Lusitana schreef:Er zijn maar heel weinig gesloten stamboeken. Elk warmbloed ras heeft in elk geval vermenging genoten. De warmbloed is per definitie koudbloedxVolbloed.
De Fries is een voorbeeld waarin in moderne tijd alleen met Friezen wordt gefokt, maar ook zij hebben vroeger een infusie genoten van bv iberische paarden.
Elk ras is ooit ontstaan uit een poeltje van andere rassen. Dus het is heel lastig om te zeggen wat dan een ras is als je uitgaat van alleen met eigen ras fokken. Hoe ver terug moet je dan rekenen? Een eeuw, twee eeuwen?
Een ras is per defintie een gemend, maar het KWPN blijft mengen en streeft niet naar het hebben van een homogeen type(of lijkt daar in elk geval niet naar te streven) waar de vermenging bij andere rassen gebruikt om het type te versterken. Alle paarden van een ras moeten grote overeenkomsten hebben. Dit klopt bij de Groninger en Gelderse, maar niet bij de KWPN.
Volgens de "bloedlijnen gebruiken van andere stamboeken is geen ras" is bijna geen enkel bestaand ras een ras. Alleen de Prezwalski is nog zo als het was in de oertijd... Zelfs de Konik is teruggefokt via gebruik van andere rassen.
In rassengidsen zul je de Groninger, Gelderse als rassen gemeld zien. Soms staat ook de KWPN erin, maar wel apart.
Het stamboek gebeuren is op zich een beetje onhandig in de definiering van een ras. Ga maar na, de Garrano leeft vanaf de oertijd in Portugal, maar het stamboek is pas in 1994 in het leven geroepen. Was het daarvoor dan geen ras? Zeker wel. Ik denk zo maar dat bepaalde rassen in de wereld helemaal geen stamboek hebben.
Een ras moet je zien als een soort met grote overeenkomsten die inheems is op een bepaald gebied.
Daaraan voldoet de KWPN niet, komt immers niet uit ene specifiek gebied, maar voldoet de Groninger en Gelderse absoluut wel. Deze soorten bestonden in die provincies voordat er een stamboek was. Er is zeker vermenging en verbetering geweest, maar die veranderden het paard op zich niet.
Ik moet zeggen dat het op zich wel stof tot nadenken geeft.
stof tot nadenken.
dat zou ik ook zeker nog eens doen als ik jouw was, nadat je de laatste alinea nogmaals gelezen hebt. Het is namelijk wel heel kort door de bocht om te zeggen dat een groninger uit groningen komt en een gelderse uit gelderland, en om nu te zeggen dat de paarden opzich niet veranderden, dat zou ik ook eerst nog een nazoeken.