voor en nadelen tinkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:13

Leonoor schreef:
.
Goed, was ie weer...... En trouwens, Annick, Damian lijkt wel op Baggio, alleen niet de Baggio van nu, maar de Baggio van vorig jaar!

He he Leo , ik dacht waar blijft ze nou Haha! hahaha.
ik ken Baggio pas van dit jaar en natuurlijk van Foto's.
Dus is het best moielijk te vergelijken, Damian is zo klein naast Baggio.
Baggio is een hele mooie Hengst, en ik denk dat hij zeker goed gekeurd gaat worden.
als je ziet hoe gespierd en groot hij is geworden in 3 maanden Tong uitsteken
Annick

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:19

Annick"]
[quote="Leonoor schreef:
.
Goed, was ie weer...... En trouwens, Annick, Damian lijkt wel op Baggio, alleen niet de Baggio van nu, maar de Baggio van vorig jaar!

He he Leo , ik dacht waar blijft ze nou Haha! hahaha.
ik ken Baggio pas van dit jaar en natuurlijk van Foto's.
Dus is het best moielijk te vergelijken, Damian is zo klein naast Baggio.
Baggio is een hele mooie Hengst, en ik denk dat hij zeker goed gekeurd gaat worden.
als je ziet hoe gespierd en groot hij is geworden in 3 maanden Tong uitsteken
Annick
[/quote]

Zal wel eens snuffelen in de foto's van vorig jaar, heb een hele map met CD-roms. Of ie goedgekeurd wordt? Laten we het hopen, zoja, héél groot feessie!!!!
En hij groeit als een achterlijke, die NEK is echt erg bij hem!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:55

Esme_27"]
[quote="Pellie schreef:
vraagje; hoe kan het NTS nu zijn deuren over een paar jaar gaan sluiten als er altijd nog Engels of Iers materiaal (lees Tinkers) wordt geïmporteerd?

Je moet ergens een lijn trekken lijkt me..
[/quote]

hoe zit dat met andere paardenstamboeken? ik weet van hondenrassen dat export gewoon wordt toegelaten, mits ze daar papieren hebben.
dit kan met tinkers toch ook zo zijn? laten we welwezen, de tinkers uit ierland, engeland en amerika zien over het algemeen toch wel ff wat anders uit dan hier.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:14

Esme_27"]
[quote="tinkernikky schreef:
ps: zijn die hengsten er dan? die afgekeurd zijn om te mogen dekken maar die wel dek dienst doen??
Die ken ik niet of wel?

hoop niet dat ik teveel stof doe opwaaien door dit berichtje, anders verwijder ik het weer.

Hengsten die zijn afgekeurd bij het NTS en daarna goedgekeurd voor ICS

(uit m'n hoofd)
Ryon Ó Malley
Cochise
[/quote]

Cochise is idd afgekeurd bij het NST maar wel goedgekeurd bij het ICS. Hij is bij het NST agekeurd op sperma kwaliteit. Ryon O Malley is volgens mij om de zelfde reden niet goedgekeurd bij het NST.

Ik ken Cochise echter, en tot nu toe heeft hij naar mijn weten alle merrie's drachtig gekregen. Zou het ook niet aan zijn leeftijd en de leeftijd waarop hij pas gekeurd werd kunnen liggen dat de kwaliteit van het sperma minder was? Cochise is naar mijn weten namelijk de oudste dekhengst van het ICS, hij is nu 17.
Niets tegen het NST overigens, ik vind het alleen maar goed dat daarop getest wordt.

En dan nog even over het type tinker, ik houd van het wat sjiekere type, wel met behang, dus duidelijk de kenmerken van de voorouders, maar niet het tank-idee. het (wat lichtere) cob- en grai-type spreken mij erg aan.
Hele grove Tinkers vind ik mooi om te zien, maar ik zou er zelf niet zoeen willen hebben, omdat dat niet past bij mijn gebruiksdoel.

Ik vind Jordy persoonlijk een hele mooie bouw hebben, hoewel andere mensen hem te licht zullen vinden.
Ik wil in augustus met hem naar de keuring, en ben benieuwd van voor type hij is.

Afbeelding
Afbeelding

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:55

Jordy is wel erg mooi hoor. Ik persoonlijk vind dat hij in het achterbeen een beetje recht is en een klein hoofd heeft vergeleken bij de rest van zijn lichaam. Maar die nek is echt super mooi

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:00

Hetzelfde als voor Cochise geldt geldt ook voor Ryon tot nu toe alle merries in een sprong drachtig ( behalve de mijne natuurlijk, maar dat kwam door een cyste)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:55

Ik vind Jordy ook een mooie tinker. Heel mooi getekend (jawel, daar komt de tekening weer ter sprake) en gewoon een goed gebouwd paard. Twee donkere ogen en mooie manen/staart en goed behang zo te zien. Misschien ietsje te fijn hoofd maar ik moet niet mekkeren want ik houd al helemaal niet van die dikke hoofden. Het is een wat luxer type maar heel mooi voor een rijpaard.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:44

[quote="Annick]

Hieronder een foto van damian toen hij 10 maanden was en van vandaag.
Afbeelding
Je kan op mijn website zien hoe zijn ouders eruit zien, die zal ik hier maar niet posten.
ben trouwens wel benieuwd wat jullie van zijn Hoofd vinden?????
groetjes
Annick[/quote]

En hieronder dan even een foto van Baggio toen hij 2 maandjes ouder was, dan Damian nu, speciaal voor Annick
(Heb even mijn ex weggesneden).

Afbeelding

En hieronder 1 van een week of 4 terug.
NIet jullie ideale tinker, maar bij mij voldoet hij een eind!!
Afbeelding
Hij valt onder de Vanner, Dewi onder Grai
Ben benieuwd wat die kruising nou geeft

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:13

Mwah Leonoor, ik vind hem wel wat hoor! Had inderdaad iets meer sok mogen hebben, maar toch! Vind hem qua bouw ERG leuk!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:19

Dat een hengst alles drachtig maakt die is afgekeurd op zijn sperma is niet raar. Een hengst word niet alleen afgekeurd op de hoeveelheid goed sperma ofzo, er is ook zoiets als goed en gezond sperma. Maar goed dit moet iedereen zelf maar weten.

En Supertje ik heb er toch bij gezet dat zowel Cochise als Ryon ÓMalley waren goedgekeurd bij de ICS?

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:50

Tja wat moet ik nog zeggen???????

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!
Monique

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:09

Ik vind Baggio heel leuk, idd mag ie wat meer behang... maar weet je zeker dat ie onder Vanner valt?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:11

tinkernikky schreef:
Tja wat moet ik nog zeggen???????

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!
Monique

Wat je er van vindt?
wahahahaha

En Baggio valt onder de vanner omdat hij boven de 156 uit zal komen
Hij meet het namelijk al
Hij heeft in de winter aanzienlijk meer sokken hoor!

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:26

Nou oke dan

ik vind baggio een leukerd, en tja van die sokken ach het heeft zijn voor en nadelen, minder verzorgen enzo en ook minder kans op mok enz..

Ik vind hem enorm gegroeit..zo heey..

Monique

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:47

Esme_27 schreef:
Dat een hengst alles drachtig maakt die is afgekeurd op zijn sperma is niet raar. Een hengst word niet alleen afgekeurd op de hoeveelheid goed sperma ofzo, er is ook zoiets als goed en gezond sperma. Maar goed dit moet iedereen zelf maar weten.

En Supertje ik heb er toch bij gezet dat zowel Cochise als Ryon ÓMalley waren goedgekeurd bij de ICS?

Sorry, te snel gelezen Bloos!

Ik zei trouwens ook dat ik het alleen maar goed vind dat er ook op sperma gekeurd wordt, vind ik ook een van de pluspunten van het NST.
Cochise is naar mijn weten afgekeurd op de hoeveelheid bewegende zaadcellen. Vandaar dat ik me afvroeg of dit ook iets met leeftijd te maken zou kunnen hebben.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 06:25

Een andere vraag, gezien het feit dat een goede discussie dus wel kan.

Baggio is niet de enige die veel minder sok heeft dan de doorsnee tinker in het buitenland. Zou het kunnen komen door het klimaat? De Nederlandse bodem? EN hoe zit dat met die 1-kleurige veulens allemaal?

ps, sommige veulens hebben namelijk wel onwijs veel behang op jonge leeftijd
Afbeelding

Dewi vlak na ze in Nederland kwam! Maar het gaat dus om het veulen met het behang wat eraan hangt, in het buitenland geboren. Ik heb nog geen enkel veulen hier gezien met zo veel behang!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 08:24

denk niet, dat vanaf de eerste generatie tinkers die hier in nederland geboren worden dat ie minder sok zouden hebben dan in ierland.

kijk eens naar een hondenfokker met new-foundlanders hier in nederland. die puffen nog steeds in de zomer, die krijgen ook geen korter haar omdat ze nou in nederland wonen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:20

ik weet het niet hoor, met dat mok en sokken. het lijkt er bij Gammon juist op dat hij dánkzij zijn sokken minder last (lees; tot nu toe geen) van mok heeft. Áls hij wat heeft is het wat rap in de voorste knieholten.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:42

over de mok: ik heb van de winter een deel van kings sokken geknipt, had gedacht dat dat beter zou zijn, amar de mok werd alleen erger, totdat ik teatree ging gebruiken, maar daar gaat het niet om, die andere tinker bij ons op stal heeft een ontzettende bos met haar aan zn voeten en heeft nergens last van gewoon omdat er geen vuil doorkomt, dus ik laat het nu ook groeien bij king hoor, en blijf er mooi vanaf, ga ze niet eens meer kammen denk ik, gewoon lekker vet laten worden, want ondanks dat king zo breed is, heeft hij weinig beharing aan zn benen, vind ik best raar eigenlijk, want die andere tink is slank, maar wel 1.62 ofzo en heeft gigantische haren, wat oneerlijk, haha

hoe groot is jordy eigenlijk, vind hem best wel leuk ook,

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:09

Jordy is maar een ukkie, hij is 1.46 maar toont groter.

Hij heeft ook niet zo heel veel behang, hoewel het steeds meer lijkt te worden. Zijn sokken zaten eerst alleen aan de achterkant van zijn benen, nu beginnen ze ook aan de voorkant over zijn hoeven te vallen, en ik moet ze af en toe even bijknippen, anders slepen ze over de grond. Ook krijgt hij ineens een gigantische staart. Zijn manen mogen van mij alleen wel gaan groeien, het is een mega dikke bos, maar echt lang worden ze niet (ook te danken aan andere paarden die zijn manen leuk knabbelmateriaal vinden...)
Hij wordt ook breder, hij begint steeds meer tinker te worden!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:11

Trouwens, van mok heeft Jordy hier nog geen last gehad, hoewel hij toch aardig in de blub heeft gestaan een tijd lang, zijn uitloop was 1 modderpoel. Andere paarden zonder behang hadden er meer last van.
Bij zijn vorige baasje heeft hij het wel erg gehad toen ze hem kreeg.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:54

Mok, mokkerdemok..... godzijdank heeft Fayette ook nog nooit last van mok gehad ondanks dat ze soms in de opfok op verschrikkelijk natte en modderige weiden stond. Of het door haar weinige sok komt? Ik ga er wel vanuit. Verder smeer ik ´s winters haar sokken regelmatig in met babyolie. Is water- en vuilafstotend

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:06

Het valt me op dat Spix'je merkelijk meer sok heeft op de zelfde leeftijd dat de twee getoonde enters hierboven (Damian en Baggio geloof ik). Al als zes maand oud veulentje had ie meer sok. Ik moet wel zeggen dat hij "made in Ireland" is, maar geboren in België (met een kort tussentijds verblijf in Nederland alwaar z'n moedertje nu thuis is). Ik hoop diep van binnen op zo'n haarballetje, dat vind ik prachtig . Verder is hij enorm aan het uitdeinen de laatste weken, je ziet 'm breder worden, met z'n kont in de lucht, maar in de plaats van de voorkant die nu "opgekrikt" werd naar het zelfde level is ie gewoon BREEEEEEEEED aan het worden. Ben er helemaal dol op Lovers ... tja, eigen kind mooiste kind zeker ... (of paard in dit geval). De maat is wel vergelijkbaar van hem, op één jaar 137cm gemeten en enorm met de kont in de lucht. Moet maar weer 's een streepje bijtrekken langs de muur en 's opnieuw meten Knipoog (hij is bang van de meetlat, dat ding eet tinkers als je het niet wist Clown)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:35

Ik heb zelf ook nog nooit last gehad van Tinkers met mok eerlijk gezegd, en die van mij hadden toch aardige sokken.

Wat de hoeveelheid sok betreft; Maddox heeft echt al volle sokken. Ze is 3 weken oud nu en de sokken zijn echt al langer dan die van mij shetlander bijvoorbeeld. Ik denk dat ze best een hoop sok krijgt.

Wat dat een-kleurige betreft.. ja wat dat is weet ik ook niet!
Ik denk dat het in mijn geval aan Nuala ligt, die fokt ff kleurige veulens. Maar het lijkt idd wel een vloedgolf van ff kleurige veulens. Natuurlijk zijn er een aantal hengsten aan te wijzen dit jaar die eruit springen qua ff kleurige veulens. Maar ja, bijvoorbeeld Pablo had voor dit jaar nauwelijks ff kleurige veulens.. hoe leg je dat uit? Ik heb echt geen idee..

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:20

[quote="sonjabelgium"]Het valt me op dat Spix'je merkelijk meer sok heeft op de zelfde leeftijd dat de twee getoonde enters hierboven (Damian en Baggio geloof ik).

Ikdenk zelf dat het niet echt te maken heeft of ze uit ierland komen of hier geboren zijn.
ik heb nog in het profiel van Sonja gekeken en het zou heel goed kunnen , dat hij meer sok heb maar het zijn misschien al wat oudere foto's, dus zal hij nu wel meer sok hebben alsop de foto's.
hier een foto van damian z'n sokken, ze hangen wel op de grond maar vallen niet over zijn hoef heen.
Afbeelding
en op deze foto zijn manen tja ze vallen aan iedere kant, ze zijn ook niet heel lang, jammer genoeg .
Afbeelding
er staat bij ons ook een Tinker van 3 jaar en die komt wel uit ierland(engeland) en die heeft ook niet veel behang, ik denk dat het in de genen zit .
wat ik ook heel vervelend vind is dat ze zon de manen verkleurd, wat doen jullie daar aan???
Damian heeft aan het uiteinde van zijn manen dode puntjes(bruin),
groetjes
Annick