[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:51

Och stamboeken maken wel vaker van die fouten, dus wat dat betreft. :P
Mijn shet staat ook als valk in zijn paspoort, maar is wildkleur.
Brunblakker fjorden staan als isabel op papier en zijn ook wildkleur.

Jou trekpaard heeft gewoon een schitterende kleur Angelke87, laten we het daar maar op houden :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:53

Mijn perlino[kvit] fjordje ook maar weer eens.
En die kleine boef aan de linker kant is mijn shetje met wildkleur. maar hij wilde niet op de foto. :(
Afbeelding

jokari

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:33

jouw kvit-fjordje vind ik zó mooi hé, echt zonde dat dubbele verdunning niet is toegestaan in het stamboek. Prachtig paardje. :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:07

Dank je wel jokari.

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:26

Wauw, die Fjord. :wow:

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:32

En ik vind je shetje een geweldige kleur hebben. Hij of een zij?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:05

lifaya schreef:
Frederieke_ schreef:
opzich vrij logisch, omdat er veel wit in de vacht zit noemt men het gauw een schimmel, niet meer dan begrijpelijk, als je het mij vraagt ;)

dat een leek et zegt, oké, maar dat het ook in paspoorten en papieren zo genoemd word, dat is mijn vraag :P

Het is ook schimmel.
Je hebt veranderlijk schimmel en onveranderlijk schimmel.
Veranderlijk is de schimmel die helemaal wit eindigt. Onveranderlijk schimmel is roan.
Zo staat het oa. in de cursussen-genetica op de unief hoor. Roan wordt echt als een schimmel-gen gezien.

nouca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:26

hopelijk is mijn bonte schatje ook een bijzondere kleur..

Bonte Boo <3
in de zomer heeft ze appeltjes
Afbeelding

met haar wintervachtje
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:28

Nou sorry, ik persoonlijk vind het een gewone bruin-bonte :) maar elke paard is voor de eigenaar meer bijzonder natuurlijk. Ik bedoel het dus helemaal niet vervelend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:29

CindyUniek schreef:
mijn reddun panterbonte merrietje (wordt 2 dit jaar)
[ Afbeelding ]

en mijn valk hengstje (wordt 1 dit jaar)
[ Afbeelding ]

Wat een schatjes <3

Voor de rest ook weer mooie paarden gezien, kvit vind ik zo gaaf!

Die hierboven vind ik ook een gewone bruinbonte dat vind ik zelf geen bijzondere kleur :o

nouca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:29

set_elkol schreef:
Nou sorry, ik persoonlijk vind het een gewone bruin-bonte :) maar elke paard is voor de eigenaar meer bijzonder natuurlijk. Ik bedoel het dus helemaal niet vervelend.

Klopt O:)
alleen ik vond de appeltjes wel cool

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:33

Ik heb wat nieuwe foto's van mijn red dun Lusitano, waar je zijn kleurtje goed kan zien, hierbij een voorbeeldje!
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:37

Mooi Liesbeth

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:44

Hagar_Helga schreef:
En ik vind je shetje een geweldige kleur hebben. Hij of een zij?

Hij, een ruintje.
Bij deze een hele foto van mijn shet James.
Hij staat hier lekker in de zon te genieten.
Manen en kuifje zijn inmiddels weer aan het groeien, had ie van de zomer afgeschuurd en omdat de manen er zo mottig uitzagen had ik ze maar afgeknipt.
Afbeelding

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:29

Echt een leukert! Hij is net een slag licher als mijn Hilda.
Kan je zn manen een fjordencoupe geven, nu ze toch zo kort zijn :p

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:56

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:18

dank je luckystory voor de verduidelijking :-)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:23

Luckystory schreef:
Het is ook schimmel.
Veranderlijk is de schimmel die helemaal wit eindigt. Onveranderlijk schimmel is roan.
Zo staat het oa. in de cursussen-genetica op de unief hoor. Roan wordt echt als een schimmel-gen gezien.

Maar het is genetisch toch juist heel anders? Ik begeep dat je nooit 2 roans moet kruisen omdat dit fataal kan zijn voor het veulen. (bepaalde rassen waren uitzonderingen heb ik begrepen, zoals trekpaarden) maar kan het fout hebben gehoord... Bij schimmels is dit dus niet het geval..
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 13-02-13 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:24

lifaya schreef:
Maar het is genetisch toch juist heel anders? Ik begrijp dat je nooit 2 roans moet kruisen omdat dit fataal kan zijn voor het veulen. Bij schimmels is dit dus niet het geval..

Ja het zijn 2 verschillende genen.
Maar allebei genen die onder de noemer 'schimmel' vallen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:06

lifaya schreef:
Luckystory schreef:
Het is ook schimmel.

Maar het is genetisch toch juist heel anders? Ik begeep dat je nooit 2 roans moet kruisen omdat dit fataal kan zijn voor het veulen. (bepaalde rassen waren uitzonderingen heb ik begrepen, zoals trekpaarden) maar kan het fout hebben gehoord... Bij schimmels is dit dus niet het geval..

als je twee roans kruist word je merrie niet drachtig eigenlijk, er word een eitje bevrucht wat weer word afgestoten, dus worden er geen veulens uit geboren, anders dan bijvoorbeeld twee LWO+ te kruisen, dan komt er wél een veulen maar heb je heel grote kans op een lethal white veulen, compleet wit veulen wat niet levensvatbaar is en dus tijdens of vlak na de geboorte zal sterven

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:35

ah dat was het :P de vrucht word verworpen :P Lethal White komt idd niet bij roan voor maar vooral bij paints enzo :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:22

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:58

Luckystory schreef:
lifaya schreef:
Maar het is genetisch toch juist heel anders? Ik begrijp dat je nooit 2 roans moet kruisen omdat dit fataal kan zijn voor het veulen. Bij schimmels is dit dus niet het geval..

Ja het zijn 2 verschillende genen.
Maar allebei genen die onder de noemer 'schimmel' vallen.

Alleen in het Nederlands en alleen door mensen die niet up-to-date zijn met kleuren genetica. Sorry maar heel vaak is het leerstof decenia oud en wordt nog oude 'volks' termen gebruikt.

Roan mag nooit onder de noemer 'schimmel' gebruikt worden of vallen. Het zijn twee totale verschillende genen die twee verschillende 'kleuren' geven.

En ... ook weer zoiets ('volks') ... homozygoot roan bestaat maar en lijdt niet tot vruchtafsterften. Homozygoot roan is al gevonden in verschillende rassen (oa AQHA en Criollo)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:33

Peterina schreef:
Roan mag nooit onder de noemer 'schimmel' gebruikt worden of vallen. Het zijn twee totale verschillende genen die twee verschillende 'kleuren' geven.

Dat maakt toch niet uit?
Ik weet dat het 2 verschillende genen/kleuren zijn. Maar het effect is hetzelfde mbt het elk individueel haarpijltje, namelijk dat de basiskleur van het haar wordt aangetast door een vergrijzing. En de manier waarop dat gebeurt als je het hele lichaam bekijkt, verschilt tussen gewone schimmels en roan.
Maar op zich is het dus helemaal zo gek niet dat iemand een roan als een soort schimmel ziet. Het is gewoon een benaming.
Je kan daar over muggenziften of niet. Dat is een keuze. Maar mensen die het schimmel noemen weten dus heus ook wel dat het om verschillende genen gaat.

Ow, en ga jij de mensen van het departement Genetica van de UGent, maar ff vertellen dat ze hun materie niet kennen. Gaan ze graag horen. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:44

Heb die discussie al gehad! Maar ja decenia vastgeroeste 'professoren' maak je niet los. En eerlijk gezegt kunnen dan ook niet meer au serieux genomen worden.
Helaas zijn die 'genetica' kursus ivm kleuren erfenis bij paard van dusdanig lengte en diepte dat een kind van het lager school er iets aan heeft. Maar iemand die meer moet weten over de erfelijke ziektes die verbonden zijn aan sommige kleuren, de modificatie van sommige kleuren op het vacht (fenotype) en mogelijkheid en kans berekening van kleuren, blijft op zijn honger zitten.

En maakt het iets uit? Nee als je incorrect informatie wilt overdragen, mensen wilt verwarren enz ... dan maakt het niets uit.

Nogmaals er zijn duidelijk verschillenen tussen Roan (Rn) en Schimmel (G) ... niet het minst dat een Roan paard niet vergrijst naar wit met de jaren en is seizoens vervonden wat de wisseling van vachtkleur betreft.