Waarom hebben Trekpaarden sokken?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:45

Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. Het bloed word dan dus uit de benen weggepompt. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.

Ik denk niet dat de sokken er zijn om de benen warm te houden, maar juist om het warmteverlies tegen te gaan.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 04-05-09 23:49, in het totaal 2 keer bewerkt

_Micha_

Re: Waarom hebben Trekpaarden sokken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:48

Jeuh :D mijn ding dat het niet logisch leek was dus niet eens heel raar.

En boven dat, zouden dan de benen niet veel te heet worden onder het rijden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:00

Ik ga mee met Mick75.

KoudbloedKim schreef:
Maar waarom heeft de Connemara dan geen sokken en de Tinker wel, terwijl ze wel uit hetzelfde land komen...

Omdat de connemara Spaanse/Berberse(?) voorouders had, en die kwamen uit een warm land waar sokken niet nodig zijn. De periode tussen die aangespoelde zuidelijke paarden en nu is kennelijk niet lang genoeg geweest om via allerlei genetische mutaties voor "ierse" sokken te zorgen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:25

_1Guusje1_ schreef:
_Micha_ schreef:
Lijkt me raar dat door de haren de spieren warm zouden blijven, want dan zouden ze juist erg heet worden volgens mij, en ik geloof dat het behang van een sober ras (tink ect) ook goed de warmte 'afdraagt'.

Volgensmij klinkt het wel logisch, ik heb het over vroeger niet over nu,: Want als die paarden lange/zware tochten gaan maken, en het is koud, dan moeten de spieren toch ook warm blijven als ze weer verder willen!
Ik weet het ook niet allemaal precies de meningen zijn verdeeld...

ik wil niet vervelend zijn maar onder de knie heeft het paard geen spieren meer
alleen maar pezen dus warmte heeft er weinig mee temaken

en om een eind te maken voor de mensen die denken dat tinkers een oer oud ras is
tikner is gefokt door zigeurers met alle beschikbare paarden die ze maar tegen kwamen (met of zonder medeweten van de eigenaren)
dus de tinkers zijn een puur gebruiks ras voor de wagen en de sokken zijn een sier stuk op de dieren

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:39

Het soort sokken dat Belgen en Tinkers nu hebben is genetische selectie door de fokkers. Voor het mooi dus, het heeft geen enkele functie behalve door de fokkers gewenste decoratie.
In oorsprong (of zelfs maar 100 jaar geleden) hadden al die paarden ook gewoon een functionele sok (water afvoeren) zoals bv. dit paard. Die is van het type dat tot begin vorige eeuw massaal naar de VS werd geëxporteerd vanuit België.

Afbeelding

Op historische beelden:
Afbeelding

Afbeelding

Naar mijn mening is dat 'sokken fokken' ook echt wel een dwaalspoor. Of het mooi is, is persoonlijke smaak, maar het is vooral enorm onhandig in onderhoud, en ik weet nog zo niet of je het paard een plezier doet met een beharing als een enorme pluizebol.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:41

Echt tof dat je er een topic van gemaakt hebt Tineke!
Een jongetje vroeg het mij van de week ook nog toen ik met Fleur hem voorbij reed. Ik moest hem het antwoord schuldig blijven.
Ik wist idd wel, dat de eerste trekpaarden (idd nog geen eeuw geleden) geen sokken hadden, of iig zelfde sokken als andere rassen. Als je bijvoorbeeld naar de belgische kampioenen kijkt, zie je dat ze pas vanaf 1930 steeds meer behang krijgen: http://www.kmbt-srctb.be/belgischtrekpa ... 201930.htm

Dan denk ik; zouden ze dan vanaf toen ook pas die rot CPL enze gekregen hebben?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:55

CPL? :o?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:07

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:14

Jaan81 schreef:
Dan denk ik; zouden ze dan vanaf toen ook pas die rot CPL enze gekregen hebben?

Volgens mij is dat er inderdaad ook recent in geslopen. Dat soort dingen krijg je als je paarden niet meer in de eerste plaats selecteert op functionaliteit (als trekpaard in dit geval).
Toen er nog van 's morgens tot 's avonds mee gewerkt werd had je bovendien een sterke 'natuurlijke' selectie. Paarden die dat niet aan konden om een of andere reden verdwenen vanzelf en kwamen ook niet op keuringen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:19

Idd, plus dat er destijds waarschijnlijk steeds met dezelfde hengst gefokt werd, want 'die had veel behang', waardoor er dus enorm veel inteelt kwam.
(zo zit bij mijn merrie Hardi van 't Ooievaarsnest aan beide kanten er wel 10x in.....)

Maar goed, we gaan een beetje offtopic, geloof ik.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:22

Jaan81 schreef:
Maar goed, we gaan een beetje offtopic, geloof ik.

Nee hoor, dat is helemaal on topic, wat jij beschrijft is inderdaad een van de redenen voor massaal behang nu.
Ik weet niet zo goed hoe het met andere rassen zit, maar ik kan me bij Irish Cobs ook wel zoiets voorstellen. Wat je tegenwoordig op een paar Amerikaanse websites ziet is toch ook geen gezond fokbeleid meer te noemen.

http://www.gypsyhorses.com/feather.htm
Laatst bijgewerkt door Ruga op 05-05-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:27

Wauw, die oude foto's... dat ziet er heel anders uit!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:33

Ik denk niet dat de sokken er zijn om de benen warm te houden, maar juist om het warmteverlies tegen te gaan.[/quote]

komt dat ^^ niet op het zelfde neer?
:o?

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:08

roybrit schreef:
Ik denk niet dat de sokken er zijn om de benen warm te houden, maar juist om het warmteverlies tegen te gaan.

komt dat ^^ niet op het zelfde neer?
:o?[/quote]

Volgens mij wel ;)
Leuk topic :D ik blijf effe mee lezen over het misterieuze verhaal over de sokjes, m'n verzorg trekpaard heeft niet zo veel behang maar toch wel ietsies :o

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:52

[PP] > [RPA]

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:54

misschien is de bedoeling van sokken om ons bezig te houden?
met anti-schurftmiddeltjes en smeersels tegen mok?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:57

_1Guusje1_ schreef:
Ik had een keer gehoord dat die lange sokken echt iets was van vroeger... omdat het die trekpaarden meestal ook wat breeder zijn, en van oorsprong vaak bedoeld zijn voor lange/zware tochten dan moesten wel alle spieren warm blijven dus hadden ze vooral bij de benen een dikkere vacht nodig...
Maar ik heb ook andere verhalen gehoord, volgensmij hebben veel mensen verschillende theorien

klein opmerkingetje daarover
trekpaarden hebben sokken die tot onder de knie lopen
onder de knie zitten er praktisch geen spieren maar enkel pezen
dus dan houden de sokken spieren warm waar er geen spieren zitten ...