Dartmoors

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Dartmoors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:50

Onze Prince loopt al een paar dagen met vlechtjes in. Ze mogen er niet uit van de kids. Haha. Prince heeft een nieuw vriendje: Mijn KWPN'er. Hij wilde gisteren zelfs niet alleen op de wei staan, nu zijn nieuwe maat nog op stal stond! Gewoonlijk interesseert hem dat niks. Dat verbaasde ons wel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:02

Ik zou met beleren eerder zoeken naar een wat ervaren ponyruiter met lef. Hier hebben we een welshje staan dat is beleerd door een grotere ruiter en die mikt alle kleine ruiters er nu succesvol af. Beter is het dat de pony leert met het formaat wat er op gaat rijden. Ik rijd niet op Prince hoor. Daar heb ik een KWPN'er voor.

Overigens heeft Prince één klein nadeeltje: Hij wil echt geen kusjes geven. Kom níet aan zijn neus, want dan wordt ie echt superboos. Dat heeft ie laatst laten zien. Hij viel letterlijk aan met het bekkie open! We vermoeden dat ie een keer iets heeft meegemaakt, of is hij altijd zo schuw geweest met mijn hoofd? Zijn hoofdstelletje zat toen we hem kochten wel te laag overigens. Verder vertrouw ik hem met alles. Maar ik ben toch al niet zo van het kussen met paarden. Je moet je dan wel heel kwetsbaar opstellen hè? En ik heb al diverse keren met echte bijters te maken gehad.

Even een heel gaaf plaatje met Prince. Wil het jullie niet onthouden...

Afbeelding

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:39

Wat schattig dat plaatje :-).

Over dat neusje van Prince, het zou ook nog iets heel natuurlijks kunnen zijn dattie bijt als je hem kust. Daarmee bedoel ik dus niet wanneer hij schuw zou zijn op de neus/het hoofd. Maar dekhengst Remy die nu nog in Wageningen staat, wilde ik ook ooit eens vriendschapplijk begroeten met een beetje blazen in de neus. Ik wist dat niet alle paarden dat leuk vinden, maar had ooit als kind gelezen dat paarden elkaar zo begroetten. Nou dat idee moeten resetten dus! In een stal achter de tralies loop je geen gevaar, maar Remy vloog me aan! Trok een pluk haar uit mijn hoofd en ging er vanuit dat ik toen mijn les wel geleerd had. Andere pony's uit de kudde stellen het ook absoluut niet op prijs (ook de veulens en jaarlingen niet), dus misschien is het heel onbeleefd in de paardenwereld. Misschien heeft Prince dat ook.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:29

Hele leuke fotocollage Idefix :j , echt schattig.
Ik kan me van bij ons niet herinneren dat hij het vervelend vond als je aan zijn neus zat.
Maar ik weet ook niet meer of mijn meiden hem nu kusjes wilden geven of niet ;) .
Wat ik nog wel weet, is dat zijn neusje nog wel eens een beetje wilde verbranden (witte plekje op zijn neus), dat we dan
zijn neus in wilden smeren met zonnebrand, maar dat hij daar niet echt van gediend was (wij dachten altijd dat hij de
zonnebrandcreme vond stinken :D ).

Lauralayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:47

Wat een leuke pony's :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:05

Even topic weer tevoorschijn halen. Vind het jammer dat er niet meer actief zijn met een Dartmoor.
Weer wat geleerd. Dat verbranden van de neus van Prince hebben we hier nog niet meegemaakt! Is het afgelopen jaar niet gebeurd. Hij had het veel te druk met zijn neus op de grond. De uitleg over die hengst vind ik wel verhelderend!!

We moeten actiever worden hier joh! Een leuk Dartmoor-babbel-topic is leuke reclame... ;)

Prince heeft gerold net in de bak en heeft zichzelf nu lekker gebadderd. Het ijs was wat dun waar ie op ging liggen en daaronder zat water... :z

Deze foto is van afgelopen 20 december...
Afbeelding

Zo leuk zijn Dartmoors haha!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 21:50

Ja ben het met je eens idefix!!! leuke ponies!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:47

De achterste poown is 1.70 m en houdt het paard in het gareel wat er voor zit. :P Ik weet het, de foto vertekent het beeld hè? Haha

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:45

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:25

Ja zeker wel interesse.. Ben gek op dartmoors, alleen mn vriendje vind t niet zo leuk dat ik nóg een pony wil... moet aan de centjes denken he...
Ga het eerst met mn kruising proberen: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JLMUEL46.jpg

Moet nog maar een paar jaartjes wachten... ;(

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:33

lienepien610 schreef:
Ja zeker wel interesse.. Ben gek op dartmoors, alleen mn vriendje vind t niet zo leuk dat ik nóg een pony wil... moet aan de centjes denken he...
Ga het eerst met mn kruising proberen: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JLMUEL46.jpg

Moet nog maar een paar jaartjes wachten... ;(

Da's een leukertje ook! Ik weet een heel leuke 3 jarige Dartmoor te koop! Met een heel apart oortje dat wel, hij staat op mp. Die van Cyrina idd... :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:30

ik heb hem al eerder op marktplaats zien staan volgens mij. Of op dartmoorstamboek.nl

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:32

Dat kan, mijn zusje heetf hem nu een klein jaar.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:28

Vandaag is Prince gereden door een meisje van 14. Een leuke lichte, wat kleine meid, met een eigen pony, dus ook mans genoeg! Sabrina is er een paar weken geleden in een uur 2 keer afgevallen. Dus die heeft wat schrik in het lijf. Om die reden had ik dat andere meisje gevraagd.
Prince ging me aan het sjouwen! Ik dacht echt zo van, wouw! Hij kan het nog! Halsje er op en lopen maar. Je kon ook zien dat Prince het leuk vond om weer eens te mogen galopperen met een ruiter. Met één oor plat door de bocht!
Daarna mocht Sabrina er nog even op, maar ze was nogal aan het keutelen, dus Prince schudt zich lekker uit! Bom, kind op de grond! Haha. En janken, maar ze is er weer op geklommen en heeft weer aan 2 kanten los gedraafd! Langzaam aan begint ze weer wat moed te krijgen!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:09

Hehehe klinkt als er nog 1 die je met zijn koppie erbij moet houden!!! Doe je dat niet dan kan je gaan vliegen ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:45

Jouke: Valt wel mee hoor, gewoonlijk is ie poepiebraaf! Echt een schat! Maar de sneeuw maakt van de braafste pony een fit beest hè? En Prince had daar ook last van en is een week of 3 geleden uit zijn dak gegaan met kind op de rug. Daarna was hij wel vlug, maar wel heel braaf. Door het koude weer is het nogal moeilijk om hem vaker te zadelen enzo. Zodoende dat Sabrina hem nu te weinig rijdt om haar zelfvertrouwen op te vijzelen. Met het voorjaar zal dat wel weer beteren, maar nu was het mooi opgelost. Ik heb het rijden door een ander voornamelijk laten doen, om haar te laten zien wat er allemaal kan en natuurlijk ook een beetje om haar de zekerheid te geven dat ie echt braaf zou zijn! :+ Ik had dat vertrouwen eigenlijk al...

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:58

Zo, hopelijk houd ik de topic zo open want het hij verjaard langzaam! Dat kan natuurlijk niet :-). Goed nieuws! In de volgende Bit (van half maart) sta ik met mijn Wonder! Ze wordt al lekker groot en staat nu in Voorschoten bij een geweldige privéstal altijd in de wei. Een prachtige vacht en is hartstikke gelukkig. Ze is ook goed gegroeid.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:29

Ik zal eens in de winkel gaan kijken straks!! ben benieuwd!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 07:58

Oe! Dat moet ik in de gaten houden. Ik had een kort abonnementje, maar dat is net afgelopen. Ik ga proberen er aan te denken!

Prince krijgt op korte termijn een nieuw zadeltje. Speciaal op maat gemaakt door een zadelmaker in Engeland. Wat ie had was voor weer te smal. Ook het stubbenzadeltje van mijn neefje hebben we even gepast en was te smal. Als alles meezit kan Sabrina woensdag rijden met een nieuw zadel in de ponyles! Ze heeft vorige week woensdag de hele les weer uitgezeten. Welliswaar op een voor haar te klein zadel, daarom wil ze nu wachten tot haar nieuwe zadel er is. Het is al op de post gegaan. Nu wachten tot het bezorgd wordt bij de zadelmaker.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:02

Iets nieuws bij de dartmoors! Ik krijg steeds de melding dat het topic gesloten moet zijn, maar daar ben ik het natuurlijk niet mee eens, we gaan langzaam maar zeker door toch?

Gisteren op Animal Event geweest in Beekse Bergen en Prince in het echt tegengekomen, dat was leuk! Wat zijn die pony's toch lief en prachtig. Prince ziet er ook heel goed en gezond uit. Tijdens de demo liep er een zwartbruine aan de lange lijnen, waar ik natuurlijk erg van ging kwijlen. De toekomst... Mijn dartmoortje wordt volgende week twee en ze heeft ondertussen alweer heel veel geleerd. Vorige week liep ze voor het eerst echt naast de fiets op het stalterrein. Dat ging zo goed en makkelijk, dat ik maar de weg op ben gegaan (een B-weg). Daar nu in draf (vorige keer op het terrein had ze daar geen zin in dus dat was wel èrg langzaam fietsen) en dat ging voortreffelijk! De kinderen van de buren waren aan het trampolinespringen en dat vond ze maar niks. Na even te hebben gekeken had ze nog steeds haast om door te lopen. Dus dat deden we dan maar en toen plakte ze vreselijk tegen de fiets aan. Niet heel handig, straks komt ze met haar benen in de spaken ofzo. Maar voor de fiets is ze dus duidelijk niet bang! Het plukje hooi op de bagagedrager een tijdje terug heeft misschien zijn werk gedaan.
Enorme giertanks die het begin april vertikten om vaart te minderen hebben we dus ook van dichtbij moeten trotseren. Een beetje trillerig, maar ze bleef wel bij me staan.

Nu weer ander belangrijk nieuws. Wonder en ik staan in de Bit deze maand!!! Je kunt Bit nummer 176 kopen (moet je snel zijn!). Het gescande artikel kun je ook op mijn site lezen. Link: http://cid-95a170891bffb7d8.skydrive.live.com/self.aspx/Wonder%5EJ%20mijn%20Dartmoorveulen/Bit-artikel%20-%20Claudia%20en%20Wonder%20staan%20erin.jpg
Hierna was ook de Mare geïnteresseerd dus er is meer van ons te lezen op: http://www.mareonline.nl/artikel/0910/25/quovadis/

Gisteren op het Animal Event zag ik ook het Wagenings universitair blad Resource liggen en raakte aan de praat met de student erachter. Die wees me na enig verhaal op een bladzijde waarop Wonders tante Rosa van de Langewiek staat met haar nieuwe veulen van 2010. Ook haar tweejarige dochter Flits van Droevendaal (v. Remy v Wieldrecht) staat erachter, halfzusje en vroeger het beste vriendinetje van Wonder. Kijk op: http://resource.wur.nl/organisatie/detail/geboortegolf/

Veel leesplezier!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:20

xxxclau schreef:
Zo, hopelijk houd ik de topic zo open want het hij verjaard langzaam! Dat kan natuurlijk niet :-). Goed nieuws! In de volgende Bit (van half maart) sta ik met mijn Wonder! Ze wordt al lekker groot en staat nu in Voorschoten bij een geweldige privéstal altijd in de wei. Een prachtige vacht en is hartstikke gelukkig. Ze is ook goed gegroeid.

En nu toch gezien, je had hem zelf bij hè? Weet ik meteen wie ik in beeld heb! Prince vond Animal Event helemaal leuk,maar had thuis wel reuze-honger en dorst. Pieter vond hem niet zo aardig en Sabrina heeft er heel vast door geslapen vannacht! Het was een heel leuke belevenis...

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:34

idefix4 schreef:
En nu toch gezien, je had hem zelf bij hè? Weet ik meteen wie ik in beeld heb! Prince vond Animal Event helemaal leuk,maar had thuis wel reuze-honger en dorst. Pieter vond hem niet zo aardig en Sabrina heeft er heel vast door geslapen vannacht! Het was een heel leuke belevenis...

Ja het was zeker leuk! Ja, Prince heeft natuurlijk weinig bij het hooi en water kunnen komen door Pieter die op zijn nek zat.
Nog ong. 1,5 jaar wachten en dan kan Wonder ook iets aantoonbaars presteren, waardoor er nog een belangrijk vosje als ambassadeur van de Dartmoors misschien mee kan lopen. Ik kan niet wachten!
Deze week was ze jarig (2 kaarsjes! op de -niet-taart, ze wordt vet, dan maar een bodempje worteltjes, brokjes en brood). En wel voor de 2e keer hengstig (o ja, dat had je met merries). De 1e en laatste keer was tot nu toe september vorig jaar. Nog nooit heb ik zulke duidelijke hengstigheidsverschijnselen gezien! Best lastig ook, steeds bij de ruinenwei te moeten blijven plakken en die stinkplasjes weg moeten spoelen.. Maar het was wel lachen, kleine paardjes worden groot. Sinds deze maand oogt ze niet meer als een veulen, maar als een pony. Ik ben elke week verbaasd hoe ze verandert, vooral omdat de dikke jas er nu af is bijna. Hopelijk hoef ik mijn suggrogaatmama-rol nog niet op te geven, want die vind ik wel leuk :D.
Deze zomer langzaamaan oefenen met wat een longeerzweep is en wat je dan moet doen (niet het zo-leuk-bungelende touwtje opeten), nieuwe commando's en dan erachteraan lopen met een longeerlijn aan het halster ofzo (oefening voor het tuig ooit!). Meer grondwerk kan ik ook nog zoeken. Lekker spelen, ik ben benieuwd wat we bereiken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:27

Na die dag Animal Event is Sabrina enorm vooruit gegaan trouwens. Ze galoppeert nu en springt! En ze heeft al 2 wedstrijdjes gereden in een bixie. Ow ja en een springparcours! Super hè? Hoe gaat het met Wonder?

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:28

idefix4 schreef:
Na die dag Animal Event is Sabrina enorm vooruit gegaan trouwens. Ze galoppeert nu en springt! En ze heeft al 2 wedstrijdjes gereden in een bixie. Ow ja en een springparcours! Super hè? Hoe gaat het met Wonder?

Hallo! Wat leuk dat het goed gaat. Met Wonder gaat het voortreffelijk. Ze is al een hele dame maar de praatjes zijn er een beetje af. Dat komt omdat ze nu onderste in rang en jongste is in een IJslandermerriekudde. Verstandig dus, maar heeft het prima naar haar zin met veel vriendinnetjes. Maar wie weet verandert haar rang ooit nog wel als er weer veulens bij komen. Ze kan sinds deze zomer al heel veel! Sommige keren hengstig zijn waren erg vervelend, de hormonen stegen denk ik naar ongekende hoogten en dat leverde gekke teferelen op. Ze plakte aan andere paarden vast, en schrok van elk blaadje (niks voor haar!). Dat werd erg gevaarlijk op straat. Dat zal je wel hebben met puberpaarden, die onvoorspelbaarheid. Maar nu stabiliseert het wat, kunnen we weer altijd buiten wandelen. Verkeersmak zijn was natuurlijk al onze eerste speciliteit. Maar omdat ze ijzeren putten bleef mijden en andere obstakels ook (toch wel irritant) ben ik met clickertrating begonnen. Eerst wou ik daar niet aan. Dat leek me maar niks met steeds dat dingetje en al dat gevoer. Maar dat blijkt allemaal onzin en ze leert er ontzettend gemotiveerd en supersnel door! Sinds de clickertraining (1,5 maand geleden?) is het aantal werkende commando's met iets van 4 verdubbeld! Ze werkt er zo graag voor en is echt op gaan letten tijdens het trainen en je ziet haar nadenken. Wonder is nl. bij uitstek gauw verveeld en gaat er dan uiterst verveeld bij staan. Als er niks nieuws is op een wandeling dan hoeft het de volgende keer niet meer (als we alleen samen op pad zijn dan). Een soort spookhuispony dus, alles wat nieuw is is leuk en dan gaat de pas erin. Anders wordt ze traag. Maarmmet de clickertraining kan ze binnen één minuut al deze dingen achter elkaar: komen, draven, halthouden, vele passen achteruit, stapje om doen, hoofd laag, hoofd buigen, voetje optillen, iets aantikken en blijven staan. Iets aantikken bleek een wereld voor haar te openen! Alles wat ze eng vond op straat liet ik haar op gegeven moment aanraken. Ze vond het een uitkomst, want dan was het niet meer eng. Sindsdien loopt ze op alles af wat ze eng vindt (ook wel in haar aard) en raakt het aan. Ze krijgt er geen brokje meer voor (één stukje biks per keer), soms nog wel, maar ze vindt het gewoon interessant en heeft het zichzelf zo aangeleerd nu. Ze is dus ook niet meer bang! Ik vind het zo bijzonder dat een paard zichzelf dus heeft leren helpen als hij bang is. Daar zal hoofd laag straks ook wel bij komen. Ik kan het iedereen aanraden!! Lees een boekje over clickeren (anders lukt het niet zo goed, mijn ervaring als ervaren dierentrainer), wantr de basisbeginselen moet je kennen. En spelen maar! Groetjes!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:53

Dat is ook leuk! We zijn nu met Des bezig om er een echte VD van te maken. Des kan al liggen op commando, jambette, spaanse pas, compliment... haha. Maar Prince gaat er ook zeker nog aan geloven. Hij werd erg boos de eerste keer omdat de brokjes niet snel genoeg kwamen. Sabrina zou ook zo graag een paar kunstjes kunnen. hihi. dndnlover hier van bokt woont vlakbij ons en die is er heel bedreven in. Zij vond Prince wel een uitdaging en zou proberen of Prince toch wat dingetjes wil aannemen. Volgens haar is het de vorige keer gewoon niet netjes gevraagd.

Het zal wel Dartmoortjes eigen zijn? Dat ze zo dol zijn op nieuwe dingen? Prince is ook gek op andere dingen doen. Alleen maar braaf zijn op de ponyclub is voor hem ook een hele opgave. Nu hij ook mag galopperen en springen, vindt hij het veel leuker. En af en toe laat ie nu wel zien dat hij niet alles zo maar doet. Dan moet Sabrina er echt aan werken om het voor elkaar te krijgen. Ze heeft duidelijk promotie gemaakt. haha!