Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:30

Haha saams leuk, wij zagen het filmpje ook, helaas hebben onze honden de piep al gesloopt.

Punz wat heerlijk is dat toch, en het voelt niet alleen goed, maar ziet er ook goed uit op de foto's en je stukje film! Volgende wedstrijd al in de planning?

Punz

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:35

LOL..
Met Jou wel..

Op Punz moet ik eerst nog even leren om te blijven ademen..
5 minuten ademloos haal ik denk ik niet... :D

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:22

Nou....als je een beetje door rijdt moet een proef lukken binnen 5 minuten dacht ik :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:12

Pfff.. op Punz gaat doorrijden het probleem niet zijn :')

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:20

Ziet er goed uit Punz! Staat 'r ook mooi, zo geschoren! Lekker wit! Lijkt me ook zo lekker om weer eens in een binnenbak te rijden! ( o, ja, gisteren eindelijk mijn omgevingsvergunning voor de stal gekregen *\o/* )

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:16

Oh, dat is geweldig Birgit!! Gefeliciteerd !!!!
En ja: kunnen uitwijken naar een binnen bak is fijn! Bij stal hebben we alleen een buitenbak, maar op een klein kwartiertje rijden zit deze binnenbak . Is fijn hoor. Bij slecht weer of bevroren bodem gewoon lekker de pony's inladen en comfortabel binnen rijden.

Voor het opzadelen ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:55

Ik vind het knap hoor Punz. Komt vanzelf goed met jou en Punzel!

Gefeliciteerd Birgit. Wat fijn!

Ik heb Beauty nu al bijna een jaar :D tijd gaat hard. 26 januari!

Afbeelding

Afbeelding

Verschil mag er wezen, knappe pony <3 ze heeft echt een gigantische hals gekregen :+

Afbeelding

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:16

Saams Ze is er echt op vooruit gegaan ja. Van rijtypisch naar rastypisch.
Bjuutje is dan ook erg leuk.
Hopelijk is ze gauw weer de oude pony en weet je nu eindelijk wat het is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:26

Fijn Punz!

Knappe Bjuut. <3

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 22:03

Punzel doet het goed! Het is grappig, want ze heeft ook wel echt wat trekjes van Jin (via Rasp dan) en ook wel in mijn ogen typische Connie trekjes. Vindt zelf het sensibele erg fijn en kan mezelf niet voorstellen zonder, maar ja het is lastig soms. Maar kijk eens hoe je rondrijdt: je zit stil, rechtop en je legt met geduld uit dit wil ik Punz. Het feit dat je zo met geduld kan rijden, dat maakt je een topruiter. Er zijn nog veel te veel ruiters die dat niet doen. En Eline haar stem telkens is echt geweldig, ik denk iedere keer hetzelfde wat zij zegt :+.

Kietje net in heel speciaal maanlicht, ze werd helemaal verlicht :)
Afbeelding

Momenteel vindt ze dat ze vooral heel hard kan, ondanks dat ik vind dat we rustig moeten opbouwen. Vandaag mocht ze even feest vieren los in de bak, met als conclusie een heel blij rondspringend paard :') . Als je haar zo ziet lopen, zou ik haar best nog een keer willen voorbrengen, als is het maar om te laten zien dat ze een stuk is verbeterd dan haar stamboekfoto!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:25

Dank voor de leuke reacties allemaal!
@Saams: waar heb je beauty gekocht eigenlijk? Die stallen op de verkoopfoto komen me bekend voor! En ik vind de laatste foto mooi!!

Feline: Leuk dat je dingen herkent! Ze is echt sensibel, en ik heb mijn balans en mijn lijf nog niet zo voor elkaar als ik zou willen, dus dat is dan best even zoeken. Maar Eline heeft haar echt heel fijn doorgeschoold voor me ( en ik mezelf met Jou als leermeester ook), dus het gaat gewoon een keer goed komen, we gaan matchen!

Wel leuk hoor om de lijn achter Rasp uit te zoeken... Little Heaven en Winter XX, en evenals Naseel (ox) zitten er behoorlijk in ( ok.. meer dan 6 generaties terug, in een periode dat deze hengsten ggk waren binnen het Connemara stamboek ).... Maar ik vrees dat je dat bloed toch merkt :+

Ik vind het sensibele én fijn , maar ook gewoon moeilijk.. Zoals ik al zei: toch een beetje een aap in een Ferrari. Maar goed: geduld heb ik wel, de wil om te leren ook, én het vermogen om gewoon elke dag te genieten van mijn pony's.. .Dus wat kan ik me nog meer wensen :)

En verder... jaaaa..als ik zo naar het filmpje kijk..dan kan ik Eline helemaal volgen in haar commentaar :') :') ( en wat is ze geduldig he....)

Mbt Kiet: waarom zou je haar niet voorbrengen op de keuring? Ik ben natuurlijk geen jurylid, geen enkele garantie mbt hoe ze het zou doen op een keuring, maar ik vind haar echt oprecht prachtig, en zeer connemara typisch!

En verder...
Die foto.. Écht prachtig met dit licht zo!

En Jin... die heb ik 1 keer op de keuring gezien, was helemaal wég van haar!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 02:07

Ze is al ster en zover ik keuringprestaties begrijp kan ze alleen elite en sport nog krijgen. Sport komt misschien nog door endurance (stille hoop!) en elite kan alleen als ze 4 ster veulens voortbrengt. Ze heeft er 3, alle drie ster zover ik weet (Rosy zou Marieke moeten weten :)). Alleen de 4e is overleden. Of het heet anders dan elite, ik ben niet zo thuis in de namen :+

Vind haar niet te oud voor een veulen, maar als ik moet kiezen dan hou ik Kiet liever nog 100 jaar en de kans op overleden op deze leeftijd door een veulen is natuurlijk een stuk groter... daarnaast zou ik haar dan weer moeten stilzetten en ze is / wordt steeds beter doordat ze veel doet. Maar hopelijk als ik over een paar jaar mijn vriend mee kan trekken naar een keuring in welk land dan ook komt er gewoon iets mee terug :D. Enige jammere is dat ik Kiet haar lijn niet kan hebben. Ik heb gelukkig goed contact met de eigenaar van veulen 2 en hopelijk komt er toch iets of uit Rasp-stam of iets breeds uit de Laerkens-stam mee naar huis ooit. :)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:43

FelineNanet schreef:
Ze is al ster en zover ik keuringprestaties begrijp kan ze alleen elite en sport nog krijgen. Sport komt misschien nog door endurance (stille hoop!) en elite kan alleen als ze 4 ster veulens voortbrengt. Ze heeft er 3, alle drie ster zover ik weet (Rosy zou Marieke moeten weten :)). Alleen de 4e is overleden. Of het heet anders dan elite, ik ben niet zo thuis in de namen :+

Vind haar niet te oud voor een veulen, maar als ik moet kiezen dan hou ik Kiet liever nog 100 jaar en de kans op overleden op deze leeftijd door een veulen is natuurlijk een stuk groter... daarnaast zou ik haar dan weer moeten stilzetten en ze is / wordt steeds beter doordat ze veel doet. Maar hopelijk als ik over een paar jaar mijn vriend mee kan trekken naar een keuring in welk land dan ook komt er gewoon iets mee terug :D. Enige jammere is dat ik Kiet haar lijn niet kan hebben. Ik heb gelukkig goed contact met de eigenaar van veulen 2 en hopelijk komt er toch iets of uit Rasp-stam of iets breeds uit de Laerkens-stam mee naar huis ooit. :)

Ik snap heel goed dat je niet het risico wilt lopen om haar te verliezen door een dracht die fout gaat.
Lekker van haar blijven genieten.

In theorie zou Kiet nog het keur-predicaat en het predicaat "preferent" kunnen halen.
Voor het keur-predicaat moet ze naast een 1e premie nakomeling ook een sportprestatie hebben. In jouw geval zou dat klasse 2 met 3 winstpunten zijn.
Ik geloof dat je dan wel met haar naar de keuring moet komen.

Als Kiet 3 nakomelingen heeft die het sterpredikaat hebben dan komt ze zeker in aanmerking voor het preferentschap. Voor het preferentschap moet ze 10 punten hebben. Nakomeling die ster of keur is levert 4 punten op, een eerste premie levert 3 punten op. Jinja is ster (toch?) en Dimitri heeft, dacht ik, een eerste premie gehaald als ruin. Dus dat zijn al 7 punten. Als de 3e nakomeling ook op de keuring is geweest en minimaal een 1e premie heeft behaald dan heeft ze voldoende punten voor het preferentschap.
Dit zou je kunnen navragen op het stamboekbureau.
Voor het preferentschap hoeft Kiet niet naar de keuring te komen, dit is een administratieve handeling.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:30

Birgit wat fijn, dus binnenkort wordt er gebouwd!

Saams wat tof als ze zo positief veranderen he.

Feline mooie foto zo in het licht van de maan, prachtig!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 13:08

Poeh dat zijn toch nog eens leuk zijn, maar dat gebeurt dus niet automatisch? Ik weet alleen dat het veulen momenteel in Ierland staat, geldt de keuring van daar ook? En wie zou ik dan moeten mailen ervoor?

Thanks voor de duidelijke uitleg!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:24

Gebeurt inderdaad niet automatisch. Je moet het zelf aanvragen.
De evt. keuring in Ierland geldt helaas niet. In Ierland kennen ze namelijk geen premie- en predikatenstelsel zoals wij dat hebben. Dus hopelijk is Rosey in Nederland ooit op de keuring geweest.
Je kunt het beste even rechtstreeks naar het stamboekbureau bellen (telefoonnummer staat wel op de website onder contact).
De mensen achter de mail (Ilja en ik) kunnen helaas niet zelf rechtstreeks in de database kijken.

Edit: even googelen en dan lees ik op het oude forum dat ze als 3-jarige op de keuring is geweest. Als ze toen een 1e premie heeft gekregen dan zou Kiet dus preferent zijn.

Edit2: op de site van Martina Ferfers (een Duitse Connemarafokker/liefhebber die veel in NL fotografeert) heb ik wel gevonden dat ze als 2-jarige geweest is. Toen had ze (helaas) een 2e premie.
http://www.smaragaid.de/Connemara-Photo ... G_5720.jpg
Maar misschien is ze een jaar later nog eens geweest. Toch even navragen voor de zekerheid.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:54

@Bar: dit zijn van die momenten dat ik zó blij ben
met je!

Feline: Indrukwekkend doopceel!!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:17

:D

Stiekem hoop ik heel erg dat Rosey nog een keer op de keuring is geweest en toen wel een eerste premie heeft behaald. Want Kiet is zo'n dijk van een merrie, die verdient dat preferentschap gewoon!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:43

Helemaal mee eens!!!!!!!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 15:52

Hahaha ik zal eens bellen, ben wel benieuwd en dank voor je uitleg bar :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:13

Nog een kietveulentje zal leuk zijn. Maar ik snap je keuze, lekker genieten van de endurance! Gave foto, erg uniek!

Punz, Beauty komt van de maxima manege in den dolder en heeft daarvoor op een handelstal gestaan De Bruin/Bruijn, die hebben haar zo ver bekend gekregen uit ierland op 5 jarige leeftijd.

Klinkt erg interessant die keuringen! Ik heb er alleen weinig verstand van :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:28

Keuringen zijn leuk. :D

Larry in uitgelicht. *\o/*
Afbeelding

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:19

Een niet zo'n leuk bericht van ons... |( we hebben met veel verdriet besloten om voor Clooney op zoek te gaan naar een ander lief en zelfverzekerd baasje.... Marlon is te onzeker geworden met rijden en Clooney heeft juist iemand nodig die haar er doorheen helpt als even onzeker is. En haar het gevoel geeft dat ze het juist heel goed doet. Ze is echt niet zo moeilijk te rijden, maar ze is sensibel en als ze eens schrikt en opzij springt hangt Marlon er meteen naast en raakt Clooney in paniek. We hebben overwogen om Clooney een tijd door iemand anders te laten rijden en Marlon te laten lessen op een andere ervaren pony, maar dan zal ze over een jaar nog steeds niet goed genoeg rijden om hier zelf mee om te kunnen gaan. Ze zal met Clooney toch onzeker blijven en dan maken ze elkaar bang. Is voor Clooney ook niet eerlijk want ze rijdt echt super lekker en verdiend iemand die haar kan helpen om zelfverzekerder te worden. Want ze rijdt echt super lekker en leert heel makkelijk (ik heb haar zelf ook gereden, en vind haar echt super). Maar het sensibele is voor een 11 jarige die zelf nog veel moet leren niet te rijden. Ze schrikt niet van verkeer, vlaggen of iets dergelijks maar bijv als je je been ineens naar achter legt of je balans zelf verliest. Ze bokt niet eens ofzo, maar springt opzij of gaat even wat harder.
Heel verdrietig dus, we hebben er heel wat slapeloze nachten van gehad en heel wat tranen om gelaten. Maar nu we de beslissing hebben genomen weten we dat dit het beste is voor zowel Clooney als voor Marlon.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:26

Jeetje, dat moet een moeilijke beslissing zijn geweest! Maar ik denk dat het een hele verstandige keuze is! Succes met de verkoop en daarna met een andere pony (Connemara :)) ) zoeken!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 13:58

Wat jammer en moeilijke beslissing! Is het niet een optie om haar in bruiklijn/volledige lease een jaar ergens anders te laten te zijn, zodat ik dat jaar zowel marlon als clooney zich kunnen ontwikkelen? Dan is er altijd nog een kans dat als het wel goed gaat na een jaar dat ze gewoon bij jullie kan blijven?