Haflinger en Fjord in de dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger of fjord in de dressuur?

Haflinger
38 (19%)
Fjord
20 (10%)
Allebei even
122 (62%)
Niet!
14 (7%)

Totaal aantal stemmen: 194

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:13

Ik heb fjord gestemd.
Start er zelf mee bij de paarden,
en heb nog nooit een negatieve reactie gehad hoor :n
Ze kan het echt wel, want dit weekeind waren we nog 1e en 3e
tussen de paarden :)

Jo_Shakira

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:53

ik heb op allebei gestemd.
ik vind dat elke paard dressuur kan.
Zolang jij maar in je paard/pony gelooft en geduld hebt (ik kan het weten). daar kan je al heel ver mee komen.
En ik vind het juist mooi dat er met een wedstrijd verschillende paard/pony's mee doen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:18

zolang je er maar voor open staat, het is misschien wel harder werken dan een KWPNer! maar ieder paard kan het wel, en waarom perse Z2 dressuur? het gaat toch ook om de lol die jij en je paard samen beleven?

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 16:28

Zeker, Het plezier is het belangrijkste denk ik!
Maar als ik het erover heb op wedstrijd, raad iedereen het af...Waarom?! Ik weet het niet.
Ook weer niet iedereen maar veel vinden het plaatje niet kloppen.
Bijv. de middendraf.... dan zeggen ze dat ze dat niet mooi vinden staan bij zulke paarden enz.
Vind ik niet zo leuk :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:45

ponieszlover schreef:
Zeker, Het plezier is het belangrijkste denk ik!
Maar als ik het erover heb op wedstrijd, raad iedereen het af...Waarom?! Ik weet het niet.
Ook weer niet iedereen maar veel vinden het plaatje niet kloppen.
Bijv. de middendraf.... dan zeggen ze dat ze dat niet mooi vinden staan bij zulke paarden enz.
Vind ik niet zo leuk :D

Waarom afraden?
Als je je paard groot of klein netjes voor elkaar hebt, rij je je punten wel.
En je puntjes waar je minder sterk in bent moet je gewoon ophalen met je sterke punten ;) .

Ik heb me met mijn fjord altijd prima vermaakt, thuis en op wedstrijd.
(en ik vermaak me nog steeds met die beige wonder pluis)
En ik heb wederom niet een groot paard gekocht ca 1.55 in febr. zal iets? gegroeid zijn,
terwijl ik toch echt 1.84+ ben.
Ik rij geen paard voor het plaatje, ik rij paard voor mij...
Ik rij geen paard voor de mensen langs de kant, maar voor mij..
En onderweg willen ik en mijn paard plezier hebben in het rijden, niets mis mee.
En probeer ik het paard zo goed mogelijk op te leiden (en hij mij :+ ).
Plaatje, ach, dat is aan mode onderhevig.

Als jij je niet ideale plaatje voor elkaar hebt, kan je ook daarmee gewoon je punten rijden.
Want het is dan op een andere manier het ideale plaatje.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 20:00

Ja, dat is zeker waar!
Maar ik vind het toch altijd vervelend, als mensen zeggen dat het niet hoort! Ik vind het daarom altijd knap van de mensen die het gewoon voor elkaar krijgen. Ik zou ook graag wedstrijden rijden met een Fjord of een Haflinger als ik wat ouder ben! Ik vind het geweldige beestjes! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:02

Als jij het leuke paarden vind, gewoon doen later.
Wat maakt het uit wat anderen ervan vinden.
Die ene wedstrijd in de maand, ach..
De rest van de maand kan je dan lekker genieten van het paardje dat je altijd al wou hebben.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:10

Elk paard kan en mag de dressuurring in. Ik heb zelf een KWPN'er en een Haflinger. En ik denk zelfs dat mijn hafje het beter zal doen dan mijn goed gefokte KWPNér.

Vind het wel erg dat sommige juryleden ( en ja ik ken ze! ) bij voorbaat al reageren met opmerkingen als ; heb je weer zo'n lomp geval! Vreselijk vind ik dat.

Kom steeds vaker koudbloeden tegen die hoog in de dressuur lopen en niet onverdienstelijk!

Moet wel zeggen dat ik het geen gezicht vind wanneer er echt een slagschip de ring in komt. Maar is mij om het even welk ras dit is.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:10

Ik vind dat het prima kan! Bij de manege waar ik vroeger reed hielden ze ook speciaal dressuur wedstrijden voor haflingers, fjorden en trekpaarden.
En natuurlijk heb je altijd juryleden die niet van zulke paarden houden, maar je hebt er natuurlijk ook die bijvoorbeeld niet van schimmels houden ;)

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 17:04

Ok,thnx voor alle reacties! :D
Vind die juryleden ook heel vervelend die een vooroordeel hebben! Maargoed... niks aan te doen,denk ik.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:20

tuurlijk kan het prima, maar vind het niet 'bijzonder' om te zien ofzo.. ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:47

ach maar jij bent ook geen Jury :+

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:59

Opzich kan het prima, alleen hebben ze van nature minder talent voor het werk dan een warmbloed. Het maakt opzich niet veel uit als je er zelf lol in hebt, maar ga vervolgens niet mekkeren als je je benadeelt voelt door een jury want een jury beoordeelt slecht was ze zien en hoeven geen rekening te houden met de natuurlijke beperkingen van je paard.

Ik hou er niet echt van, niet omdat ik het storend vind maar omdat ik zelden correct lopende koudbloeden in de dressuur zie lopen. Heel vaak is het toch gewoon een met de kin op de borst getrokken plaatje zonder echt goede verzameling. Ik hou van wat meer luchtigheid en gummy en dat zit er bij koudbloeden vaak gewoon niet in. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:15

ik ben nog nooit benadeelt hoor!

Joopie7: ik weet niet hoor, maar rij mijn haflinger nooit in de krul!
ik probeer altijd zoveel mogelijk met soepelheid/ lossigheid te rijden! en probeer mijn haf echt door de rug heen te rijden!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:58

ja waarom zou dat niet kunnen?zolang je rekening houdt met je pony,kan het prima.

joopie7,op de borst getrokken worden heeft niets met het ras te maken,dat zie ik ook bij de andere paarden voorbij komen hoor.

het ligt ook aan de ruiter die rijdt.

zelf rij ik met mijn fjord B dresuur tussen de paarden,en heb eigenlijk nog geen nare reacties gehad

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:29

Gelukkig!
Maar, Ze zeggen het meestal ook niet tegen diegene zelf, maar praten er over als ze diegene zien rijden, bijv. als een oefening niet zo goed gaat....van het is er het ras oook niet voor ofz.

maarja, ik vind het gaaf en daar gaat het om! :D

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:55

ik zeg ook niet dat het bij iedereen zo is. Maar het valt me gewoon op. De meeste kwpners pikken het niet als je zoveel op druk rijdt, koudbloeden zijn daar toch wat ongevoeliger in. Maar goed ik wil ook niet iedereen over één kam scheren want er zijn vast ook wel koudbloeden die wel een fijne aanleuning hebben. En er zijn ook genoeg kwpners die niet fijn lopen.

Maar laat ik het zo zeggen, een goedlopende kwpner of een goed lopende haflinger, vind ik het plaatje van een kwpner veel mooier om naar te kijken omdat je ziet dat die dieren er voor gefokt zijn en lichamelijk veel meer talent hebben om oefeningen uit te voeren. Ik vind dressuur met koudbloeden toch een beetje de tour de france fietsen op een vouwfiets :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:16

hmm gelukkig denken we er niet allemaal zo over,en is dressuur er voor elk (gezond) paard,tour de france is topsport,de dressuur waar de meesten van ons aan meedoen is nog gewoon basissport. dus je vergelijking vind ik zelf niet helemaal opgaan

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:45

joopie7 schreef:
ik zeg ook niet dat het bij iedereen zo is. Maar het valt me gewoon op. De meeste kwpners pikken het niet als je zoveel op druk rijdt, koudbloeden zijn daar toch wat ongevoeliger in. Maar goed ik wil ook niet iedereen over één kam scheren want er zijn vast ook wel koudbloeden die wel een fijne aanleuning hebben. En er zijn ook genoeg kwpners die niet fijn lopen.

Maar laat ik het zo zeggen, een goedlopende kwpner of een goed lopende haflinger, vind ik het plaatje van een kwpner veel mooier om naar te kijken omdat je ziet dat die dieren er voor gefokt zijn en lichamelijk veel meer talent hebben om oefeningen uit te voeren. Ik vind dressuur met koudbloeden toch een beetje de tour de france fietsen op een vouwfiets :+

Weleens een koudbloed gereden?
Gelukkig deelt niet iedereen deze mening.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:12

joopie7 schreef:

Je mag wel op die van mij rijden hoor, want als je gaat lopen trekken bij een haflinger gaat hij alleen maar terug trekken! en heb je alleen een stuk beton in je handen!

verder heeft iedereen een eigen mening hoor, het maakt mij ook niet zoveel uit als je nou een KWPNer mooier vind lopen of wat dan ook!
maar dit vind ik gewoon grote onzin!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:15

haha nou mijn fjord is zeker niet ongevoeliger als andere paarden hoor,wie daaraan twijfelt nodig ik uit om haar eens te komen proberen ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:28

Ik rij zelf een Fjord, maar ik rijd geen wedstrijden.
Ik heb toch gestemd dat beide rassen prima in de dressuurring kunnen. Misschien dan wel niet op Grand-Prix niveau, maar dat is toch alleen maar voor een handje vol mensen voorbestemd; de meesten van ons rijden toch gewoon basis-wedstrijden en vooral omdat ze dit zelf leuk vinden? Dus waarom niet met een Fjord of Haflinger?
Ik hoor zo vaak mensen zeggen dat ieder paard in principe (met de juiste ruiter) tot en met het Z gereden moet kunnen worden; dat geldt in mijn ogen dus ook voor Fjorden/Haflingers! Misschien moet je als ruiter voor het aanleren van sommige oefeningen wel wat meer moeite doen dan bij een warmbloedpaard, maar veel Fjorden en Haflingers zullen zeker hun uiterste best doen voor hun ruiter; daar zal het niet aan liggen!

Persoonlijk vind ik een mooie Fjord met een keurig geknipt boogje in 'dressuurtenue' trouwens een prachtige verschijning op een wedstrijd! Het boogje accentueert de hals ook nog goed eens als zo'n Fjord netjes aan de teugel loopt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:39

joopie7 schreef:

Bij mijn haflinger is het juist zo dat hoe meer druk, hoe harder hij gaat en hoe meer hij zichzelf gaat vastzetten. Elk paard kan je met weinig druk rijden en het is juist niet zo dat koudbloeden veel meer druk nodig hebben of er veel minder op zullen reageren. En natuurlijk zullen er altijd wel tussen zitten, maar er zijn ook kwpners die niet reageren op weinig druk.

Ik vind het er tegenwoordig juist wel mooi uitzien met een koudbloed. Zeker bij haflingers zie je ook veel meer luxer gebouwde en dan hebben ze ook een mooie ranke lijn (zie dus bijv. mijn haflinger).

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:42

inderdaad, ik ga helemaal met je mee!

marlies405

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 03:23

Natuurlijk kan je met je haflinger of fjord de dressuurring in!
Misschien kost het wat inspanning, maar dat is dan ook weer de uitdaging mi.
Ben met mijn haflinger vrolijk aan het oefenen en we gaan in 2011 zeker een startkaart aanvragen,
we gaan ervoor en zien wel waar het schip strand!
Het voornaamste blijft dat mijn haflinger en ik er plezier in houden!