tinker keuring houten ???!!!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:11

Ik ben het wel met je eens Marjolein, ook ik vind dat er een hoop stermerries waren die qua exterieur het sterpredikaat niet verdienden. Een stermerrie hoort in mijn ogen EN een plaatje te zijn EN prachtige gangen te hebben en dat ging niet op tijdens de keuring.

Wel valt het me op dat alleen de mensen die in hun ogen gedupeerd zijn achteraf beginnen te zeuren. Naast het feit dat dat totaal geen zin heeft, was de primering die je hebt gehad misschien gewoon terecht. Ook ik had liever een 1e premie gehad, maar Eileen was gewoon niet goed genoeg, punt.

kikkervis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:14

Marjolein,
Ik zou willen dat ze bij mijn paardje naar haar gangen hadden gekeken, mijn Sterrin mocht haar gangen niet eens laten zien omdat ze vonden dat het geen tinker was(ze is grijs) Huilen Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Naar mijn idee hoort het de combinatie van exterieur en gangen te zijn.

kikkervis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:16

Peeky,
Ik zeur niet achteraf, ik ben op de keuring ook naar het secretariaat toegegaan, maar men had pas tijd( de mensen die de beslissing hadden genomen dat mijn paard niet mee mocht doen) na alle keuringen.

djenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 20:31

ik doe het wel voor de verkoop en vorig jaar heb ik mijn merrie van drie jaar vader onbekend verkocht vooor 8000,00 euro (vader onbekend) dus waar banketstaaf je over dat ze geen 10.000,00 euro kunnen op leveren en de vader van dit veulen King Rocky is naar Amerika verkocht op 12 jarige leefttijd voor 46.000,00 DOLLAR. !! en nog maals iedere andere merrie had van me mogen winnen !!!!!!!!!!!! doe je best en tot volgend jaar en ik doe het alleen voor mezelf en voor de verkoop van GOEIE veulens zodat ik erachter kan staan als ik iets kan verkopen en weet dat ze goed zijn

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:37

Ik heb geen verstand van de tinkerkeuringen, ben slechts 1x naar een ICS keuring geweest en vond er niet veel aan. Staat allemaal nog een beetje in de kinderschoenen natuurlijk. Bij de grote hondententoonstellingen is het zo dat er geen gecastreerde honden mogen meedoen. Die zijn namelijk niet van belang voor de fokkerij. Bij de hondenrasverenigingen moet je (meestal) als je wilt fokken met je hond een aantal maal "uitmuntend" of "zeer goed" op zo'n show gehaald hebben, dus de hond moet ècht goed zijn. Het lijkt mij niet zo onzinning om bij tinkerkeuringen een aparte klasse voor ruinen in te stellen. Een ruin is ook belangrijk als je zijn ouders kent, dan kun je zien hoe pa vererft. Of een ruin dan ook beste tinker oftewel Nederlands Kampioen kan worden, pfff. ik kan me voorstellen dat eigenaren van een merrie of hengst die meedoet in de race dit bedenkelijk vinden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:49

Er zijn al aparte klasses voor ruinen. Alleen bij het kampioensschap moeten ze tegen de merries. Ik vind dat ook niet helemaal eerlijk, zie inderdaad liever gescheiden kampioensschappen. Je maakt je wel heel erg boos hoor Jolanda, ik vind dat je met deze prijzen ook heel erg trots had mogen zijn. Wat wel jammer is, is dat omdat je dit jaar tegelijk met Bo naar de keuring kwam je reserve-dagkampioen bent geworden. Waren jullie naar andere keuringen gegaan was Djenny waarschijnlijk reserve-nederlands kampioen geworden. Nogal een verschil.
Of zeg ik nu iets heel stoms en mag de reserve ook meedoen aan het Nederlands Kampioensschap? (ik heb werkelijk geen idee!)

Ik vond wel dat de jury door de leeftijd van de veulens heen keek. Ik bedoel, mijn veulen van 5 weken oud kreeg ook een 1e premie en werd na Djemy geplaatst. Ik denk terecht. En ach ik kon niet eens meedoen met het jeugdkampioensschap dus helaas..

Dat je met Djemy al snel de ring moest verlaten klinkt wel een beetje als niet goed om kunnen gaan met teleurstelling. Je bent natuurlijk zo gewend altijd met een van de beste paarden aan te komen dat dat even slikken is als je er opeens vroeg uit moet. Maar toegegeven, ik heb kampioensschappen niet gezien, dus kan ook niet oordelen over de jury.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:51

En trouwens.. heeft de ICS eigenlijk wel kampioensschappen? Want anders vind je die keuringen sowieso niet interessant neem ik aan..

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 01:55

djenny schreef:
ik vind dat ruinen wel mee mogen doen met een keuring maar niet meedingen voor de kampioen schappen. Natuurlijk hebben ze recht om gekeurd te worden en een paspoort en een chip. maar wat heeft een ruin aan een kamioenschap veulens krijgt hij niet en kan ze ook niet meer maken.

sorry hoor, maar dit slaat werkelijk nergens op, waarom zou een ruin niet mee mogen aan kampioenschappen? omdat hij boven jouw paard is geeindigd misschien? tja en dat je zo vaak res. kampioen ben geworden so what!!! lekker belangrijk.
de ruin was duidelijk beter dan jouw paard(en) anders was hij niet hoger geeindigd. laat het gaan, volgende keer beter (of niet).

wat een gezever zeg, alsof ruinen geen rechten hebben alleen omdat ze (zogenaamd) ´niks´ kunnen. misschien moeten we ´jonge´ veulens ook maar uitlsuiten voor kampioenschappen, ze kunnen toch nog niet dekken of gedekt worden, laten ze maar op latere leeftijd terugkomen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 07:32

op dit moment heeft een ruin nog helemaal geen waarde voor de fokkerij, maar over een paar jaar als de ouders van de meeste tinkers bekend zijn is het in mijn ogen toch belangrijk dat het beste kind vind, of dat nu een ruin of een merrie is.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:49

duivelintje schreef:
misschien moeten we ´jonge´ veulens ook maar uitlsuiten voor kampioenschappen, ze kunnen toch nog niet dekken of gedekt worden, laten ze maar op latere leeftijd terugkomen.

Dat hebben we al. Heet Jeugdkampioensschap. En terecht.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:37

maar ze mogen wel met het dagkampioenschap meedoen, wat ik ook terecht vindt. Het beste paard van die dag moet kampioen worden, maakt niet uit of die ruin merrie hengst jong of oud is. zolang het maar de beste in beweging maar ook het exterieur.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:46

Dan zou er in principe een dagprijs moeten zijn voor veulens, eentje voor volwassen paarden en eentje voor beiden. Maar volgens mij heeft nog nooit een veulen een dagkampioensschap gewonnen.
Zo worden het wel een heleboel categorieën.

VeulenDagkampioen
MerrieDagkampioen
RuinDagKampioen

en dan nog een Algemeen DagKampioen? Mogen daar de ruinen dan wel of niet aan meedoen?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:13

nu ben ik je kwijt esme.
Wat ik bedoel is dat de jeugdkampioen (en reserve) mee mogen doen aan het dagkampioenschap. Van mij hoeven merries en ruinen niet gescheiden te worden. merries hebben meer fokwaarde maar over een paar jaar zijn de ouders van de paarden ook belangrijk. Van mij mogen de kampioenschappen zo blijven zoals ze nu zijn alleen zie ik liever dat een correct gebouwd paard dagkampioen wordt ipv een minder correct gebouwd paard die een drafwonder is.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:23

Doelde ook niet persé op jouw hoor Marjolein Haha!
Maar ik probeerde samen te vatten hoe het zou moeten zijn wil iedereen tevreden zijn.
In jouw geval zou het logisch zijn als alleen stamboekruinen mee mogen doen aan een dagkampioensschap, anders is er immers toch geen afstamming bekend. Ik zie wel graag splitsing in merries en ruinen. Als je de beste merrie van Nederland hebt dan mag dat best bekroond worden met een kampioensschap, en niet alleen reserve ofzo. Dat lijkt me zonde.
Dat veulens meedoen aan een dagkampioensschap vind ik ook niet helemaal eerlijk. Ze doen ook al mee aan het Jeugdkampioensschap. De oudere paarden hebben niet een apart kampioensschap én het dagkampioensschap. Die hebben alleen de mogelijkheid dagkampioen te worden.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:03

nee die hebben de kans om kampioen van de 3jaar en oudere paarden te worden en daarna mogen de kampioen en reserve kampioenen nog een keer tegen elkaar te laten strijden.
Als je de beste ruin van nederland hebt mag dat ook best bekroond worden. ze is misschien nu reserve dagkampioen maar ze was wel de beste merrie van de keuring.
ach die van mij had een 2e premie, misschiend at ze ook maar kampioenschappen moeten maken voor alle 2e premie paarden Knipoog

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:15

Dat is dan degene met 139 punten Haha!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 07:14

nee degene met 138 punten. doordat ze alleen maar hele en halve cijfers geven kan je nooit 139 punten halen.
*oliebol* dan was ik dus vorig jaar dagkampioen geweest van de 2e premies.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:37

Oeh ben ik ff blij dan! (Nuala had 140 punten whahahaha)

offspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 22:10

djenny schreef:
ik doe het wel voor de verkoop en vorig jaar heb ik mijn merrie van drie jaar vader onbekend verkocht vooor 8000,00 euro (vader onbekend) dus waar banketstaaf je over dat ze geen 10.000,00 euro kunnen op leveren en de vader van dit veulen King Rocky is naar Amerika verkocht op 12 jarige leefttijd voor 46.000,00 DOLLAR. !! en nog maals iedere andere merrie had van me mogen winnen !!!!!!!!!!!! doe je best en tot volgend jaar en ik doe het alleen voor mezelf en voor de verkoop van GOEIE veulens zodat ik erachter kan staan als ik iets kan verkopen en weet dat ze goed zijn

mag ik wat banketstaaf zeggn king rock is van coriine eisele ken haar want ze wilde die van mij ook kopen dus....... en ik heb zelf ook een ruin van hem lopen ( offie) ik ben blij als hij eerste premie loopt kan ik wel zeggen kijk die is van mijn hensgt DAAR gaat het om.-

oww dus als jij een kindje krijgt van een ander geslacht die je wilde doe je het maar ook weg.. daar krijg ik het gevoel van. mischien ga ik nu te ver hoor maar goed schit happens

offspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 22:15

ps ik had vorig jaar 1 e premie 1e plaats ik ga op voor de dag kampioen en ik werd er uit gegooid .prima maar wie werd er jeugd kampioen het veulen dat inmijn ring 1e premie 2e plek had

sochtends ´won ´ik van hem en later niet. het is puur een moment op name TOEVALLIG.. ik weet dat mijn veulen( nu jaarling) het mooiste is dus..... POE!!!!!!! OK dan! OK dan!
Laatst bijgewerkt door offspring op 30-08-03 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

offspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 22:15

gna gna Knipoog Knipoog Knipoog

offspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 22:29

btw ik heb in de fokcommisie gezeten en alle nakomlingen van nu met de premies worden over een aantal jaar naast elkaar gelegt en aan de hand daarvan kunen ze ongeveer kijken hoe een hengst fokt vandaar dat het wel belnagrijk is.
STEL een hengst krijgt aleen maar 1e en 2e premie veulens of nakomingen dan kan zon hengts voor het lven goed worden gekeurd..

DAAROM lopen er ook ruinen daar bij.

ok maar als je het zo kijkt dan zijn er ook 4 type tinkers en die strijden ook tegen elkaar. zo ik ga stoppen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:16

offspring schreef:
STEL een hengst krijgt aleen maar 1e en 2e premie veulens of nakomingen dan kan zon hengts voor het lven goed worden gekeurd..

Zijn ze dat niet dan?? Ik heb nooit iets gehoord over een tijdelijke goedkeuring van de hengsten..

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:24

Mariska_28"]
[quote="offspring schreef:

Zijn ze dat niet dan?? Ik heb nooit iets gehoord over een tijdelijke goedkeuring van de hengsten..
[/quote]

Precies, mijn hengst heeft een 2de premie behald toen hij 2 en halve maand oud was, en zo ver ik weet kunnen ze die niet meer afneemen.
dus als ik straks met Damian naar een keuring ga en hij ziet er niet uit, dan kunnen ze me geen 3de premie geven maar wel de minste punten voor een 2de premie.
zo zit dat toch, of heb ik het verkeerd. Verward
Annick

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:59

Annick"]
[quote="Mariska_28"][quote="offspring schreef:

[/quote]

Precies, mijn hengst heeft een 2de premie behald toen hij 2 en halve maand oud was, en zo ver ik weet kunnen ze die niet meer afneemen.
dus als ik straks met Damian naar een keuring ga en hij ziet er niet uit, dan kunnen ze me geen 3de premie geven maar wel de minste punten voor een 2de premie.
zo zit dat toch, of heb ik het verkeerd. Verward
Annick
[/quote]

Dat bedoelde ik niet..
Als een hengst van 3 jaar of ouder goedgekeurd is als dekhengst is dat volgens mij voor het leven. Ik heb in ieder geval nog niets gehoord over een herkeuring voor de 1e lichting hengsten van het NTS (op afstammelingen of op exterieur)

Wat jij bedoeld kan best, als jouw Demian niet voldoende laat zien op de volgende keuring (of als hij bijv heeeel dik of juist veel te dun is) kunnen ze je best een 3e premie geven. Ze kunnen je alleen niet meer wegsturen alszijnde geen Tinker.