gezocht: Rustig ras!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:44

Je vindt natuurlijk niet al die punten in 1 ras, het verschilt zeker per paard. Maar de TS heeft nu wel een idee in welke richting het gezocht moet worden.

B_a_b_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:15

een connemara pony voldoet aan de eis.......

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 06:05

Je kunt niet speciaal een bepaald ras noemen, maar over het algemeen zijn koudbloeden rustiger. Maar ja dit is per paard verschillens zelf binnen het ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:17

Paard2009 schreef:
dit is heel moeilijk ,ik zou zeggen een fries of een haflinger maar een fries is best duur dus die valt al af,succes ermee

Veel friezen zijn niet bepaald rustig hoor!

Denk dat je niet echt voor een specifiek ras kunt gaan, je kan beter eens kijken naar verschillende paarden ongeacht welk ras. Er zitten zoveel verschillen in rassen! Je zou ook sowieso voor een wat ouder paard kunnen gaan..

dijonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:41

De fell pony is uitstekend voor je doeleinden!!

luckyboy5

Re: gezocht: Rustig ras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:52

behalve op het punt eigenwijs :daarop scoort mijn fell echt een 10 !!!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:54

In principe voldoet de Rocky Mountain horse op 1 ding na aan het hele lijstje. Enige dat niet voldoet is de prijs die zit in de hogere prijsklasse.
Brave coole werkwillende paarden zijn schaars en dus duur.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:18

hey ik zou zeggen neem een deenswarm bloed super paarden net zo groot als de KWPNer maar erg braaf die van mij is erg aanhangkelijk maar onder het zadel wilt hij duidelijkheid als die dat heeft is het een super dier en kun je er zelfs een kind van 7 op zetten dat gebeurd ook regelmatig en hij vind ook alles prima. hij is een afstammeling van V-may sherriff M-eleisa braunehoj MV-valentino compleet deens gefokt. helaas kan die van mij niet meer springen maar hij heeft een half zusje en die springt geweldig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:32

voor de doeleinden die TS omschrijft worden meestal haflingers en fjorden gebruikt ondanks het feit dat ze best eigenzinnig kunnen zijn en zich sterk maken.
Bij elk ras heb je uitzonderingen die niet aan alle eigenschappen voldoen en al zeker niet qua karakter. Zo weet ik ook exrenpaarden die op wandelingen bij een manege gebruikt worden en super betrouwbaar zijn in de groep.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:33

Ik zou als ik jou was voor een Groninger gaan!
Ze zijn echt superlief.
Wij hebben er een op mn werk en het is echt een gouden paard :D

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:10

mischien een groninger?

ik heb er ook eentje ..
die koste echt neit veel
ze schrikt echt van nixxxx
ze is super braaf
en een groninger kan veel dragen .
het zijn sterke beestjes ..
je hoeft er niet veel doen om hem te onderhouden .
en je kan makkelijk een klein kindje der opzetten .
je hoeft zelf ook niet veel rijervaring te hebben voor een groninger en ze lopen altijd voor je .
je kan ze ook makkelijk een weekje op de wei zetten en als je dan gaat rijden zullen ze helemaal niet wild zijn .
ze kunnen ook makkelijk het hele jaar op de wei
ze kunnen makelijk tegen kou

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:28

idd een groninger !
daar heb ik goeie ervaringen mee

maar vooral met een Belgische trekpaard
dat zijn paarden die echt een gouden karakter hebben !!!

of een shire ..
ze zijn harstikke groot maar ze zijn zo lief dat je er zo een klein kkind mee weg kan laten lopen ( bij de meesten dan )

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:35

Je kan je ècht niet op een ras baseren. Tuurlijk, je hebt supermakke haflingers of tinkers, maar dat is ècht geen garantie. Mijn hafinger is best braaf, maar je kan er geen beginner op zetten want dan is ze zo weg. Ik rijd hier op vakantie 2 friezen, no way dat je daar een beginner op kan zetten. Ik zou zeggen, kijk rustig rond naar paarden die te koop staan. Je komt vanzelf wel op een paar goede, rustige paarden uit, maar als je je aan een ras vasthoudt kom je nergens :)

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:43

Piera schreef:
Misschien Norikers? Ken dit ras niet heel goed maar heb ooit wel een verslag gelezen van mensen die op trektocht naar Frankrijk waren gegaan en dat deden op Norikers. Misschien kan je info over dit ras opzoeken?

Een achternicht van mij is daarmee naar santiago de compostella gereden, de paarden waren door haar uitgekozen als meest geschikte en betrouwbare paarden voor de tocht.

Toch denk ik dat je niet altijd een bepaald karakter kunt koppelen aan een ras, er zijn altijd uitzonderingen ;) .

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:45

Belgische koudbloeden lijken cool, maar toch kreeg degene waar ik mee reed de kolder in zijn kop en als dat met 4 benen in een jolige sprong de lucht in vliegt is er geen houden aan, hoe goed je ook kan rijden. Als ze dan ook nog eens natrappen en je been doordemidden trappen ben je een 6 maanden van huis... Onder ieder ras zitten heethoofden en coole kikkers. Goed naar het paard en eventueel de bloedlijnen kijken. Maar er komt meer bij kijken dan alleen de puntjes die je opnoemt. Als er weinig geld is voor aanschaf, hoe zit adt dan als er hoge dierenartskosten komen? Overige onderhoudskosten? Gezien hetgeen je vraagt zou ik op zoek gaan naar een Connemara met goede achtergrond, maar het blijft niet niks, zelfs het braafste beestje maakt wel eens een bokkensprong. Daarnaast zou ik zeker niet een aard alleen zetten en moet je ook op de bijkomende stress van de zorgboerderij letten. Moeilijk plaatje, waar je mijns inziens niet even een paardenras op kan plakken. Goed voorbereiden en overwegen of je het eigenlijk wel zou moeten doen, daar moet je mee beginnen. Welk paard het dan uiteindelijk wordt zie je vanzelf wel. Vaak komt er vanzelf een geschikt dier op je pad.

Succes er mee!

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:47

zoek in ieder geval binnen de barokken rassen.
Friesen (niet die smalle dingen), groningers, tinkers, Frederiksborgers, Knapstrubers, etc

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:52

Haflingers, Fjorden, Tinkers, Friezen, Pecheron, 'Belg', ijslander, Shire..
heb ook goede ervaringen met Welsh pony's, 'k vind ze niet echt 'haviger' maar dat is persoonlijke ervaring :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:57

Volgens mij moet je op zoek naar een PAARD dat voldoet aan je wensen - en die zul je eerder vinden binnen de wat zwaardere types, maar een ras is nooit een garantie voor zo'n set van wensen/eisen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:58

Volgens mij zijn de meeste Amerikanen wel cool en werkwillig. (Quarter, Pain Am.Appaloosa)
Maar daar hangt een flink prijskaartje aan ;)
Haflingers vind ik minder geschikt, ik ken meer boefjes als brave exemplaren :D

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:01

Ik ga met @Crazycat mee, een Rocky is zeer geschikt, voldoet aan alles, behalve van het lijstje de prijs....... (En hun extra gang is een bonus, zeker voor mensen met rugklachten, artrose etc.)
Fell ponies zijn ook erg braaf en lief, maar voor een pony ook weer een stuk duurder dan bijv. Haflingers of Fjorden.
Blijft erg moelijk om aan al die punten te voldoen en nog goedkoop ook, dat wil iedereen wel.
Gangenpaarden kruisingen zijn ook niet zo duur.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:10

haha wou net ook zeggen: Rocky Mountain Horse! Heerlijk paardenras!

Lauralayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:44

Ik zou niet echt naar een specifiek ras zoeken, maar gewoon even rond kijken welk paardje er bij je past :D

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:03

ik zou absoluut niet nr ras kijken maar meer naar leeftijd een ervaren paard,dus rondde 15 jr

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:41

je kan je idd niet echt specifiek op een ras richten, ik heb een schat van een kwpn-er, alleen ze is 1.75, das genoeg om mensen al weer af te schrikken

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:49

Ik zou dan voor een koudbloed gaan, en een kruising(bijv. fjordxhaf oid) want die zijn redelijk goedkoop.

Start gewoon eens een topic op marktplaats, dat zal wel lukken dan :)