Peterina schreef:- Meren
Ik neem aan dat je hiermee de MerenS bedoelt? Zowel enkelvoud als meervoud heeft de S
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kim345 schreef:Palomino en valk zijn echt mooie kleuren! Ik wilde als ik ene paard mocht zo'n kleur. Maar nu heb ik toch een vosje! Wat ik absoluut niet wilde XD Haha maar ze is gewoon echt een super pony!
Peterina schreef:Moderne rassen waar het creme gen niet in voorkomt:
- Volbloed Arabier : zij het Egytisch, Russich, Pools of Crabbet, als het palo of valk is dan is het niet 100% Arabier.
- Fries
- Haflinger
- Meren
- Lippizaner
- Holsteiner
- Hannoveraan
- Trakehner : dwz een trakehner geregistreerde bij het hoofd register: Trakehner Verband; bij Pools of Russische 'trakehners' bestaat het wel. Dat gezegt zal er binnenkort verandering in komen omdat er pas een palomino Engels Volbloed merrie is gekocht door het TV.
Dit zijn zowat de 'algemeen' bekende rassen, er zullen wel een paar zijn van die 'speciaaltjes' die ik vergeten ben, maar in bijna alle pony rassen komt het creme gen voor en in vele warmbloed 'rassen', zij het rechtsstreeks of door kruising.
Libera schreef:Peterina schreef:Moderne rassen waar het creme gen niet in voorkomt:
- Volbloed Arabier : zij het Egytisch, Russich, Pools of Crabbet, als het palo of valk is dan is het niet 100% Arabier.
- Fries
- Haflinger
- Meren
- Lippizaner
- Holsteiner
- Hannoveraan
- Trakehner : dwz een trakehner geregistreerde bij het hoofd register: Trakehner Verband; bij Pools of Russische 'trakehners' bestaat het wel. Dat gezegt zal er binnenkort verandering in komen omdat er pas een palomino Engels Volbloed merrie is gekocht door het TV.
Dit zijn zowat de 'algemeen' bekende rassen, er zullen wel een paar zijn van die 'speciaaltjes' die ik vergeten ben, maar in bijna alle pony rassen komt het creme gen voor en in vele warmbloed 'rassen', zij het rechtsstreeks of door kruising.
Trakehners komen wel in valk voor
Er staan hier verschillende cremello EV ter dekking, waarvan veulens gewoon ingeschreven kunnen worden in het ATA (Americaans Trakehner Stamboek)...
JoSav schreef:Heb zelf ook een valkkleurige, maar niet specifiek geselecteerd op de kleur - het was het karakter en de uitstraling die me voor haar deden vallen.
Je zou ook nog kunnen denken aan een Kinsky/Tsjechisch warmbloed, waar ook een scheut AT doorheen zit en ook goudglans voorkomt, mocht je een echte goudvalk willen.
Ok, nu heb ik wel genoeg ge-spamt.
JoSav schreef:Als je écht een gouden valk wilt kun je misschien eens kijken naar een Akhal-Teke of kruising Akhal-Teke. Stokmaat 1.50 tot 1.67 en in drie types: 'windhond' of ranke type (en het bekendste type), middentype en zwaarder type. In Duitsland heb je het Deutsches Reitpferd en ook Deutsches Reitpony, waar onder invloed van o.a. de AT diverse valkkleurige paarden voorkomen die qua stokmaat voldoen aan je eisen. Bij de AT is ongeveer een kwart van de paarden valkkleurig blijkt uit gegevens van het stamboek. Een bijkomstigheid is dat een aanzienlijk deel van de paarden een metaalglans heeft, waardoor je dus paarden krijgt die met recht goudkleurig te noemen zijn.
Bijvoorbeeld goudbruin: Karamat
Goudvalk: Merrie Rosanna, jonge hengst Tarzan, Pakistan.
Gouden palomino: merrie of hengst en nog een hengst (maar wel een jong gupje van het ranke type): Suncheli. Er zijn er overigens die nog meer glanzen dan dit, en het is ook afhankelijk van de zon.
Heb zelf ook een valkkleurige, maar niet specifiek geselecteerd op de kleur - het was het karakter en de uitstraling die me voor haar deden vallen.
Je zou ook nog kunnen denken aan een Kinsky/Tsjechisch warmbloed, waar ook een scheut AT doorheen zit en ook goudglans voorkomt, mocht je een echte goudvalk willen.
Ok, nu heb ik wel genoeg ge-spamt.
AlexandraM schreef:oke we zijn weer wat verder
ook heb je nu bij kwpn cremello
maar als ik t goed begrijp bestaan er geen kwpners en hannoveranen die deze kleur hebben?
iig alweer wat rassen erbij