagen naar Frankrijk voor de staart eraf. Hij doet het puur omdat hij een lange staart NIET kan verzorgen.

Ik hoop dat die dan een dikke vette boete krijgen. Boos!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:21

Tanneke schreef:
Natuurlijk gaat het paard ALTIJD voor. Wij hebben het toch de dierenarts laten doen met verdoving. Daar heb ik het over, en niet over het nut. Het nut weten alleen de trekpaardliefhebbers onder elkaar, buitenstaanders kunnen daar geen kijk op krijgen. Haha!

Groetjes,
Anneke

Dan mag je mij die wel eens gaan uitleggen.. ben er namelijk écht tegen om staarten eraf te halen. Paarden hebben die niet voor niks..

Nadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:09

Ohh ik ben zo dom geweest!!! Ik heb per ongeluk het 2e antwoord aangeklikt (dacht dat er wat anders stond) Maar ik vind dus dat er absoluut geen staart gecoupeerd mag worden, vind dat zo zielig!!! Wat eigenlijk de meeste al zeggen paarden hebben neit voor niks een staart!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:45

[quote="Tanneke"] Ze hebben er totaal geen last van als wij het zo doen.
[quote]

Van de vliegen misschien minder, maar een staart heeft nog meer functies, zoals de geslachtsdelen beschermen én paarden gebruiken het ook om te communiceren. Als je niet vebaal kunt communiceren, dan is lichaamstaal heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:02

Mijn verzorgbelg heeft ook een gecoupeerde staart, wat ik trouwens er lelijk en erg zielig vind, omdat ze nu altijd heel veel last van muggen heeft.

Als ze een veulentje krijgt wordt die staart niet meer gecoupeerd, dat mag niet meer gelukkig.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:24

Ik ben er op tegen. Laat de staart er maar lekker aan.
Als de staart echt lastig is met werken ofzo kun je er nog altijd een kort staartje van maken d.m.v. de lange haren eraf te knippen

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 21:41

Als wij met de trekpaarden eens een show moeten geven (ploegen of iets anders) dan is het natuurlijk wel handig dat ze een korte staart hebben. Maar als over een paar jaar de 3 en 4 jarige beleerd worden. Zullen we die staart gewoon op binden.

Groetjes,
Anneke

mijndario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:00

Ik ben er ook op tegen.
Ik ben eens nara een keuring geweest van het nederlandse trekpaard en de haflinger en ieuw ieuw ieuw!
Elk trekpaard had een stompje, ingevlochten, opgestoken, heel strak en je zag heel vaak bloed enzow omdat het zonodig heel strak (vies strak) moet worden opgebonden, zelfs toen ze een stompje hadden! Boos!
Ik vind het ook niet mooi staan en natuurlijk slaat het nergens op, okeey de bosbouw blablabla maar nu is er niet veel bosbouw meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:13

Ik vind een korte staart echt sielig, neem moon nou als voorbeeld, ze heeft altijd heel erg veel last van muggen, echt zielig gewoon.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:12

Volgens mij als ik me niet vergis, zijn paarden met een gecoupeerde staart (al dan niet in frankrijk gedaan) verboden deel te nemen aan keuringen en zijn hier boetes ook voor uitgedeeld!

Maar je kan de staat ook invlechten voor de bosbouw dus couperen s een slap excuus voor wat mensen mooier vinden aan een koudbloed...
Ik ben er tegen en vind t huidige besluit daarover prima OK dan!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:43

Ik ben er niet alleen op tegen, als ik het in mijn omgeving zou zien doe ik direct aangifte. Dat zou iedereen moeten doen.
Het couperen (van welk dier dan ook) is gewoon misdadig.
Ik zou nooit een gecoupeerd dier kopen; je loopt gewoon voor schut.

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 09:43

Je hebt er toch niks aan om aangifte te doen Albert. Je hebt de eigenaar niet op heterdaad betrapt, toen het gebeurde. Dus hij kan het paard ook zo gekocht hebben.
Maar je zou wel veel werk hebben elke dag of niet? Als je alle dieren aangeeft met gecoupeerde staart?

Groetjes,
Anneke

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 09:44

gabrycha schreef:
Volgens mij als ik me niet vergis, zijn paarden met een gecoupeerde staart (al dan niet in frankrijk gedaan) verboden deel te nemen aan keuringen en zijn hier boetes ook voor uitgedeeld!

Maar je kan de staat ook invlechten voor de bosbouw dus couperen s een slap excuus voor wat mensen mooier vinden aan een koudbloed...
Ik ben er tegen en vind t huidige besluit daarover prima OK dan!

Als je het bewijs hebt dat het in een land is gebeurd, waar het nog toegestaan is, dan mag je op de keuring verschijnen. Maar je moet ook het bewijs hebben, als het een nood ingreep was door de dierenarts.

Groetjes,
Anneke

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:19

Gewoon eraan laten, die staart. Ik vind het inmiddels wel een beetje uit de tijd om die te couperen. Is ook veel prettiger voor het paard.

Ohja, en wie niet kan vlechten doet maar een beetje meer zijn best Boos!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:07

gabrycha schreef:

Invlechten /opbinden heeft geen zin, de staartwortel kunnen ze dan nog over de leidsels slaan zodat het paard nog steeds onbestuurbaar zou zijn.

Maarre mijn belg heeft wel een staart en dat had ze al voordat het couperen verboden zou worden. Fotootje Lovers
Afbeelding

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:14

trekpaarden staan bekend zonder staart, het is kenmerkend voor het ras en het is een traditie. zelf hebben wij een 10 jaar oude trekpaardmerrie zonder staart, we hebben haar zo gekocht. we hebben 5 veulens gefokt en deze hebben hun staart gewoon gehouden, maar niet omdat het verboden was om te couperen, voor het paard zelf is het prettiger met staart. hoewel ik een trekpaard zonder staart mooier vind dan een trekpaard met staart, ga ik toch voor de comfort van het paard zelf.
op keuringen mag je tegenwoordig niet meer komen met een paard dat na 2000 is gecoupeerd. behalve als kan aantonen dat het couperen is gebeurd in het buitenland, hiervoor moet je echter wel je paard verkopen en terugkopen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:46

newie schreef:
op keuringen mag je tegenwoordig niet meer komen met een paard dat na 2000 is gecoupeerd.

Na 1 sept. 2001
In 2000 mocht je nog wel met een gecoupeerd paard op de keuring verschijnen. Overigens was couperen al tig jaar verboden! De handeling op zich dan. Als je betrapt werd op het moment dat je bezig was om een paard te couperen kon je er al voor bekeurd worden. Maar niet daarna. Nu is dat wel zo.

Gravin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:29

Ik heb ook een trekpaardmerrie zonder staart, en ja ik vind het zielig voor der met al die vliegen.
Maar toen ik der kocht had ze al geen staart, en om haar daarvoor maar niet te kopen vind ik ook een beetje te ver gaan.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:25

Dat de trekpaarden vroegah nog gecoupeerd werden probeer ik te begrijpen... het lukt niet echt, maar goed, ik kan voorstellen dat het lastig is tijdens het werk. Maar whatever happened to bandageren, vlechten en/of opknopen??????????

Ik zag gisteren toevallig weer veulens in de wei staan met gecoupeerde staarten.... IK VIND HET EEN SCHANDE !!!!!!!!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:47

Geef mij maar puur natuur. Couperen vind ik gewoon een vorm van dierenmishandeling. Prima dat dat niet meer mag!

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:46

newie schreef:
hoewel ik een trekpaard zonder staart mooier vind dan een trekpaard met staart, ga ik toch voor de comfort van het paard zelf.

OK dan!

Mensen moeten toch eens niet altijd aan zichzelf denken! Geef mij eens één goede reden waarom die staart eraf zou moeten... (en dan niet zeggen: "het is een traditie" of "een staart zit in de weg als het paard moet werken"... want dan zijn redenen van een hele andere tijd!).

Ik vind die gecoupeerde staarten absoluut géén gezicht Lips are sealed

Als ik die grote paarden zie staan in de wei (met gecoupeerde staart), komt er maar 1 ding in mij op: Waarom in godsnaam?! voor de keuring die maar één keer in de zoveel tijd is?!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:09

stel je voor:er ziten drie dikke,vieze vliegen op je gezicht.Ik hak jou armpjes eraf,en die beesten gaan lekker rondlopen,af en toe komt er een daas om jou lekker in je gezicht te steken....jij kan er lekker niet bij met je armpjes,want die zijn er dus af...
NOU WAT FIJN!alleen maar omdat het MOOIER(?!)is zonder die armpjes van jou?!ga toch weg,denk aan dat paard,inderdaad hij heeft niet voor niets een staart,en trouwens :heeft een paard geen gevoel??? wel dus. gecoupeerde staarten,en dat in dierenliefhebbend(ahum dus) nederland! hier kan ik mij zwaar boos om maken.... Boos!
mensen,draai bij,en ik vind het super dat jullie bijna allemaal hebben gestemd op niet meer couperen OK dan!

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 16:24

Jessie88, je zegt dat die keuringen maar eens in de zoveel tijd zijn. Maar dan heb ik een vraagje aan jou. Als we BIJNA IEDERE week weg zijn met de belgen waar gaan we dan naar toe? Dus ik vind het een beetje zielig van je om DAT te zeggen.

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 16:26

Wie gaat er ook naar keuringen met z'n trekpaard? Lachen

Groetjes,
Anneke
Laatst bijgewerkt door Tanneke op 16-09-03 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt