[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:47

thanks ;D

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:48

@ Kobayo heel knap inderdaad, heb het nog nooit gezien !

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:48

Ik dacht altijd dat appies vaak een roze huid hebben en dat de vlekken niet echt op de huid zitten, maar op de haren (omdat ze er ook later bijkomen). Of zeg ik nu iets heel raars? En ze hebben idd vaak pigmentvlekken rond de ogen/mond.

_Mondy_ nee ik ben gewoon nieuwsgierig hoe het nu zit :P

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:49

@ fiffill ik ook, kan er alleen maar van leren :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:53

dankje <3

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:56

Kabayo schreef:
Kabayo schreef:
[ Afbeelding ]

mijn palomino sooty merrie ;D
op de foto 17 jaar ;D

wat vinden jullie van haar?

heel mooi paard met een apart kleurtje :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:57

_Mondy_ schreef:
jokari schreef:
Hé dat kende ik niet, 'joker'. Weer iets bijgeleerd sie.

Dat is inderdaad de naam van mijn paard :')

Wahaha goed bezig, dat komt ervan om maar met een half oog te lezen. Sorry. :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:59

hihi, misschien is mijn schimmelbontje dan wel een apart kleurtje ???? dan zet ik haar hier even bij, kunnen jullie zelf oordelen :D
bovenste foto, zo ziet ze er in de winter uit, onderste foto in de zomer
Afbeelding

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:02

Ik dacht echt zo van he in wintervachtje allemaal vlekken en zomer niet??? maar toen kwam ik erachter dat het haar andere kant was :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:02

Fiffill schreef:
Ik dacht altijd dat appies vaak een roze huid hebben en dat de vlekken niet echt op de huid zitten, maar op de haren (omdat ze er ook later bijkomen). Of zeg ik nu iets heel raars? En ze hebben idd vaak pigmentvlekken rond de ogen/mond.

_Mondy_ nee ik ben gewoon nieuwsgierig hoe het nu zit :P

Hoe het bij de Appies zit weet ik niet, maar om het nog eens moeilijker te maken.
Ik heb hier een schimmel staan met pigmentverlies. Hij is nu helemaal wit (van het schimmelen), maar zijn huid is roze-zwart gevlekt en in die vlekken zitten weer stippen van de andere kleur (dus in de roze delen zwarte spikkels en in de zwarte delen roze spikkels). Zijn vacht is gewoon wit met een aantal voskleurige stipjes (die zijn op twee handen te tellen). Hij is trouwens niet schimmelbont, gewoon voskleurig geboren met alleen een blesje en witte voetjes.
Dus geen speciale vacht, maar een heel speciaal huidje

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:08

felinehoi schreef:
Ik dacht echt zo van he in wintervachtje allemaal vlekken en zomer niet??? maar toen kwam ik erachter dat het haar andere kant was :D

klopt wel hoor, andere kant is net zo, 's winters bijna zwart bont en zomers bijna wit ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:09

typisch mooney, heb je daar foto's van?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:13

@jolandje , ik vind die van jou iig wel erg bijzonder haha :D

@mooney er zijn toch ook vossen die een bepaald gen bij zich hebben waardoor ze steeds meer wit kunnen krijgen ? Tenminste dat heb ik ooit gelezen ergens, zou die van jou dan een omgekeerde versie kunnen zijn ? Ben erg benieuwd naar een foto :j

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:13

@fiffill: appies hebben wel degelijk vlekken in de huid, niet alleen in het haar. Tenminste diegene die bij ons lopen wel, ik ben ook geen genetisch wonder. Dat kan ook niet want zoveel is er nog niet bekend omtrent de genetica van de appaloosa. Maar ik heb in mijn leven wel heeeeeel veel appies gezien :+
Het beste is dit te zien wanneer je ze wast, dus als ze echt eigenlijk zeiknat zijn :=
Het beste kun je dit dus zien bij appies die eigenlijk een witte basis hebben (dus de panterbonten en few spots en in de blankets van schabrakbonten) wanneer appies een donkere basis hebben is dit natuurlijk niet zo goed te zien. Officieel zeg ik dit natuurlijk niet goed volgens de genetica want ook appies hebben gewoon basiskleuren als vos en dergelijke..

Kunnen jullie me nog volgen :+

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:15

jolandje schreef:
felinehoi schreef:

klopt wel hoor, andere kant is net zo, 's winters bijna zwart bont en zomers bijna wit ;)

ooh haha apart! maar wel leuk :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:17

@vandango ja hoor, het is makkelijk te volgen. Als joker drijfnat is is hij eigenlijk nog steeds wit en inderdaad onder die grote stip zit dus ook een zwarte stip op zijn huid.
(dat bedoel je toch ?)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:19

vandango schreef:
@fiffill: appies hebben wel degelijk vlekken in de huid, niet alleen in het haar. Tenminste diegene die bij ons lopen wel, ik ben ook geen genetisch wonder. Dat kan ook niet want zoveel is er nog niet bekend omtrent de genetica van de appaloosa. Maar ik heb in mijn leven wel heeeeeel veel appies gezien :+
Het beste is dit te zien wanneer je ze wast, dus als ze echt eigenlijk zeiknat zijn :=
Het beste kun je dit dus zien bij appies die eigenlijk een witte basis hebben (dus de panterbonten en few spots en in de blankets van schabrakbonten) wanneer appies een donkere basis hebben is dit natuurlijk niet zo goed te zien. Officieel zeg ik dit natuurlijk niet goed volgens de genetica want ook appies hebben gewoon basiskleuren als vos en dergelijke..

Kunnen jullie me nog volgen :+

En de appies met meer donkere basis dan? Over het wit, niet zozeer de donkere vlekken. Want dat wit breidt zich vaak steeds meer uit, ik dacht dat dat alleen de vacht was, niet de huid. Dat was wat ik bedoelde. Ik ken namelijk meer appies die donker zijn dan panterbonte ed.
Ik ken er wel meer maar ik kijk er nooit zo heel goed naar O:)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:22

ik heb ook een zwart sjabrak, maar heb eigenlijk nooit gekeken hoe zijn huid eruit ziet, hmm, ga ik morgen direct even naar kijken :D
staat wel een foto van in mijn profiel, al mijn paardjes staan erin ;)

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:29

ja over het "roaning" waar jij het over hebt is weinig echt bekend hoe dit zit. Maar volgens mij hebben ook deze dieren op de huid al een lichtere kleur, maar is dit minder goed te zien door de donkere vachtkleur.

Dan heb je natuurlijk ook nog extreme gevallen van de appies die eenkleurig geboren worden met appie kenmerken.
Afbeelding Afbeelding

zo zou je namelijk niet zeggen dat deze merrie vos eenkleurig geboren was... om er even weer wat foto's in te gooien :P

Ook 2 merries die in mijn profiel te zien zijn (cheeky en mistery) hadden/krijgen steeds meer stippen over de jaren..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:31

Ja ik ben wel benieuwd hoe het genetisch nou precies zit, wel interessant :P

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:35

ja dat ben ik en veel mede appaloosa fokkers ook...
Het enige wat echt genetisch bekend is dat een few spot altijd weer een appie gekleurde nakomeling geeft, aangezien few spots homozygoot lp zijn... Verder is ook wel bekend dat veel appies nachtblind zijn.. maar voor de rest zijn ze in diverse landen al een heel tijdje bezig met de genetica maar komen ze nog niet echt verder... Ja dat het waarschijnlijk een soort deken patroon is over de basiskleur heen, maar waarom de een nou veel stippen heeft en de ander weer meer wit is.. Hebben ze nog geen idee..

maar om weer ontopic te gaan:
Ons silver dapple hengstveulentje Everton van vorig jaar met extreme hoeveelheid haarwervels... (vooral op het achterbeen goed te zien)
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:01

Zowel fewspot als snowcap is homozygoot toch?
En het Lp gen zou samen met een PATN gen voor de diverse patronen zorgen..

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:03

snowcap weet ik niets van dat dat homozygoot zou zijn.. als je daar een artikel van hebt lees ik het graag...

edit: heb al dingen gevonden, maar die artikelen staan vol met woorden als mogelijk en misschien...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:16

http://www.genecarrhorseranch.com/homoz ... tterns.php
http://homozygous-horses.com/spotted.html
http://www.horse-genetics.com/Appaloosa.html

Homozygous Lp/Lp horses with extensive white patterning at birth are white with tiny, sparse spots or none at all. In most languages, such foals are called "white-born" but the term familiar to most English speakers is "fewspot (leopard)."
Homozygous Lp/Lp horses with less than extensive white patterning at birth possess dense white blankets and are called "snowcap."

PATN 1 zou leopard (LP/lp) & fewspot (LP/LP) zijn
PATN 2 zou blanket (LP/lp & snowcap (LP/LP) zijn..

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:20

Een paardje die ik rij:

Afbeelding

Afbeelding