Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:27

Ja FokFanaat, wat weet jij er nou van.... :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:28

Tigra_ schreef:
Wat bedoel je met springen.
Wil je daarin echt verder gaan dus wedstrijden of gewoon zo af en toe een sprongetje. Wil je echt in de wedstrijden verder komen is een fries niet erg geschikt maar zo af en toe eens een sprong/parcour kunnen ze best.
Voor de rest zou ik niet zo focussen op ras maar gewoon meer kijken naar je eisen en dus verkeersmak, handelbaar voor beginners en de stokmaat.
Voor de rest zijn er best wat kwpn'ers die wat steviger zijn. Ook zou je kunnen gaan voor een kruising zijn ook nog weleens leuke paarden.

Mijn/onze intresse ligt op dit moment meer bij de dresuur, ik wil zoiezo een sprongetje kunnen maken met het dier, want dat vind ik vaak voor beide even een goede afwisseling. Mocht het een ras worden wat ook in springen heel ver kan komen en waar hij geschikt voor is, wil ik dat in de toekomst mischien proberen maar is het paard er niet geschikt voor en kan hij niet meer dan af en toe een sprongetje, dan mis ik de ''sring-ambitie'' niet.

We willen eigenlijk qua geslacht voor een ruin gaan, is dat wel een verstandige keus?

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:29

fokfanaat schreef:
voor de recreatie?

ze fokken voor de dressuur maar ik ben aan het kijken voor een nieuw paardje en toen was ze een heleboel aan het uitleggen en ze zei ''Maar pas op dat je niet een trakehner koopt die meer geschikt is voor reacreatie'' (ik wil namelijk ver komen)

beantsje

Clydesdale?

Kaja

Een ruin is over het algemeen het meest evenwichtig, dus een verstandige keus :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:30

zou ik zeker doen, en ook een dier van minstens een jaar of 7, en een die al een bult gezien heeft.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:30

randalinpony schreef:
Wil je in de dressuur ook wedstrijden rijden?

Want dan liggen de eisen wel hoger dan beetje recreatief rijden/af en toe lesje. In dat geval is het karakter echt het belangrijkste en paarden die echt buiten verkeersmak zijn in de meeste omstandigheden, zijn hun gewicht in goud waard.

Wil je daarnaast ook nog wedstrijden rijden, dan zou ik meteen op zoek gaan naar een paard dat daarin ook nog leuk kan meekomen maar dan liggen de eisen voor bouw/beweging ineens anders.

Ja ik wil graag wedstrijden rijden, hoef geen Anky van Grunsven te worden maar vind het wel leuk om ergens voor te trainen en hogerop te komen. Maar daarnaast moet het paard ook goed recreatief te gebruiken zijn want we willen er ook mee naar buiten kunnen, koel in het hoofd. Je moet er zo mee weg kunnen rijden.

Verder vinden we afstammelingen niet bijster interessant en eerdere prestaties ook niet, dus een paard hoeft van ons geen niveau te hebben gelopen, als de potentie er maar wel inzit, en het duidelijk is dat hij er wel verder in kan komen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 31-07-10 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:31

Kaja schreef:
Een ruin is over het algemeen het meest evenwichtig, dus een verstandige keus :j

Ja opzich wel, maar ik kreeg als tip mee dat je beter een merrie kunt nemen, als die kreupel word kun je die nog als fokmerrie gebruiken of als fokmerrie verkopen.
Laatst bijgewerkt door quintyxoxo op 31-07-10 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:32

dan misschien gewoon een lekker forse KWPN'er met niet al teveel bloed?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:33

SyhaxDesy schreef:
Kaja schreef:

Ja opzich wel, maar ik kreeg als tip mee dat je beter een merrie kunt nemen, als die kreupel word kun je die nog als fokmerrie gebruiken.

En moet je verstand hebben van fokken.
TS plus familie zoekt dit niet, kijk jij nog eens naar de OP ? ;)

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:34

Ik hou het bij de Trakehner of Hannoveraan, zijn goed in springen en dresuur, rustig en werkgierig.

Oowh en.. MarvanTom ik geef het mee als tip bovendien kan je daar altijd nog hulp van de dierenarts bij halen EN ik heb later nog bij gezet of als fokmerrie verkopen ;)
Laatst bijgewerkt door quintyxoxo op 31-07-10 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:35

Een paar van de meest evenwichtige paarden die ik ooit gereden heb waren merries maar dan zonder PMS, dus ik zou merries niet geheel uitsluiten.

Als je wedstrijden wilt rijden, zou ik persoonlijk ook gaan voor een leuk paard uit een rijpaardenstamboek, een met niet teveel bloed en een vriendelijk karakter kan best. Sluit ook de NPRS-ers niet uit bijvoorbeeld, in de rijpaardenrichting lopen genoeg paarden rond met niet al te veel bloed.

Hoeft niet meteen het spectaculairste paard te zijn maar moet wel gezond zijn en correct kunnen bewegen, dan kom je er wel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:36

SyhaxDesy schreef:
fokfanaat schreef:
voor de recreatie?

ze fokken voor de dressuur maar ik ben aan het kijken voor een nieuw paardje en toen was ze een heleboel aan het uitleggen en ze zei ''Maar pas op dat je niet een trakehner koopt die meer geschikt is voor reacreatie'' (ik wil namelijk ver komen)

Ja die dieren zijn puur voor de recreatie... :j

Voorbeelden als Partout, Michelangelo, Gribaldi zijn echt uitzonderingen...
Als ggk dekhengsten.... Hoog in de sport eindigen ze bijna nooit die Trakehners... :n

:+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:37

SyhaxDesy schreef:
Kaja schreef:

Ja opzich wel, maar ik kreeg als tip mee dat je beter een merrie kunt nemen, als die kreupel word kun je die nog als fokmerrie gebruiken.

Bedankt voor de tip, maar we willen absoluut niet fokken, dit gaat ook nooit komen, mocht het paard ooit kreupel worden en er kan nooit meer op gereden worden, dat zullen we dan wel zien. Dit kan elk paard overkomen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:37

SyhaxDesy schreef:
Ik hou het bij de Trakehner of Hannoveraan, zijn goed in springen en dresuur, rustig en werkgierig.

Oowh en.. MarvanTom ik geef het mee als tip bovendien kan je daar altijd nog hulp van de dierenarts bij halen ;)

Meiske ik zou zeggen, luister en leer....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:38

ja maar die zijn ook wel heel geschikt voor beginners! kun je een klein kind mee het bos in sturen!

quintyxoxo

xx_Kelly_xx schreef:
Bedankt voor de tip, maar we willen absoluut niet fokken, dit gaat ook nooit komen, mocht het paard ooit kreupel worden en er kan nooit meer op gereden worden, dat zullen we dan wel zien. Dit kan elk paard overkomen.

Ik heb er later nog bij gezet of als fokmerrie verkopen.

Kaja

SyhaxDesy schreef:
Kaja schreef:

Ja opzich wel, maar ik kreeg als tip mee dat je beter een merrie kunt nemen, als die kreupel word kun je die nog als fokmerrie gebruiken of als fokmerrie verkopen.

Ja precies... en als ze dan kreupel word ten gevolge van bijvoorbeeld spat ofzo of OCD kun je er altijd nog mee fokken... :j

Een volgende tip is dan ook mooi meegenomen, je moet goed nadenken over erfelijkheid...
Dus dan zou ik een zwarte nemen... ;)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:39

eeh, ga opzoek naar het paard en niet naar het ras.

Elk paard is anders en hoewel alle rassen/stamboeken (kwpn/nrps) wel eigenschappen hebben waar ze om bekend staan zitten er ook paarden bij die maar een deel of totaal geen van die eigenschappen hebben.

Overigens vind ik dat jij wel heel erg 'jou' ras aan het promoten ben SyhaxDesy

Friezen kunnen wel degenlijk actief zijn, springen, hoog in de dressuur lopen (hier op stal ook 1 die Z1 loopt.) maar blijven vaak wel kleiner dan de 1.70m Zijn heus ook niet allemaal slecht in de rug.

Ik heb zelf een merrie, maar als je opzoek ben naar een paardje waar meerdere mensen op gaan rijden zou ik eerder voor een ruin gaan kijken (maar merries niet uitsluiten) omdat deze vaak wat evenwichtiger zijn, doordat ze minder last hebben van hormonen mits optijd gecastreerd. Maar ook hier is elk paard anders.

Je zou eens bij de verschillende stamboeken kijken met paarden met weinig bloed erin, de nrps paarden voeren tegenwoordig ook nog maar erg weinig volgens mij.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:41

Kaja schreef:
SyhaxDesy schreef:

Ja die dieren zijn puur voor de recreatie... :j

Voorbeelden als Partout, Michelangelo, Gribaldi zijn echt uitzonderingen...
Als ggk dekhengsten.... Hoog in de sport eindigen ze bijna nooit die Trakehners... :n

:+

:')

Maar volgens mij bedoeld ze deze hengst: http://www.gestuet-haemelschenburg.de/h ... ebkos.html

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:41

SyhaxDesy schreef:

Oowh en.. MarvanTom ik geef het mee als tip bovendien kan je daar altijd nog hulp van de dierenarts bij halen EN ik heb later nog bij gezet of als fokmerrie verkopen ;)

Dat kan inderdaad, maar TS zoekt een rijpaard, geen merrie met veulen. ;)

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:43

MarvanTom schreef:
SyhaxDesy schreef:

Dat kan inderdaad, maar TS zoekt een rijpaard, geen merrie met veulen. ;)

Jeetje lees toch eens wat meer, als ze een merrie neemt en die word kreupel kan je die als fokmerrie gebruik of als fokmerrie verkopen.
Laatst bijgewerkt door quintyxoxo op 31-07-10 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xShanty

Re: Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:45

Maar je gaat er toch niet bij het kopen van een paard vanuit dat je hem gaat verkopen omdat die kreupel wordt. :+

zie het al voor me, totaal geen ruinen meer in deze wereld want wat als die ooit kreupel zou worden.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:46

xShanty schreef:
Maar je gaat er toch niet bij het kopen van een paard vanuit dat je hem gaat verkopen omdat die kreupel wordt. :+

zie het al voor me, totaal geen ruinen meer in deze wereld want wat als die ooit kreupel zou worden.

Ik geef het alleenmaar mee als tip, wat zij ermee doet moet ze zelf weten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:47

We willen zoiezo een ruin omdat die inderdaad minder last heeft van zijn hormonen.

Hengst is absoluut uitgesloten, maar dat begrijpen de mensen hier denk ik wel. Zelf heb ik meer goede ervaringen qua gedrag met ruinen dan met merrie's (onder andere hengstig zijn) maar dit kan natuurlijk ook per paard verschillen in het karakter.

We kijken uiteraard ook naar het paard zelf, want het eene paard is het andere niet (ook niet in hetzelfde ras) maar wilde toch graag tips over in welke richting we het beste kunnen kijken, ook aangezien mijn moeder iets zwaarder is.