Waarom hebben mensen zo de pest aan shetlanders?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Waarom hebben mensen zo de pest aan shetlanders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:31

Wij moeten een stukje langs een pad rijden om bij de buitenbak te komen. Dan komen we ook langs een weitje waar shetlanders staan. Eerst vonden de paarden het altijd eng als ze de shetlanders zagen. Maar nu zijn ze het gewend en kijken er helemaal niet meer naar.
Dus volgens mij is het ook een kwestie van wennen.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:32

ach jah, ik vind het in ieder geval wel leuke beestjes, maar heb er niet echt wat mee. daarom vind ik ze echter niks minder dan een paard! ze hebben ook nut, en maar wat veel kinderen en volwassenen zijn er dolblij mee ;)

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:37

waarom zou je de pest hebben aan shetlanders ik vind ze juist hartstikke leuk
ik verzorg zelf 3 shetlanders ze zijn harstikke lief alleen 1 is heel eigenwijs maar
wat maakt het uit juist wel grappigXD kun je ze dan niet in een ander weiland zetten
in plaats van naast de bak klopt natuurlijk niet helemaal want jij moet ook gewoon je
beesies buiten kunnen zetten maar misch. is dat een idee?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:46

Ik heb zelf twee shetten en twee paarden en ik heb nog nooit problemen gehad. In tegendeel; mijn paarden zijn verliefd op mijn ruintje! ze kunnen hem geen seconde missen. En daarbij elk paard of pony is wel eens dwars of ontsnapt, het zijn echt niet alleen maar altijd de shetten.

Ik vindt ze GE-WEL-DIG! PUNT! :d

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:50

Ook ik heb niet de pest aan ze, sterker nog ik heb er zelf 2 en verzorg er ook 2.
Geweldig vind ik ze, het is echt mijn lievelingras.
Lekker met een eigen karaktertje, maar ook verschrikkelijk lief.
Maar het ligt er ook aan wat voor shetlander het is, als hij alleen gebruikt wordt voor gezelschap voor een paard en het gras te maaien. Ja dan leren ze meestal geen manieren.
Maar als je er wel eens mee bezig bent kunnen het hele brave paardjes worden.
Zelf ben ik er dagelijks mee bezig en ik herken ze niet als de "happerige, eigenwijze, ontsnappende, klierende" shetlanders.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:54

Dat is wel een hele flauwe reactie van haar zeg.
Ik vind shetters hardstikke leuke beestjes, ondanks dat mijn paard er ook wel eens van geschrokken is als ze met een hele kudde om de hoek kwamen sjezen terwijl ik langs reed. Blijkbaar heeft deze mevrouw haar paard echter wel heel slecht in de hand... Jammer dat ze dat op jou en je ponies moet afreageren...

De boer waar ik mijn paard heb staan wil ze idd ook liever niet op stal hebben, omdat ze zo klein en eigenwijs zijn dat hij bang is dat ze steeds zullen ontsnappen en de omheiningen slopen.

Daarnaast kan ik me ook nog voorstellen dat veel mensen ervaring hebben met slecht opgevoede, verpeste shetlanders op bijvoorbeeld maneges. Die zijn in mijn ervaring vaak zuur geworden zijn van alle kleine kinderen die dag in dag uit aan hun oren trekken enz, omdat men vaak aanneemt dat zo'n kleine, pluizige, schattig ogende pony wel net zo mak zal zijn als een pluche beest en dat je er alles mee kan zonder dat het beestje daarop zal terugreageren en dat je ze niet hoeft op te voeden...

Lekker veel vooroordelen dus.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:00

yashilha schreef:
Zonnetje81 schreef:
Al mijn paarden reageerden raar op shetjes of kleine pony's. En meestal luisteren ze voor geen meter en zijn het niet echte kindvriendelijke pony's. Er zijn maar weinig shetjes die ECHT braaf zijn en goed te rijden door een klein kind. Ze zijn ook loei sterk :)

Nou hier ben ik het dus totaal NIET mee eens!!
Mijn kids hebben erg veel plezier van onze shet en van de vorige ook(helaas overleden)
Heb ik zeker toevallig twee super brave getroffen,geloof het zelf!!

Beetje minder aanvallen reageren kan ook yashilha.
Ik ga ook met Zonnetje mee. De MEESTEN, dus over het algemeen, zijn shetjes eigenwijs (karakter he),en bijv lichtrijden leer je er ook moeilijk ook.

Ik heb ook een shet gehad, vind ze erg leuk, heb nu een minipaardje. :j vind ze allebij erg leuk. :j
Die van mij kijkt ook op naar kleineponys / shetjes. :j die vind het gewoon leuk!

Mm, dan heb ik wel HEEUUULLL veel geluk gehad met destijds mijn..(even tellen).. 4 "vaste" shetters met elk jaar veulens, dus wisselend van 4 tot 8, die állemaal braaf waren en de 4 vaste waren ook allemaal netjes te rijden. Over t lichtrijden.. Dat kan ik me heeeel goed voorstellen xd dat gedribbel van poownliefjes.. Ookal draaft mijn ijsco nu ook met dribbelpasjes, maar die schrikt alleen van shetjes als ze achter boompjes verborgen zijn :P

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:52

shetjes zijn zoooo schattig, vind het jammer dat ik er geen meer heb. En ja ze kunnen lekker eigenwijs zijn maarja veel kleine mensen (kinderen) kunnen ook eigenwijs zijn.
Zo heeft elk ras wat, mijn paardje vind shetjes juist heel schattig en moet er echt heen om ff te kroelen als ze er een ziet hoor haha.
En bovendien, als mijn paardje (grote E-pony) het zat is springt ze ook gewoon over stroomdraadjes heen omdat het gras aan de andere kant groener is en als het s'avonds is en je haalt haar niet op tijd naar binnen zet ze zichzelf binnen, heel schattig. Die heeft soms ook een beetje shetland streken :P
Kan me niet voorstellen dat je die gekke beestjes dood wilt wensen dan ben je geen echte paardenfan, dus als ik jou was had ik gewoon lekker je shetjes buiten gezet wanneer jij dat wil, leert die vrouw maar eens omgaan met ze toch.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:11

Tja; er zijn paarden die nog nooit met een Shetlander in de wei hebben gestaan, of ze niet dagelijks zien, en die er dan bang van worden. Als je dan ook een ruiter/eigenaar hebt die met die angst niet zo handig om kan gaan; kan ik me voorstellen dat ze een bepaalde wrok gaan koesteren tegen die kleine soortgenootjes van hun eigen rijdier. Maar om er nou zo extreem op te reageren als in de openingspost? Misschien zouden zulk soort mensen eerder de kans moeten benutten om hun paard eraan te laten wennen...

Mijn Fjord is eigenlijk heel nieuwsgierig en vindt kleinere paardjes super interessant. Ze is zelf ook niet zo groot, misschien dat dat helpt?

Ik ben zelf eigenlijk helemaal niet zo'n Shetlander-fan: ik heb waarschijnlijk te veel niet goed opgevoedde exemplaren gezien. Daar lijken er ook behoorlijk veel van rond te lopen, als je het mij vraagt. Volgens mij zegt dat over de Shetlander als ras (let wel: uitzonderingen zijn er altijd!) dat je er als eigenaar gewoon wat tijd en moeite in moet steken om een braaf luisterende pony te krijgen. Helaas heb je er ook eigenaren tussen zitten die er niks aan doen, of het overlaten aan verzorgmeisjes die eigenlijk niet consequent genoeg zijn...
Verder spreekt de Shetlander mij als type pony gewoon helemaal niet aan. Daar is niks ergs aan; er zijn ook genoeg mensen die dat over Fjorden zeggen, die ik weer helemaal te gek vind. Maar zelfs dan kan je nog 'leven en laten leven'...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:13

Ik vind shetlanders ook echt 10 x niets.

Stomme grasmaaiers :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:21

Ik heb jarenlang geroepen..nooit geen Shetlanders meer, en dat was niet omdat ik ze niet leuk vind, maar omdat ze overal onder door kunnen als ze op de wei of in de paddocks staan.
Dan zijn ze natuurlijk ook heel lief om te zien en ik heb de stal tegen een woonwijk aan en op een hele drukke weg ( de enige weg naar Zandvoort ) dus je kan wel nagaan, dat als het mooi weer was er veel mensen met kinderen even bleven staan om de schattige Shetlanders te voeren!
Mede daardoor ben ik er uiteindelijk 2 verloren aan hoefbevangen...1 is 40 jaar geworden ( dat was mijn allereerste pony trouwens).
Maar na een oproep van een van de moderaters voor een plekje voor een shet begon het toch weer te kriebelen en ja hoor Hercules stond op stal. Nu heb ik verder alleen maar grotere paarden, dus dat was weer zielug! Inmiddels staan er dus al weer 2!
En ik geniet elke dag van ze...heerlijk die kleine opdonders!
Wel hou ik ze heel goed in de gaten dat er niet word gevoerd! Gelukkig ben ik elke dag zelf op stal en hebben ze nu een weitje wat niet aan de weg ligt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:01

aerdenhout1 schreef:
Ik heb jarenlang geroepen..nooit geen Shetlanders meer, en dat was niet omdat ik ze niet leuk vind, maar omdat ze overal onder door kunnen als ze op de wei of in de paddocks staan.
Dan zijn ze natuurlijk ook heel lief om te zien en ik heb de stal tegen een woonwijk aan en op een hele drukke weg ( de enige weg naar Zandvoort ) dus je kan wel nagaan, dat als het mooi weer was er veel mensen met kinderen even bleven staan om de schattige Shetlanders te voeren!
Mede daardoor ben ik er uiteindelijk 2 verloren aan hoefbevangen...1 is 40 jaar geworden ( dat was mijn allereerste pony trouwens).
Maar na een oproep van een van de moderaters voor een plekje voor een shet begon het toch weer te kriebelen en ja hoor Hercules stond op stal. Nu heb ik verder alleen maar grotere paarden, dus dat was weer zielug! Inmiddels staan er dus al weer 2!
En ik geniet elke dag van ze...heerlijk die kleine opdonders!
Wel hou ik ze heel goed in de gaten dat er niet word gevoerd! Gelukkig ben ik elke dag zelf op stal en hebben ze nu een weitje wat niet aan de weg ligt.

Zielug?! Nou, mijn shet moet dus echt heelmaal niets weten van andere shetlanders, maar is DOL op de grote paarden. Sterker nog, in de shetlanderwei werd hij weggepest, en nu staat hij achter 1 stroomdraad (hoog) tussen de grote paarden, en hij heeft het bere naar zijn zin:-) Ik heb dan ook wel de mafste, gekste, leukste, liefste en stoerste, shet van nederland!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:21

Ik vind shetjes heel schattig maar ze breken constant uit hier. Gaan ze niet over-onder-door het draad heen dan rennen ze wel als een dolle tussen je benen door als je je paard uit de wei haalt. En idd altijd zorg over hoefbevangenheid.
Vind het minimale "gebruik" dat je er gewoonlijk van hebt (tenzij je fanatiek gaat mennen oid) niet opwegen tegen de zorgen.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:59

eenitraM schreef:

Dat is maar net hoe je ze gebruikt.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:00

Ik heb ook een shetlander, ik kan er dan niet op rijden maar heb er wel super veel plezier van
Ik krijg idd vaak reactie's ; wat moet je daar nou mee? dat is geen paard hoor! Je kan net zo goed een hond nemen! Ga je hem inruilen?

Heel vreemd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:02

Slofje schreef:
yashilha schreef:
Nou hier ben ik het dus totaal NIET mee eens!!
Mijn kids hebben erg veel plezier van onze shet en van de vorige ook(helaas overleden)
Heb ik zeker toevallig twee super brave getroffen,geloof het zelf!!

Beetje minder aanvallen reageren kan ook yashilha.
Ik ga ook met Zonnetje mee. De MEESTEN, dus over het algemeen, zijn shetjes eigenwijs (karakter he),en bijv lichtrijden leer je er ook moeilijk ook.

Ik heb ook een shet gehad, vind ze erg leuk, heb nu een minipaardje. :j vind ze allebij erg leuk. :j
Die van mij kijkt ook op naar kleineponys / shetjes. :j die vind het gewoon leuk!

Mm, dan heb ik wel HEEUUULLL veel geluk gehad met destijds mijn..(even tellen).. 4 "vaste" shetters met elk jaar veulens, dus wisselend van 4 tot 8, die állemaal braaf waren en de 4 vaste waren ook allemaal netjes te rijden. Over t lichtrijden.. Dat kan ik me heeeel goed voorstellen xd dat gedribbel van poownliefjes.. Ookal draaft mijn ijsco nu ook met dribbelpasjes, maar die schrikt alleen van shetjes als ze achter boompjes verborgen zijn :P

*KUCH*
Hier ga ik even reageren. Shetlanders zijn helemaal geen eigenwijze rotbeesten, dat ligt hem net in de opvoeding. Maar je moet even bedenken dat shetlanders sowieso alleen gereden worden door kleine kinderen die geen overwicht hebben. Dus inderdaad, onder het zadel zijn ze moeilijk te vinden...

@eenitraM; Alle paarden zijn grasmaaiers :(:) Alleen kun je hier toevallig niet op rijden. Sneu dat je alleen daarvoor van paarden lijkt te houden dan :)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:04

Bizzybijtje schreef:
*KUCH*
Hier ga ik even reageren. Shetlanders zijn helemaal geen eigenwijze rotbeesten, dat ligt hem net in de opvoeding. Maar je moet even bedenken dat shetlanders sowieso alleen gereden worden door kleine kinderen die geen overwicht hebben. Dus inderdaad, onder het zadel zijn ze moeilijk te vinden...

@eenitraM; Alle paarden zijn grasmaaiers :(:) Alleen kun je hier toevallig niet op rijden. Sneu dat je alleen daarvoor van paarden lijkt te houden dan :)

_/-\o_

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:06

Tsja, nadat ik gisteren weer een half uur bezig ben geweest om zo'n eigenwijs uit de merrieweide te plukken... Weet iig weer waarom ik voor een Welshje ging :D Vind Shetjes best heel leuk, en zie ze hier steeds vaker netjes gereden of betuigd voorbijschuiven en dan vind ik er echt wel heel mooie tussen zitten :D Maar mijn ras is t gewoon niet.. :P

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:09

bwuuhhh shetlanders :+ Op één of andere manier vind ik ze verschrikkelijk vervelend!

Maargoed dat neemt niet weg dat ik ze respecteer! Ik zou de eigenaar van een shetlander nooit aanvallen op het feit dat hij/zij voor dit ras gekozen heeft. Ieder zijn eigen ding toch? :) Zo heeft ieder zijn favoriete ras.

Ik ben niet zo rasgebonden en er zitten ook zeker hele leuken tussen maar mijn ervaringen zijn bijna allemaal met kleine ettertjes die de kudde op stang jagen en constant ontsnappen :') haha Maar ik kan ook onwijs om ze lachen want ergens zijn die streken toch ook wel hilarisch :))

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:01

pernill schreef:
eenitraM schreef:

Hoe wil je ze gebruiken dan? 90% van die beesten zijn er alleen maar om de wei op te vullen :=

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 07:29

Ja, maar denk je niet dat een groot paard ook zou ontsnappen als de draden veel te hoog zijn gespannen?? Tuurlijk wel, net zo goed! Dus aan wie ligt het dan, aan de eigenaar van de betreffende pony of aan het ras.....Mijn gekkerd blijft dus wel gewoon achter hoog draad staan, das makkelijk, maar voor de andere shetlanders is er op de shetlanderwei gewoon een laag draadje gespannen, en dan ontspappen ze ook niet.
En idd, shetlanders moeten net als elk paard worden opgevoed, en als je ze dan idd alleen als grasmaaier gebruikt zal dit niet echt gebeuren. Net als dat een groot paard wat als grasmaaier wordt gebruikt niet opgevoed zal zijn...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:49

Brendaaaa schreef:
Ja, maar denk je niet dat een groot paard ook zou ontsnappen als de draden veel te hoog zijn gespannen?? Tuurlijk wel, net zo goed! Dus aan wie ligt het dan, aan de eigenaar van de betreffende pony of aan het ras.....Mijn gekkerd blijft dus wel gewoon achter hoog draad staan, das makkelijk, maar voor de andere shetlanders is er op de shetlanderwei gewoon een laag draadje gespannen, en dan ontspappen ze ook niet.
En idd, shetlanders moeten net als elk paard worden opgevoed, en als je ze dan idd alleen als grasmaaier gebruikt zal dit niet echt gebeuren. Net als dat een groot paard wat als grasmaaier wordt gebruikt niet opgevoed zal zijn...

wel mee eens :j maar onze shetter knalt gewoon over doorheen ondanks dat er behoorlijke schok opstaat en het draad ook voor haar laag genoeg hangt := Ze wíl gewoon naar dat gras en neemt de schok en meeliftende hekwerken dan voor lief :') rotknol haha

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:16

eenitraM schreef:
pernill schreef:

Hoe wil je ze gebruiken dan? 90% van die beesten zijn er alleen maar om de wei op te vullen :=

Ja maar dat ligt dan toch aan de eigenaar? Wat die ermee doet.
Mijn shetlanders zijn bijna elke dag aan het werk hoor :j alleen de jongste dan niet maar dat is omdat die nog te jong is.
En hoe ik ze dan aan het werk zet is simpel.
De ene keer longeren en de andere keer langelijnen of vrijheidsdressuur of een lekkere wandeling, rondje fietsen en zo is er nog veel meer. Je kan alles met een shet behalve rijden.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:28

ik heb ooit als klein meiske een shet verzorgd en met geen enkel pony/paard zo veel moeite gehad, als ie niet wilde deed ie ook echt niks. hij is zelfs eens gaan liggen tijdens het rijden en weigerde op te staan tot zijn baas kwam. na deze shet verzorgd te hebben vond ik ze niet zo leuk meer. daarna ook een aantal bijtertjes tegengekomen.
maar nu staat mijn paard met een aantal shetlanders samen in de wei en de meeste daarvan vind ik toch wel leuke diertjes, zou me nu wel kunnen voorstellen dat ik er zelf ooit 1 bij zou willen. en ja als ik met mijn paard bezig ben op het veldje naast de wei gaan ze wel eens dingen doen als langs het hek van de wei draven/galopperen, maar mijn paard trekt zich daar echt niks van aan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 11:47

Shetjes zijn écht heel leuk, maar ja, ze moeten wel inderdaad voldoende aandacht en verzorging krijgen... De grasmaaier-shet kennen we allemaal. Vaak is daar nooit wat mee gedaan, en die zijn dan ook vaak strontvervelend. Ik merk nu, nu ik wat langer op deze stal ben, dat mensen vaak zeggen wat een leuk beestje mijn pony is. Ik ben er dan ook net zoveel mee bezig als de mensen met de grote paarden. Hij staat meerdere keren per week voor de kar, ik longeer hem, en mijn dochtertje rijd (nou ja, hobbelt) erop als we er zin in hebben.
Als een shetlander geen aandacht/verzorging/opvoeding krijgt, worden ze strontvervelend, net als honden die niet zijn opgevoed. Bijna nooit zie je een groot paard, die zich zo gedraagd, en dat is puur omdat een paard een nogal dure grasmaaier is. Zij zullen dus nooit zo weinig aandacht krijgen als veel shets. Maar ik heb menig voorbeeld gezien van supergave, zeer lieve en enorm sociale shetlanders!