Verschillen Fries en Tinker: op alle vlakken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:45

corinne1981 schreef:
Ik denk dat de beschrijving van jouw paard(enwensen) niet zozeer aan een ras gekoppeld zijn, maar meer aan een paard met een bepaald karakter.
Tinkers kunnen erg braaf zijn, ik heb een Tinker-kruising, ook superbraaf, maar veel te slim en eigenwijs om er kinderen op te kunnen zetten, en zeker niet gemakkelijk te rijden.
Ik denk dat je je niet blind moet staren op een bepaald ras, maar gewoon eens rond moet snuffelen naar wat er allemaal te koop staat.
Heel veel succes!

Doen we dus ook!

corinne1981

Re: Verschillen Fries en Tinker: op alle vlakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:53

Heel goed, altijd spannend als je op zoek gaat naar een paardje, én leuk natuurlijk!
Veel succes!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:55

Ik kan dus wel alles op mijn Tinker zetten. En slim is hij zeker, want bij kinderen is het een sul eerste klas, terwijl hij voor gevorderden ook echt een leuk paardje is om te rijden, dan wordt hij helemaal actief.
Maar dat is met mijn Fries eigenlijk ook, daar kan ik ook iedereen op zetten.....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:56

Diablo schreef:
Ik kan dus wel alles op mijn Tinker zetten. En slim is hij zeker, want bij kinderen is het een sul eerste klas, terwijl hij voor gevorderden ook echt een leuk paardje is om te rijden, dan wordt hij helemaal actief.
Maar dat is met mijn Fries eigenlijk ook, daar kan ik ook iedereen op zetten.....

Dat zoek ik dus ook!! We gaan het merken en ik zal zeker laten weten hoe het was. Dan wel hier, dan wel in een apart verslag van de dag.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:59

Friezen zijn gewoon zooooooow veel mooier dan tinkers!!
Als ik zou moeten kiezen tussen die 2 rassen zou mijn keuze binnen 1 sec. gemaakt zijn ;)

Maargoed da's mijn mening :D

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:59

Barvrouwke schreef:
Ik heb vroegaah...ooit welleens op een (s)tinker gezeten.. en wat ik daarvan nog herinner is dat;
een tinker gaat meer richting ponypaard. En een fries richting paardpaard +) hoe leg je dat uit (en waarschijnlijk krijg ik nou veel kommentaar :P)
Qua gang zijn ze heel verschillend en daarnaast in de halshouding totaal anders.
Ze hebben beide dikke sokken (uitzonderingen daargelaten) dus qua mok en schurftmijt zal het niet veel uitmaken. En verder zijn denk ik ziektes niet echt rasgebonden.

Ik denk dat je bedoelt
Als je 100% fries heb dat je dan echt naar een 'paard' toe gaat en als je een tinker neemt kun je kiezen tussen een pony en een paard :o
Bedoel je dit ?? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:23

Kimnytozice, het gaat de TS niet alleen om de mooiigheid, hoor ;)
Verder is lang niet elke Fries mooi.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:25

suleilitha schreef:

Nee inderdaad! Anders was die keus voor mij ook wel zo makkelijk geweest, hahaha.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:27

Dan had je natuurlijk sowieso voor een Tinker gekozen ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:54

Ik heb een niet hoogopgooiende Fries van 1.60 hoog. Mijn keus was ook tussen Tink en Fries een paar jaar geleden toen ik een paard ging kopen. Beide rassen had ik mee kennisgemaakt en bereden en beiden waren goed bevallen. Ik heb nog steeds een zeer zwak plekje voor de Tinkers, maar mijn keus werdt een Fries. Qua uitstraling vind ik een Fries veel mooier dan een Tinker, maar qua karakter vind je bij beide rassen hete donderstenen en koele kikkers.

Ga lekker veel kijken en rijden, je komt er echt eentje tegen waar je een enorme klik mee hebt en of het dan een Tink of een Fries is zal je dan niet meer uitmaken.

Veel plezier met zoeken!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:59

Hey hey wat leuk dat jullie een paardje zoeken!
De voorpret en het afwachten kan soms lang duren, maar dan heb je uiteindelijk ook wat natuurlijk!

Ik heb toevallig een kruising tinker x fries..
Zijn moeder was tinker en zijn vader fries.
De eigenschappen die hij van het tinker zijn heeft is het nuchtere ook al kan dat natuurlijk van de fries zijn.
En het showen heeft hij van zijn vader de fries. En ook het hoog opgooien!

Dus eigenlijk is er heel lastig een peil op te trekken welk paard het beste bij jullie past..
Ik denk dat allebei de rassen wel bij jullie zullen passen die aan jullie eisen voldoet, maar of je die dan ook tegen komt op het juiste moment in het juiste ras is natuurlijk nog de vraag.
Dus indd. ga lekker veel bij de 2 rassen kijken, en misschien ook eens bij een fjord?
Ik weet namelijk niet hoe oud en groot je kinderen zijn, maar een fries gooit vrijwel altijd best hoog op en is best moeilijk uit te zitten voor eeen kind in draf en galop.
Dus denk eerlijk gezegd dat een tinker of fjord dan net iets beter bij jullie past.
En tjaa jullie moeten misschien ook nagaan wie er echt het meest op komt te rijden, ben jij dat of je man of je kinderen?
Laat diegene dan ieder geval proefrijden op het paard dat je gaat bezichtigen.

Laat hem ieder geval dus keuren mocht je wat kopen.
En neem iemand uit de omgeving mee die er een andere kijk dan jullie op heeft!
En daarmee bedoel ik niet dsat jullie niet weten wat je doet, maar soms als je ergens gaat kijken is het makkelijker om iemand advies te vragen die buiten de koop staat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:28

Updatetje...

Vandaag wezen kijken bij Stal Pieter Wijbenga in Friesland en 2 (h)eerlijke paarden gereden. Beide manlijk, beide 4 jaar, beide beleerd, zelfde prijs. De eerste was nog wat onzekerder qua rijden dan de tweede. Die had al wat meer balans.

De eerste (een ruin) reageerde flink op de teugel, kwam ook nageeflijk maar de beenhulpen wat minder. Aangaloperen vond ie nog lastig en toen ie ging MET bokje) wist ik weer wat PAARDrijden was (heb de laatste 3 jaar op D en E pownies gereden op een manege hahaha) Maar prima terug te nemen, lief. Moet duidelijk nog veel leren dat wel.

Tweede (nu nog hengst) was zo super aan de teugels. Echt een beetje spelen en hip daar was ie al nageeflijk (en niet meteen in de krul ofzo). Was ook goed al op de beenhulpen en de zit gericht. Was echt aan het zoeken (omdat ik een nieuw persoon was) wat ik bedoelde. Dus die kan je denk ik met hele kleine hulpen al rijden. Lekkere stap, flinke draf en aangaloperen ging de eerste keer niet goed. Maar mijn beugels waren te lang. Puur op knieen lichtgereden en dat ging wel heel lekker. Daarna beugels beter op maat en nogmaals die galop proberen. Ik ahd hem in 1 keer in hoek en zoooo die zat als een huis! Echt ik kon zo onwijs lekker doorzitten!!

Het grappige was dat de berijdsters en de verkoper hadden gedacht dat ik de eerste (Nico) fijner zou hebben gevonden. Maar hij had meteen de opmerking dat ik goed kon rijden :D en vooral dat de tweede (Padrino) mij een stuk beter in de hand lag dan de eerste en dat had hij niet verwacht.

Beide kids hebben op beide paarden gezeten (aan de hand gestapt met cap op en bodyprotector aan). Dit ging prima. Beide paarden waren heel rustig en kalm en behoedzaam. Man mijn heeft ook op beide gezeten (Is sinds enkele dagen in bezit van cap en rijbroek hihi). Lekker stapje en op Padrino een drafje gehobbelt. Ging goed.

Het is wel een heel brok paard wat je even onder je krijgt. Iets anders dan een grote E poown op de manege.

Tsja morgen nog een paard bekijken, die is wat ouder enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:08

Poeh, klinkt toch wel als een hoog kwijlgehalte, die Padrino......
Ik krijg vaag het gevoel dat jij vandaag in Oudwoude een beeeetje verliefd bent geworden ;)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:43

Zilfstar schreef:
suleilitha schreef:

Nee inderdaad! Anders was die keus voor mij ook wel zo makkelijk geweest, hahaha.

Joh, ik kan ook wel openingsposten lezen!
Heb soms alleen geen zin om zeer uitgebreid te antwoorden ;):)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:58

suleilitha schreef:
Poeh, klinkt toch wel als een hoog kwijlgehalte, die Padrino......
Ik krijg vaag het gevoel dat jij vandaag in Oudwoude een beeeetje verliefd bent geworden ;)

Euh..... ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 20:31

Zo, vandaag op een ander paardje gereden. Een Friese ruin van 6 jaar. Onzettend lief, knuffelig en nieuwsgierig. Ben er vol vertrouwen opgestapt en alle gangen waren keurig. Ook bij deze een ontzettend lekkere doorzit galop. Goed aan de hulpen, was dressuur gereden, kwam redelijk aan de teugel, was ook voorwaards. Een stuk minder Wow-gehalte dan die van vrijdag dat wel. Maar dat was een tweede premie hengst en dit was een gewone ruin zeg maar. Tsja en toen had ik dus een klik met 2 heel verschillende paarden: Een topdressuurpaard met heel veel potentie die nog veel moet (en kan) leren maar nog jong is en een meer recreatiepaard met goede gangen, meer balans, maar wel een stuk minder impossant.

Na lang wikken en wegen is de knoop doorgehakt en zijn we voor de 6 jarige ruin gegaan. Ik heb geen wedstrijdambitie en ben meer van het recreatief rijden. Ik voelde mij bij het paard van vandaag een stuk rustiger, zekerder. En om nou onzeker een 4 jarige net geruinde ruin tegemoet te treden als nieuwbakken eigenaar...

Na lang zoeken vonde wij het juiste woord: het paard van vandaag is toegankelijker. Om het te vergelijken met auto's zoals mijn man deed:

Padrino is een Ferrari. Daar valt je mond van open, voelt onstuimig aan en je hebt het gevoel als je iets te veel gas geeft dat je tegen je plafond zit en van de weg raakt.
Jippe (zo heet de ruin) is een BMW: ook mooi maar iets minder Kwijlgehalte en als je het gas indrukt weet je dat je nog genoeg grip hebt om op de weg te blijven.

(Ja mijn man is autogek maar ik vond de vergelijking wel aardig :D )

Deze week gaat ie gekeurd worden en als dat goed gaat, gaan we hem zaterdag al ophalen *\o/*

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:38

spannend!! en zo te lezen is het toch een fries geworden?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:24

mvs schreef:
spannend!! en zo te lezen is het toch een fries geworden?

Ja inderdaad. Dan wel 1 met mindere papieren zeg maar, maar helemaal op en top Fries!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:45

Spanneeeeend!!!! Op papier kan je niet rijden hoor, en bij een ruin is zeker de klik het allerbelangrijkste. Zou het een merrie zijn dan zou je nog eens extra kunnen kijken voor het geval je ooit een veulen zou willen fokken, maar dat is nu niet van belang. Hopelijk wordt ie goed gekeurd en gaan jullie genieten van je zwarte parel!!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 17:13

Morgenochtend is de keuring. Ik ben me een partij nerveus zeg!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:50

Oeh, spannend! Denk dat je een juiste keuze hebt gemaakt, zeker omdat het een familie paard moet worden.
Succes met de keuring! :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:52

Joepie Joepie Joepie!!!! Jippe is positief door de keuring heen en we gaan hem zaterdag ophalen.
YES!!!!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:16

leuk zeg! snel foto's plaatsen he :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:44

Gefelicipaaaard!!! Idd, snel foto's plaatsen!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:49

Ik heb zelf een tinker, en daarmee kan ik alle kanten op.
het is een D-pony, 1.40, eenkleurig.
Ik cross ermee, spring ermee, dressuur ermee, staat voor de kar en mn buurmeisje van 3 stapt er zo op zonder zadel en hoofdstel.

Al betekend dat niet dat elke tinker hetzelfde is of course :+

Ik zou dus eerder voor een tinker gaan :j
zijn er in kleinerdere maten, dus lekkerder voor de kids, veelzeidig.

Al zou je bij zowel tinker als fries last kunnen hebben van mok vanwege de sokken.

Als je zelf dressuur wil gaan doen, is een fries meer geschikt.

Edit: ik zie dat je een fries hebt gekocht, leuk hoor!
Heel veel succes ermee enne, ben benieuwd naar foto's :D