Ja ze voelt zich 100 keer beter nu ze weer iets mag doen. Maar ik weet niet welke rol de metacam er in heeft. Stalgenoten vonden haar wel weer veel alerter reageren. Buurvrouw staat vanwege hoefkatrolontsteking op metacam en is echt enorm suf en sloom.
Eamonn heeft al zijn haar nog en staat onder een 300 gr all weather deken hoor. Ik heb er gisteren nog de hals bij aan gedaan. Omdat het koud was + regensneeuw. En zijn hoest gaat nu goed dat wil ik in ere houden. Vandaag de hals weer afgedaan.
Sky staat van nature erg kort in de vacht. Maar ook die heeft een bucas all weather op bij aankoop was die 500 gr of dat nu nog is na een 4 tal keer wassen dat denk ik haast niet.
Maar in het voorjaar scheer ik nog een jacht patroon bij eamonn omdat hij tijdens het rijden het erg warm heeft.
Volgens mij is het in het midden van het land ook kouder. Anyway, Kiet haar lichaam wilt gewoon niet warmer dan 100 gram nu. Ze houdt zichzelf ook wel warm door 24/7 te eten gelukkig
Hier ook last van stuiters net als bjuut, poeh. Vandaag was er erg veel looplust of eerder lust om eens flink uit je plaat te gaan en....ik zat erop, niet echt fijn, mijn lijf wilde niet wat ik wilde dus teveel hand en een neus van melody flink de lucht in, beetje been, stond garant voor een ontploffing dus dat werd m niet vandaag, maar goed dan ben je op wedstrijd dus wat doe je dan....gewoon rijden mam zei sanne, dus dat hebben we gedaan. Een paar mooie nette stukjes ertussen met heerlijke ontspanning. Galop, was de race modus en daarna waren we ook alle controle een beetje kwijt. Beide proeven dus wel fijn in het begin kunnen rijden en de tweede proef alweer fijner dan de eerste, en toen hadden we een jury die ons echt heeft verwend. 178,5 en 180....weer veel geleer vandaag. Meer loslaten en meer been. Plafond in de bak was erg mooi, hebben we dat ook weer gezien....volgende leer gaat het vast weer beter, pfffff
wilma84
Geplaatst: 09-01-17 09:26
Om (weer) even wat tegenwicht te bieden aan de verhalen over dekens en daarmee wellicht andere connemara-eigenaren gerust te stellen: hier staan alle paarden 24/7 buiten (met schuilstal). Onze rijdieren zijn ongeschoren en dekenloos en worden gemiddeld 4 tot 5 keer per week gereden. O'Kay gaat ook gewoon mee naar de verenigingsles in de binnenbak. Onze concessie aan hun wintervacht beperkt zich tot minder poetsen en wat langer uitstappen. Natuurlijk moet iedereen lekker kiezen voor datgene waarvan hij/zij denkt dat het past bij hun paard. Maar het kan dus wel gewoon, rijpaarden met een wintervacht.
Saaams
Geplaatst: 09-01-17 10:25
Het kan ook gewoon. Maar die van mijn was ten eerste al drijfnat na een half uur trainen, zweet liep van haar hoofd af en ze werd gewoon wat slomer. Het hangt heel erg van het paard af. Inmiddels verhaard Bjuut weer gigantisch, plukken vliegen om je oren.
Het kan zeker, alleen is Jou niet te rijden met wintervacht. Hij heeft echt zoveel vacht dat hij na 5 minuten werk al drijfnat is, terwijl hij gewoon conditioneel gewoon helemaal topfit is. Dat vind ik niet eerlijk tov hem. Bij Punzel echt heel lang getwijfeld, en vorig jaar ook niet geschoren, omdat het niet nodig was . Maar om haar nu savonds na deles/ na het rijden nat weg te zetten ( ze werkt nu intensiever dan vorig jaar) voelt gewoon niet goed, want hoe lang ik ook uitstap, en haar netjes met zweetdeken op probeer te laten drogen: ze wordt niet droog genoeg om haar zo weg te zetten. Dus uiteindelijk toch ook bij haar gekozen voor scheren ( terwijl ze tot dat moment gewoon dekenloos functioneerde). Ik doe dus niet een deken op omdat ze het weer niet aan zou kunnen, dat kan prima... Maar het werken met vacht (Jou) en ze daarna weer comfortabel wegzetten (Punz) ... dat is wat mij betreft het probleem..
Ik heb ook absoluut geen commentaar op degenen die hun pony scheren en/of onder dekens zetten. Ik wil hiermee alleen aangeven dat het geen automatisme hoeft te zijn. Het zou toch jammer zijn als wat meer onervaren connemara-eigenaren geloven dat het alleen met scheren en dekens zou kunnen. Hier gaat het al meer dan 35 jaar prima op mijn manier! (En geloof me: ik héb er wat commentaar op gehad in de loop der jaren, want ja 's winters buiten laten lopen, de hele kudde bij elkaar, alleen hooi: dat kon niet goed gaan...)
Punz
Geplaatst: 09-01-17 20:21
Daar heb je helemaal gelijk in wilma! Het kan inderdaad ook zonder, en het moet inderdaad geen automatisme zijn om je pony onder de deken te zetten... sterker nog: uiteindelijk werkt qua weer/weersbestendigheid vacht nog het beste! ( en hier lopen ze wel gewoon buiten hoor... moet er niet aan denken dat ze niet buiten zouden komen. Gewoon de hele dag naar buiten!)
kitobeer
Geplaatst: 09-01-17 20:52
feestje Ik ben zo blij ,zo blij. Toen sky bij mij kwam wonen werd al snel duidelijk dat sky het niet op de hoefsmid had staan en al helemaal niet op mannen. Aangezien ik zelf hoeven kan bekappen en eamonn al 10 jaar doe . Besloten om de opdracht zelf maar te doen. Maar met geduld en wanneer de tijd er rijp voor is. Maar ik wou het eigenlijk wel graag voor het eindejaar 2016 gedaan hebben. Je kan alles aan sky vragen maar als je hem over een grens duwt dan gaat hij meteen instinctief vechten. En aangezien ik goed ben ik compromissen sluiten en kleine stapjes vooruit te denken en te handelen. heb ik nooit last van een gevecht met hem. Dus vandaag hubbie zonder intentie mee naar stal gevraagd en fungeren als brokjes automaat. Yes 4 hoeven bekapt zweet op mijn rug van door te werken. Maar tis wel gelukt. in alle rust.
Morgen ga ik stijf zijn ojee.
curly2day
Geplaatst: 09-01-17 20:54
Vroeger werd ik vast wel raar aangekeken toen ik met een (ongeschoren) ongewassen (zo goed als mogelijk schoon) bolletje wol connemara in het Z1 tussen de paarden startte
We hadden op een gegeven moment wel een deken, zo'n lekkere zware canvas New Zealand deken. Die goeie oude tijden
Fijn dat het geluk is om de voeten van Sky te bekappen. Ik zou het nooit zelf durven, vind het toch heel fijn om mijn hoefsmid hier voor te laten komen. Maar ik kan me voorstellen dat je trots bent dat het gelukt is!!
Saaams
Geplaatst: 10-01-17 19:55
Na het zien van een schreeuwkip filmpje zijn wij gestart met operatie schreeuwkip
Work in progress.
Punz
Geplaatst: 11-01-17 01:02
Connemara he... als het maar eetbaar lijkt...
Verder hier roze wolk alarm:
Punz op Punz!!
En jooohhhhhhhhhhhhh... Wat ís het een powerbak... en wat staat ze fijn aan de hulpen...
En wat bén ik dus als een aap in een Ferrari... Maar oohhhhhhhh het was zó gaaf!!!
EK: Bedankt voor het zo fijn scholen van Punz én voor je geduld met me!!
Punz
Geplaatst: 11-01-17 10:00
Ach...F*ck...wat kan mij het ook schelen ook... Ik ga gewoon een filmpje plaatsen. Wilde dat niet doen omdat er nog zoveel is wat er te verbeteren valt, en ik er echt van alles aan zien bij mezelf..
Maar ik ben zó trots op Punzeltje, ben zo blij dat ik haar zelf ook weer echt kan rijden, dat dat nu kán, wil dat toch delen:
Punz niemand is toch een topruiter? Je moet ergens beginnen. Ik vind het er stoer uit zien en heel fijn gereden. Ze is geen makkelijke merrie qua sensibelheid. Maar dat je er zo lekker mee kan wegsturen is toch top en dat ligt echt niet alleen aan EK.
Je bent een weg aan het maken om zowel binnen als buiten de regels van t boekje je paard fijn en ontspannen te kunnen rijden met veel plezier!
Marrit13
Geplaatst: 11-01-17 10:28
Princess Punzie Zo gaaf! En wat is dat dier veranderd, in positieve zin! Zo gaaf!