Wat is nou een leuk en makkelijk te berijden ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:03

Bij de amerikaanse rassen : rocky mountain horse, quarter, paint, appaloosa, enz is de kans op een paard met een slecht karakter veel kleiner dan bij de europeese rassen daar er in de VS eeuwen lang vooral op karakter is gekweekt en niet op prestaties. Een paard was een werkinstrument voor het werk op de ranches en de paarden moesten 100 % betrouwbaar zijn zonder dat er ueren training moest in gestoken worden. Met goede karakters werd verder gekweekt en de onbetrouwbare of moeilijke karakters eindigde als biefstuk, dit lijkt cru maar zal niet ver van de waarheid zijn.

meeikk

Re: Wat is nou een leuk en makkelijk te berijden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:24

ik denk dat dat meer aan het paard ligt dan aan het ras, ik denk dat de oudere dieren altijd wel rustiger zijn kijk naar manege paardjes bijvoorbeeld. wij hebben best pittige dieren die ook heel braaf zijn.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:16

Een hobbelpaard :Y) Nee grapje .. ik denk dat er onder elk ras wel een paar van die paarden te vinden zijn maar denk dat er meer paarden zijn die dat niet hebben , een kwestie van opvoeding en een braaf paard....

Ik zou zoeken tussen : Kwpn , fjord , haflinger beetje die kanten op , maar een quarter is bij goede opvoeding ook prima denk ik , de meeste ziijn erg 'nuchter'.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:29

Een Letlander!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:17

letlander? hoe zien die eruit als ik vragen mag :o

ColorPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:43

er bestaat geen ''ras'' die makkelijk te berijden is ,
wel paarden en pony's die makkelijk te berin zijn ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:08

Paardje_13, kijk maar in het Letlander topic in de huiskamer. Letlanders zijn warmbloedpaarden. Rusty van Ulla Salzgeber was een Let. Sommigen zijn wat zwaarder, vaak zie je een groot hoofd en grote oren. Tevens hebben ze vaak een fijn, werkwillig karakter.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:39

Zoals gezegd is ras niet hét kenmerk om paarden te kwalificeren en zijn ook opvoeding, geslacht, ouders enz. erg belangrijk.

Dat is wel iets waar je je in kan verdiepen. Zo staan nakomelingen van Jazz bijvoorbeeld bekend als zeer, zeer pittig en staan nakomelingen van de Gelderse hengst Sirius juist bekend als paarden met geweldige karakters. (Met heel veel geluk mag ik zeggen dat ik er daar één van bezit. :)) )

Of Gelderse paarden wel of niet een goed karakter hebben ligt natuurlijk niet alleen aan het ras. Het is echter wel zo dat paarden, die Gelderse paarden heetten totaal geen Gelders bloed bevatten. Je kan het nooit met zekerheid zeggen, maar Gelderse waarbij het percentage Gelders bloed laag is of 0 % is zijn iha wel lastiger dan paarden met een hoog percentage Gelders bloed.

Zelf zou ik gewoon naar diverse handelaren gaan en daar rondkijken. Je verteld je verhaal en zij laten jou diverse paarden zien. Je hoeft natuurlijk geen paard te kopen bij een handelaar als je dat niet wilt, maar het is vaak wel een idee om daar te kijken. Het voordeel is namelijk dat er meestal meer paarden staan dan bij particulieren en je dus makkelijker kan kijken welke richting je op wilt zoeken.

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:56

Het ligt echt aan het paard zelf. Elk paard is anders.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:00

Fell-pony! Ik rijd zelf een Fell en het is echt een schat.

Op het internet word de Fell ook beschreven als familiepony.

*foto in mijn profiel*

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:02

ja Fjord en haflinger ook, zegt niks :P

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:06

Kan het nog wel een leuk paard zijn ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:26

dat zeg ik ook niet ;) beter lezen, had het over wat op internet stond ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:45

En een slotje, dit is een oud topic. Als je denkt de TS toch te kunnen helpen is er altijd nog de pb-toets.