[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:49

Peterina schreef:
Nogmaals er zijn duidelijk verschillenen tussen Roan (Rn) en Schimmel (G) ... niet het minst dat een Roan paard niet vergrijst naar wit met de jaren en is seizoens vervonden wat de wisseling van vachtkleur betreft.

Maar dat is niet de issue. Men maakt simpelweg een indeling adhv de effecten op het niveau van 1 haartje. Daarom dat men het een soort schimmelgen noemt.
T'is gewoon een benaming, meer niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:05

En waar haal jij die '1 haartje' vandaan? Ik heb iets gemist in deze topic denk ik want de vraag was wat voor fenotype het was ... en dat lijkt mij gebaseerd op meer dan een haartje.

Het is juist de bedoeling van mensen in de know om andere geinteresseerden die iets willen weten of leren over kleurengenetica bij paarden de juiste benamingen en informatie over te dragen, zodat zij op hun beurt deze informatie ook juist kunnen overdragen. Als men deze circle van 'volks' benamingen niet doorbreekt dat niet op wetenschappelijke feiten zijn gebaseerd dan blijven we nog jaren spreken of iets dat niet bestaat of over informatie dat niet relevant of incorrect is.
Zelfs 'benamingen' moeten wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden en gelinkt moeten worden aan de juiste informatie.

Femke_Tweety

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:12

Ik vind de genetische discussie oprecht interessant (Ben docent bio met een 10 voor het vak genetica/embryologie op de hbo) en ik lees iedere keer met jullie mee.

Maar ik denk eigenlijk dat deze discussie meer in dit topic thuishoort:
[F-AM] [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie
Dat is echt specifiek geopend voor de theorie en de genetica.

Ik meen dat dit topic vooral voor foto's bedoeld was.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:18

Tweet heeft al eerder met een foto in dit topic gestaan, maar deze foto nog niet.

Van Tweet is de afstamming helaas niet bekend.
Tweet kan gewoon valk zijn, kan evt valk met wildkleur zijn. Afhankelijk van welke foto ik laat zien krijg ik de ene keer het een te horen, de andere keer het ander. Dat is nog altijd niet 100% zeker, wie weet dat ik het ooit laat testen. Persoonlijk maakt het me niet zo bar veel uit, ben gewoon gek op hem.

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:26

lifaya schreef:
ah dat was het :P de vrucht word verworpen :P Lethal White komt idd niet bij roan voor maar vooral bij paints enzo :P

en bij miniatuurpaardjes, mijn hengstje van 84 cm. is een frame tovero dus LWO+ , dus moet goed opletten welke merries hij dekt :j

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:50

We mogen toch discussiëren over wat er op de in dit topic geposte foto's te zien is?
(+ Dat het theorietopic al een tijdje dood is. ;))

Peterina schreef:
Zelfs 'benamingen' moeten wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden en gelinkt moeten worden aan de juiste informatie.

Het is wetenschappelijk onderbouwd hoor.
Het gaat er gewoon om dat men in die cursussen genetica een indeling probeert te maken. En dat baseert men oa. inderdaad op hoe de melanine in een haartje beïnvloed wordt door het specifieke gen.
Men spreekt dan van 'basiskleuren', verdunningsfactoren (oa. crème, dun,...), factoren die de verdeling van het 'zwart' op het lichaam beïnvloeden (zoals agouti bij het paard), bontpatronen en ook factoren die grijsverkleuring van het haar tot gevolg hebben aka schimmel dus. En dat laatste plaatst men dan zowel de gewone schimmel als roan onder. (En legt men natuurlijk netjes uit hoe men het verschil tussen deze genen fenotypisch kan herkennen) En dan probeert men natuurlijk die indeling nog door te trekken naar andere diersoorten, in de hoop het toch nog een beetje overzichtelijk te houden. Want begin er maar aan hé. In zo'n standaard cursus gaat het gemakkelijk om een diersoort of 9 à 10 waarvan men de genetische achtergrond van de kleuren moet leren. (Paard, hond, kat, koe, varken, konijn, kip, duif, schaap etc...) En dat is dan nog maar 1 hoofdstukje...
En niet iedereen die dat voor z'n kiezen krijgt heeft daar evenveel voeling en interesse voor.

Dus het is helemaal niet gek dat een DA bij het schetsen een roan paard als zijnde schimmel benoemt. Die heeft dan gewoon netjes zijn cursus genetica geleerd en herinnerde zich blijkbaar nog, dat roan onder het kopje schimmelfactoren stond. ;)
Ik vind het dan een beetje jammer dat men hier meteen begint te roepen dat het paard van Angelke, onder de verkeerde kleur geregistreerd zou zijn.

Ha een collega :wave: (Ben ook docent bio ;) )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:02

Klopt allemaal wat je zegt. Vaak is de interesse er niet. ;)

Maar wij hebben het hier over paarden, niet over muizen, honden, katten ... waar kleuren genetica soms toch net ietjes anders in elkaar zit. ;)
En zoals ik al eerder schreef ... veelal is de materiaal dat deze mensen krijgen tijdens die half uur "kleurengenetica bij paarden" les zo 'out of date' dan het gewoon zielig is. Het is geen wonder dat ze heel vaak niet alleen het verschil tussen een roan en een schimmel kunnen zien maar vaak ook niet weten welke kleur (buiten bruin,zwart,vos) ze mee te maken hebben.

Gelukkig beginnen mensen te begrijpen dat roan niet onder het kopje 'schimmelfactoren' hoort en dat het over een heel andere genetica, en kleur, gaat. :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:11

Peterina schreef:
Gelukkig beginnen mensen te begrijpen dat roan niet onder het kopje 'schimmelfactoren' hoort en dat het over een heel andere genetica, en kleur, gaat. :)

Ik geef het op, je snapt het nog steeds niet...
Er is helemaal niemand die beweert dat het genetisch hetzelfde zou zijn, of dat het dezelfde kleur zou zijn.
Dus waarom je dat nu weer schrijft?
Die cursussen worden echt wel aangepast hoor. (Zelfs pearl staat erin)
Het is een benaming, meer niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:17

Ik snap het gerust maar wat jij blijkbaar niet snapt dat zelfs als een zg 'benaming' je niet roan in hetzelfde adem kan noemen met 'schimmel'.
Dat is 'volks', oudewets of noem het wat je wilt.
En zolang er mensen zijn die deze zg 'benaming' gebruiken (bijvoorbeeld roan te beschrijven als schimmel of een schimmelfactor) zal er nooit en nimmer een verandering komen in de overdracht van informatie.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:34

Neen, het is vooral praktisch.
Bijvoorbeeld even een situatieschets:
Neem nu de doorsnee koeien-DA, die bij het trekpaardveulen van boer Pol geroepen wordt. (Wat best een logische situatie zou zijn, aangezien boer Pol natuurlijk ook koeien heeft en voor zijn knol dan niet een andere DA belt.) En hij moet van de boer dat veulen schetsen om opgenomen te worden in het stamboek.
Nu weet die DA alles over koeienkleurtjes en rassen, maar tja zo'n paard is wel wat anders. Dus die DA ziet daar een veulen staan met een zwart hoofd en zwarte manen. Dat de basiskleur zwart is, is dan niet immens moeilijk om te bedenken. Maar dan begint het hé.
Het beest is ook nog eens grijs op z'n lijf. En 'blauw' zoals bij de koeien mag hij dat niet noemen, herinnert hij zich uit zijn studietijd.
Maar grijs duidt op schimmel, weet hij ook nog. Dus: het veulen heeft een schimmelfactor. :)* En aangezien die DA een goede student was, herinnert hij zich ook nog dat er verschillende genen waren. En dan pas, in laatste instantie!, gaat hij zich afvragen wat voor schimmelkleur dit dan wel mag wezen. En dat kan hij dan zien aan de manier waarop het grijs verspreid is. En komt hij uit bij een zwarte roan.

Zie het als een soort van beslissingsboom met verschillende mogelijkheden.
Zo'n DA student heeft er namelijk helemaal niets aan om alles tot in de puntjes apart uit z'n hoofd te gaan leren. Dat onthoudt hij toch niet. Grijs --> schimmel en dan pas de onderverdeling in veranderlijk/onveranderlijk is veel makkelijker te onthouden en te gebruiken.

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:46

Deze twee horen hier ook wel thuis toch :D

Mn knappe 4kleurige, zebra strepen, aalstreep hebbende bonte!

De ene kant:
Afbeelding

En de andere kant (in een beetje lomp uitziende spagaat haha):
Afbeelding

En mn oude lieve stippel verzorgponytje:
Afbeelding

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:21

Misschien iets minder zeldzaam en spectaculair als Champ die is amber champagne, maar voor mij toch wel net zo bijzonder:
Mijn nieuwe aanwinst Leuns Veld's Donnatella <3

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:18

Mag er ook zeker zijn Faline! :D :9

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:23

Luckystory schreef:
Neen, het is vooral praktisch.
Bijvoorbeeld even een situatieschets:
Neem nu de doorsnee koeien-DA, die bij het trekpaardveulen van boer Pol geroepen wordt. (Wat best een logische situatie zou zijn, aangezien boer Pol natuurlijk ook koeien heeft en voor zijn knol dan niet een andere DA belt.) En hij moet van de boer dat veulen schetsen om opgenomen te worden in het stamboek.
Nu weet die DA alles over koeienkleurtjes en rassen, maar tja zo'n paard is wel wat anders. Dus die DA ziet daar een veulen staan met een zwart hoofd en zwarte manen. Dat de basiskleur zwart is, is dan niet immens moeilijk om te bedenken. Maar dan begint het hé.
Het beest is ook nog eens grijs op z'n lijf. En 'blauw' zoals bij de koeien mag hij dat niet noemen, herinnert hij zich uit zijn studietijd.
Maar grijs duidt op schimmel, weet hij ook nog. Dus: het veulen heeft een schimmelfactor. :)* En aangezien die DA een goede student was, herinnert hij zich ook nog dat er verschillende genen waren. En dan pas, in laatste instantie!, gaat hij zich afvragen wat voor schimmelkleur dit dan wel mag wezen. En dat kan hij dan zien aan de manier waarop het grijs verspreid is. En komt hij uit bij een zwarte roan.

Zie het als een soort van beslissingsboom met verschillende mogelijkheden.
Zo'n DA student heeft er namelijk helemaal niets aan om alles tot in de puntjes apart uit z'n hoofd te gaan leren. Dat onthoudt hij toch niet. Grijs --> schimmel en dan pas de onderverdeling in veranderlijk/onveranderlijk is veel makkelijker te onthouden en te gebruiken.

Zolang mensen, en toekomstige DA, zo redeneren dan zal nooit en nimmer de registratie en correct signalisering van paarden gebeuren. DA's zijn de eerste lijn en als die het niet 'juist' voor hebben ... gemakzucht of onwetenheid ... noem het wat je wilt ... dan zal menige paard onjuist grafisch gesignaleert worden.
Enige commentaar dat ik op zo'n DA student kan maken is ... begin AUB niet met paarden maar blijft bij katten en honden of koeien!

Wij zullen altijd niet eens zijn over deze onderwerp en stel voor dat deze Topic verder niet te overlasten met onze meningen.

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:30

Wauw.. zat even rond te kijken, maar wat een mooie kleur vacht hebben sommige paarden/pony's toch! <3

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:59

felinehoi schreef:
Deze twee horen hier ook wel thuis toch :D

Mn knappe 4kleurige, zebra strepen, aalstreep hebbende bonte!

De ene kant:
[ Afbeelding ]

Leuk paard maar 4 kleurige? Da's weer een hele nieuwe...
Valk of wildkleur(?) bruin bont...
Ik denk valkbont, wat voor kleur waren de ouders?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:11

ik denk wildkleur bruin - bont
gezien aalstreep en zebrastrepen, misschien een fjord als voorouder?

zondag wordt mijn reddun panterbonte geschoren, dan ziet ze er waarschijnlijk weer heel chique uit :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:16

Waar zie je aalstreep en zebrastrepen?

edit: misschien heel klein beetje aan binnenkant knie?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:18

Moragh schreef:

dat zei ze zelf, neem aan dat ze d'r eigen paard het beste kent :D
en aan de manen zie je trouwens wel dat het aalstreep moet zijn

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:33

Lijkt mij ook bay dun
Zebrastrepen zijn echter echt geen absolute vereiste om dun te zijn hoor..
Wij hebben een smoky grullo merrie gehad zònder zebrastrepen op haar benen. Ze was overigens zelfs homozygoot dun..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:21

Jemig wat komen er weer leuke kleurtjes en paarden/pony's voorbij!
En gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, Faline! Leuke pony. :j

De discussie lijkt me inderdaad beter op zijn plek in het aangehaalde topic, stilgevallen of niet. Daar hebben we nl. al eens een modopmerking over gehad.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 17:45

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:51

CindyUniek schreef:
Moragh schreef:

dat zei ze zelf, neem aan dat ze d'r eigen paard het beste kent :D
en aan de manen zie je trouwens wel dat het aalstreep moet zijn

Op zich weet lang niet iedereen het verschil tussen countershading en een echte aalstreep.
En frosting (waar je denk ik op doelt bij de manen) kan ook bij valken voorkomen.

Tinniie schreef:
Lijkt mij ook bay dun
Zebrastrepen zijn echter echt geen absolute vereiste om dun te zijn hoor..
Wij hebben een smoky grullo merrie gehad zònder zebrastrepen op haar benen. Ze was overigens zelfs homozygoot dun..

[ Afbeelding ]

Klopt hoor, zebrastrepen hoef je lang niet altijd te zien.
Een donkerder hoofd en een duidelijke scherpe aalstreep geven wel goede indicatie (en dat donderdere hoofd mis in bij het bonte paardjde, aalstreep kan ik niet zien)

Overigens Tinniie, waar hebben jullie de dun laten testen dan als jullie weten dat het homozygoot was? Want in Europa is dat nog steeds niet op haar te testen dacht ik?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:03

Ze is ingevoerd uit amerika en komt daar uit een lange rij homozygoot zwarte + dun grullo's.
Ze heeft zelf ook enkel nog maar dun kleurige veulens gehad.
3 grullo's, 1 smoky cream dun, 1 grullo roan, 2 dunskins en 1 bay dun

rdevries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:09

Super mooie kleurtjes allemaal!!
Mijn lieveling is gitzwart :-)