over de "dish"van een arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:17

mango schreef:
hihihihi geweldig goed verwoord in een woord perfect!!

ik ga voor een Egyptisch braadstukje ja over smaak valt niet te twisten!!

Heb je het nou nog niet geleerd? Over smaak valt WEL te twisten Knipoog. Eigen mening is uit den boze Knipoog .

Afbeelding

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:29

Fasel"]
[quote="mango schreef:

Heb je het nou nog niet geleerd? Over smaak valt WEL te twisten Knipoog. Eigen mening is uit den boze Knipoog .

Afbeelding
[/quote]

nou zeg hihihihiih mag dat hier niet eens en als ik nou zeg dat ik de meeste veulens lelijk vind..wel leuk lelijk maar nix klopt aan die beesies en het maakt niet of ze dan arabier, kwpn of whatever zijn of is dat weer een ander topic...???!! Bloos

oeps weer mijn eigen mening gegeven!!! Bloos!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:47

mango schreef:

nou zeg hihihihiih mag dat hier niet eens en als ik nou zeg dat ik de meeste veulens lelijk vind..wel leuk lelijk maar nix klopt aan die beesies en het maakt niet of ze dan arabier, kwpn of whatever zijn of is dat weer een ander topic...???!! Bloos

oeps weer mijn eigen mening gegeven!!! Bloos!

Jij stouterd Haha!. Rekel, boefje. Niet meer doen he anders kom ik met de ~~}>

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:27

marengo schreef:
Als je een Fries fokt zeg je toch ook niet ik ga lekker een witte fokken want dat vindt ik mooier, schijt aan de ras standaard, want dan heb ik nieuws voor je: hoe worst dat het je wezen mag, je krijgt gewoon geen papier bij je paard, sta je daar met je persoonlijke smaak, niet aan de ras standaard voldoende witte Fries. Dan is het dus GEEN Fries voor het stamboek want hij voldoet niet, zou een hele goeie gedacht zijn voor het AVS.

Zou ik dus weer wel overwegen Haha!
Vroegah Haha! Kwam de fries in een scala aan kleuren voor, alleen wij maffe hollanders hebben bepaald dat ie zwart het mooiste was, dus werd alles wat niet zwart was geweerd.
Het komt nog steeds voor dat er een andere kleur fries wordt geboren uit 2 zwarte ouders. Beestje is dan gelijk rijp voor de slager, aangezien veel fokkers het niet eens bekend willen hebben dat ze een niet zwart veulen hebben gekregen...
Waar ga je dan heen????

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:37

Fasel"]
[quote="mango schreef:

Afbeelding
[/quote]
Huh ??
Over smaak kun je altijd twisten, toch ?!
Verward De één houdt van bruin, de ander van wit, daar gaat het niet om.
Eigen mening is nooit uit den boze, het willen fokken van een raspaard en niet aan enige vorm van rasstandaard willen voldoen om dat je die persoonlijk niet mooi/leuk/functioneel vindt DAT is uit den boze, dan moet je iets anders gaan fokken wat je wèl past. Als ik een paard wil fokken dat uitziet als een shire, ga ik toch geen arabier daarvoor uitzoeken om maar eens een zijstraat te noemen ?. Bloos!

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:43

stef"]
[quote="marengo schreef:
Als je een Fries fokt zeg je toch ook niet ik ga lekker een witte fokken want dat vindt ik mooier, schijt aan de ras standaard, want dan heb ik nieuws voor je: hoe worst dat het je wezen mag, je krijgt gewoon geen papier bij je paard, sta je daar met je persoonlijke smaak, niet aan de ras standaard voldoende witte Fries. Dan is het dus GEEN Fries voor het stamboek want hij voldoet niet, zou een hele goeie gedacht zijn voor het AVS.

Zou ik dus weer wel overwegen Haha!
Vroegah Haha! Kwam de fries in een scala aan kleuren voor, alleen wij maffe hollanders hebben bepaald dat ie zwart het mooiste was, dus werd alles wat niet zwart was geweerd.
Het komt nog steeds voor dat er een andere kleur fries wordt geboren uit 2 zwarte ouders. Beestje is dan gelijk rijp voor de slager, aangezien veel fokkers het niet eens bekend willen hebben dat ze een niet zwart veulen hebben gekregen...
Waar ga je dan heen????
[/quote]
Hahaha
Vroegah ???? Veel naar de Celavitatjes gekeken hè, geef maar toe Vingers aflikken
Hmm, zou wel een apart gezicht zijn: bonte Fries of zo. Waar we dan heen gaan ? Naar alleen zwarte Friezen lijkt mij hè Haha!
Maar je hebt we gelijk dat de oplossing slager erg drastisch , kijk dat hoeft nou net weer effe niet er zijn genoeg andere oplossingen cq mensen die graag zo'n veulen/paard hebben, niet voor de fok maar voor de recreatie
*LOL*

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:48

Het punt is dat niet iedereen per se een paard wil fokken dat het perfect doet op shows. Je kan ook op zoek gaan naar 'het ideale sportpaard' (ik denk mn aan endurance) en besluiten dat de arabier de beste hoek is om die uit te fokken. En als je fokt op uithoudingsvermogen en ruimte in de gangen en snoeiharde benen (om maar eens wat te noemen) heeft het voor mij in ieder geval geen prioriteit of het beest ook nog een schaaltje in z'n harses heeft. Of dat de showmensen ermee weglopen. Als 'ie maar met mij wegloopt.. Natuurlijk is het beter als hij mooi is EN heel goed in de sport, maar het is maar net waar je je prioriteiten neerlegt.

Ik zou dat sportpaard trouwens eerder in een kruising zoeken (heretic!) maar wie ben ik (heretic!) Ik verbind me niet zo aan stamboeken, zoek liever naar een gebruikspaard, en als dat toevallig voor een bepaald doeleind niet binnen een stamboek ligt, waarom niet? Zolang ik het niet opeens een 'subras' ga verklaren en er in door wil fokken (of ga beweren dat dit het enige echte.. is) is daar toch niets op tegen? Ik hou van gebruikspaarden, daar komt het op neer...

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:01

Cassidy"]
Kijk maar naar de Arabieren die het goed doen op de renbaan. Kijk dan even welk paard die extreme dish vertoond...en die zijn er niet.
[/quote]

de arabieren op de renbaan zijn steeds vaker franse arabieren dus dat verklaard een hoop Haha!

[quote="Sabiy schreef:
Dank je Jacq, je hebt het weer eens prima verwoord. Van mij nemen ze hier niks aan, misschien van jou wel (ook al zeggen we hetzelfde, hahaha). Ik denk dat ik mijn pogingen tot uitleg en onderbouwing hiervan maar staak, we praten toch tegen een gewapend betonnen muur....

ik vind wel dat je een beetje meer respect mag tonen voor de meningen van anderen. Dit soort uitspraken zijn niet erg gepast in een discusie

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:06

Ik heb erg veel respect voor de mening van anderen, alleen niet als men maar een beetje dom in de ruimte aan het l*llen is, en dat is precies wat hier gebeurt. Gelukkig willen sommigen nog wel graag iets leren, maar er zijn er bij die gewoon echt een bord voor hun hoofd hebben.

Jacq, zoals alle fokkers, heb ik al meer dan eens paarden op stal gehad die niet waren wat ik ervan verwacht of gehoopt had. Je weet wel hoe dat gaat. Je maakt op papier een planning, en soms lukt het, soms ook niet. Sommige paarden zijn als veulen heel erg mooi en vallen later toch wat tegen. Soms is het andersom. Het blijft een spel. En zolang je eerlijk en objectief blijft, is er ook niks aan de hand. Ik ken van al mijn paarden zowel hun pluspunten als hun minpunten, en ik denk dat dat heel belangrijk is als je probeert een goed paard te fokken (showpaard in mijn geval). Als je dan op een gegeven moment iets hebt staan dat toch niet aan je eisen blijkt te voldoen, zoek je er een ander doel voor of je verkoopt hem/haar.
Zo heb ik eens een hengstje gefokt uit een op papier super combinatie (Ansata Sinan x El Shaklan), kon niet stuk. Wat viel dat vreselijk tegen. Schijnbaar alle verkeerde genen bij elkaar gekomen of zo... Hij zou in NL nog wel meekunnen hoor, maar daar doe ik het niet voor, dus ik heb hem zonder papier weggegeven aan iemand die er zielsgelukkig mee is, hem straks zal ruinen en er een fijn rijpaard van gaat maken. Dus geen papier, geen ballen, geen toekomstige miskleunen. Lief dier hoor, maar paste totaal niet in mijn plaatje. Zulke dingen kunnen gebeuren.

De paarden waarmee ik mijn fokkerij begonnen ben, hebben bijna allemaal inmiddels een nieuwe baas. Gewoon omdat ze na verloop van tijd niet meer in mijn programma pasten, doordat ik de lat steeds hoger ben gaan leggen. Afscheid nemen is nooit leuk, maar als je iets doet (showpaarden fokken in mijn geval), moet je het goed doen, anders kun je het beter laten. Met wat ik momenteel op stal heb staan ben ik voorlopig zeer tevreden, en ik hoop daaruit weer verder te kunnen verbeteren. Dit jaar ben ik erg gezegend met twee prachtige merrieveulens, en we zullen zien wat 2004 gaat brengen. Kan meevallen, kan tegenvallen. En in het laatste geval, zullen ze ook zeker weer snel verhuizen naar een nieuwe baas. Ik ben stapelgek op al mijn paarden, maar kan er geen tientallen onderhouden, dus zal ik moeten selecteren en kiezen, gaan de mindere eruit en mogen de betere blijven.

Wat betreft ons avondje, gaan we dat nog voor Parijs doen of er na ? Ik zit nogal krap in mijn tijd, maar een keer op vrijdagavond moet wel in te plannen zijn !

ps. Even flink duimen voor Ghajariy dit weekend op het EK in Verona..!!!

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:11

marengo schreef:
Eigen mening is nooit uit den boze, het willen fokken van een raspaard en niet aan enige vorm van rasstandaard willen voldoen om dat je die persoonlijk niet mooi/leuk/functioneel vindt DAT is uit den boze, dan moet je iets anders gaan fokken wat je wèl past. Als ik een paard wil fokken dat uitziet als een shire, ga ik toch geen arabier daarvoor uitzoeken om maar eens een zijstraat te noemen ?. Bloos!

OK dan! Dat is nou precies wat we bedoelen !! OK dan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:22

Sabiy schreef:
Ik heb erg veel respect voor de mening van anderen, alleen niet als men maar een beetje dom in de ruimte aan het l*llen is, en dat is precies wat hier gebeurt. Gelukkig willen sommigen nog wel graag iets leren, maar er zijn er bij die gewoon echt een bord voor hun hoofd hebben.

Ik wil gerust leren, je bent IMO nooit uitgeleerd. Bijv het verhaal over ademhalingsproblemen bij een extreme dish. Dit was iets waar ik me wel iets bij kon voorstellen, maar waar ik me nooit in verdiept heb verder.
Verder valt er qua smaak niks te leren.
Als ik een paard met een snoekshoofd, hertenhals, karperrug, koehakkig, en franse stand mooi vind, dan vind ik dat paard mooi *maar dat is heel persoonlijk natuurlijk* Haha!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 01:01

Hey plagom die franse arabieren zijn zo lelijk dat je er niks anders mee kan doen! Scheve mond

Polens beste renpaard was Druid geen schoonheid maar wel een paard met ene herkenbaar arabisch profiel. Hengst zoals Gil met een fraai hoofdje en uiterlijk heeft het tevens ook goed op de renbaan gedaan of telt dat weer niet mee? Haha!

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:19

stef schreef:
Als ik een paard met een snoekshoofd, hertenhals, karperrug, koehakkig, en franse stand mooi vind, dan vind ik dat paard mooi *maar dat is heel persoonlijk natuurlijk* Haha!

Tuurlijk, dat is je goed recht, alleen moet je daar vooral niet mee gaan fokken, alleen maar omdat je het zelf zo mooi vindt.

Balasjow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:39

Cassidy schreef:
Ik heb trouwens de naam van de aandoening gevonden die voor vergrote bijholtes zorgt (en de jibbah of de "dish" word veroorzaakt door vergrote bijholtes) . De afwijking heet: Acromegalie.

Toch even op internet wezen kijken op "Acromegalie". Alleen wat onderwerpen gevonden met betrekking tot mensen zoals volgende omschrijving:

Wat is ACROMEGALIE :

a) verslaving aan grote hoogten, die zich vnl. manifesteert bij alpinisten;

b) een ziekte waarbij overproductie van hormonen leidt tot overmatige groei van lichaamsuiteinden, zoals neus, handen , oren en…de penis, in dat laatste geval is een man dus “zwaargeschapen”;

c) een overdreven vorm van hoogtevrees;

d) een verouderd synoniem voor grootheidswaanzin.

En:

Acromegalie
Synoniemen
Ziekte van Marie

Korte beschrijving
Acromegalie is een zeer zeldzame niet aangeboren aandoening van de hypofyse. De hypofyse is een klein kliertje onder aan de hersenen, dat onder meer groeihormoon en prolactine (een hormoon dat o.a. de melkproductie bij vrouwen stimuleert) produceert. Bij acromegalie ontwikkelt zich in een bepaald deel van de hypofyse een -meestal- goedaardige tumor. De aandoening ontstaat als de tumor zich ontwikkelt in het deel van de hypofyse dat groeihormoon produceert.

Acromegalie ontstaat meestal tussen het 30e en 50e levensjaar, maar kan zich ook op iedere andere leeftijd voordoen. Wanneer acromegalie ontstaat voor het einde van de groei (tussen het 15e en 17e levensjaar) veroorzaakt het teveel aan groeihormoon reuzengroei.

De symptomen van de aandoening ontwikkelen zich doorgaans heel geleidelijk, waardoor het lange tijd kan duren voordat deze herkend wordt. Vermoeidheid en slaapstoornissen kunnen tot de eerste verschijnselen behoren. De handen en voeten worden groter, waardoor ringen, polshorloges en schoenen niet meer passen. Vaak veranderen de gelaatstrekken, vooral door vergroting van de onderkaak. Soms ontstaat overmatige transpiratie (vooral bij vrouwen) en wordt de huid vettig. Ongeveer één derde van de mensen met acromegalie krijgt suikerziekte. Soms is sprake van tintelingen of pijn in de handen.

Door de tumor wordt de hypofyse vergroot en kan hoofdpijn optreden. Ook kan het gezwel druk uit gaan oefenen op de oogzenuwen, die vlak langs de hypofyse lopen. Hierdoor kunnen problemen ontstaan met het gezichtsvermogen. In sommige gevallen worden door het ontstaan van de tumor andere functies van de hypofyse onderdrukt. Als gevolg hiervan kan sprake zijn van impotentie, onvruchtbaarheid, en onregelmatige menstruatie.

Diagnose
De diagnose wordt vermoed op grond van bovenstaande kenmerken. De diagnose wordt bevestigd door een bloedtest waarbij onder meer de hoeveelheid groeihormoon gemeten wordt. Indien sprake is van acromegalie, worden verdere tests gedaan om te bepalen of en in hoeverre de andere functies van de hypofyse verstoord zijn. Daarnaast wordt de precieze grootte van de tumor vastgesteld door middel van een MRI-scan.

Behandeling
Voor acromegalie is geen genezing mogelijk. De behandeling richt zich zoveel mogelijk op verlichting van symptomen. Dit kan gebeuren door middel van een operatie aan de hypofyse, bestraling, behandeling met een geneesmiddel of een combinatie daarvan. Op dit moment bestaat de eerste behandeling meestal uit een operatie, waarna in sommige gevallen verder behandeld wordt met bestraling en/of geneesmiddelen. Indien de behandeling goed aanslaat, nemen de klachten in het algemeen af.

Voorkomen
Acromegalie is een zeer zeldzame aandoening. Per jaar worden per miljoen mensen slechts 4 nieuwe gevallen vastgesteld.

Overerving
Acromegalie is niet erfelijk. De aandoening treedt altijd spontaan op en wordt dus niet overgeërfd van de ouders.

Hoe ik deze ziekte/symptomen moet gaan vertalen naar een Arabisch Volbloed is me een raadsel.

Ella

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:50

Jij hebt al meer gevonden dan ik had Ella. Dank je. Interessant verhaal.

Voor wat betreft het fokken. Ik fok dan wel niet maar het is toch aan een ieder om te fokken wat hij of zij wil? Daarmee wil ik niet perse zeggen dat iets goed of niet goed moet zijn maar dan moet er misschien gedacht worden aan criteria 'dat en dat heeft het paard en daarmee mag gefokt worden'. En voldoet ie niet misschien verbieden volgens het stamboek? Zolang dat niet is vastgelegd kan je nooit zeggen dat iemand niet mag fokken met een paard.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:54

......wat een arrogantie proef ik hier en daar. BAH! Arme arabieren Knipoog Als je niet van die extreme dish houdt moet je maar een KWPN'er kopen????? Wie is er nou dom??? Haha!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:00

Franca schreef:
......wat een arrogantie proef ik hier en daar. BAH! Arme arabieren Knipoog Als je niet van die extreme dish houdt moet je maar een KWPN'er kopen????? Wie is er nou dom??? Haha!

hihhiih die France weer terug uit het verre Vietnam...koud hier he!!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:10

Franca schreef:
......wat een arrogantie proef ik hier en daar. BAH! Arme arabieren

Is die befaamde arrogantie ook niet waar de paardjes om bekend staan? Zo paard zo ruiter? Of zou het andersom zijn? Schijnheilig

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:12

Balasjow schreef:
Hoe ik deze ziekte/symptomen moet gaan vertalen naar een Arabisch Volbloed is me een raadsel.

Ella

Hahahahaha ik weet het ook niet hoor Ella ! Misschien zijn we een beetje blond, maar ik kan het verband ook niet vinden. Verward

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:57

stef"]
[quote="marengo schreef:

Ik zou best een witte Fries willen hebben hoor.......lijkt me prachtig!!!
Waar zijn deze verkrijgbaar??? Krijgt ie van mij wel het label Roosendaler ofzo als die zotte noordelingen het geen Fries willen noemen. Knipoog Ehhhh .......bestaan er ook witte Fiezen annex Roosendalers met een dish??? Vallen anders op stal zo uit de toon, alhoewel Verward ....hihihihihihih.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:01

pegassa"]
[quote="stef"][quote="marengo schreef:

Waar zijn deze verkrijgbaar??? Krijgt ie van mij wel het label Roosendaler ofzo als die zotte noordelingen het geen Fries willen noemen. Knipoog Ehhhh .......bestaan er ook witte Fiezen annex Roosendalers met een dish??? Vallen anders op stal zo uit de toon, alhoewel Verward ....hihihihihihih.
[/quote]

Haha! Roosenfriezen Haha!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:05

Fasel"]
[quote="pegassa"][quote="stef"]
[quote="marengo schreef:

[/quote]

Haha! Roosenfriezen Haha!
[/quote]

geweldig roosenfriezen *LOL*
volgens mij zijn witte friezen ook echt geld waard maar
ik vind friezen te grof oeps weer mijn eigen mening hiihihii Schijnheilig

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:10

Dan kruis je die Fries gewoon met een arabier. Krijg je een Arabofries Knipoog

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:13

Lieve Franca,
U schijnt het niet helemaal te bevatten: Ik heb het niet over het feit dat een arabier een extreme dish moet hebben doch dat het paard moet voldoen aan de ras kenmerken van een arabier, dat omvat iets meer als ALLEEN dat. Het fokken naar een rasstandaard is niet arrogant, het heet het fokken van een ras paard. Een arabier moet nu éénmaal niet uitzien als BV een KWPN paard Tinker weet ik veel, maar als een Arabier. Dat dit voor mensen moeilijk te bevatten is kan ik niet helpen, het is gewoon zo. Arrogant is het pas als je vindt dat je te goed bent om je aan voorschriften te houden of je er niet aan wil storen. Cool
Ha Josje, Je kan terecht wanneer je wil hoor, ik heb nl besloten dat ik weer genoeg rond gerend heb dit jaar en maar es even thuis blijf, dus laat maar weten wanneer het je past. Ja, ik fok ook showpaarden, maar net als de mijne breken de jouwe toch ook niet af bij de knie als je erop gaat zitten ??. We duimen voor Ghajariy GGRR volgens mij leer ik die naam nooit goed te schrijven zeg, kon het niet wat simpeler ?? Bloos!
Arwenlune: Tja, ik zou gaan voor een mooie endurance arabier, maar inderdaad is het type voor jouw dan niet het belangrijkste, dat geeft absoluut niet maar dan moet je alleen zo'n paard niet inzetten als dekhengst maar je beperken tot de endurance, helemaal goed hoor, ik denk trouwens dat inderdaad de kruisingen het ook heel goed doen in de endurance. OK dan!
Ella: ???????????????????? Sorry hoor, ik ben rood da's misschien nog wel erger als blond want ik zien het niet hoor, ligt aan mij...... Huilen

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:13

Zouden die Noorderlingen een hekel hebben aan poetsen ofzo?? Dat ze geen witte Friezen willen. Tja ,met al die drassige blub daar bovenin kan ik me er iets bij voorstellen je loopt je toch suf te poetsen........

Cheese!