Welk ras past er bij...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_JL_

Re: Welk ras past er bij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:42

ik had zowat dezelfde eisen als jij (behalve western) en ben op een kwpn uitgekomen...
ik vind het geweldige allround paardjes waar je echt op kunt bouwen...
(wat ik daarentegen op mijn arabische volbloed niet kon :+)
maar dan zit je wel degelijk met het hoef-probleem,
dan moet je echt bewust op zoek naar een paard met sterke, harde hoeven...

ik snap trouwens niet waarom iedereen hier direct 'koudbloed' roept...
ik vind veel koudbloeden erg koppig en moeilijker in omgang dan warmbloeden...

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:56

@JL: Mijn Schwarzwalder valt ook onder de koudbloeden, maar ik kan haar helemaal niet koppig of moeilijk in de omgang noemen. Ook tijdens het werken reageert ze gevoelig op de hulpen e.d.

Schwarzwalder Fuchsen staan ook bekend om hun hard en droog beenwerk, de mijne heeft ook sterke, harde hoeven. Ze staat dan ook niet op ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:58

Een draver zou echt iets voor jou zijn :) ik doe ong alles wat in je lijstje staat. En ik heb zelf een draver. Dressuur zijn ze vaak geen talenten in en als je dus wel wedstrijden wil gaan rijden raad ik je een draver af. Maar voor springen buitenritten enz. Zijn ze geweldig!!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:05

Ik denk dat dravers, net als AV te sensibel is voor de TS, uitzonderingen daar gelaten zijn het vaak paarden die makkelijk druk worden en kijkerig kunnen zijn. En een draverreactie is wel om bij spanning voorwaarts te willen.

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 17:55

MLoeser schreef:
Ik denk dat dravers, net als AV te sensibel is voor de TS, uitzonderingen daar gelaten zijn het vaak paarden die makkelijk druk worden en kijkerig kunnen zijn. En een draverreactie is wel om bij spanning voorwaarts te willen.

Druk, kijkerig, voorwaarts... Brr!! :n Je omschrijft precies wat ik inderdaad niet zoek. :D
Uitzonderingen daar gelaten uiteraard! ;)

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:21

Haflinger welsh new forest kwpn
dat kan wel denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:25

volgens mij zijn de meeste dravers erg cool in hun kop. Vooral als ze in training zijn geweest voor op de baan. Ze zijn alles gewend vrachtwagens hard geluid alles! En ik denk niet dat je een draver kan vergelijken met een AV. Een AV staat er om bekend heel heet te zijn. Dravers zijn bij mijn weten vaak rustige dieren.

Iig de mijne wel als hij schrikt (wat bijna nooit gebeurt) gaat hij eerder stil staan dan rennen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:34

AV staat bekend dat ze heet zijn is al heel fout... Laten de fokkers je niet horen. AV is IMO erg sensibel, maar altijd op je pinken te rijden, en in situatie van stress blijven ze liever bij je, kruipen ze in je jaszak, dan dat ze als een banaan er vandoor schieten. AV staat bekend als een "heet" en "opgefokt" ras door hun showgedrag, maar als je de kans krijg, kruip eens op een aantal verschillende paarden, kom je er ook achter dat dat een vooroordeel is. Maar net als de draver is de arabier erg sensibel.

Als een draver echt hard aan het werk moet is dat kijkerige er wel af, maar als ze de tijd hebben, kunnen ze zich overal over lopen opfokken. En juist een getrainde draver is niet het makkelijkst voor een recreant om om te scholen.

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:13

Schwarzwalder fuchs, is mijn favo paardenras. Ze zijn echt super mooi. Later wil ik er zo één. :D Maar een Fries vind ik ook mooi

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 20:51

Om verdere discussies over het karakter en de gevoeligheid van de Arabisch Volbloed te voorkomen: het gaat hier om wat theoretisch bij mij zou passen qua ras. En theoretisch gezien is een AV te 'sensibel'/'heet', hoe je het ook wil beschrijven, voor mij. :o

En nogmaals: uitzonderingen daar gelaten! ;) Er zullen vast ook rustige, brave AV's zijn die wél bij mij passen. :D Ik sluit daarom ook geen enkel ras uit.

Maar ik krijg zo wel een idee in welke hoek ik ongeveer moet zoeken en er komen ook nog weer rassen voorbij waar ik niet zo snel aan zou denken.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:54

een new forest kan denk ik ook een leuk paardje voor je zijn!
de mijne heeft Z(of hoger) gesprongen, M dressuur, wat recreatie, 2 jaartjes western, loopt voor de kar en doe aan VD/parelli! :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:57

Ik denk ook aan Gelders of Gronings. Onze Gelderse dames mankeren nooit wat aan hun benen/hoeven, en dat is de ervaring die ik ook van andere mensen met Geldersen hoor.

Verder zijn ze heel veelzijdig en werkwillig en braaf, en ook zeker geschikt voor wedstrijden, mocht je daar aan toe komen.

Op kwpn.nl kan je een omschrijving van Gelderse paarden vinden.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:30

Vankje schreef:
@JL: Mijn Schwarzwalder valt ook onder de koudbloeden, maar ik kan haar helemaal niet koppig of moeilijk in de omgang noemen. Ook tijdens het werken reageert ze gevoelig op de hulpen e.d.

Schwarzwalder Fuchsen staan ook bekend om hun hard en droog beenwerk, de mijne heeft ook sterke, harde hoeven. Ze staat dan ook niet op ijzers.

met dat ras heb ik geen ervaringen, ik ken het eigenlijk zelfs helemaal niet :o

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:40

_JL_ schreef:
met dat ras heb ik geen ervaringen, ik ken het eigenlijk zelfs helemaal niet :o

Er zijn er ook niet veel in Nederland, dus vandaar dat ze ook niet echt bekend zijn ;) Ik heb ze voor het eerst op Equitana gezien afgelopen jaar. Voor mij voldeden ze precies aan mijn wensen :j En ik herken mezelf in de beschrijving die de TS van zichzelf geeft :D Vandaar dat ik dacht dat dit ras wellicht iets voor haar zou zijn.

Amber_Ashmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:45

Ja daar heb je veel mogelijkheden in.
Ik dacht misschien een Qaurter horse, die is niet al te stevig gebouwd en je kunt er bijv. heel goed mee western rijden!

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 11:50

Quarter Horse ken ik ook goed; geweldige paarden!
Maar... van de 7 QH's die ik ken zijn er maar 2 goed qua beenwerk. :n
Plus dat de aanschaf van een goede QH behoorlijk prijzig is.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:52

Ik zou ook denken aan een draver.
Mijn ervaring met dravers is dat ze juist heel koel & betrouwbaar zijn en ze zijn geschikt voor wat jij wilt!

Amber_Ashmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:59

Misschien de De Menorquin ?

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:00

Nooit van gehoord... vertel! :D

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:03

dezelfde eisen, en heb het gevonden in een Tinker.. sterke rustige paarden..

Amber_Ashmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:06

De Menorquin is paardje dat goed naar je hulpen luistert.
Dit stond op een site:#
Korte en verzamelde draf,
#
Het paard op zijn achterbeen laten draaien, oftewel omgekeerde pirouette, om zo de mond van het paard tegen het duwende publiek tijdens de feesten te beschermen.
#
“es Bot”, oftewel het op commando steigeren op de achterbenen, waarbij de positie van hoofd en hals in de aanleuning blijft en in contact met de ruitershand
#
« es bot de caminar », oftewel het op commando steigeren en lopen op het achterbeen
#
de passage de piaffe
#
de pirouette

Hals. De Menorquin is trots op zijn hals; robuust, van gemiddelde lengte en lichtelijk gebogen. De hals is gespierd, krachtig en goed ingezet, zowel in hoofd als in het lichaam. Slank bij het hoofd en breed bij het lichaam. De manen zijn sterk en in overvloed aanwezig. Men ziet de manen het liefst vol en lang, dit geldt ook voor de staart.

Lichaam. De Pura Raza Menorquina heeft een lange lichaam met tendens naar de reductie van de transversale diameters. Het kruis is smal en niet opvallend. Rechte rug met discrete bespiering zowel op de rug als op de lendenen. De staartinplant is laag en moet goed tussen de billen kunnen vallen, zonder dat deze boven de horizontale lijn van de achterhand uitsteekt in welke gang dan ook. Gemiddelde met lichtelijk vlakke borst- c.q. ribbenkast. Strakke abdomen met al niet te lange flanken.

Voorhand. De voorbenen de Menorquin zijn lang, slank en recht. De Menorquin heeft een lange, licht gebogen rug. Robuuste schouder en bovenbeen, brede knie met daaronder een heel fijn en rank onderbeen, met goed zichtbare en sterke pezen. Geproportioneerde kogels met solide fijne hoeven, niet al te breed.

Achterhand. De Menorca’s beschikken over niet al te overdreven gespierde bovenbenen en billen, de benen achter zijn relatief kort. De spronggewrichten zijn krachtig met een goede hoek. De onderbenen achter zijn ook, zoals voor, fijn, rank en met goed zichtbare sterke pezen. Hetzelfde geldt voor de kogels en de hoeven. De hoeven van de Menorquin zijn heel erg sterk en er komen zelden beenproblemen voor, dit omdat de bodem waarop ze opgroeien hard en droog is.
Kleur. De Pura Raza Menorquina paarden zijn altijd zwart, waarbij alle schakeringen van zwart worden toegelaten. Iedere andere vachtkleur is uitgesloten voor de inschrijving in het stamboek. Witte vlekken op voorhoofd en benen worden toegelaten, mits deze van beperkte oppervlakte zijn.
Stokmaat. De Menorcaanse merries hebben een gemiddelde hoogte van 1.52-1.55 m. De Menorcaanse hengsten hebben een gemiddelde hoogte van 1.60-1.62 m.

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:54

Oh, zijn dat die donkerbruine Spaanse paarden? Ik heb toen een show gezien van deze paarden.
Maar dat is niet helemaal mijn ras; ze hebben een ervaren, niet angstige en consequente ruiter nodig anders gaan ze het steigeren (waar ze op gebouwd zijn) tegen je gebruiken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:29

Ik weet een heleboel fijne Gelderse paarden.
Voldoen aan je omschrijving...voorbeeldje?

Zie profiel..

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 09:01

Mooie paardjes Natasja!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:13

in de verkoop topic staat een hele leuke kruising fjord te koop, kijk daar eens naar...

Ik denk dat je inderdaad ook goed moet kijken naar kruisingen, dan krijgt een paardje vaak/soms het beste van de 2 rassen mee...