Zeldzame paardenrassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:33

Lusitana schreef:
Er zijn maar heel weinig gesloten stamboeken. Elk warmbloed ras heeft in elk geval vermenging genoten. De warmbloed is per definitie koudbloedxVolbloed.
De Fries is een voorbeeld waarin in moderne tijd alleen met Friezen wordt gefokt, maar ook zij hebben vroeger een infusie genoten van bv iberische paarden.
Elk ras is ooit ontstaan uit een poeltje van andere rassen. Dus het is heel lastig om te zeggen wat dan een ras is als je uitgaat van alleen met eigen ras fokken. Hoe ver terug moet je dan rekenen? Een eeuw, twee eeuwen?
Een ras is per defintie een gemend, maar het KWPN blijft mengen en streeft niet naar het hebben van een homogeen type(of lijkt daar in elk geval niet naar te streven) waar de vermenging bij andere rassen gebruikt om het type te versterken. Alle paarden van een ras moeten grote overeenkomsten hebben. Dit klopt bij de Groninger en Gelderse, maar niet bij de KWPN.

Volgens de "bloedlijnen gebruiken van andere stamboeken is geen ras" is bijna geen enkel bestaand ras een ras. Alleen de Prezwalski is nog zo als het was in de oertijd... Zelfs de Konik is teruggefokt via gebruik van andere rassen.

In rassengidsen zul je de Groninger, Gelderse als rassen gemeld zien. Soms staat ook de KWPN erin, maar wel apart.

Het stamboek gebeuren is op zich een beetje onhandig in de definiering van een ras. Ga maar na, de Garrano leeft vanaf de oertijd in Portugal, maar het stamboek is pas in 1994 in het leven geroepen. Was het daarvoor dan geen ras? Zeker wel. Ik denk zo maar dat bepaalde rassen in de wereld helemaal geen stamboek hebben.
Een ras moet je zien als een soort met grote overeenkomsten die inheems is op een bepaald gebied.
Daaraan voldoet de KWPN niet, komt immers niet uit ene specifiek gebied, maar voldoet de Groninger en Gelderse absoluut wel. Deze soorten bestonden in die provincies voordat er een stamboek was. Er is zeker vermenging en verbetering geweest, maar die veranderden het paard op zich niet.

Ik moet zeggen dat het op zich wel stof tot nadenken geeft. :D

stof tot nadenken.
dat zou ik ook zeker nog eens doen als ik jouw was, nadat je de laatste alinea nogmaals gelezen hebt. Het is namelijk wel heel kort door de bocht om te zeggen dat een groninger uit groningen komt en een gelderse uit gelderland, en om nu te zeggen dat de paarden opzich niet veranderden, dat zou ik ook eerst nog een nazoeken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 05:09

Lusitana schreef:
Er zijn maar heel weinig gesloten stamboeken. Elk warmbloed ras heeft in elk geval vermenging genoten. De warmbloed is per definitie koudbloedxVolbloed.

Er zijn inderdaad maar weing gesloten warmbloed stamboeken. Holsteiners, Hanoveraaners, Oldenburgers..het zijn allemaal stamboekverrenigingen en geen rassen Je ziet het al aan de afstammingen van de paarden.

warmbloed paarden waren er al voordat het Engels volbloed is ontwikkeld. Het Europeese warmbloed werd echter pas later dan het Engels volbloed in stamboekverband gefokt. Om het bestaande Europeese warmbloed van het Europeese vaste land paard te verbeteren is er wel veel Engels bloed gebruikt. Dat waren niet altijd Engelse Volbloeds. Holstein, Hanoveraaners en het Oldenburgers paard hebben veel gebruik gemaakt van de Cleveland Bay en het Yorkschire Coachhorse.

Citaat:
De Fries is een voorbeeld waarin in moderne tijd alleen met Friezen wordt gefokt, maar ook zij hebben vroeger een infusie genoten van bv iberische paarden.
Elk ras is ooit ontstaan uit een poeltje van andere rassen. Dus het is heel lastig om te zeggen wat dan een ras is als je uitgaat van alleen met eigen ras fokken. Hoe ver terug moet je dan rekenen? Een eeuw, twee eeuwen?
Een ras is per defintie een gemend, maar het KWPN blijft mengen en streeft niet naar het hebben van een homogeen type(of lijkt daar in elk geval niet naar te streven) waar de vermenging bij andere rassen gebruikt om het type te versterken. Alle paarden van een ras moeten grote overeenkomsten
hebben. Dit klopt bij de Groninger en Gelderse, maar niet bij de KWPN.

Het KWPN is ruwweg ontstaan uit het Gelderse en Groninger paard. echter op een moment dat het Gelders Paarden stamboek en het Groninger Paardenstamboek allang niet meer bestonden. Het Gelderse Paard was ondergebracht in het VLN. Die paarden hadden het (inmiddels beroemde) Sgldt achter de naam staan(op de papieren) het staat voor Stamboek Gelders Type.

nogmaals op dit moment is het Gelderse Paard een KWPNer. Het KWPN heeft 4 fokrichtingen. het dressuur type, het spring type het tuigpaard type en het Gelderse type. Die types onderling hebben veel overeenkomsten in type, exterieur, gangen en gebruiksdoel. Het wordt ook een een gebied gefokt ( te weten Nederland) maar het is geen ras...het is een stamboek wat warmbloeds registreerd ( en de daar voor benodigde pr, evenementen, fokbeleid en wat meer is regelt)

Citaat:
Volgens de "bloedlijnen gebruiken van andere stamboeken is geen ras" is bijna geen enkel bestaand ras een ras. Alleen de Prezwalski is nog zo als het was in de oertijd... Zelfs de Konik is teruggefokt via gebruik van andere rassen.

In rassengidsen zul je de Groninger, Gelderse als rassen gemeld zien. Soms staat ook de KWPN erin, maar wel apart.

Het stamboek gebeuren is op zich een beetje onhandig in de definiering van een ras. Ga maar na, de Garrano leeft vanaf de oertijd in Portugal, maar het stamboek is pas in 1994 in het leven geroepen. Was het daarvoor dan geen ras? Zeker wel. Ik denk zo maar dat bepaalde rassen in de wereld helemaal geen stamboek hebben.
Een ras moet je zien als een soort met grote overeenkomsten die inheems is op een bepaald gebied.
Daaraan voldoet de KWPN niet, komt immers niet uit ene specifiek gebied, maar voldoet de Groninger en Gelderse absoluut wel. Deze soorten bestonden in die provincies voordat er een stamboek was. Er is zeker vermenging en verbetering geweest, maar die veranderden het paard op zich niet.

Ik moet zeggen dat het op zich wel stof tot nadenken geeft. :D

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:22

NatasjavE schreef:
lovemario schreef:
wel raar dan.. dan leert school mij allemaal verkeerde dingen...

mijn biologie leraar dacht dat een Bels een Tuigpaard was...geloof me..op het gebied van paarden weten ze niet alles.

Een Gelders paard is op gebouwd uit bloedlijnen van verschillende stamboeken. Dat is altijd zo geweest. Friese paard is een ras...om een Fries te fokken gebruikt men alleen maar Friesen. dat is een ras.

nou het lijjt mij dat als je paardenhouderij geeft, je er wel wat meer verstand van hebt als een bio lerares..

NatasjavE

Re: Zeldzame paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:27

Dat zou je inderdaad mogen verwachten... Van een leraar paardenhouderij verwacht ik echter ook dat die wel weet dat het Gelderse Paard geen ras is maar een type en dat het een fokrichting is binnen het KWPN.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:27

gelderse klopt wel, maar jij zegt dat een groninger ook geen ras maar een type is ;)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:29

De curly ook, weet niet of die al genoemd is, die heeft krullen over zijn hele lichaam.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:31

Het Groninger paard is wel degelijk een ras, al een heel oud ras, die heel zeldsaam is. ook op de site van de stamboek staat dat het een zeldsaam ras is en dat het even kan duren voordat je een Groninger hebt..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:41

@NatasjavE Los van het hele verhaal, van stamboeken, waarvan ik zeg dat het feitelijk niet relevant is voor een soort, ze kunnen immers ook bestaan zonder stamboek, wil je nu beweren dat de Gelderse en Groninger geen zeldzame rassen zijn, als zouden het types zijn, want de benaming is verder ondergeschikt, het gaat om een soort waar er maar weinig van bestaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:45

Het Groninger paard was anders nooit een ras. Het is altijd een type geweest. Er is, gelijk aan het Gelderse Paard, altijd bloed inbreng van buiten het stamboek geweest.

Op dit moment wordt er gebruik gemaakt.van Alt - Oldenburgers. Die maken weer gebruik van cleveland bay's.
De fokkers van een ras zullen altijd er voor waken om het ras zuiver te houden en geen inmeging van buiten depopulatiewillen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:46

Lusitana schreef:
@NatasjavE Los van het hele verhaal, van stamboeken, waarvan ik zeg dat het feitelijk niet relevant is voor een soort, ze kunnen immers ook bestaan zonder stamboek, wil je nu beweren dat de Gelderse en Groninger geen zeldzame rassen zijn, als zouden het types zijn, want de benaming is verder ondergeschikt, het gaat om een soort waar er maar weinig van bestaan.

O dat ben ik beslist met je eens Het Gelderse Paard is zeldzaam. Met die realiteit wordt ik dagelijk gecinfronteerd.

Maar van belang voor het overleven van het Gelderse Paard is ook de mogelijkheid tot bloedspreiding...als het een ras zou zijn zouden we snel in de problemen zitten.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-05-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:48

Daar gaat het even om in dit topic.
Daarnaast ben ik wel dankbaar voor het hele inzicht in het stamboekwezen op zich hoor, wat ik zeg, het gaf zomaar even stof tot nadenken en dat ervaar ik altijd als prettig, maar het staat los van de "lijst van zeldzame paardenrassen"

Lipizz_AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:50

Xyris schreef:
ik vroeg me zo af, welke paardenrassen worden nou als zeldzaam beschouwd?

Een formeel antwoord op je vraag, vanuit wetenschappelijk perspectief: een paardenras wordt als zeldzaam beschouwd, wanneer er minder dan 5000 exemplaren voor de fokkerij beschikbaar zijn.

Dit statement is vastgesteld op basis van wetenschappelijk (genetisch) onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de "Horse Commission" van de EAAP, de European Federation of Animal Science, in samenwerking met de RBI - Rare Breeds International.

De toenmalige voorzitter van de wetenschappelijke raad van die EAAP Horse Commission was Prof.Dr. Imre Bodo, hoogleraar Zootechniek aan de Veterinaire Universiteit Budapest, Hongarije. Hij heeft hierover, samen met collega's een publicatie geschreven: Conservation Genetics of Endangered Horse Breeds

Afbeelding

Zie http://www.amazon.co.uk/Conservation-Genetics-Endangered-Horse-Breeds/dp/9076998795.

Links naar die organisaties: http://www.eaap.org/ en http://www.rarebreedsinternational.org/

Dit betekent (helaas) dat een heleboel paardenrassen hiervoor in aanmerking komen.

Verder moet binnen de vraagstelling een onderscheid gemaakt worden tussen een paardenras en een paardentype. Alle paarden die bij het KWPN worden gefokt, of bij het NRPS zijn een paardentype. Ook specifieke kleurenfokkerijen, zoals de Appaloosa zijn in dit verband niet als "ras" te betitelen.

Een paardenras is gesloten fokgroep met een gedefinieerd eenduidige genotypische (DNA) en fenotypische (uiterlijke verschijning) achtergrond.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:27

een schwarzwalder fuchs

omdat er geen stamboek van was

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:59

Lipizz_AH schreef:
Verder moet binnen de vraagstelling een onderscheid gemaakt worden tussen een paardenras en een paardentype. Alle paarden die bij het KWPN worden gefokt, of bij het NRPS zijn een paardentype. Ook specifieke kleurenfokkerijen, zoals de Appaloosa zijn in dit verband niet als "ras" te betitelen.

Een paardenras is gesloten fokgroep met een gedefinieerd eenduidige genotypische (DNA) en fenotypische (uiterlijke verschijning) achtergrond.

Dank u, dank u dank u...... _/-\o_

Dit probeer ik iedereen hier(al jaren overigens) uit te leggen...

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:10

De Shire en de Clydesdale eveneens, naast Connemara inderdaad.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:24

Hebben wij 2 zeldzame paarden in de wei lopen :+ :D

StalRory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:53

De Connemara is volgens mij ook vrij zeldzaam!