Fries of tinker ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:45

Rijkema schreef:
Hahaha, ja je hebt helemaal gelijk.
Twijfelen tussen tinker en fries, tinker en fries, tinker en fries.
Nou, de uitkomst is dat ik een kruising Fries x Tinker heb nu.

Heb je toch nog van allebei wat :D leuk!

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:05

Hey,

ik heb zelf een tinker merrie van 11 jaar en 1.58 hoog, een tinkerruin van 2 1/2 jaar en een drumhorse hengst van 1/2 jaar. De 2 ousten zijn super lief, sloom en staan open voor iedereen. De merrie kan door iedereen gereden worden, ze past zich aan het niveau van de ruiter. Als ze eens schrikt, eens per jaar ofzo, dan merk je er eigenlijk niets van.
Over de drumhorse hengst valt nog niets te zeggen. Hij is nu nog super lief en dat terwijl hij nu net wordt afgespeent. Ik denk dat je "geluk" moet hebben en een goede klik met het paard. Dan komt het helemaal wel goed.

Dus het gaat niet om de hoogte, breedte maar om de klik die je moet hebben met het paard. Er zijn natuurlijk ook pittige tinkers en slome friezen. Gewoon kijken met welk paard jullie beiden een klik hebben en dan komt dat vast en zeker wel goed!

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:39

Zelf ben ik helemaal <3 op Friezen.
Wat een heerlijke beesten zijn dat, rustig en zoo lief. :j

Maar als je op zoek bent naar een paard die soms wat eigenwijs is, zou ik voor Tinker gaan :j
Niet dat Friezen nooit eigenwijs zijn hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:47

melaniecr schreef:
een fries en een tinker, dat zijn best lompe paarden , ik houd liever van de sportbouw.
maar als ik moet kiezen zal ik toch voor de fries stemmen die is net iets sierlijker

Volgens mij gaat het meer om het karakter van het paard, dan het uiterlijk ;) Verder zijn friezen en tinkers er in de rijtypische variant en dan zijn ze niet lomp. Beetje beter inlezen hoor, eer je iets zegt ;)

Ik heb een tinker, maar das geen beginnerspaard. Hij is erg jolig en bokt graag, koel in het hoofd bij een grote tractor, maar panisch voor een vogeltje in een boom.
De friezen die ik ken zijn heel braaf. Maar zoals mijn voorgangers ook zeggen, de karakters zijn erg verschillend. Je hebt zeer brave tot zeer hete friezen en bij de tinker even zo. Ze hebben de naam beginnerspaarden te zijn en eigenlijk is dat onterecht.
Ga voor een wat ouder ervaren paard en laat de keuze afhangen van hoe veilig je je voelt op dat paard en laat het niet afhangen van ras. Sta niet versteld als je straks met een 15 jarige arabier thuis komt :D :+

Nordsvensk

Re: Fries of tinker ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:04

Als je ook open staat voor andere rassen, is het Noord-zweedse paard ook een geschikt paard.. Dit is een klein trekpaarden ras. Heel erg veelzijdig, de stok maar licht rond de 1.50 /1.60. En ze hebben echt een geweldig karakter :)

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:30

Ligt aan het karakter van het paard, niet echt van het ras. Succes met je speurtocht :)

VeniVidi

Re: Fries of tinker ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:55

Ik kan alleen mee praten over een fries.. heb er zelf 1..
Mijn lieverd is niet bepaald koel in het hoofd, wat wel echt een vooroordeel is..
Het is een pittige maar erg lief paard! Denk dus dat je moet gaan kijken zoals al aangegeven is naar het karakter en niet naar het ras!