kruisingen zijn zonde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kruisingen zijn zonde

eens
39 (12%)
gedeeltelijk eens/oneens
105 (32%)
oneens
181 (55%)

Totaal aantal stemmen: 325

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:29

shera schreef:
Van kruisen krijg je soms de leukste paarden.
Ik hou wel van een leuke mix :D

juistem! anders had ik nu nooit zo een leuke knol gehad! :+

tja ik vind hafjes leuk....ik vind fjordjes ook leuk....lastig :=

maar nu heb ik gewoon van allebei wat :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:36

Als je weloverwogen een hengst zoekt voor je merrie kan het best zijn dat de best passende hengst een ander merkje heeft.
De hengst van de buren nemen omdat die goedkoop is of zo lief hinnekt is ook met stamboek dieren een domme keuze.

Mij maakt het niet uit, karakter is erg belangrijk en een dier moet gezond zijn en correct in elkaar zitten om er verantwoord mee te fokken. De rest is smaak en daar valt altijd over te twisten.

Verder zijn papieren bij een ruin niet interessant. Bij een merrie wel, al is het alleen maar om te weten welke hengst je moet laten staan als je er een veulen uit wil fokken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 01:13

Ik ben al jaren dolgelukkig met mijn mooie kruising. Krijg ook regelmatig hele leuke reacties op hem. :D
Wat kan mij het schelen dat er geen papiertje bij zit? Ik geef daar namelijk helemaal niets om. :D
Voor mij is mijn paard het allermooiste en -liefste paard ter wereld. En hij ziet er bepaald niet standaard uit met zijn opvallende kleurtje. Daar kan menig raspaard nog een puntje aan zuigen. :P

Overigens ben ik helemaal niet voor massaal fokken, want naar mijn idee zijn er gewoon teveel paarden. Zowel qua rassen als kruisingen. Als ik alleen al op MP rondkijk, schrik ik gewoon van het aantal paarden wat (veel te lang) te koop staat. De mijne zal wel een ongelukje geweest zijn, vrees ik, want die is meteen van de fokker met moeder en al naar een handelaar gegaan. Mijn paard was toen als veulentje nog maar 2 weken oud. Triest is dat eigenlijk. Na 5 eigenaren, is hij bij mij gekomen, toen hij 2 jaar oud was. Hij gaat nooit meer weg, ik hou zielsveel van dit ene bijzondere paard. :+:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 01:27

Succubi schreef:
Maartje1990 schreef:
Zo vind ik het bijvoorbeeld echt ronduit zonde om met haflingers te kruisen. Er worden jaarlijks vele jaarlingen/tweejarigen geslacht omdat er gewoon teveel haflingers zijn! En 'niemand' ze wilt hebben en dan zijn er mensen die nog eens kruisingen gaan maken ook! idem dito voor de papierloze haflingers echt zonde! terwijl zo'n stel mooie haflingers geslacht wordt! En daarbij, haflingers zijn niet zo'n hele dure paarden, dus je kunt een leuke haflinger hebben voor niet veel geld. Geen reden dus om te kruisen :)

Ik ben 't dus gedeeltelijk eens/oneens (het is maar net hoe je 't bekijkt)

_O- _O- _O-

Niks mis met mijn HAFLINGER kruising hoor. En geloof mij, ik heb héél wat biedingen en aanvragen voor dit veulen gehad.
[img]http://i48.photobucket.com/albums/f244/teigetje16/VEULEN/Foto3113.jpg[/ig]
[img]http://i48.photobucket.com/albums/f244/teigetje16/VEULEN/DSC01033.jpg[/g]

vind je dat lachwekkend? paarden die geslacht worden, nee in dit geval.. haflingers, die geslacht worden omdat er mensen zijn (zoals jij) die 't 'leuk' vinden haflingers te kruisen? en die haflingers dus maar dood moeten? hmm? nee niet grappig nee. Die HAFLINGERS worden niet verkocht, ik zeg niks over de kruisingen. Lezen is ook een vak :)

En daarbij een heel groot deel van de mensen begrijpt mij verkeerd en kijkt te zeer naar dat wat ze zelf hebben. Ik zeg niet dat er iets mis is met kruisingen an zich, ik vind 't alleen zonde. Ik heb zelf een hele leuke lieve kruising in de wei lopen en die zou ik ook voor geen goud van de wereld willen missen! Maar, gezien 't feit dat 'men' hard werkt om bepaalde rassen te creeren en er dus paarden gewoon geslacht worden etc. ja, vind ik het zonde ja :) en dat is dus de stelling de stelling is niet 'kruisingen zijn stomme paarden'

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 01:28

ik ben het oneens, zolang het goed gedaan word vind ik een kruising prima!

Sommige kruisingen pakken zelfs super uit... echter als je kruist voor verkoop vind ik dat je indien je zuiver ras hebt ook een zuiver ras moet behouden..hoeft niet direct met papier ofzo maar een mooie hengst hoeft niet altijd van top bloed te zijn en dus heus niet altijd super duur.

is het voor jezelf vind ik het weer wat anders..

iig ik ben dr niet direct tegen zolang het maar goed gedaan word.

Maartje1990

Re: kruisingen zijn zonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 01:30

dan ben je 't toch gedeeltelijk eens/oneens? :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 01:38

Ik vind het geen zonde.
Vrijwel alle huidige rassen zijn ontstaan uit kruisingen (ook Haflingers) en stamboeken als bv het KWPN, AES, NRPS enz bestaan allemaal uit kruisingen.
En wat te denken van bv een AraboFries? Is ook nog een vrij jong ras maar gekruisd met de bedoeling het Friese ras te verbeteren.

Het kruisen op zich vind ik dus helemaal niet fout, als het maar wel met een bedoeling gebeurd, zowel binnen stamboeken als bij de particulier. Kijk als ik een Welsh merrie heb en ik zet daar een Friese hengst op (om maar gewoon wat te noemen) dan moet ik wel een bepaald beeld hebben van wat ik voor ogen heb als fokproduct en niet die hengst gebruiken alleen omdat die toevallig van de buurman is en dus goedkoop en dichtbij.

In het laatste geval heb je het over vermeerderen ipv kruisen en daar ben ik wel tegen, er lopen al genoeg 'vermeerderde' paarden rond, ook binnen sommige rassen, shetlanders bv.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 03:14

Lastig.

Ik kan zeggen dat ik het zonde vind van het ras, maar was ze op het moment met sommige rassen doen vind ik ook niets...
(Haflingers die helemaal sportgefokt worden, KWPS'ers die dan wel geweldig gebouwd zijn maar waar niet mee te rijden valt, enz.)

Wat ik wel écht een nuttige kruising vind: quarter x arabier.
Da's echt het beste van twee werelden soms...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 07:37

Kelly1992 schreef:
voor topsport vind ik dat je weer niet moet gaan kruisen!

Hangt er van af welke topsport. In de endurance is draver x arabier zeker geen slechte keus. Die worden ook bewust voor dat doel op stapel gezet.
En hét voorbeeld van een topsportkruising is natuurlijk de anglo-arabier. Prima paard voor SGWs.

Zelf heb ik ook bewust een paar kruisingen 'gemaakt'. Arabier x Tennessee Walker. Gangenpaarden met een beetje meer uithoudingsvermogen.

En vergeet de Aegidienberger niet: IJslander x Peruaanse Paso. Ook een nieuw 'ras' dat puur uit kruising van bestaande rassen is ontstaan.

En in feite is de KPWNer natuurlijk hét vuilnisbakkie bij uitstek.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:59

Vind t altijd zooo jammer als mensen alleen maar naar het uiterlijk en het papiertje kijken. Mijn Goodtimesx Elcaro (twee goede lijnen) had van beide hengsten het negatieve mee, waardoor hij voor ons niet te rijden was. Toen gingen we wel voor een sportpaard met een mooie afstamming. Tweede ronde kamen we uit bij een KWPN kruising (moeder was haf). Hij heeft van beide paarden de goede kwaliteiten (met van beide kanten goede afstamming). Hierbij was karakter en betrouwbaarheid veel belangrijker.

Nogmaals, een goed (sport)paard heeft geen kleur en etiketje.
Alleen willen mensen dat erg graag wel.......vooral dat etiketje. Ik heb niet de illusie dat een kruising met een koudbloed standaard tot hoge prestaties kan leiden (ze zijn er wel), maar er zijn zoveel kruisingen die daarvoor wel het sportpaardtype mee hebben.....
En opmerkingen als 'een kruising is alleen goed voor recreatie' heb ik echt broertje dood aan, da's zo kortzichtig.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:52

ik heb zat mooie haflinger kruisingen gezien hoor!
en ook al zijn die er niet of wel, paarden worden toch wel geslacht!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:55

@Maartje, je opmerking over paarden die geslacht worden irt kruisingen snap ik niet.....zoals DW zegt, dat gebeurt toch, heeft niets met kruisen te maken.....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 29-03-10 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:58

ik heb het ook nog nooit gehoord dat ze ze zomaar naar de slacht doen hoor!
meestal moet er wat mee aan de hand wezen!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:59

Arabo-Fries, vind ik een ontzettende mislukking. Ik kan er het mooie niet van in zien. Heb ooit 1 mooie arabo-fries gezien, maar voor de rest vind ik er niks aan.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:00

Helaas zijn er wel handelaren die paarden op transport naar Italie zetten als ze ze niet kunnnen verkopen.......
Triest maar waar.
Maar bijvoorbeeld haflingers wegbrengen om door te gaan met kruisingen, nee

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:03

het was toch met doel om het inteelt te voorkomen?

ja maar dat heeft wel zijn redenen, als je een gemiddeld braaf paard hebt, verkoop je die altijd wel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:07

Ach, hier ook een kruising: Dartmoor x onbekend. Moet zeggen dat er een leuke pony uitgekomen is hoor (zie profiel). :) Overigens was het niet de bedoeling, de moeder was drachtig gekocht (vandaar de onbekende vader).

Ik heb niks tegen kruisingen, vind ze vaak zelfs leuker dan de rassen op zichzelf waaruit ze gekruist zijn. Ik heb bijv. niet zo heel veel met Haflingers (uitzonderingen daargelaten) maar die kruising op de vorige pagina vind ik schitterend, en ik heb ook wel vaker leuke Haf x Fjord kruisingen gezien. Een kruising kan het leuke van beide ouders meekrijgen, al moet ik zeggen dat ik ook wel een aantal 'mislukte' kruisingen heb gezien, maar het is ook maar net waar je je paardje voor wilt gebruiken...
Ik zou zelf sowieso niet fokken, maar als ik dat zou doen dan zou ik het veulentje zelf houden. Het maakt mij dan ook niet uit of het een kruising is of niet.
Maar eigenlijk zijn alle rassen/stamboeken voortgekomen uit kruisen, het KWPN bijv. is een 'bij elkaar geraapt zooitje' als je het zo zou bekijken. ;)

Maar goed, ik hecht ook niet zoveel waarde aan papier. :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:17

Laatst bijgewerkt door Neonlight op 29-03-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:18

Ik denk eigenlijk niet dat het de bedoeling is dat iedereen hier zijn kruising komt showen. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:24

Fiffill schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat het de bedoeling is dat iedereen hier zijn kruising komt showen. ;)

Dat denk ik ook...

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:25

Misschien niet, maar best leuk om wat kruisingen te zien :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:26

Ik vind..... dat je een kruising niet 'zomaar' moet fokken.
Je MOET gewoon van te voren een bestemming voor het veulen hebben.

Zelf heb ik een Paint x Haf......hartstikke leuk.
En een Shire x Tinker......maar dat is dan eigenlijk een Drumhorse, dus dat telt niet helemaal ;)

Als je ze wil zien, moet je maar in mijn profiel kijken ;)

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:26

Ik vind het zo een onzin dat kruisingen niet goed kunnen zijn of dat het slecht is voor stamboeken enzo. Het gaat om het karakter van het dier, en niet om het uiterlijk toch? Ik heb liever een lelijk paard voor het oog maar dat het ondertussen een schat is. dan 1 die knap is maar een monster in omgang.

Aankomende zomer laat ik mijn draver merrie ook dekken door een KWPN-er, dit veulen zal ik dan ook in mijn bezit houden. Dus jaa het is maar hoe je het allemaal bekijkt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:28

Paintlinger schreef:
Ik vind..... dat je een kruising niet 'zomaar' moet fokken.
Je MOET gewoon van te voren een bestemming voor het veulen hebben.

Zelf heb ik een Paint x Haf......hartstikke leuk.
En een Shire x Tinker......maar dat is dan eigenlijk een Drumhorse, dus dat telt niet helemaal ;)

Als je ze wil zien, moet je maar in mijn profiel kijken ;)

Ik vind dat eigenlijk opgaan voor alle veulens die je fokt, of ze nu kruising zijn of niet. :) Dat je iig al een beetje weet of je het veulen wilt houden of dat je het kwijt kunt.
En dan heb ik het niet over fokstallen oid, maar over particulieren.

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:29

Gedeeltelijk mee eens/oneens. Voor de gezondheid van het paard is het waarschijnlijk een grote plus, van doorfokken met een beperkt aantal lijnen komen alleen maar narigheden. Vers bloed is vaak heel goed. Maar lukraak kruisen niet, er moet wel bij nagedacht worden.