welk ras voor onzekere ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:13

Zoals je je zin plaatst, maar goed. Ik zou eerst wachten totdat je dochter helemaal over dr angst heen is. Want of je nu een nieuwe gaat kopen of niet, je dochter blijft met die angst rijden. Dus of het nieuwe paardje betrouwbaar is of niet doet er niet toe. Een paard kan de angst van de ruiter overnemen en daar misbruik van maken.
En een paard op nieuw terein, een nieuwe omgeving en een ruiter met angst lijkt me niet geheel een goede combinatie.

Anya

Re: welk ras voor onzekere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:14

een quarterhorse.. doorgaans zeer betrouwbaar, volkomen cool (zijn ze ook op gefokt) blijven een goede maat houden en als volwassene kun je er ook op rijden.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 00:17

mijn dochter is nu niet angstig meer maar een beetje onzeker ,ik zie dat het gewoon erg vooruit gaat,ze rijd op de kwpn van mijn vriendin en dat is voor haar eigen en daar durft ze meer mee dan met een manege paard,het moet gewoon eigen worden.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 00:17

ja klopt quarter is ook doorgaans cool ,maar of dat iets voor ons is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:18

En een paard leasen, is dat geen optie?

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 00:21

ja dat hebben wij gedaan voor wij een paard kochten maar dat is hier bij ons in de buurt niet te krijgen .helaas was ons leasepaard verhuisd dus .maar in capelle aa den ijssel heb je dat niet echt .en onze droom is toch een eigen paard.door 1 paard dat niet voldoet moet niet betekenen dat we geen eigen paard kunnen hebben,en een lease paard is een paard van een ander daar ben je helemaal voorzichtig mee ,maar wat ik al zei dat is hier niet te krijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:21

Zeker niet alle quarters, maar als je kijkt naar een pleasure-gefokte of een halter gefokte. Dat zijn ook de quarters die wel goed meekomen in de dressuur en ook een sprongetje kunnen maken. Ze zijn ook groter dan de reiners of de cuttinghorses.

Het is maar wat je ermee wil.
Ik heb zelf gelderse paarden, absoluut ook cool en rustig. Maar je moet ze wel rijden. Ze zijn namelijk ook eigenwijs en driftig soms. Niet geschikt voor beginnende ruiters. Dus het is maar wat je zoekt.
Laatst bijgewerkt door Anya op 30-03-09 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:22

En quarters zijn nu niet echt erg goedkope paardjes. Maar goed zo heeft elk paard wel wat natuurlijk.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 00:24

dat weet ik ja en je moet er inderdaad op vallen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:28

Nee klopt zijn niet goedkoop.
Het probleem bij paarden die eventueel aangeraden worden is dat ze doorgaans wel cool zijn, maar ook heel eigenwijs. Een fjord, haf, tinker.. ze worden vreselijk vaak verkocht als kinderpony's en ze zijn het niet. Ik krijg ze net even te vaak in de heropvoeding wegens hun typische koudbloed-eigenwijsheid. Arabiertjes zijn doorgaans best braaf, maar die rennen. En het duurt even voor je dat eraf hebt.

Eigenlijk denk ik dat je niet moet kijken naar ras, maar naar leeftijd. Ik zou eerder een behoorlijk ervaren netjes doorgereden 15 jarig paard kopen voor een kind, dan een jonge koudbloed.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 00:31

ja dat is zeker een goede tip.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 00:33

als iemand er 1 weet zeg je t maar??????

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:35

Niet direct, behalve mijn eigen. Maar die is niet te koop.
;)

Maar wat je ook doet, koop niet van een handelaar. Regel dat het paard meerdere keren gereden kan worden. Zo uit de stal en zo uit de wei. Kijk wat het voor paard is in de wei. Dominant paard (d.w.z. het hek is van het paard en de andere paarden worden weggestuurd... niet geschikt voor een kind). Op dat soort dingen moet je letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:52

Haflingers, fjordjes. Die zijn ook vaak rustig.
En de quaters zijn lang niet allemaal cool! Ik was zaterdag op een wedstrijd en alle quaters weigerde over een plastic zeiltje met grote rode stip heen te gaan. En de fjorden en de haflingers stapte er gewoon over heen.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 01:51

HEb je al gedacht aan een New forest pony? Is wel een pony, maar kun je ook redelijk aan de maat al wel krijgen.
Mijn dochter ( 8 jaar) was ook bang/onzeker. Ik heb twee jaar geleden een 28 jarige New forest gekocht. Super braaf, super fit en een echte leer kinder pony. 3 nachten wakker gelegen over de leeftijd, maar toch gekocht. En... ik had me geen betere leerpony kunnen wensen. Tegenwoordig start ze bixie springen en dressuur en de pony heeft haar compleet over haar angst en onzekerheid heen geholpen ( terwijl de pony toch echt nog een heel stuk groter is als haar.)
Helemaal links op de foto.
Afbeelding

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 10:48

ahh heel leuk maar ik ga geen 28 jarige pony kopen daar heb je niet zo lang plezier van en dan moet mn dochter weer afscheid nemen en ik weet echt waar ik op moet letten hoor,heb trouwens niet gekocht bij handelaar maar bij particulier,ze hebben mij gewoon bedonderd want het paard wat t daar was was t bij ons zeer zeker niet,hij was echt heel erg sukkelig daar dus dacht er echt een goeie pony aan te hebben,het moet echt een e maat ofmklein paard zijn want mijn dochter is niet heel klein en een beetje stevig gebouwd vandaar,mr bedankt voor de tips

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:55

New Forest pony's zijn inderdaad ook vrij rustig :)
Je kunt natuurlijk ook eerst een ervaren paard kopen die wat ouder is en als ze haar onzekerheid kwijt is kun je altijd een jonger dier kopen waar ze langer op verder kan.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:22

EstherMe schreef:
New Forest pony's zijn inderdaad ook vrij rustig :)
Je kunt natuurlijk ook eerst een ervaren paard kopen die wat ouder is en als ze haar onzekerheid kwijt is kun je altijd een jonger dier kopen waar ze langer op verder kan.

Precies in dat opzicht heb ik ook mijn oma gekocht. Ze loopt al twee jaar superfit rond, en ziet er nog niet naar uit dat ze aan het aftakelen is.
Natuurlijk heb ik er ook rekening mee gehouden dat ze er niet zo heel lang plezier van zal hebben gezien de leeftijd. Ik heb ook enorm getwijfeld over de leeftijd. Maar ik ben ooh zo blij dat ik haar gekocht heb. Ze is helemaal over haar onzekerheid en angst heen. Ze huppelt zelfs vrolijk rond op mijn paard ( 1.67 m).
En inderdaad, als ze dood gaat, koop ik een jongere pony weer, dit kan ook omdat ze nu zeker genoeg is.

Ik bedoelde ook niet dat je naar een 28 jarige op zoek moet ( was toeval bij mij) maar bedoelde er mee dat New forest bekend staan als vriendelijke kinderpony's. Ze zijn ook in E pony te koop en ook zijn ze wat forser gebouwd.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 12:34

oke bedankt maar ben nog steeds op zoek naar de ware gr

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:04

Paard2009 schreef:
zo pardon we zitten op bokt en niet op een cursus ned taal !!!!!!!!!!!!ik schrijf ik ik wil sgrijven!!!en als je t lastig lezen vind reageer dan gewoon niet,beetje msn taal heet dat .sjonge waAR MENSEN NIET OP LETTEN.IK WEET DAT EEN PAARD MET GOED KARAKTER GOUD WAARD IS JA .

Goedemorgen? :?
Mag ik geen vraag stellen?
Ik vind mijn reactie niet raar eigenlijk?
Ik vraag je gewoon vriendelijk of je er op wil letten.
Het hoeft het niet perfect nederlands te zijn hoor, maar wel leesbaar.
Daarnaast vraag ik me heel sterk af of jij wel een ouder bent gezien je taalgebruik.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:08

nee ik weet het het hoeft het niet,ha gr zit het echt zo diep?mens maak je niet zo druk .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:46

Wie maakt zich hier nou druk? B-)
Ik vraag normaal iets en jij blaast hoog van de toren, ik niet. _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:55

bokt.nl schreef:
Gebruik op het forum standaard Nederlands en dus geen MSN, SMS of Breezer. Spelfouten en missende hoofdletters/leestekens maken je teksten moeilijk leesbaar: gebruik bij twijfel een spellingscontrole.

Ik vind slecht nederlands ook hoogst irritant :Y) dus ben heel blij met bovenstaande regel :)

Verder is een beginnerspony moeilijk te vinden. Ik zou me niet vastpinnen op een bepaald ras, maar kijk gewoon naar leuke pony's. Geen sportpony's, die zijn vaak wat heet. Meestal staat er in de advertentie wel wat voor soort ruiter de pony nodig heeft :)

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 22:21

ja maar dat stond inderdaad ook bij onze pony,helaas was dit niet zo.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:30