Wat is volgend jou/u het ultime kinderpaard of pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:19

sorry hoor maar waarom zou een haflinger of fjord niet goed zijn.
Ik heb zelf een haflinger sinds dat ik 8/9 was en zij was 6 jaar en weinig gereden. Ze was/is hartstikke braaf en kan er zo een klein meisie erop zetten. En zij was me eerste echte eigen pony die ik ook kon rijden.

ben het er dus niet mee eens dat je geen haflinger kan kopen..

maar zoiezo kan je beter gewoon een leuke pony zoeken maakt eigenlijk weinig uit welk ras. Elk paard heeft een ander karakter, maakt niet uit welk ras! ;)

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 17:25

juval schreef:
Qaatje schreef:
Is een Schwarzwalder Fuchs een kinderpaard???

ik ken ze niet echt, maar ze lijken me vrij groot/grof fors en sterk... dus dan zou ik liever voor een wat kleiner en fijner beesje gaan.

Hmmm...
Nou ze worden maar 1.60 en zijn erg lief.
Maar ik weet niet veel over ze.
Dus misschien iemand die er vestand van heeft die het weet?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:29

Een fjord en een haflinger zijn prima paardjes alleen voor jonge kinderen vaak te sterk en te eigenwijs.
Ik heb al 23 jaar fjorden maar zou ze voor jonge kinderen niet aanraden of de moeder/vader moet er een aantal keren in de week op rijden en alle puntjes weer even op de i zetten.

Ik geef ook les met mijn fjordjes en ook aan beginnelingen en ik merk wel dat ze af en toe echt even lekker door gereden moeten worden door een gevordererde en zodra dat gebeurd zijn het voor mij de geweldigste paarden die er zijn.

Wat ik een goede kinderpony vind is een New forrest, een welsh kan wat heter zijn en een new forrest is wat koeler in zijn hoofd.
Ik heb zelf een welsh pony voor mijn zoontje en die is super braaf, maar ik weet dat ze vaak wat te druk zijn voor kinderen.

Een zwart zwalder is een te grog paard voor een kind maar wel erg mooi.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:24

R0oszs schreef:
sorry hoor maar waarom zou een haflinger of fjord niet goed zijn.
Ik heb zelf een haflinger sinds dat ik 8/9 was en zij was 6 jaar en weinig gereden. Ze was/is hartstikke braaf en kan er zo een klein meisie erop zetten. En zij was me eerste echte eigen pony die ik ook kon rijden.

ben het er dus niet mee eens dat je geen haflinger kan kopen..

maar zoiezo kan je beter gewoon een leuke pony zoeken maakt eigenlijk weinig uit welk ras. Elk paard heeft een ander karakter, maakt niet uit welk ras! ;)

die van mij is ook een schatje.
maar vaak worden ze als kinder pony gekocht terwijl ze vaak toch iets te sterk zijn.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:29

In elke rassenbeschrijving zul je tegen komen dat de paarden van dat ras erg "lief" zijn. Niemand gaat natuurlijk zeggen dat het eigenwijze rotbeesten zijn natuurlijk. :D (noem maar even iets)

Ik heb eens een kruising Fuchs gereden, loeisterk en als het paard ergens heen wou, dan ging hij er ook heen. Zou het niet direct een kinderpaard noemen. Karakter is veel belangrijker dan ras of papier!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:30

Qaatje schreef:
beantsje schreef:
Voor kleintjes zo ik zeggen; een dartmoor.
voor grotere kinderen een new forest.
Connemara zijn ook fijne, vrij harde pony's.

Welshjes zijn erg leuk, maar daar zit wel vaker een 'koppie' op. Shetlanders zijn trouwens ook echt niet verkeerd maar kunnen erg eigenwijs zijn.

Wat bedoel je met: "vrij harde pony`s"?

Ik bedoel: vrij sober. Kunnen 24/7 buitenstaan, hebben geen luxe dieet nodig en zijn niet zo gevoelig voor ziekten en gebreken.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:42

Mijn zoontje is begonnen met een A-welsh,in het begin superbraaf tot mijn zoontje beter ging rijden en wat meer ging vragen.Toen begon het verzet :D bokken bij galop enzo!Nu rijdt hij nog met de welsh,maar hij heeft inmiddels ook een NRPS D-pony.Die is ook heel braaf ondanks dat mijn zoontje pas 7 is.Het ligt heel erg aan de pony en aan het kind.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:48

Inney schreef:
Ik zou dan denken aan een al wat oudere, ervarene New Forest. (lees: 11 jaar ong.)

Je hebt gelijk Inney maar:
'wat oudere' en dan zeg je 11? Waarom geen 14? Of 16? Je eerste pony is vaak niet degene waar je later mee de sport in gaat. Juist de paardjes die inderdaad al wat wedstrijdervaring hebben, op straat veilig zijn en al wat gezien hebben in hun leven zijn goed geschikt. Zit geen ras aan. Ik ken ook zat vervelende foresters maar ook heeeele brave arabiertjes of shetlanders.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:51

Een lieve, vergevingsgezinde en vooral makke pony is voor mij een ideale kinderpony.

Zo één heb ik dus (voor mijn dochter). Superbraaf en meer dan bomproof. Wat voor ras ze is? Geen idee :D .

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:58

Er is inderdaad niet zo maar een ras te noemen wat alleen maar kinderponies geeft. Ik zou persoonlijk inderdaad zoeken naar een bomproof beestje met de nodige ervaring en niet te fors. Daarmee bedoel ik dat een kind van 11 geen partij is voor de halsspieren van een trekpaard.
Natuurlijk is een goede opvoeding van het paard daarbij ook van groot belang.
We hebben zelf een kruising engels volbloed x kwpn gelders gehad die wat te klein was gebleven. Dat klinkt op papier niet echt als een ideale combi voor kinderen. Maar hij was de beste kinderoppas/leermeester die we ooit gehad hebben!!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:14

IK heb goede ervaringen met appaloosa. We hebben er een jaar 2 geleend voor onze kinderen en ik heb nooit lievere en vriendelijkere ponies gezien dan die. Er zat werkelijk geen kwaad in en je hebt ze ook nog in alle maten. Soms waren ze een beetje ondeugend maar ik vond het niet te vergelijken met een shet of veel te pittig welshje. Fjorden en Haflingers zijn vaar erg sterk en kennen ook hun eigen krachten. New Forest daar heb ik als kind op leren rijden. Die waren wel betrouwbaar maar hadden ook zo hun streken en alles met teveel arabierenbloed erin is vaak veel te gevoelig en te voorwaarts voor een kind.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:37

new forest haflinger of gwn een lieve kruising

LadyMadonna

Re: Wat is volgend jou/u het ultime kinderpaard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:31

hier kan je niet zomaar een ras voor zetten, elk paard is een individu. Mijn haflinger kunnen prima jonge kinderen mee rijden, terwijl er ook 1 hier op stal staat waar de eigenaresse zelf regelmatig haar handen vol aan heeft en daar hoef je dus echt geen klein kind (los) op te zetten

iktessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:21

hay

New Forest zie ik staan idd leuke ponny
wels zijn ok leuke ponny
maar zo ken ik wel meer rassen
als je 10 paarden bij elkaar zet van 1 ras zijn ze allemaal verschilent
dus zou echt naar de hoogte niet te klein want je groeit anders groei er over heen
en naar het krakter
en als je dan nog bang ben dat hij niet rustig genoegs
mange paarden zijn zo wie zo makkelijker dan ijgenpaarden
9 van de 10 x
hoop dat je een eigen paard of ponny mag
in de toekomst

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 21:58

Wat mij ook een leuke pony/paard lijkt is een Andalusiër.
Ik heb gelezen dat de hengsten in Spanje zelde worden gekastreerd omdat ze zo zachtaardig zijn.
Ik vind ze ook erg mooi.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:40

De rassen die jij nu noemt zijn over het algemeen iets te hoog gegrepen voor een 11 jarige volgens mij :D. Ze zijn natuurlijk erg mooi om te zien, maar als het na een jaar niet meer leuk is omdat ze je de baas zijn dan heb je er meer last dan plezier van.

Ga kijken in de pony's. Er zijn een heleboel leuke dieren die minder imposant, maar heel plezierig in omgang zijn.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:22

is er volgens mij niet,
je moet kijken naar wat er bij je past en wat voor doel einde de pony heeft

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:11

De rassen dat de meeste aanleg heeft om goed bij kinderen te passen zijn volgens mij quarters en paints.
1. Van nature hebben de meeste een rustig en cool karakter.
2. Zijn niet zo groot als een europees paard maar wel steviger dan een pony, kunnen door kinderen en volwassenen bereden worden.
3. Zijn zeer veelzijdig.
4. De meeste zijn goed opgevoed.
5. Hebben een vlakke draf en galop, is gemakkelijk voor een kind dat moet leren rijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:19

absoluut Welsh...

Als ik het gerommel zie met andere rassen om me heen, dan hebben wij of het getroffen met de pony's die we gehad hebben of de welsh is gewoon dat wat het zijn moet, een kinderpony...

We hebben welsh A gehad, Welsh B en de NWR/part bred, en allemaal stuk voor stuk braaf eerlijk vergevingsgezind, geduldig, aanwezig, cool en toch werkwillend, super braaf alles wat een kinderpony moet hebben. En daarbij zijn ze ook nog eens mooi... oog wil ook wat :D
en we hebben altijd jonge pony's gehad

Jammer genoeg zijn we nu uit de pony's door de enorme groeispurt van mijn dochter

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:22

Daar is geen ras aan vast te plakken.
Paarden zijn eenmaal uniek en hebben ieder hun eigen karakter.
Je moet naar het paard zelf kijken en niet naar een ras als je een kinderpony zoekt.
Daarbij moet het karakter van het paardje ook bij die van je zelf passen. Dus ik zou eerder kijken naar de leeftijd en de ervaringen van het paard dan vind je vanzelf de geschikte pony kan vanalles zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:50

Qaatje schreef:
KiWiKo schreef:
ultime kinderponie is de ponie die alles kan en super kan vergeven............

Ja dat snap ik...
Maar een ras

Je moet niet specifiek op ras zoeken, op zoek naar het juiste karakter is belangrijker.

makkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:55

het is niet een specefek ras zowel haflingers en fjorden kunnen mega lief zijn voor jonge mensen maar het kunnen ook draken zijn.
Zelf hebben we een camarque ze is 1.38 leuke kinder pony zou je denken .
Nou NOT....
Het is het karakter vanhet paardje wat bij je past of niet.
Dat is vaak een hele zoek tocht.
Beslis nooit na 1 paard te hebben gezien maar kijk verder.En blijf infomeren.
Laat een koop of lease niet over 1 nacht ijs gaan.
Het is tenslotte een vriend die je voor zijn leven meestal koop.(praat nu uit me zelf).
Ook daar kan je over nadenken.
Ben ik iemand die mijn paard weer kan verkopen als je te groot ben of als je bv niet verder in de sport kom of is het een maatje voor het leven.

shine2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:02

wij hebben een4jr schwarzwalder te koop.
niet al te groot en zeeeeer donker met spier witte staart en manen

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:16

Er wordt hier telkens gezegd dat het niet om het ras gaat, maar een ras heeft altijd bepaalde kenmerken die heel vaak terug komen.
Fjorden en Haflingers zijn bv vaak wel goedmoedige ponies, maar ze zijn niet erg rijtypisch. Ze zijn dus niet erg makkelijk te hanteren omdat ze door hun bouw zich vaak heel sterk maken. Dus een ruitertje bv gewoon de teugels uit de handen trekken , niet af willen wenden enz.
Sportponies zoals New Foresters, Welsh ponies en NRPSers worden vooral gefokt als rijpony. Daarbij zijn de New Forest ponies ponies die bekend staan om hun goede karakter. Welsh ponies en NRPSers zijn vaak wat pittiger en vragen meer ervaren ruiters.
Het belangrijkste voor jullie is eigenlijk dat je heel goed omschrijft wat je van een pony verwacht. Wat moet hij kunnen? Wat wil je er mee doen? Dat( en de portemonnee) bepaalt dan de keuze van het ras.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:35

plientjedres schreef:
ieder geval geen fjord of haflinger.
die zijn veel te eigenwijs en uitgkookt.
iets van een nrps of welsje of gewoon een brave manege pony die ze al kennen.(ookal worden die met de tijd ook altijd wel wat feller ivm minder uren lopen.)
maar als ouder zou ik er zowiezo bij blijven, want volgens mij zijn alle pony's uitgerust met een eigenwijze knop.

Dat licht totaal een het soort kind en het karakter van de pony.
Ik en mijn 12 jarige zusje hebben een haf en dat gaat juist super,
en het voordeel is, dat we waarschijnelijk niet te groot worden omdat
haflingers best wat kunnen dragen.