Kruising HaflingerXDraver

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:15

Waarom kruisen? Omdat kruisingen sterker kunnen zijn dan doorgefokte raspaarden???!!! Waarom moet een paard economische waarde moeten hebben. Voor velen van ons is het een hobby. En daarbij zal ik altijd voor een ruin gaan....dus nooit een fokwaarde. Ik denk dat je een beetje van je pad bent gedwaald door hier te reageren....Mijn kruising is niet alleen geharder maar ook nog eens veelzijdig dan mijn vorige (met zeer goed paier gefokt) paard....een sportpaard. Overigens weet ik zeker dat als ik jou mijn paard laat zien jij er geen kruising uit gaat halen maar gelijk Samber gaat roepen...en dat geldt voor meedere kruisingen....alleen een echt geoefend oog herkend ze(op karakter). Mijn mening

Sorry TS beetje off topic maar dat krijg je als er wat kortzichtiger wordt gereageerd.
Wat ik al eerder zei, volg je gedvoel en de rest komt vanzelf.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:21

btw, nog ff reageren, als laatste, zodat er terug ontopic kan gegaan worden en ik jullie niet meer stoor met mijn mening...

de ' ' rond paard kwamen vanuit het oogpunt dat ik een halfinger een groot uitgevallen pony vind en geen paardenras...
en ja, technisch gezien zit ik daar verkeerd maar hey, who gives a ...?

Kijk, iedereen doet wat hij/zij wil, en ik geef mijn mening en kan er dan ook volledig mee leven dat een ander het ook doet...

En trouwens, ik rij met mijn volledig BWP-gefokte ook zowel dressuur als springen hoor, daar heb je echt geen kruising voor nodig :)

bij deze kan deze discussie gesloten worden en kunnen jullie terug ontopic gaan!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:22

ach bwptjes en kwpnertjes zijn uiteindelijk ook allemaal kruisingen
ga jij maar eens naar de voorouders kijken ;)

nomorebokt

Re: Kruising HaflingerXDraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:24

ook een nabrander: Ik heb met mijn BWPer 17 jaar recreatief gereden...hij was sportpaard gefokt...directe afstamming alme z

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:27

s0173957: je vraagt waarom we een kruising zouden willen. Maar...waarom niet? Leg dat nou eens uit..waarom voor een bepaalde dicipline voor een bepaald ras kiezen en niet voor een kruising die het net zo goed, of zelfs beter kan doen?

Maar ts: we willen heel graag een foto zien en meer over het paardje weten :D
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 02-03-10 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:35

Nou, nou, iedereen heeft wel zijn of haar point gemaakt denk ik?
Voor zowel wel kruisen, als niet kruisen valt wel wat over te zeggen maar dat heeft niks met de vraag van de TS te maken ;).

Leuk ts, ben benieuwd of het hem gaat worden!
En je bent welkom om andere halfjes te komen kijken [HK] De Halflingers 2

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:41

s0173957 schreef:
Juangi schreef:
Het ene paardje komt er na hard werken en oefenen en bij de andere zit het al in het bloed.

Geen enkel, maar dan ook geen enkel paard komt ooit op niveau zonder dat het enorm veel werk gekost heeft.
Zelfs een Totilas niet...

Maar voor het ene paard gaat het veel makkelijker, die heeft het gewoon al mee in het bloed.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:45

s0173957 schreef:
Zo'n kruising kan voor jou net zoveel of meer betekenen dan een 'raszuiver' paard, maar economisch en foktechnisch gezien zijn ze quasi waardeloos.

Dit vind ik echt een geweldig lachwekkende opmerking
Mijn pony loopt ponyrennen in Duitsland en Nederland en is hier zeer goed in! Vele prijzen al behaalt enz.
Maar ik heb toch al best een keer een pony verslagen die mensen voor 15duizend euro speciaal voor de ponyrennen gekocht hadden dus zo waardeloos is mijn kruising toch niet dacht ik zo?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:50

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:57

Anoniem schreef:
Verder als we even op de draver kruisingen door gaan is er geloof ik ook nog een olymipsch kampioen! misschien zegt Jappeloupe de Luze je iets?

Jappeloup de Luze was niet een shot in the dark zoals vaak beweert wordt.
Zijn moeder was een Engels volbloed zijn vader een Anglo-Normandische draver (Tyroll II)
Een Anglo-Normandische draver is niet helemaal het zelfde als een standartbred. (zeker niet in 1963)

Het was niet de hengst van de buren die over het hek gesprongen is (zoals over jappeloup vaak beeerd word) maar een F1 kruising.
Het Selle Franche staat vol van dit soort "kruisingen" en dat was ook het plan van de fokker.

De moeder van jappeloup heeft galopeer vermogen aan haar kind toegevoegd. Een draver wordt daar niet op geselecteerd.

Een haflinger zal geen galopeer vermogen toevoegen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:58

Weer een verkropte dressuur ruiter S107blabla die hier weer even de sfeer moest verpesten :)
Ik denk dat jij als je je paard vertrouwt en er mee op buitenrit kan wat menig dressuur paar niet kan. dat jij daar meer plezier aanbeleeft als je je paardje hebt dat alleen maar wedstrijd moet lopen en moet presteren!

Succes met je aankoop!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:05

NienkeNiels schreef:
Weer een verkropte dressuur ruiter S107blabla die hier weer even de sfeer moest verpesten :)
Ik denk dat jij als je je paard vertrouwt en er mee op buitenrit kan wat menig dressuur paar niet kan. dat jij daar meer plezier aanbeleeft als je je paardje hebt dat alleen maar wedstrijd moet lopen en moet presteren!

Succes met je aankoop!

wat een onzin zeg..iedereen mag zijn of haar menig geven. Er wordt daar tenslotte omgevraagd.

Over de kruising zelf:

Hou er rekening mee dat dit naar allerwaarschijnlijkheid een paard of pony is die op de hand gaat hangen. Waarom....??

Een Haflinger heeft veelal een korte nek en korte hals. Vaak weinig ruimte bij de keeluitsnijding.
Dit is vaak nog erger bij de draverassen. Tel daarbij op dat een draver er de hals voor heeft staan. Dus niet een mooie hoge gewelfde hals.
Het gevolg is dat deze dieren veelal moeilijk kunnen afbuigen en dus gaan hangen hals je de teugels opneemt.

Een paardenras waar je dit veel terug ziet is het selle franche...daarin is veel draversbloed gebruikt in de fokkerij...
Het selle franche staat bekend om een moeilijke(dus hangen op de hand) te hebben.

Als dit geen probleem is...ga vooral je gang.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:08

kriebel schreef:
Haflinger kruisingen zijn over het algemeen veel sterker dan de gemiddelde kwpn'er. Het overgrote deel van de kpwn'ers heeft blessures (gehad). Dat kan ik van de 'zinloze' kruisingen toch echt niet zeggen.
Daarnaast zijn ze een stuk betrouwbaarder.

waar haal je deze kul in hemelsnaam vandaan???

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:12

s0173957 schreef:
Het lijkt mij, eerlijk gezegd, een zinloze kruising :)

Ik neem aan dat het 'paard' gebruikt zal worden als wandelpaard?

Sorry hoor mensen maar kan het toch echt niet laten om hier even een reactie op te geven.. Ik heb ook een Haflinger kruising, namelijk een KWPN x Haflinger. Ik ben Januari 2009 begonnen in de B met deze kruising en ben ondertussen M2 en opweg naar de Z hoezo wandel paard? Tevens kan het beest 1.30m springen! Vertel mij nou even wat er mis is met mijn kruising? Omdat ie haflinger bij zich draagt? Tevens als je verstand hebt van paarden weet je dat BWP'ers (Belgisch Warmbloed Paard) bijna het zelde is als de Nederlandse KWPN! Tevens zijn ook kruisingen, ja oké ze hebben papier en ja oké er zit goed bloed in.. maar KWPN en BWP zijn zowat het zelfde! Daarnaast zie ik jou in een ander bericht zeggen dat je wel 2 disiplienes met jou paard kan doen.. eeh sorry maar eeeh weinig!!!!! Wij met onze kruisingen kunnen en dressuur en springen en endurance en western en militairi!

Vind het echt super knap dat jij 2 disiplines kan doen met jou paard/paarden! echt super! Maar vind je het gek dat mensen zo reageren als jij net doet als of een kruising een helemaal niks kan? Tevens vind ik het velemalen knapper als iemand met een kruising hoog in de dresuur loopt dan iemand met een bloed paard! en dan ga jij roepen dat elk paard werk kost.. nee go meen je dat nou? Tuurlijk maar als het beest al prachtige gangen heeft en vanuit zichzelf al goed reageerd op been hulpen, zelf al de impuls heeft, makkelijker buigt, kun jij mij niet wijs maken dat dat niet makkelijker is dan een paard wat je dat allemaal aan moet leren.. Als je het blijft beweren nodig ik je uit mijn kruising te komen rijden.. wil wedden dat je hem niet eens fatsoenlijk aan de teugel kunt rijden en er al helemaal geen uitgestrekte draf uit kan halen.. Want ik kan je vertellen dat jij misschien een beetje extra been hulpen geeft en je paard zijn benen netjes voor je strekt, maar zo werkt het niet bij mijn kruising.. en dat betekend niet dat hij minder is het betekend dat je als ruiter meer vaardigheden moet hebben, meer ruiter gevoel en beter moet leren rijden dan dat iemand op een bloed ooit zal moeten doen!

Zo ik moest dit echt even kwijt!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:13

@NatasjaVE: Misschien omdat bokt vol staat van de warmbloeden met blessures en er niet veel kruisingen in zulke topics opduiken. Maar hierbij vergeten ze dat er 1/ meer warmbloeden in "de sport" lopen en 2/ dat er minstens even veel warmbloeden zijn zonder blessures.

Ik denk dat je moet kijken naar het paard zelf. Een kruising is zo onvoorspelbaar qua uitkomst, dat je met enkel zijn afstamming helemaal niks weet. Ik weet niet wat je ambitites zijn, maar net als s0173957 gok ik dat je niet naar de OS wil als dressuurruiter. Lol met je knol kan met elk gezond paard, dus als deze kruising je aanspreekt: vooral doen.

@Stella: veelzijdigheid is niet het alleenrecht van de kruisingspaarden. Waarom zou het paard van s0173957 niet goed kunnen zijn in endurance, SGW of de mensport?
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 03-03-10 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:15

Die van mij heeft een redelijke nek, niet het korte van een haf. Hij heeft wel weinig ruimte bij de kaak en kan daardoor wat stugger in de buiging zijn.....hij hangt niet maar kan wel wat doorduwen, zeker als hij niet los is.
Een vriendin van me is DA en heeft eigenlijk van Utrecht meegekregen dat raspaarden doordat er soms teveel met dezelfde lijn is doorgefokt, bepaalde afwijkingen in het gestel sneller door krijgen. Of er gevoeliger voor zijn. De fokker van mijn paard is bewust kwpn gaan kruisen met een haf om er een steviger paard uit te krijgen, met de soberheid van een haf...en helaas ook alle andere nukken van een haf als t om die van mij gaat.
Over "asbak"honden is wordt ook sneller gezegd dat ze sterker zijn, vooral de kleinere versies.....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 03-03-10 00:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:08

Moderatoropmerking:
Ik heb wat offtopic en te persoonlijke posts verwijderd, van mening verschillen kan, maar blijf wel netjes naar elkaar

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:11

F-AM -> RPA

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:26

Er zijn wel bepaalde risico's die je neemt met een kruising als deze. ALS je de doorsnee draver met de doorsnee haflinger kruist, moet ik daarbij zeggen. Mijn eerste paardje was een draver, maar ze leek op een luxe dressuurpaardje van 1,56m :) Mooie gewelfde hals, prachtige bouw, perfecte galop, heerlijk karakter, helemaal goed. Als ik daar een mooie luxe haflinger op had gezet dan was daar waarschijnlijk een kanjer uit gekomen met heel wat vermogen.

'Zuivere' rassen zijn niet zaligmakend en zo ook kruisingen niet.
Kijk naar het karakter, de bouw, werklust en kijk dan naar wat jij wilt gaan doen. Past het bij elkaar? Ik zou zeggen: lekker kopen :)

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:32

Wat een rare opmerkingen komen hier naar boven zeg! Bekrompen en voor mij neigt het wat naar uit de hoogte! Ben het eens met de reactie van hierboven.
Wat wil je ermee gaan doen, en gaat dat lukken...
Maar om het gelijk af te schrijven als een mislukkeling, vind ik eigenlijk best wel ver gaan hoor!
Maar goed het zegt meer over de mensen die dit zeggen, dan over het paardje :)

Ben wel erg benieuwd naar een foto :)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 02:19

jeetje ik zag in het topic en schrok me dood!
Waarom een kruising? vraag mij het niet, ik was opeens verliefd op dat lieve snoetje. En toevallig heeft ze L gesprongen en M2 dressuur, dus wille ndegene die zeggen dat zulke kruisingen niets kunnen even snaveltjes toe? Het is een erg lief dier, ik was gewoon benieuwd naar mensen die ook zoon kruising hadden aangezien het niet een erg veel voorkomende kruising is. En hoe die er dan uit zien. Dus ik vroeg om foto's, geen gezeur 'he bah een draver en haflinger' Ik zelf heb het ook niet zo op beide rassen maar ik was spontaan verliefd op dit snoetje!

En mensen denken hier dat ik er eentje ga fokken ofzo, Nee deze is gewoon te koop en is 8 jaar.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 02:23

s0173957 schreef:

En ik wil even ontploffen over dit, niet iedereen heeft geld voor een of andere bloed dressuur / spring knol van ferro of nimmerdor of weet ik veel, er zijn ook mensen die het moeten doen met minder en die dus niet anders kunnen dan een 'kruising knol 'zoals jij eigenlijk denkt kunnen aanschaffen.
Als je zo nodig moet zeiken op mensen met minder geld mag jij morgen vroeg een mooi wpn'ertje bij me aan de deur brengen want zo te horen vind jij'alleeeen raszuivere paarden goed voor de sport.
Sorry hoor maar er zijn mensen die dat NIET kunnen betalen, en een kruising kan ook heel leuk zijn!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 02:30

Zidore schreef:

Aahh bedankt :D
En i kga zeker eens in het haflinger topic kijken! Dank jullie wel alemaal voor de reacties :D
Jolly ( :Y) ) is heel erg hoogbenig maar heeft het front van een haflinger, en van die lekker pluizige manen :Y) Een beetje wild kleur, grote D en bomproof! heeft al een sport carriere achter de rug, en houd ontzetted veel van water en crossen :D Hij is nergens bang voor en echt zoon knuffeldier!
Ben helemaaal veerlieeefdd :z

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:59

MelisXFeikje schreef:
s0173957 schreef:

En ik wil even ontploffen over dit, niet iedereen heeft geld voor een of andere bloed dressuur / spring knol van ferro of nimmerdor of weet ik veel, er zijn ook mensen die het moeten doen met minder en die dus niet anders kunnen dan een 'kruising knol 'zoals jij eigenlijk denkt kunnen aanschaffen.
Als je zo nodig moet zeiken op mensen met minder geld mag jij morgen vroeg een mooi wpn'ertje bij me aan de deur brengen want zo te horen vind jij'alleeeen raszuivere paarden goed voor de sport.
Sorry hoor maar er zijn mensen die dat NIET kunnen betalen, en een kruising kan ook heel leuk zijn!

Inderdaad, vandaar dat ik deze opmerking ook heel erg uit de hoogte vond. Helaas is het niet echt mijn wereld, de paarden wereld.En niet iedereen hoeft zich aangevallen te voelen :) Ik heb de liefde voor mijn paard. En of het nou een kruising is tussen een geit en een shetlander kan mij geen moer schelen. Dus wat je zegt als je verliefd word op dat beestje waarom niet! En wat zou er mis zijn met een wandelpaard, er zijn mensen die dat leuk vinden..! :)

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 03:01

s0173957 schreef:
btw, nog ff reageren, als laatste, zodat er terug ontopic kan gegaan worden en ik jullie niet meer stoor met mijn mening...

de ' ' rond paard kwamen vanuit het oogpunt dat ik een halfinger een groot uitgevallen pony vind en geen paardenras...
en ja, technisch gezien zit ik daar verkeerd maar hey, who gives a ...?

Kijk, iedereen doet wat hij/zij wil, en ik geef mijn mening en kan er dan ook volledig mee leven dat een ander het ook doet...

En trouwens, ik rij met mijn volledig BWP-gefokte ook zowel dressuur als springen hoor, daar heb je echt geen kruising voor nodig :)

bij deze kan deze discussie gesloten worden en kunnen jullie terug ontopic gaan!

Je mag je mening wel geven hoor! maar het lijkt erop dat jij de boel hier even wil verzieken en dan lekker pleite gaat.. Ieder zijn ding toch, als jij daar 's nachts beter van kan slapen dan heb je mijn zegen!