kruisen met een fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:25

Laatst bijgewerkt door lindake op 10-01-10 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's per post

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:34

Wij hebben een kruising Fjord-Appaloosa. Heel lief, leuk gebouwd met forse Fjordennek (iets langere nek dan Fjord) maar ook ontzettend sterk en af en toe een doordrammer (bolderde vandaag bijna over me heen de stal uit).

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 09-01-10 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:37

Ik heb een fjord x welsh k. Het is een knap ding om te zien, nek is ietsje te kort, maar niet storend of lastig.

Wat wel een probleem is dat mijn paard een pittiger karakter heeft en een logger lichaam. Lichaam en geest passen niet bij elkaar, en dit vind ik echt heel erg. Mijn paardje is gelukkig hoor, daar niet van, maar je merkt dat ze niet in balans is.

Ik ben hierdoor heel sterk tegen kruisingen, zeker van dit soort onlogische kruisingen. Zoals haf x fjord, ach dat komt redelijk overeen.. Maar een (in mijn ogen idiote) kruising als fjord x arabier? Dan vraag ik me echt af waar de fokkers mee bezig zijn..

Def

Re: kruisen met een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:40

Ik heb al heel wat kruising fjorden gezien, maar ik vind geen een ervan mooi.
Die van xxxevilxxx hierboven is de enige die ik leuk vind en in verhouding!

linnie018

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:44

ik vind elk paard heeft wel iets. geen 1 is lelijk, maar de een vind een kruising mooier(zoals ik) en de andere heeft liever een zuiver ras paard/pony! maar ik vind mijn bonte fjord toch echt de mooiste:D

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:45

Spetterrr schreef:
ik heb een fjord x Haflinger
Afbeelding
ze ismaar 1.47.
in mijn profiel meer foto's

Wat heb jij een heerlijk beest!!
Super mooi :o

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:45

Def schreef:
Ik heb al heel wat kruising fjorden gezien, maar ik vind geen een ervan mooi.
Die van xxxevilxxx hierboven is de enige die ik leuk vind en in verhouding!

ja dat vond ik ook, hij heeft toch heel veel van een fjord, maar ook weer iets volbloedachtiger wat ik zelf mooier vind dan normaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:49

maar als je meer van dat soort volbloedachtige paarden houdt,dan kies je toch voor een ander ras als een fjord?

ik hou meer van zuivere rassen,met die rare kruisingen kunnen soms vreemde verhoudingen komen,dus waarom dat risico nou nemen,alleen omdat je dat 'mooier' vind?

tuurlijk,als je een paard zoekt en een leuke tegenkomt op marktplaats.....maar ik vind het anders dan mensen bewust zo'n kruising fokken.
dat snap ik niet.

(begrijp me niet verkeerd,ik vind sommige kruisingen heel leuk,maar ik snap de fokkers ervan alleen niet zo goed)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:54

Snoevie schreef:
maar als je meer van dat soort volbloedachtige paarden houdt,dan kies je toch voor een ander ras als een fjord?

ik hou meer van zuivere rassen,met die rare kruisingen kunnen soms vreemde verhoudingen komen,dus waarom dat risico nou nemen,alleen omdat je dat 'mooier' vind?

tuurlijk,als je een paard zoekt en een leuke tegenkomt op marktplaats.....maar ik vind het anders dan mensen bewust zo'n kruising fokken.
dat snap ik niet.

(begrijp me niet verkeerd,ik vind sommige kruisingen heel leuk,maar ik snap de fokkers ervan alleen niet zo goed)

ik bedoelde eigenlijk dat ik het mooier vind als een koudbloed iets van een warmbloed heeft, warmbloeden heb ik trouwens niks mee. fjordjes en hafies en friesen zijn meer mijn ding :D

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:57

Ik vind zelf kruisingen ook erg leuk, maar je moet idd echt geluk hebben :)

Heb zelf echt wel leuke kruisingen gezien tussen fjord x haflinger en fjord x fries. Die laatste zou ik ook zo kopen, want die vond ik geweldig qua uitstraling, zou er zelf niet op gaan fokken, heb ook geen merrie :P

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:00

Waarom zou je dat willen? Ik denk dat de kans is dat je niet fokt wat je wil ''fokken'' groter is dan dat je fokt wat je wel wil fokken... :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:04

aan de ene kant zou ik het wel doen, ben nl. echt helemaal gek op kruisingen. vind zelf dat het wat speciaals heeft, aan de andere kant is de kans zoo groot dat de verhouding lelijk word.
dus ik denk dat ik als ik een kruising wil dat ik em dan gewoon koop ipv zelf fok :P

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:06

Heel verstandig. :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:10

heb zelf een veulen gefokt uit een fjordenmerrie van 1.34m x een appaloosa grote maat.
Bedoeling was een gezinspaard te fokken, groter dan de fjord, maar wel net zo veelzijdig, waar de hele familie wat mee zou kunnen (recreatief, maar ook wedstrijden op zijn tijd, springen, dressuur, maar ook voor de kar, etc). Kreeg met kerst een foto van de nieuwe eigenaar. Hij is uiteindelijk 1.55m geworden ;)
Afbeelding

mijn fjordenmerrie die ik nu heb (volledige fjord, dochter van bovengenoemde merrie) is ook weer drachtig van een appaloosa ;)

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:13

Vind mijn dame best gelukt voor een kruising (foto's zie eerdere post)..Ben alleen benieuwd hoe ze uitgroeit.Het is voor mij maar voor de hobby,en voor voor de wagen,heb er verder geen grootse plannen mee.Denk dat het ook wel scheelt wat je ermee wilt doen.Zou met mijn merrie niet zomaar gaan fokken tenzij ik het veulen zelf kan houden,maar dan is het ook alleen maar voor hobby.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:16

Dat gezeur elke keer als er een topic over kruisingen voorbij komt *zucht* Ik snap wel dat liefhebbers van het ras niet van kruisingen houden, maar ik vind ze zooooo leuk!!! Hier staan ook alweer van die leuke!!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:24

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:30

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:35

Zidore schreef:
er staat me toch een vetgave kruising fjordxfries op marktplaats.. wow!!! http://link.marktplaats.nl/300619310 mag vast wel want hij is al verkocht zo te zien

Die heb ik al eerder gezien , deze is zo gaaf.
Ik vind de lusitano ook mooi.
De apparte kleuren sprekenmij ook heel erg aan.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:43

Zidore schreef:
er staat me toch een vetgave kruising fjordxfries op marktplaats.. wow!!! http://link.marktplaats.nl/300619310 mag vast wel want hij is al verkocht zo te zien

Dat is zeker een lekker ding,heeft nog op mijn oude stal gestaan...zeer leuk karakter ook. :9

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:45

Evelijn schreef:
Het Ponykamp waar ik begeleid heeft ook een erg leuke fjordenkruising. Lusitano x Fjord. Merrie heet Zoef en hier zijn wel foto's te zien http://rchetfjordenpaard.nl/fotos/t-u-w-z/

IK GA DAAR OP PONYKAMP DEZE ZOMER!!
ik had al ff op de site gekeken voor de pony's en ik ben helemaal gek van maxima!
wat voor beesie is dat??
miss kunnen we verder gaan via de pb:')

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:46

Jammer dat ie al verkocht is! Ik zat te smullen bij die foto's... Zo zouden er van mij dus meer kruisingen mogen zijn. Ik snap dat er minder mooie zijn, maar dat heb je tussen rasgefokte paarden en pony's ook. Ik heb trouwens het idee dat kruisingen alleen maar populairder aan het worden zijn, gezien de topics de laatste tijd hier op bokt....

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:47

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:49

Zidore schreef:
Jammer dat ie al verkocht is! Ik zat te smullen bij die foto's... Zo zouden er van mij dus meer kruisingen mogen zijn. Ik snap dat er minder mooie zijn, maar dat heb je tussen rasgefokte paarden en pony's ook. Ik heb trouwens het idee dat kruisingen alleen maar populairder aan het worden zijn, gezien de topics de laatste tijd hier op bokt....

Ja voor veel mensen maakt het niet zoveel uit,ik kijk naar het paardje in zijn geheel en naar het karakter.
Zelf heb ik niets met dure namen,of super papieren,ben ook maar een hobbyistje :D
En ik denk dat veel mensen tegenwoordig zou denken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:53

Ik vind zelfs dat er een plekje voor gemaakt zou moeten worden op bokt. Nu snap ik al deze reacties omdat hier ook veel liefhebbers zitten van het volbloedfjorden ras. En zo zag ik dat ook bij het haflinger onderdeel in rassenpraat.

Home » Forum index » De Kantine » Rassenpraat » [KR] Kruisingen

Zoiets?? ;-)