Koudbloeden (algemeen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:25

Ik vind die drumhorses werkelijk prachtig moet ik zeggen,ondertussen uitgevogelt dat ik meer informatie krijg door op de hengsten te klikken haha ;) het karakter van die paarden spreekt me dan ook weer heel erg aan. Het is alleen zo jammer dat je in de omgeving waar ik woon bij de gewone rijscholen dit soort paarden nauwelijks tegenkomt. Het liefst wil ik als ik weer ga lessen op dit soort paarden rijden om er meteen al vertrouwd mee te raken maar ik geloof niet dat er maneges zijn met hoofdzakelijk koudbloeden,in ieder geval niet in noord holland?

rommulus

Re: Koudbloeden (algemeen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:32

meer info over de drum horses vind je wel bij tinkers hier op bokt
ze zijn namelijk de "te" grote tinkers en de grote kruizingen daarvan

karakter is vaak vergelijkbaar met tinkers
je hebt je goedzakken en de wat hetere paarden er tussen ;)

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:14

Ik zou zeggen kom eens kijken in Hoogkarspel...

Chevano hiervoor al een berichtje geplaatst heeft een Noriker en ik heb een clydesdale.
Niet zo'n hele grote, iets van 1.72m ofzo.

Vanaf Haarlem ruim een half uurtje rijden denk ik, dan kan je eens zien hoe ze in het echt zijn.

Die van mij is superbraaf in omgang, echt lief en zeker niet lomp en met rijden scheelt het wel eens de ene of de andere dag, het is een echte merrie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:23

Op tinkers bungel je niet met je benen onder de buik hoor, ik heb een tinker van 1,55 en ben zelf 1,73. Mijn voeten bungelen er ook niet onderuit. Tinkers zijn vaak breder, dus je benen bungelen er niet zo gauw onder hoor.

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:29

Ik verzorg zelf een bels en zou niet anders meer willen <3

Afbeelding

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 00:42

Peetjuh schreef:
Ik verzorg zelf een bels en zou niet anders meer willen <3

Afbeelding

echt een prachtbeest :) ik vind ook dat grijze erg mooi in combinatie met de donkere benen. Is het nog gebruikelijk om de staart te couperen? Wat is zijn/haar (kan het niet echt opmaken van de foto) karakter? Rijdt je ook actief met 'm? Ik heb me suf gezocht op youtube maar erg veel filmpjes over belgische trekpaarden onder het zadel kan ik niet vinden. Zijn ze wel geschikt (ook qua lichaamstype) voor bijv. een stevige buitenrit ook qua galop ect.? Wat ik veelal lees is dat ze erg veel uithoudingsvermogen hebben maar dan vooral in een rustig tempo,ik ben ook niet echt een crosser maar een galopje zeg ik geen nee tegen. Ik ben totaal geen wedstrijden type dus hardcore dressuren hoeft het paardje niet maar zou wel fijn zijn om lekker mee te komen in een les

@Mindim: Ik zit waarschijnlijk nog met mijn hoofd bij maat 'grote pony',in de tijd dat ik nog actief paardreed was ik ook een stukje jonger en wat korter dus ik schatte me wel in bij een iets groter stokmaatje. T'is even passen en meten maar ik zou niet het gevoel willen hebben dat ik niet 'in balans' sta met het paardje en er als een soort toren bovenop zit. Vind ik persoonlijk ook voor het beeld niet zo'n fijn gezicht. Het verschilt per paard weer denk ik :) Ik spook geregeld door het tinker forum trouwens,kan helemaal wegzwijmelen bij al die mooie foto's.

On a totally different note, hoe stijgen jullie trouwens op bij de grotere jongens? Gebruiken jullie een krukje of iets dergelijks? Heb me altijd afgevraagd hoe mensen dat doen,ik heb zelf nooit op een paard gezeten dat groter was dan +/- 1.65,en ja ik ben een stijve hark :Y)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 01:13

Ik stijg altijd met een krukje op, ook op de westernpoown die wat kleiner is.
Je bent hier welkom om eens te "passen" heb geen idee hoever je bij ons vandaan zit.
Zal morgens eens zoeken of ik foto's heb.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:22

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben trouwens ook 1.82m en met mijn dressuurzadel vind ik wel dat mijn benen er iets onder hangen, maar dat is net voor welk type paard je gaat en welk zadel. Als ik op mijn paardje zit lijkt ze ook nooit zo groot, tenzij je er naast staat natuurlijk :D
Al zou ik er een veelzijdigheidszadel opleggen dan zouden mijn benen er niet onder hangen.

Ook nog een foto met mijn stockzadel.
Afbeelding
En een actiefoto :D
Afbeelding

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:33

In mijn profiel staat ook een foto van mijn TP onder het zadel, alleen staat hij stil :D
En dit is Tycho van Jaan op bokt: http://www.youtube.com/watch?v=ZZ6yXJ1nlj8
Dit is Meike van Pompompom
http://www.youtube.com/watch?v=Zu651qBphIk
Vera van Verography
http://www.youtube.com/watch?v=wX3NPh7MjhQ

Ze kunnen behoorlijk sjouwen hoor! Het rijdt precies als een ander paard, ze zijn echt niet stijver of trager oid. De galop is bij trekpaarden inderdaad vaak wat minder, het zit er van nature niet erg ingebakken. Ik train mijn paard er heel veel op aan de longe, het gaat al steeds beter en hij houdt het steeds langer vol. Opstappen doe ik wel met een kruk, maar niet omdat hij zo groot is. Het is ook beter voor je zadel en voor je paard, vandaar!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:47

Sjoe, mijn beider knollekes zijn gewoon al genoemd! :D

Maar ik 'heb' dus 2 trekpaarden, 1 Belgische, Fleur, bijna 17 en kleine maat (rond de 1.63m)
Numero 2 is Tycho, groooote maat (ong. 1.76m), Nederlands Trekpaard en afgelopen woensdag is hij 5 geworden.

Ze zijn beide hartstikke lief en eerlijk, maar verder 2 totaal verschillende karakters!
Fleur is 80% van de tijd het voorbeeld van het trekpaard; nuchter, bomproof en rustig. Maar schijnt bedriegt, wat ze heeft zo dr spatjes! ;) Maar nooit in gevaarlijke situaties, dus ik kan er hard om lachen!
Tycho is juist bij nieuwe situaties erg gespannen, kan kort, maar heel heftig reageren, maar is het goed, dan is het ook ECHT goed en is hij het meest nuchtere paard wat je kan bedenken!

Wat looplust betreft ook hele verschillen. Fleur is compact en vierkant, echt het 'ouderwetse' type trekpaard <3, terwijl Tych slanker, langer en hoger op zn poten staat, meet t 'luxe' type.
Hij kan ook enorm draven en vindt dit makkelijker dan stappen, bij Fleur net andersom.

Ik rijd beide onder het zadel, zonder zadel en ze lopen aangespannen. En we slepen, wandelen en fietsen ook.
Met Tycho heb ik pas geleden mijn eerste dressuurwedstrijd gereden (zie topic in mn onderschrift)
Galop vind hij beetje lastig soms, vooral rechts, maar als ie t doet ziet en voelt het wel makkelijk en hij zit heerlijk!

Fleur rijd ik liever zonder zadel, dan zit ze zo lekker:

Opstappen.....Gewoon vanaf de grond, zonder zadel lukt het me bij Fleur nog om er vanaf de grond op te springen, maar gebruik vaak een prullenbak ofzo. Bij Tych een pootje krijgen zonder zadel of via een hoger iets.

Euhm.......dat was wel ff genoeg voor nu denk ik zo ;)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:51

Claudia78 schreef:
Hallo, ik vind zelf de koubloedige paarden ook het leukst <3 Zelf heb ik tinkers gehad en friezen.
Ik heb nu nog 1 friese ruin maar die is in zijn hoofd helaas alles behalve koudbloedig. Snel schrikkerig afgeleid ect.
Dus niet alle koudbloedjes zijn even makkelijk.

Wat betreft friezen, dat zijn warmbloed paarden... :)

Ik zelf heb een fjord, heerlijk diertje, maar ik heb niet speciaal voorkeur voor koudbloeden :)

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 15:04

Leuk dat jullie alle filmpjes hebben gelinkt :) ziet er echt heel gaaf uit allemaal! Gisteren een beetje rondgelezen over belgische trekpaarden,klopt het dat belgische,nederlandse en zeeuwse trekpaarden allemaal hetzelfde 'ras' zijn? Stond in een rasbeschrijving maar zelf heb ik geen idee of dit ook echt waar is. Hebben jullie je paarden vanaf veulen af aan of al beleerd gekocht?
En inderdaad,zonder zadel lijken ze me echt heel comfortabel zitten :) is het zowiezo lastig om een passend zadel te vinden?

@Garffpamela, ik vind je er top uitzien op dat paardje,helemaal niet te lang ofzo :) bedankt dat je het liet zien nu kan ik mijn beeld een beetje bijschaven. Ook bedankt voor de uitnodiging,ik zal je zeker binnenkort eens een pb'tje sturen als je het tegen die tijd nog ziet zitten om een bezoekje te krijgen :D

@Coydog, ik woon in Haarlem (noord holland) , helaas heb ik geen auto (of rijbewijs :o ) maar de trein komt overal denk ik. Kan altijd nog een taxi bellen als je ergens in the middle of nowhere zit,lief dat je het aanbied! hetzelfde geldt als bij garffpamela,binnenkort een pb'tje als je het dan nog ziet zitten :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:00

Ja, is in principe wel hetzelfde, maar zijn wel verschillende stamboeken. De ene dus in Belgie en de ander in NL :P ;)

Fleur is gekomen toen ze 2/2,5 was. Tycho hebben we vanaf veulen zijn; hij was 5 maanden toen hij bij ons kwam.

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:24

Koia schreef:
echt een prachtbeest :) ik vind ook dat grijze erg mooi in combinatie met de donkere benen. Is het nog gebruikelijk om de staart te couperen? Wat is zijn/haar (kan het niet echt opmaken van de foto) karakter? Rijdt je ook actief met 'm? Ik heb me suf gezocht op youtube maar erg veel filmpjes over belgische trekpaarden onder het zadel kan ik niet vinden. Zijn ze wel geschikt (ook qua lichaamstype) voor bijv. een stevige buitenrit ook qua galop ect.? Wat ik veelal lees is dat ze erg veel uithoudingsvermogen hebben maar dan vooral in een rustig tempo,ik ben ook niet echt een crosser maar een galopje zeg ik geen nee tegen. Ik ben totaal geen wedstrijden type dus hardcore dressuren hoeft het paardje niet maar zou wel fijn zijn om lekker mee te komen in een les

Dank je wel. De staarten van de paarden mogen nu niet meer gecoupeerd worden, Truus komt uit Belgie en toen (9 jaar geleden) mocht het volgens mij nog wel.
Truus haar karakter is lief, ze kan nog wel eens eigenwijs zijn maar daar hebben wel meer paarden last van ;)

Ik ga met haar altijd naar buiten en ze zet bijna geen stap verkeerd, mocht ze een keer schrikken ofzo zet ze eerder een stap opzij dan dat ze gaat rennen/ bokken of steigeren.
Het "normale" galop werk is voor haar geen probleem, ik ga ook nog wel eens met haar naar het strand en dat gaat ook super, behalve het water in gaan dan, daar is ze geen fan van :=

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:15

ik sta op dezelfde stal als graffpamela .
ik zelf men veel meer . Maar soms stap ik er ook op ben niet de lichtste maar het gaat heerlijk. En koudbloeden zijn ook goed te rijden in de dressuur.
Afbeelding
Afbeelding

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:18

hoi,

wij zelf hebben ook een fjord.. daar kun je een kintje van 3 nog opzette, er zit helemaal geen kwaad in

en ook in de zee gaat hij gewoon... en kan ook nog eens goed springen (A)

xx

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:00

ik zit ook in de belgen :D
rij al jaar met een belgisch trekpaard dressuurmatig (zie profiel)
heb sinds een jaartje mijn eigenlijk veulen gekocht (veulen an bovenstaande merrie)zie onderschrift
en rij nu sinds kort nog een 3 jarige belg bij :)

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 22:58

Hmm ik twijfel nog,qua postuur vind ik belsjes weer heel mooi maar qua lenigheid denk ik dat shires/clydes/drums waarschijnlijk ook (?)toch iets makkelijker bewegen. Ik weet dit natuurlijk niet zeker maar dit maak ik op vanuit de youtube filmpjes die ik heb gezien. De trekpaardjes die ik op de filmpjes heb gezien lijken toch met veel pijn en moeite een (met gezonde tegenzin ;) ) galopje eruit te persen. Ik vind ze echt heel leuk maar alleen maar draven en stappen gaat op een gegeven moment ook tegenstaan gok ik :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:23

Koia schreef:
De trekpaardjes die ik op de filmpjes heb gezien lijken toch met veel pijn en moeite een (met gezonde tegenzin ;) ) galopje eruit te persen. Ik vind ze echt heel leuk maar alleen maar draven en stappen gaat op een gegeven moment ook tegenstaan gok ik :D

Dat lijkt waarschijnlijk maar zo. Ze hebben absoluut geen moeite met de galop.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:02

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HKIA7VA4.jpg
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E7PSS8KE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7BRZ8HZQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6O4J3HDQ.jpg
Afbeelding
Afbeelding
hoezo moeite met de galop? :P

de trekpaarden hebben over het algemeen een goede stap, daar ze daar op gefokt zijn.
door die goede stap hebben ze meestal ook een goede galop, de twee belgen dat ik rij prefereren de galop boven de draf.
de draf is vrij "spectaculair" als ze showen, met redelijk kracht en knieactie, maar meestal is die niet echt ruim (als ze zo uit het land getrokken zijn, na training verbeterd de draf uiteraard wel een heel stuk)
zowel de doorgereden belg, als de zadelmakke belg, springen in galop als het moeilijk wordt (bij de doorgereden bij het verruimen, bij zijgangen, etc, bij de jonge belg zodra ze iets niet snapt :D )

ze zijn iets minder soepel, minder makkelijk vanachter naar voor te rijden, maar bij mij hebben ze de voorkeur tegenover shires en boulonnaisen.
shires zijn ook erg groot en lang, dus heel moeilijk bij elkaar te rijden ...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:29

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:59

Helaas wil het filmpje niet laden :(
Ben blij om een uitleg te horen :) misschien heb ik net de filmpjes gezien waarbij het paard niet zo'n zin had. Ik ben natuurlijk ook (nog) niet echt een kenner dus ik gooi alle vragen gewoon in de groep :D
Zwartschimmels vind ik echt geweldig,komen vossen niet zo vaak voor?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:00

De vossen zijn geen Belgische trekpaarden, maar vaak ook Ardenners. Dat is ook een trekpaardenras.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 15:55

HorseTopShop schreef:
De vossen zijn geen Belgische trekpaarden, maar vaak ook Ardenners. Dat is ook een trekpaardenras.

weer wat geleerd :D :o

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:06