PRE kan geen hogere dressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: PRE kan geen hogere dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:47

Voor de geïnteresseerden ook het filmpje:

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 11:48

Cayenne schreef:
De ruiter had sowieso een onrustige handhouding.
Dat zal ook ongetwijfeld meespelen. Van een paar screenshotjes die zijn uitgezocht om Totilas te matchen, kun je wel heel weinig zeggen natuurlijk. Daarvoor moet je het filmpje bekijken en dan zie je toch wel veel verschillen.

Wellicht bedoel je dat hij regelmatig één hand naar voren geeft? Dat is bedoeld als belonen van het paard. Komt onder andere ook terug bij de Duitse manier van rijden heb ik begrepen. Ik vond dat juist erg positief!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:50

Nee, kijk het filmpje maar eens. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:53

corinne1981 schreef:
Cayenne schreef:
De ruiter had sowieso een onrustige handhouding.
Dat zal ook ongetwijfeld meespelen. Van een paar screenshotjes die zijn uitgezocht om Totilas te matchen, kun je wel heel weinig zeggen natuurlijk. Daarvoor moet je het filmpje bekijken en dan zie je toch wel veel verschillen.

Wellicht bedoel je dat hij regelmatig één hand naar voren geeft? Dat is bedoeld als belonen van het paard. Komt onder andere ook terug bij de Duitse manier van rijden heb ik begrepen. Ik vond dat juist erg positief!

Nou nee, tijdens het live kijken naar de kur (snachts om een uur of 3 :Z ) zei ik ook al dat het me opviel dat hij zo enorm bezig was met zijn handen, alsof hij "het paard wilde optillen."
Dat blijkt ook wel uit de screenshots en bovenstaand filmpje.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 11:54

Ja, ik zie het. Ik ben het helemaal met je eens.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:56

ja!

Daardoor is het steeds los-vast en dat is echt net fijn voor dat paardenmondje! ;)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:04

Ik neem aan dat een jury dat ook meeneemt en dat je mede daardoor ook lagere punten haalt.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:06

jep!

Zeker wel!

Mijn moeder is jury en ik mag altijd mee te schrijven en ik neem dat altijd erg graag aan!
Vind ik leuk! :D

Maar als die dat ziet dan trekt ze punten eraf op het onderdeel af!

Het ziet er ook erg onrustig uit!
en het is niet fijn voor het paard!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:15

Volgens mij is dit topic niet bedoeld om Totilas en Fuego te vergelijken of de proef van Fuego te evalueren.

Het gaat er hier om of de PRE geschikt is voor de dressuur ja of nee.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:16

In de beginpost wordt toch echt een vergelijking gemaakt :)

Citaat:
Oké, het is wel appels met peren vergelijken, maar daardoor juist zo leuk! Wat een gelijkenis, en wat een humor vanuit de vereniging/stichting wat het ook moge zijn.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:17

JAwel maar dit is niet waar het in het topic over ging waar de TS naar relateerd.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:17

Een beetje van beiden ;) .

Even een rectificatie: Ik heb dit mailtje gehad van iemand van het bestuur van het pre stamboek Nederland, en dus niet van de pre vereniging, foutje!!!

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:32

De eerste foto vind ik een slechte vergelijking.
Toto heeft zijn gang al afgemaakt, Fuego is er nog mee bezig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:47

Hhhm op het filmpje valt het me ook op dat het wsl gewoon onrustige handhouding is, en niet een kwestie van bewust geven of nemen, jammer.. Maar toch blijft het knap. :)

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:50

Leuke vergelijking wel :D Maar vind die fuego wel een super knap paardje zeg.... Maar hij is idd wat onrustig met zijn handen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:31

Ik denk dat je als je jezelf een dergelijke vraag stelt je hem moet inkaderen. Wat is dressuur?
Wat betreft de PRE is het net als bij andere rassen en stamboeken dat er veelal meerdere fokrichtingen zijn en niet elke richting is over het algemeen even geschikt voor bepaalde disciplines. Dat zal duidelijk zijn.

Maar wat is dressuur?
Grand Prix FEI dressuur? Dan zal nagegaan moeten worden hoeveel procent van de hogere dressuurpaarden PRE zijn en hoe zich dat percentage zich verhoudt tot hun absolute aantal, zich verhoudt tot de totale FEI lijst, om een redeneervoorbeeld te noemen.

Dan zijn er nog andere vormen van dressuur en zaken als conformatie en souplesse van de PRE die meespelen. De vraag zou kunnen zijn is de Fuego uit de OP een uitzondering ja of nee? En in hoeverre is hij dan wel of geen uitzondering?

Ik denk overigens dat de plaatjes uit de OP meer als provocatie bedoeld zijn om 'aan het denken' te zetten dan als 1 op 1 vergelijking.

Of de PRE geschikt is voor dressuur kan wat mij betreft zowel met nee als ja beantwoord worden afhankelijk van welk soort dressuur bedoeld wordt en voor zowel ja als nee wat te zeggen valt en in veel gevallen berust dat niet alleen op basis van wat een paard (en ruiter) kán, maar ook op basis van wat graag gezien wordt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:43

Ik vind Fuego echt een geweldig paard met een práchtige piaffe/passage! Alleen vind ik ook, zoals meerdere mensen hier terecht bemerken, de ruiter niet prettig met de handen inwerken. Dit verstoort imo het plaatje :).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:41

Ik zie zijn handen indd bewegen, maar niet ten nadele van de paardenmond :n
Die ondervindt hier dus geen last van.
Persoonlijk zie ik liever dit paard (nu voor het eerst gezien) dan Totilas.
Ik vraag me echt af, waar in de top de achterhand toch heen verdwijnt :?

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:06

Totilas heeft idd een slechte achterhand!

Maar toch zie ik liever Totilas dan de PRE

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:00

TheHorseInn schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ja, en dat kun je ook zonder aan de teugels te rukken en te plukken. Jeetje zeg. Ik bedoel gewoon dat er maar een zeer licht contact is, en dat is juist iets waar je naar zou moeten streven.

Rukken en Plukken hoeft ook niet ;)

Ik vind wel dat je voldoende contact moet hebben!

En niet zoals op sommige foto's van de PRE idd de teugels half los hangen!

Ik ben ook tegn het rukken en plukken maar daarom kan je nog wel je teugels strak houden met normale contact dat niet direct rukken en plukken is!

Zo zie je op de 1e foto en de 3e foto van de PRE dat ie redelijk losse teugels heeft. en op de 2e foto ze strakker!

Dat is totaal niet fijn voor je paard los,strak,los,strak!

Voor een PRE wel. Veel PRE's kunnen niet tegen een constante "druk" je moet af en toe loslaten/ veranderen anders loopt de spanning erg hoog op, het zijn heel temperamentvolle paarden en Fuego is er dan nog 1 die nog temperamentvoller is dan de gemiddelde PRE. het rijden zoals veel hier in Nederland gewend zijn werkt niet bij deze paarden en kun je alleen ervaren door er eens op te stappen. Deze manier van rijden is ook waarom het vaak mis gaat onder een Nederlandse ruiter. In het minste geval gaan ze heel hectisch bewegen door de spanning, waardoor het paard verweten wordst dat hij niet ruim kan bewegen. In het ergste geval krijg je explosies en komen gelijk de praatjes dat ze in Spanje mishandeld zouden zijn, 9 van de 10 keer is dit niet zo.

Of het dressuurpaarden zijn voor de gewone dressuurring (dus even het hogeschoolwerk buiten beschouwing gelaten waar ze natuurlijk heel geschikt voor zijn) dat ligt er aan wat voor type je neemt. Het PRE stamboek heeft veel verschillende types/ bloedlijnen. Ze worden overal voor gebruikt, van dressuur tot mennen, tot hogeschool tot veedrijven ect. Net zoals het KWPN de meer springgefokte heeft, de meer dressuurgefokte, maar ook de gelderse en de tuigers. Zoek uit wat het beste bij je interesse ligt.

Fuego is niet bepaald de enige PRE die Grand Prix loopt, dus het is niet zo dat dit een toevalstreffer is. Alleen de gewone dressuur is niet altijd even populair geweest in Spanje die hun heel eigen paardencultuur heeft. Daarna hebben ze te kampen gehad met paardenpest tot in de 90er jaren waardoor de paarden niet ergens anders heen gingen. Die 2 dingen samen maakt dat ze nog een inhaalslag te maken hebben, maar dat gaat goedkomen.

Overigens heeft iedereen het hier over Fuego die het natuurlijk ook fantastisch heeft gedaan. Maar ik wil Norte er ook even bijhalen. Voor Norte was het zijn debuut op dit niveau. Toch wist hij zich zelfs nog te kwalifficeren voor de Special!! Nog niet alles is natuurlijk helemaal bevestigd, maar dit paard heeft kwaliteit! overtigens als hij op het laatst de mist niet was ingegaan met zijn wissels had hij zich ook nog voor de Kur geklasseerd. Norte; http://www.topiberian.com/index.php?opt ... nk&id=1521

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:51

@Cyrina: Een ding wil ik dan toch nog weten, is de handhouding van deze ruiter dan typerend voor de spaanse manier van rijden? Of heeft hij gewoon een onrustige hand?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:57

Hij is er in ieder geval terecht voor afgestraft omdat het een onrustig beeld geeft. De jury heeft er natuurlijk niets mee op dat dit voor een bepaald paard nodig is. Het gaat hen om het algeheel beeld en dit stoorde gewoon heel erg :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:17

Cayenne schreef:
Hij is er in ieder geval terecht voor afgestraft omdat het een onrustig beeld geeft. De jury heeft er natuurlijk niets mee op dat dit voor een bepaald paard nodig is. Het gaat hen om het algeheel beeld en dit stoorde gewoon heel erg :)

Ja dat is zeker waar. Zelf vind ik het ook storend, af en toe wat meer geven, of met wat minder druk rijden is prima natuurlijk maar liever niet op deze manier.

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:54

wat is dit een geweldige een discusie. ik ben natuurlijk voor FUEGO. ik ben gewoon PRE fan. ik heb veel kwpn-ers gereden maar toen ik mijn eerte PRE kreeg was ik verkocht en er komt bij mij geen ander ras meer in. en niet omdat ze slecht of zo zijn. want je hebt bij ieder ras mindere paaden tussen die voor recreatie nog prima zijn. maar op een PRE voel je je al snel een ANKIE of een EDWARD. zo licht en soepel rijden is een genot dan kun je gewoon niet anders dan lachend op het paard zitten

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:43

ik ben ook heel erg fan van rassen diversiteit in de top dressuur. Ik vind niets zo fantastisch als iets bereiken met een ' moeilijker ' ras.
Ik ben van mening dat pre's wel in de grand prix thuis horen.

Maar ook ben ik van mening dat een totilas er veel beheersder en rustiger uit ziet. Ik werd enorm zenuwachtig van die pre, gewoon omdat hij zo snel en intensief beweegt.

Ik ben zeker fan! maar ik kijk liever naar een totilas!