Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:18

Ik heb zelf een draver. Toen ik hem kocht wist ik ook eigenlijk niet dat het een draver was.
Het gaat nu ontzettend goed, en we rijden officiele wedstrijden. Maar als ik weer een paard zou kopen, zou ik geen draver meer nemen. Gewoon omdat ik heel graag wedstrijden wil rijden en je toch tegen hebt dat je een draver hebt. Je wordt er door bepaalde jury's nou eenmaal op afgestraft. Ik kan me dus wel voor stellen dat bepaalde mensen geen draver willen. :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:20

Over het algemeen straft de jury je niet af omdat je een Draver hebt maar op de manier waarop paard en ruiter rijden. Als mijn paard lage punten haalt ga ik niet zeuren over de jury, maar ga ik kijken wat ik kan verbeteren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:20

Ik heb vroeger veel dravers onder het zadel gereden die nog in de drafsport liepen. Eigenaar wilde graag dat ook andere spiergroepen getraind werden, vandaar het rijden onder de man (vrouw).
Qua karakter super paarden. Fel, maar nergens naar kijken en gewoon doorgaan. In de omgang erg braaf en eerlijk.
Toch zou ik voor de dressuursport geen draver nemen. Ik vind ze over 't algemeen daarvoor gewoon niet voldoende geschikt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:23

Hier een Orlov Draver: Balagur, deed mee op de Olympische Spelen.

Afbeelding

Doe mij er maar zo eentje hoor! :))

Ik vind dravers geweldige dieren, en als ze niet te lang of nog nooit gekoerst hebben is de galop nog zo ver te verbeteren dat je er weinig of niks meer van merkt later. Als ze een beetje goed gebouwd zijn kun je er hele leuke dressuurpaarden van bouwen en springen kunnen ze ook goed. Jappeloup van Pierre Durand was een halve draver(liep ook mee op de Olympics)

Afbeelding

@Wendy: ALs je paard lage punten haalt?

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:23

Ik wil ook niet zeggen dat elke jury je erop afstraft. En ik zeur ook echt niet altijd over lage punten. Maar er zijn jury's die niet naar "netjes rijden" kunnen kijken. Die kijken alleen maar naar hoe het paard zijn benen neer zet. Ik had laatst ook een jury die heeft mij helemaal de grond in geboord met dat ik zo'n slechte pony had. En hij heeft natuurlijk geen super gangen. Maar ik had wel mijn proef netjes gereden en goed afgewerkt.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:27

Vitalis_ schreef:
Ik heb zelf een draver. Toen ik hem kocht wist ik ook eigenlijk niet dat het een draver was.
Het gaat nu ontzettend goed, en we rijden officiele wedstrijden. Maar als ik weer een paard zou kopen, zou ik geen draver meer nemen. Gewoon omdat ik heel graag wedstrijden wil rijden en je toch tegen hebt dat je een draver hebt. Je wordt er door bepaalde jury's nou eenmaal op afgestraft. Ik kan me dus wel voor stellen dat bepaalde mensen geen draver willen. :)

Ik heb pas mijn eerste wedstrijd gereden en daar kreeg ik juist leuke reacties...als het dan goed gaat staan ze wel even mooi te kijken dat je dat met je "draver" kunt :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:31

Tussen dravers onderling zitten ook grote verschillen.
Ik reed een dravershengst waarbij mensen regelmatig vroegen welke KWPN afstamming erachter zat. Schitterend dier was dat, mooi opwaarts gebouwd en fijne gangen. Hij deed het alleen niet zo best in de drafsport ;)
Maar ik reed ook een merrie, die achter nogal wijd liep en voor erg smal was. Ook nog overbouwd erbij. Echt mijn type paard niet, maar ze koerste wel goed. Een enkele draver zal 't best goed doen in de sport. Er zijn altijd uitzonderingen aan te wijzen, maar over het algemeen vind ik ze minder geschikt voor dressuur of springen. En ja een B proef of L1 proef kunnen ze allemaal wel he.
Als recreatie paard zou ik er overigens zo een kopen hoor.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:35

Ik had een bloederige draver die ook op de baan heeft gelopen, maar niemand geloofde dat ze een draver was. Leek qua bouw net een klein dressuurpaardje :D Erg heet in het koppie, moeilijk te rijden, maar een super galop, lenig en oh wat was ze geweldig met lekker crossen buiten :+:

NZ92

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:33

Bloederige draver?

Je zal idd bij bepaalde jury's lagere punten krijgen omdat ze denken wat doe jij hier met je renpaard? maar sommige jury's zullen ook respect hebben en je juist misschien wat hoger geven omdat je met een draver rijd.

Tsja het blijft een jury sport en sommige jury's houden gewoon niet van bepaalde paarden. dit betreft ook bijvoorbeeld Friezen, bonte paarden en fjorden en haflingers!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:55

Dravers zijn gefokt op snelheid, daarbij telt uiterlijk en degelijk gestel minder mee. Ze gaan achter snel wijd, een draver dressuurmatig gaan rijden is daarom niet voor iedereen weg gelegt. Daarbij zitten ertussen die behoorlijk fel kunnen zijn en die moeilijk galoperen of een xtra gang bezitten. Allemaal dingen waar je wel van moet houden, wat mee moet kunnen.

Het paard is gefokt op snelheid en winnen en heeft daarom ook vaak zo'n karakter, al is je paard nog zo goed is hij te onderdanig of voorzichtig kun je er weinig mee op de baan, de andere paarden lachen hem vierkant uit.
Zo'n karakter is nier voor iedereen even makkelijk te begrijpen en mee om te gaan, ze kunnen namelijk bij verkeerde omgang tegen de ruiter gaan vechten...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:19

Niet op uiterlijk in de zin van vorm van het hoofd nee, maar de bouw van een Draver heeft er wel mee te maken of ie kan draven of niet. Maar niet fokken op een degelijk gestel? Dan weet ik niet waar je je informatie vandaan hebt maar je zit echt helemaal verkeerd. Denk je dat een fokker/eigenaar/trainer zit te wachten op een paard wat om de haverklap kreupel is? Dat Dravers soms voor de slachtprijs weg gaan betekend niet dat er niet een hoop geld in is gestoken. Een maand trainingsgeld zit al snel op 600 euro, dan wil je wel een paard wat het doet. ;) Op de elite-veiling is een röntgenologisch rapport zelfs verplicht.
Wijd gaan doen ze overigens ook lang niet allemaal en soms pas als ze hard gaan, wat je in een dressuurtraining niet doet.

lailapri schreef:
al is je paard nog zo goed is hij te onderdanig of voorzichtig kun je er weinig mee op de baan,de andere paarden lachen hem vierkant uit.

:= Ik denk dat je de paarden nu vermenselijkt. Wat je wilt is een paard dat er op het moment dat het telt er staat, dan de wil heeft om door te gaan. Maar dat zijn echt niet altijd hete paarden hoor. En dan liever een voorzichtig paard wat op zichzelf let dan een paard wat zichzelf kapot loopt. Ook paarden die in de omgang braaf zijn en koel in het hoofd zijn kunnen winnen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:37

Ik heb nog maar weinig dravers meegemaakt met prima beenwerk en heb naast een draversstal gewoont. Paarden mochten daar zomer en winter lekker de wei op heerlijk, maar die wei grensde aan dat van ons dus heb regelmatig staan kijken. Als mijn paarden zulke benen hadden zou ik me toch echt wel zorgen maken.
Hij heeft natuurlijk wel 4 benen nodig en een goede snelle draf, maar of er echt wordt gekeken naar goed beenwerk, je hebt natuurijk niet zoals kwpn etc keuringen waar dat allemaal aan bod komt. Dat er röntgenoogisch gekeurd wordt is alleen maar goed, maar gebeurt dat ook bij de dekhengsten die niet naar een elite veiling gaat?

Tijdens mijn opleiding heb ik zelf nooit een draverstage gedaan, maar wel verslagen van andere gehoord in binnen en buitenland. Ook daarbij verbaasde ik me hoe er met beenproblemen wordt omgegaan. Ijzertjes zus en zo en sommige mochten zelfs helpen met het inspuiten van benen. Nu snap ik wel dat topsport veel vergt, maar zo'n draver later kopen en onder zadel gaan rijden zal volgens mij echt niet altijd zonder problemen gaan.

Heb ook recreatie dravers gezien die niet gekoerst hebben en ook deze met en zonder beenproblemen. Er zullen daarom ook gerust heel bewuste fokkers tussen zitten, maar ook wel die enkel voor snelheid gaan.

Vind het trouwens wel leuk om de verschillende types in dravers te zien, soms moet ik echt wel even 2x kijken of het niet een rijpaard is.

Een paard kan wel hard willen draven op het moment dat het eropaan komt maar als het niet langs de andere durft heb je toch een probleem geloof ik.

Braaf en cool heeft in mijn ogen niet direct iets te maken met het gedrag naar andere paarden. Mijn leidmerrie is ook cool maar niemand die langs haar gaat ookal kunnen ze veel sneller.

Ik heb een loeisnel welshje kan harder als alle grote bij elkaar en is hij voor blijft hij voor maar hij moet niet proberen in te halen. Ik denk dat zo'n paard op de drafbaan hoe snel en talentvol ook toch een beperking heeft.

Een draver gaat snel wijd daarmee bedoel ik sneller als een gemiddeld dressuurpaard.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:52

Waarom ik wel of niet een draver zou willen?

Bij ons op stal hebben meerdere mensen gestaan met een draver, super leuke paardjes, kan je gewoon mee buiten rijden zijn ook verkeersmak te krijgen en konden na enige oefening ook gewoon galopperen enz. no problem. De sport ermee ingaan zit er alleen meestal niet in. Is voor de één een nadeel, voor de ander geen probleem. Voor mij zou het geen probleem zijn.

Mijn keus zou alleen minder snel op een draver vallen omdat ik het ras zelf niet zo mooi vind. Mijn hartje ligt meer bij de iets stevigere paarden zoals de koudbloeden :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 02:35

Ik denk dat het grootste nadeel van de draver ligt in het correct dressuurmatig rijden van de eigenaar. Het valt mij vies tegen hoe weinig mensen echt een beetje kunnen rijden en die mensen die het niet kunnen hebben een 'gemakkelijker' paard nodig om toch nog dressuurmatig iets te kunnen rijden. Zoals mijn zusje die eigenlijk nog niet zo lang rijd, wanneer zij op zoekt gaat naar een paard voor zichzelf zou ik ook niet direct een draver aanraden. Omdat echt correct gereden dravers moeilijk te vinden zijn, want als je er eentje hebt, wil je ze niet meer kwijt ;)
Betekend niet dat het ras op zich af te raden is. Ik vind ze over het algemeen keurig opgevoed en erg cool in stresssituaties. Daarnaast zullen ze voor je door het vuur gaan en willen altijd werken, zijn ze niet zo hyperslim als sommige gekke KWPN-ers, maar met het karakter kom je veel verder dan die stresskippen.

Ik denk dat het grootste probleem is dat het ras onderschat wordt. Alles wat niet iel is en heel hard wijd gaat wordt al snel aangezien als een KWPN-er of een (halve) Fries (zoals de mijne een paar keer...). Gelukkig is dravers.nl hard bezig daar verandering in aan te brengen.

Wat betreft beengebreken, wist je dat bij dravers een bepaalde afwijkingen vrijwel niet voorkomen ;) Ik geloof, maar zal het wel verkeerd onthouden hebben, dat hoefkatrolontsteking (3-4 op de foto's) vrijwel nooit voor komt en die foto's vaak overgeslagen worden (houdt me er niet aan, weet niet meer zeker of het dat deel van de benen was...).
Wat betreft het gewone warmbloedpaard... aiaia, daar heb ik een hele hoop verrotte benen gezien en die paarden waren vaak nog niet eens in training..

Maar goed, volgens mij wou ik nog meer zeggen, maar ik heb het even kwijt..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:36

Ik wist dat die reactie zou komen van de warmbloeden, maar ik heb nooit gezegt dat het bij de warmboeden niet voorkomt :P Dat was ook niet de vraag natuurlijk. Er zijn genoeg warmboeden die stuk gereden worden en er zijn ook andere rassen met een minder fokbeleid. Er zijn rassen waar inteelt weer een nadee brengt, zal ik niet ontkennen. Voor mij is alleen het fundament erg belangrijk, daar wil ik naartoe fokken in de jaren. Binnen de appaloosa pony's zal je dan ook met andere rassen moeten dekken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:16

lailapri schreef:
Dat er röntgenoogisch gekeurd wordt is alleen maar goed, maar gebeurt dat ook bij de dekhengsten die niet naar een elite veiling gaat?

Veiling is alleen voor jaarlingen. Elke dekhengst die de dekdienst in gaat wordt röntgenologisch gekeurd.

Tuurlijk zal er wat ingespoten worden, maar hoe denk je dat dat in de rest van de topsport gaat? Het verschil is wel dat er in de drafsport geen recreatief/basissport onderdeel is, zoals bij dressuur en springen.
Inteelt zal je bij de Dravers niet hebben, of je moet er bewust mee fokken. Daar is veel bloedspreiding doordat er vanalles geïmporteerd wordt vanuit Frankrijk, Amerika, Zweden, Italie, enz.

Ik ben het met Rianne eens dat het vaak in de (on)kunde van de ruiter ligt. De Draver is goedkoop en dus bereikbaar voor een grote groep mensen die niet teveel geld wil besteden aan de aankoop omdat ze toch recreatief willen rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:09

Volgens mij gaat het topic over de draver en niet over de dressuurpaarden. Maar goed draver is het beste en sterkste paard wat je kan hebben, beter als menig kwpn, nrps, fjord, hf, etc.

jeanette1952

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:34

Sinds 2 jaar heb ik een draver, zij had eerst heel veel stress, en ook gewoontes alles moest snel. Snel de bak in, snel de stal in en snel draven. Na een aantal maanden werd zij rustiger door consequent de rust er in te brengen en geen moeilijke dingen te doen die lichamelijk nog niet konden. Hierna kon ik wat meer oefeningen doen en haar voor de rekreatie wagen rustig laten lopen. Onder het zadel kreeg ze ook meer oefeningen te doen, netjes op de volte draven, gebroken lijn in draf zonder te stoppen. Hier kreeg zij wel wat spierpijn van en ook weer stress. De afgelopen winter 3 maanden rust gegeven, wel elke dag naar buiten en nu de draad weer opgepakt.
Het gaat nu allemaal erg goed, alleen de galop zijn we nog niet aan toe.

Zij had hiervoor jaren gekoerst en door een te zwaar persoon ingereden die niet verder met haar kon.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:43

Ik heb niet zoveel met dravers. 8 van de 10 keer kun je een draver wel herkenen hoeft natuurlijk niet negatief te zijn.

Ik zou er niet snel voor kiezen, heb weleens op zo'n franse? draver gereden. Man wat een hel serieus daar moest je echt op leren rijden. En gezien ik daar maar paar keertje op zat kon ik gewoon niet wennen aan z'n manier van lopen. Nu is dat nu wel per paard verschillend en wil dat niet zeggen dat elke draver zo loopt. Maarja zou er inderdaad niet snel naar gaan kijken maar je weet het nooit natuurlijk. Van de ene kant zijn ze natuurlijk vrij goedkoop wat ik dan weer voor een recreatie paard wel zo prettig vind. Ik ben namelijk geen ambitieuze ruiter en hoef geen paard van een paar duizende euro's. En dan is een draver op zich geen slechte keuze.

Dit is gewoon hetzelfde als mensen die geen fries, fjord of haf willen ieder z'n eigen ding toch?

Ben wel van mening dat een jury je er niet op afkeurd vind ik namelijk een erg makkelijke smoes. Als je goed genoeg rijdt krijg je wel de punten die je verdient. Uitzonderingen altijd maar als je zovaak "slechte" punten krijgt omdat je met een draver rijdt zul je eerder eens kritisch naar je rijstijl moeten kijken!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:45

Tsja, je koopt natuurlijk geen dressuurpaard als je de springsport in wilt, je koopt geen westernpaard als je de dressuursport in ilt en zo geld het ook voor een draver. Een draver is het best in: harddraven op de baan (zegt niet dat ze verder niks kunnen, voordat er iemand boos op me word ;-)). Dus dat is al een punt wat ze 'tegen' hebben. Wat ik al eerder las ze gaan snel wijd achter en bovendien is de achterhand gemaakt om te stuwen/duwen en niet om te dragen. Dus dat is zeker in de dressuursport geen pre! Daar heb je dus al punt 2 en 3. Het type paard zoals 'de draver' eruit ziet moet maar net je type zijn. Mijn type is het niet, hoewel ik best leuke dravers onder het zadel en in mijn lessen langs heb zien komen.
Dan heb je vaak ook nog te maken met de (on-)buigzaamheid, de galop en het karakter. Dat laatste kan zowel in je voordeel als in je nadeel werken, dus je moet er zelf ook maar net de persoon voor zijn.
Lijkt mij een hoop redenen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:07

Een draver heeft het exterieur om zo hard mogelijk te draven. Daarbij moeten ze zich langmaken en gaan ze over zo veel mogelijk bodem. Achter stuwen ze en gaan vaak wijd. Perfect voor harddraverijen.

Maar het gaat recht tegen alle dressuurpriciepes in.

Daarin moet een paard opgericht op het achterbeen kunnen verzamelen. Achter mag hij niet wijd gaan. Hij moet opwaarts bewegen en zich makkelijk kunnen sluiten.

Natuurlijk kan je een draver goed dressuurmatig rijden. Maar hij heeft wel zo zijn fysieke beperkingen voor de dressuur en daar dien je rekening mee te houden. Veel draver hebben moeten met op het achterbeen te komen en zullen op de voorhand duwen en in de hand gaan hangen. Dat komt ook doordat een draver veelal een korte nek heeft en een horizotaal geplaatste hals.

Omgekeerd zal een sportwarmbloed geen potje kunnen breken op de drafbaan. Hij kan zich niet zo langmaken als een harddraver. Hij kan wel over veel bodem gaan maar zal met zijn opwaartse beweging veel energie verspillen en gewoonweg niet hard genoeg gaan. Ze missen longinhoud om het zo lang zo snel vol te houden.

De getoonde Orlov draver is niet een best voorbeeld. Die heeft een heel ander exterieur dan de huidige standardbreds. De Orlov heeft een veel meer opwaarts model met een gevelfde hals en lange nek.

Jappeloup de luze is natuurlijk een in frankrijk gebruikelijke kruising en zeker een zeer moeilijk te rijden heerschap...zie de ijzer winkel die hiij in zijn mond heeft.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:26

Opzich heb ik niks tegen een draver, enkel een dier dat getraind is om de baan op te gaan zeg ik nee tegen.
Deze dieren worden zo jong getraind dat ze toch sneller slechter worden (is mijn ervaring dan ;) )
En ik rij mijn paardjes liever zelf in op mijn eigen manier, zoals ik bij mijn pony gedaan heb.

sannoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:04

Ik ben al 3 jaar de gelukkige eigenares van een fantastische draver. Echt een braver en liever paard vind je niet.
Je kan er een kind op zetten en hij gaat zelfs voorzichtig lopen. Ho is Ho whatever! dus al ontploft er een bom als ikz eg ho dan gaat hij niet!
Ik kan met hem western rijden, ik kan met hem dressuren, ik kan met hem endurance doen ik kan met hem boscrossen.
Hij is geheel optomingloos te rijden puur op zit.
Geloof me nou een meer veelzijdig en betrouwbaar paard bestaat niet!!
Amen O:) O:)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:14

Ik moet vreselijk lachen om de mensen die zeggen dat vooral de paarden die gekoerst hebben van die zenuwpezen en heethoofden zijn.. Die van mij heeft gekoerst, en behoorlijk ook, en is absoluut geen zenuwpees, integendeel! Hij is eigenlijk gewoon lui te noemen :Y) Het ligt echt aan de bloedlijn, net zoals je ook nerveuze KWPN-ers hebt (die vind ik persoonlijk nog erger..!)

Een Draver is niet voor iedereen weggelegd, je moet er mee om kunnen gaan. Als je echt serieus plannen hebt richting dressuur of springen, dan zou ik wellicht ook een ander ras kiezen. Maar dat wil zeker niet zeggen dat het niet mogelijk is met een Draver. Met mijn vorige Draver heb ik ook wat wedstrijden gereden, en altijd een winstpunt en prijs gehad. Ja, daar zat werk aan, nee je kan vaak niet na 3 maanden al aan wedstrijden beginnen. Er kan een heel lang voortraject aan zitten. Veel mensen willen toch op korte termijn resultaat zien!

Mensen herinneren vaak alleen de slechte gevallen, en vergeten de goede ;)

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:17

Marrit13 schreef:
Ik moet vreselijk lachen om de mensen die zeggen dat vooral de paarden die gekoerst hebben van die zenuwpezen en heethoofden zijn.. Die van mij heeft gekoerst, en behoorlijk ook, en is absoluut geen zenuwpees, integendeel! Hij is eigenlijk gewoon lui te noemen :Y) Het ligt echt aan de bloedlijn, net zoals je ook nerveuze KWPN-ers hebt (die vind ik persoonlijk nog erger..!)

Een Draver is niet voor iedereen weggelegd, je moet er mee om kunnen gaan. Als je echt serieus plannen hebt richting dressuur of springen, dan zou ik wellicht ook een ander ras kiezen. Maar dat wil zeker niet zeggen dat het niet mogelijk is met een Draver. Met mijn vorige Draver heb ik ook wat wedstrijden gereden, en altijd een winstpunt en prijs gehad. Ja, daar zat werk aan, nee je kan vaak niet na 3 maanden al aan wedstrijden beginnen. Er kan een heel lang voortraject aan zitten. Veel mensen willen toch op korte termijn resultaat zien!

Mensen herinneren vaak alleen de slechte gevallen, en vergeten de goede ;)

Ben ik het helemaal mee eens!

Ook willen mensen vaak veel galopperen valt me altijd op; want men vindt galop de lekkerste gang, tja, dan zit je niet helemaal goed..