Mijn shet staat ook als valk in zijn paspoort, maar is wildkleur.
Brunblakker fjorden staan als isabel op papier en zijn ook wildkleur.
Jou trekpaard heeft gewoon een schitterende kleur Angelke87, laten we het daar maar op houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lifaya schreef:Frederieke_ schreef:opzich vrij logisch, omdat er veel wit in de vacht zit noemt men het gauw een schimmel, niet meer dan begrijpelijk, als je het mij vraagt
dat een leek et zegt, oké, maar dat het ook in paspoorten en papieren zo genoemd word, dat is mijn vraag
CindyUniek schreef:mijn reddun panterbonte merrietje (wordt 2 dit jaar)
[ Afbeelding ]
en mijn valk hengstje (wordt 1 dit jaar)
[ Afbeelding ]
Hagar_Helga schreef:En ik vind je shetje een geweldige kleur hebben. Hij of een zij?
Luckystory schreef:Het is ook schimmel.
Je hebt veranderlijk schimmel en onveranderlijk schimmel.
Veranderlijk is de schimmel die helemaal wit eindigt. Onveranderlijk schimmel is roan.
Zo staat het oa. in de cursussen-genetica op de unief hoor. Roan wordt echt als een schimmel-gen gezien.
lifaya schreef:Luckystory schreef:Het is ook schimmel.
Je hebt veranderlijk schimmel en onveranderlijk schimmel.
Veranderlijk is de schimmel die helemaal wit eindigt. Onveranderlijk schimmel is roan.
Zo staat het oa. in de cursussen-genetica op de unief hoor. Roan wordt echt als een schimmel-gen gezien.
Maar het is genetisch toch juist heel anders? Ik begeep dat je nooit 2 roans moet kruisen omdat dit fataal kan zijn voor het veulen. (bepaalde rassen waren uitzonderingen heb ik begrepen, zoals trekpaarden) maar kan het fout hebben gehoord... Bij schimmels is dit dus niet het geval..
Luckystory schreef:lifaya schreef:Maar het is genetisch toch juist heel anders? Ik begrijp dat je nooit 2 roans moet kruisen omdat dit fataal kan zijn voor het veulen. Bij schimmels is dit dus niet het geval..
Ja het zijn 2 verschillende genen.
Maar allebei genen die onder de noemer 'schimmel' vallen.
Peterina schreef:Roan mag nooit onder de noemer 'schimmel' gebruikt worden of vallen. Het zijn twee totale verschillende genen die twee verschillende 'kleuren' geven.