welk paard hobbelt en welke niet/minder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:22

Je kunt niet zeggen dat dit of dat ras altijd goed en lekker zit. Sommige paarden 'hobbelen' nu eenmaal meer dan anderen, dat is niet rasgebonden. Er zijn wél rassen die over het algemeen wat vlakkere gangen hebben en daardoor meestal minder hobbelen. Maar dat is dus een kwestie van uitproberen.
Ook zul je merken dat je, als je eenmaal je eigen paard hebt, je steeds meer ervaring op hem/haar gaat krijgen waardoor je ook beter gaat zitten. Dit gaat nog sneller als je les krijgt van een goede instructeur of instructrice. Ook zitlessen kan heel veel helpen. Dit kan je natuurlijk ook al op de Arabier gaan doen die je nu rijdt, je zal merken dat je een betere zit krijgt en het paard daardoor de rug kan ontspannen. Daardoor zal hij veel beter aan gaan voelen.

Wennii

Re: welk paard hobbelt en welke niet/minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:28

Inderdaad, ik heb bijvoorbeeld een redelijk grof gebouwde fries, maar WEL met vlakke gang en inmiddels lekker los in zijn lijf. Beestlief zit als een luie stoel... Als ik gespannen ben, spant hij ook en kan ik niet meer goed zitten, maar andersom, als hij zijn momenten heeft dat hij tegen de hand komt, dan kan ik ook niet meer fatsoenlijk zitten... Blijft altijd een wisselwerking en stuk ontspanning.

Wat storm zegt klopt ook denk ik. Hoe meer je de beweging van je paard kent, hoe meer je met de beweging mee kunt of hij nou hoog opgooit of wiebelt of wat dan ook.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:32

Veel Lusitano's en Andalusiers

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:40

Quarterhorses zitten vaak comfortabel

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:41

Ik vind mijn draver minder hobbelen dan mijn kwpner :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:42

Quarters en paitns zijn gefokt op erg vlakke gangen, de cowboys moesten uren kunnen draven zonder al te vermoeid te raken. Nu verschilt het natuurlijk per paard hoezeer dat gelukt is maar ik rijd regelmatig op een aantal die super lekker joggen, alsof je in een leunstoel zit en een zachte billenmassage krijgt!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:51

unamie schreef:
Dat komt gewoon door het zadel. ;)
Maar serieus, die vind ik ook erg prettig rijden, al is ook hier de ene 'hobbeliger' dan de ander. Ik rij er nu twee, de oudste zit zo verdraaid lekker, daar kun je in alle gangen rustig een vol kopje thee bij leegdrinken zonder dat je een druppel morst, bwv, haar dochter is wat pittiger, loopt ook zo en vergt dus iets meer werk om die ook zo lekker te laten lopen.
De dravers die ik gereden heb verschilden qua beweeglijkheid, maar daar gold voornamelijk het wennen aan en het vinden van hun ritme, dan zaten ze ook als een huis. Friezen verschillen, bij de een komen je nieren uit je neus geklotst en de ander loopt als een droom. KWPNers hetzelfde. Hafjes vond ik over het algemeen wel lekker zitten, niet zo spectaculair als die ouwe Quarter, maar niet verkeerd. Arabieren ook trouwens.
Maar boven alles geldt wat al eerder gezegd is, goed leren rijden en zitten en wennen aan het individuele paard en zijn gangen, daarmee kun je een heel end komen met heel veel paarden, zelfs stuiterende manegeKWPNers...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:47

Geen Rijtechnisch probleem, ik verplaats het naar Rassenpraat Algemeen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:26

Pluizebolpum schreef:
unamie schreef:
Dat komt gewoon door het zadel. ;)

Nou nee hoor zonder zadel zitten ze ook heel lekker vind ik :D
Het is de moeite niet om licht te gaan rijden :+

Overigens zitten paarden met een rugprobleem vaak ook niet comfortabel
Dan veert de rug niet meer mee en krijg je een hobbelig/stoterig effect

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:37

unamie schreef:
Het is de moeite niet om licht te gaan rijden :+

Dat gevoel dat had ik gisteren inderdaad met een heethoofdige Andalusier (weet niet zeker of het een PRE isof zelfs een Cruzado met een scheut arabier erin). Maar die merrie heeft ontzettend veel knie-actie in het voorbeen, en loopt absoluut niet altijd over de rug, maar zit als een stoel, nodigt je gewoon uit om lekker door te zitten, onafhankelijk van je tempo of van welk zadel.

En ik vind het trouwens helemaal geen gek criterium om je paard op uit te kiezen... 't Is maar welk doel je met je paard hebt, maar er comfortabel op kunnen zitten is toch heerlijk als je dat meerdere uren per dag doet :D .

En de tip zitlessen nemen is wat mij betreft onzin (hoewel ik vind dat iedereen daar baat bij heeft, begrijp me niet verkeerd), er zit echt een megaverschil tussen comfort en dit is naar mijn mening lang niet altijd ras/africhtingsgebonden...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:42

@Marja
Anda's kunnen idd ook heel comfortabel zitten
Als ik naar mijn jonge merrie kijk kan ik nu al zien hoe comfortabel zij gaat worden als rijpaard
Zowel in draf als galop beweegt haar rug nauwelijks en ze heeft iid ook best wel knie aktie
Die benen doen van alles maar in het lijf gebeurd er niet veel 8-)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:23

Marja schreef:
En ik vind het trouwens helemaal geen gek criterium om je paard op uit te kiezen... 't Is maar welk doel je met je paard hebt, maar er comfortabel op kunnen zitten is toch heerlijk als je dat meerdere uren per dag doet :D .

Idd, maar wat ook bij bv rugproblemen bij de ruiter? Als ik ooit nog eens voor een eigen paard zou gaan ga ik zeker ook eens kijken bij gangenpaarden (heb me laten vertellen dat sommige types erg prettige gangen hebben voor rugklachtmensen, maar sowieso het proberen waard, vind ik) en wordt het iig een paard wat prettig zit. Op een 'hobbel'paard gaat de lol er snel vanaf, voor mij, en niet onwaarschijnlijk ook voor het paard en aangezien het een hobby is mag het best leuk blijven...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:01

Precies, er zijn genoeg medische problemen en met name spierzwakte en problemen in de ruggegraat van nek tot lendenen en heupproblemen die echt wel om comfort te paard vragen. Ik ben zelf reumapatient en kan maar op een handjevol paarden echt pijnloos zitten. Dan RIJDT is nog niet eens. Rijden is een actieve bezigheid, zelfs als het gewoon de bewegingen volgen is. Hoe minder beweging te volgen, hoe prettiger het zit.

Er is ook niks mis met gewoon comfortabel willen rijden op je eigen paard!